На даному уроці діти знайомляться з біографічними відомостями про письменника, актуалізують знання про птахів рідного краю, вчаться працювати колектвно, в групі та самостійно. Виховується любов та бережне ставлення до природи.
4 клас, літературне читання
Тема уроку. За Олександром Гончаром «Солов’їна сторожа»
Мета уроку:
Формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з біографічними відомостями Олеся Гончара; актуалізувати знання про птахів рідного краю, їхнє відображення у художній літературі; вчити застосовувати набуту інформацію для розв’язання практичних завдань; формувати вміння брати участь у діалозі в процесі обговорення прочитаного; розвивати вміння бачити незвичайне у звичайному.
Ключові компетентності:
Уміння вчитися: формувати вміння висловлювати оцінні судження та прогнозувати;
Комунікативної: навчати розповідати чітко, послідовно, відповідно до мети висловлювання; співпрацювати в парі, групі, колективі;
Громадянської: формувати здатність екологічно мислити; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Тип уроку: урок набуття нових знань
Між предметні зв’язки: природознавство, образотворче мистецтво, українська мова.
Обладнання. Портрет Олеся Гончара; зображення соловейка ; роздруковані біографічні та природничі довідки
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
Вітерець у лісі – шшш…
Прилетів жук – жжжж….
Заспівав комарик – ззззз …
Пролетів птах – шух –шух…
Запихкав їжачок – пих-пих
Забриніла бджілка – дж-дж-дж…
Дзюркоче вода у струмочку – дз-дз-дз….
Карась, сом, в’юн, борсук, окунь, краснопірка
Матіола, троянда, береза, конвалія, ромашка, волошка.
Годинник зовсім листок
Актриса листопад місток
Меншість столиця тризуб
Гострий трибуна сорока
КУРКА, ФАЗАН, СИНИЦЯ, ГРИФ,ЧАПЛЯ, КУЛИК, ГОРОБЕЦЬ, ТРЯСОГУЗКА, ЛЕЛЕКА, СТРАУС, ІВОЛГА, БЕРКУТ, КОРШУН, ГУСКА, СОКІЛ, ЛАСТІВКА, КОРОЛЬОК, ШПАК, ПІНГВІН,ІНДИК, СОЛОВЕЙКО, ДЯТЕЛ, ЛЕБІДЬ, ПЕРЕПЕЛ, НОРЕЦЬ, ОРЕЛ, ОДУД, ГОЛУБ, ДРІЗД, ЯСТРУБ, ПЕЛІКАН, ВОРОНА, ДРОФА, ЗОЗУЛЯ, ЖУРАВЕЛЬ, ФЛАМІНГО, АЛЬБАТРОС, СТРАУС, СОВА, ПАВИЧ, КОЛІБРІ, СНІГУР, СОРОКА, ПАПУГА, СОЙКА, ГРАК, ГАГАРА, ЖАЙВОРОНОК.
2.Перевірка домашнього завдання
1) Словесний опис картини природи
2) Представлення одного із елементів опису на малюнку
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1.Етап до текстової діяльності
2 . Природнича довідка
Оскільки соловей – перелітний птах, тому він співає тільки з квітня до червня, саме в той час, коли самиця насиджує яйця. Співає лише соловей-самець і тільки до появи пташенят. А потім припиняє, щоб не привертати увагу хижаків.
Гніздо соловей зазвичай містить на землі біля коріння кущів, дерев. Іноді під хмизом.
Кожен молодий соловейко навчає співу у старших, наслідуючи їх. Співає соловейко дивно: сидить на гілці невисоко від землі, опустить крила і горбиться, постійно оглядаючись по сторонах.
2.Повідомлення теми уроку
3.Опрацювання бібліографічної довідки ( учні самостійно).
Олесь Гончар
Олесь Терентійович Гончар народився 3 квітня 1918 року у селі Ломівка неподалік Катеринослава. Дитячі роки провів у слободі Суха Кобеляцького району Полтавської області. Закінчив семирічку у сусідньому селі, потім навчався у Харківському технікумі журналістики. З 1937 року активно почав друкуватися у періодиці. 1938 року вступає до Харківського університету на філологічний факультет. Брав участь у війні як сержант-мінометник, після третього курсу пішов добровольцем. Після закінчення війни повернувся до навчання у Дніпропетровський університет. Пише роман «Прапороносці», виданий у 1948 році.
Вступає до аспірантури при Інституті літератури ім.. Шевченка та переїздить до Києва.
Відстоював українську культуру. Мову та націю.
Помер 16 липня 1995 року
4.Вправа «Запитай – відповім» (запитання до змісту бібліографічної довідки)
5.Етап підготовки до сприймання змісту тексту
Робота над заголовками
6. Етап первинного сприймання змісту тексту учнями.
1) Самостійне читання – розуміння твору с.68 – 70.
- Прочитайте текст ланцюжком.
- Чи справдилися ваші передбачення?
2) Словникова робота
- Які слова були складними для розуміння?
- Прочитайте пояснення у підручнику?
Руна гороху – зарослі
Набрякло – набубнявіло, набрало багато води
Бетонна гать – міст через річку з бетону
- Поясніть ваше розуміння висловів: розливається стозвонно, зваблює до себе, корінням м’язиста випинається.
- Про яку святу гору говорить автор?
7. Етап поглибленого смислового й структурного аналізу тексту
1)Вибіркове читання
- Назвіть персонажів твору. Доведіть, що дівчинка до всього була цікавою?
- Якими словами автор називає перепілку? Знайдіть їх у тексті. Чому він її так називає?
- Куди їхало дівча? Дайте відповідь слова тексту.
- Якими враженнями збагатилася дівчина? Які почуття пережили ви разом з нею?
- Яка ідея твору? До чого закликає автор?
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Екологічні роздуми
- Що або хто може становити загрозу для соловейка?
- Як запобігти біди?
У. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 68 - 70, прочитати оповідання; доберіть цікавинку про соловейка.