Розробка уроку з математики для 3 класу на тему: "Задачі на конструювання геометричних фігур. Повторення вивченого. Узагальнення і систематизація“.
Метою уроку є: узагальнити і систематизувати знання учнів; закріпити поняття «об'ємні геометричні фігури», вміння встановлювати відповідність між предметами та геометричними фігурами; закріплювати вивчені прийоми додавання і віднімання в межах 20 і 100.
Автор розробки уроку з математики
вчитель початкових класів
закладу „Загальнооосвітня школа І-ІІІ ступенів №16 ВМР“
Красна Оксана Ярославівна
спеціаліст вищої категорії
Тема: Задачі на конструювання геометричних фігур. Повторення вивченого. Узагальнення і систематизація
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів; закріпити поняття «об’ємні геометричні фігури», вміння встановлювати відповідність між предметами та геометричними фігурами; закріплювати вивчені прийоми додавання і віднімання в межах 20 і 100; формувати вміння творчо працювати над умовою задачі; розвивати логічне мислення, обчислювальні навички; виховувати відповідальне ставлення до праці, навички співпраці.
Обладнання: предметні малюнки, нумераційна таблиця, геометричні фігури.
Тип уроку: повторення й узагальнення вивченого матеріалу.
I. Організаційний момент
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
1. Усний рахунок. Гра «Яка команда швидше добереться до прапорця»
2. Вправа-гра «Встанови відповідність» (підручник, с. 94, завдання 1).
— Назвіть предмети і фігури, зображені на малюнку.
— Знайдіть відповідність між предметами та геометричними фігурами).
(Наприклад: кавун — куля, пенал — циліндр, тарілка – круг, картина – квадрат, кубик – куб, альбом – прямокутник).
3. Вправа «Заповни віконечка» (підручник, с. 94, завдання 2).
— Як ви розумієте поняття «попереднє число», «наступне число».
— Назвіть попереднє число до 5
— Назвіть наступне число до 9.
4. Усна лічба. Гра «Футбол»
Напрямок удару м’яча зашифрований прикладом. Спосіб розв’язання кожного прикладу можна відшукати на числових воротах. Слід правильно загнати м’яч у числові ворота, показати шлях його руху, з’єднати лінією приклад з тією парою числових воріт, на яких записано прийом розв’язання прикладу, а потім гнати м’яч до третіх числових воріт, де записана відповідь прикладу.
Учні по черзі виходять до дошки і заганяють м’яч у числові ворота, сполучають приклад з парою чисел, у яких наданий склад другого доданку, одне з яких доповнює перший доданок до «чудового числа» 10, а потім ведуть лінію до відповіді прикладу, записаної на третіх числових воротах. У грі бере участь одночасно весь клас за допомогою сигнальних карток.
5. Математичний диктант (усно)
— Назвіть різницю чисел 40 і 1.
— Назвіть суму чисел 89 і 1.
— На скільки 50 менше від 90?
— На скільки 88 більше ніж 8?
— Яке число треба додати до 30, щоб одержати 36?
— Скільки буде, якщо 36 збільшити на 20?
— Скільки буде, якщо 36 збільшити на 2?
— Скільки буде, якщо 36 зменшити на 20?
— Скільки буде, якщо 36 зменшити на 2?
III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні на уроці ми повиторимо узагальнимо все, що вивчили за навчальний рік, будемо розв’язувати приклади і задачі, порівнювати числа і вирази, а також виконувати багато інших цікавих завдань.
IV. Розвиток математичних знань
1. Розв’язування задачі
Учні двох класів збирали шишки для уроків трудового навчання. Учні першого класу зібрали 26 шишок, учні другого класу — на 14 шишок більше, ніж учні першого класу. Скільки всього шишок зібрали діти?
— Чи зможемо відразу відповісти на питання задачі? (Ні) Чому? (Ми не знаємо, скільки шишок зібрали учні другого класу.)
— Отже, щоб відповісти на головне питання задачі, що ми повинні знайти? (Скільки шишок зібрав 2-й клас.)
1) 26 + 14 = 40 (ш.) — зібрав другий клас
2) 26 + 40 = 66 (ш.) — усього.
2. Гра «Дужки»
— Розставте дужки так, щоб рівності стали правильними.
42 + 16 – 9 = 49 42 + (16 – 9) = 49
55 – 15 + 34 = 74 (55 – 15) + 34 = 74
3. Розв’язування прикладів
35 + 24 = 98 – 8 = 24 – 12 – 12 =
87 – 35 = 99 – 16 = 18 – 6 – 6 =
57 – 44 = 95 – 32 = 36 + 2 + 2 =
Фізкультхвилинка
Хто ж, хто вже там стомився
І наліво нахилився?
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати!
(Піднімають руки, прогинають спину назад, присідають, роблять оплески у долоні.)
4. Робота за підручником (с. 94)
Завдання 3. Складання і розв’язування задачі за малюнком
— Про що складатимемо задачу? (Учні складають задачу за малюнком).
— Що означає число 4?
— Що означає на 3 більше?
Вчитель демонструє учням схеми-підказки:
Більше на ... — «+»
Менше на ...— «–»
— Розв’яжіть задачу. (4 + 3 = 7(п.) – на другій тарілці.)
Завдання 4
Розв’язують учні із високим і достатнім рівнем знань. (6 + 4 = 10 (пр.))
Завдання 5
Розв’язують учні із середнім рівнем знань під керівництвом.
— Яка маса гарбуза? А кавуна? (невідомо, на 2 кг менша)
— Як знайти? (6 – 2 = 4 (кг))
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота в зошиті з друкованою основою (с. 83, 89)
2. Порівнювання іменованих величин
1 год 100 хв 90 хв 1 год 30 хв
2 доби 23 год 60 хв 6 год
Офтальмологічна пауза
3. Гра «Запам’ятай точно»
Учитель демонструє перший квадрат протягом 8–10 с. Учні по пам’яті відтворюють у себе в зошиті 1-й квадрат, і робота триває.
4. Самостійна робота
56 + 23 89 48 – 23 23 17 – 8 8
7 + 8 16 17 – 9 10 12 – 4 8
2) До їдальні привезли 56 кг картоплі. Через 3 дні залишилось 32 кг картоплі. Скільки кілограмів картоплі витратили за 3 дні?
5. Розв’язування логічного завдання
1) Троє друзів — Ігор, Андрій і Володимир — мають собак — вівчарку, пуделя і добермана. Ігор живе в одному під’їзді з власником пуделя. Доберман, виходячи ввечері гуляти зі своїм хазяїном, завжди дуже радіє, зустрічаючи Володимира з його собакою, але не полюбляє пуделя і завжди злісно облаює його при зустрічі. У кого з хлопчиків який собака?
VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— Яке завдання було найцікавішим? Найскладнішим?
— Чи сподобався вам урок?