Вчитель початкових класів: Рожкова Н.О.
Математика 4 клас
Тема: Додавання дробів з однаковими знаменниками
Мета: а) сформувати вміння додавати дроби з однаковими знаменниками;
повторити поняття дроби, закріпити вміння читати та порівнювати дроби;
тренувати вміння розв’язувати задачі на знаходження числа за його частиною,
вираженою дробом;
б) розвивати розумову активність, пам'ять, увагу, логічне мислення;
в) виховувати уважність, самостійність, загальну культуру, інтерес до
навчання, до математики зокрема.
Обладнання: еталон додавання дробів з однаковими знаменниками, графічні моделі,
роздатковий матеріал для роботи в групах, Чарівний будиночок дробів,
знаки для перевірки домашньої роботи, задача для перевірки знань,
формула відстані, картки для самооцінювання на етапі рефлексії.
Хід уроку:
І. Мотивація до навчальної діяльності.
Сьогодні у нас на уроці присутні гості!
Поверніться, діти, привітайтесь.
Розпочнемо ми урок математики з девізу:
Знання, старання, логіку
Візьмемо на урок.
До невідомого, нового
Йдемо за кроком крок!
- Що означають останні слова нашого девізу? (Що ми поступово дізнаємося все більше і більше нового, самостійно здобуваємо нові знання) Вирушаємо у Чудову країну математики!!!
Запишіть число , класна робота.
Математична розминка.
Створити ланцюжок слів, пов’язаних з математикою, що починаються на певну букву.
Р ( розв’язувати, рівняння, різниця, рахувати, рівність...)
Ч (число, частина, частка, чотирикутник, чисельник…)
Д (дроби, додавати, добуток, доданки, дециметр, десять, дев’ять, доповнити, ділити…)
- Подумайте, у словах останнього ланцюжка заховалося слово, що підказує нам тему, над якою ми працюємо на останніх уроках математики. (Дроби)
- І знову перед нами Чарівний будиночок дробів, який ми заселяли в процесі вивчення цієї теми. Вивчаючи дроби, ми піднімалися все вище і вище на поверхи. Давайте пригадаємо, що ми уміємо робити з дробами.
(Зображувати дроби на моделях, порівнювати їх, знаходити частки числа та число за його часткою, розв’язувати задачі на знаходження частини числа та числа за його частиною, записувати частки у вигляді дробів)
- Чи всі віконечка відкриті? Що це означає? Чи хочете піднятися на наступний поверх і дізнатися щось нове? Тоді, в дорогу!
ІІ. Актуалізація знань і фіксація утруднення.
- З чого розпочнемо? (З повторення і закріплення того, що вже знаємо)
1. - Перевіримо домашнє завдання «мовчки».
- Нагадаємо, що означають наші знаки (вивішую на дошку).
- Подивіться на правильне розв’язання домашнього завдання. Перевірте самостійно у себе в зошитах… . Результат перевірки продемонструйте знаками... .
2. – На шляху до нових знань у нас ще одне завдання, розв’язати задачу. Перевіряє учень, який сьогодні виступає у ролі експерта.
- Наш експерт уже закінчив перевіряти. Давайте подивимося як попрацювали наші учні сьогодні біля дошки. І я бачу що немає помилок, експерт поставив знак бездоганно.
Задача. Урок триває 40 хвилин. 4/8 уроку учні писали самостійну роботу. Скільки хвилин
залишилося до кінця уроку?
3. - А у нас з вами каліграфічна хвилинка та усний рахунок
- Запишіть за допомогою дроба яка частина фігури зафарбована.
3/5 2/5 2/ 7 6/100
- Назви чисельник та знаменник. Поясни що вони означають. Як по іншому записати останній дріб? ( 6 %)
- Порівняй сусідні дроби. Правила.
- Як знайти частину числа?
Знайдіть 3/5 від числа…(15, 50, 49, 400)
-Як знайти число за його частиною?
Знайдіть число, 3/5 якого = ….(30, 16, 12, 36)
4. Завдання для пробної дії.
Послухайте, яка пригода трапилася з Вінні-Пухом. Пішов він у гості до віслючка Іа-Іа. За першу годину він пройшов 1/6 усього шляху, а за другу – 3/6 усього шляху. Яку частину шляху до Іа-Іа пройшов Вінні Пух за дві години разом?
- Що нам потрібно знайти?
- За допомогою якої дії ми можемо об’єднати частини? Що означає дія додавання?
- Чому ж виникли різні результати?
ІІІ. Виявлення причин утруднення. Постановка мети діяльності.
- Що особливого в наших дробах? (У них однакові знаменники)
- Яку мету ми поставимо перед собою? (Навчитися додавати дроби з однаковими знаменниками)
- Сформулюйте тему уроку.
ІV. Побудова проекту виходу з утруднення.
- Що допоможе нам розв’язати задачу і знайти значення суми? (Геометричні
фігури, відрізок, схема)
Робота в групах
- Кожна група за допомогою моделі покаже шлях, який пройшов Вінні-Пух.
- Скільки пройшов за першу годину? Розфарбуйте 1/6 частину. Скільки за другу годину? Обговоріть і визначте скільки він пройшов за 2 години. Запишіть результат. Даю на цю роботу 1 хв.
- Представники від груп продемонструйте нам роботу своєї групи та озвучте результат. Можливо є інша відповідь?
Робимо висновок.
- Повертайтеся до своїх груп, бо у вас є ще одне важливе завдання. Запишіть у буквеному вигляді додавання, створіть еталон додавання дробів.
Робимо висновок.
Щоб додати два дроби з однаковими знаменниками, треба додати їх чисельники, а знаменник залишити той самий.
- Повертайтеся до своїх груп, бо у вас є ще одне важливе завдання. Запишіть у буквеному вигляді додавання, створіть еталон додавання дробів.
- Представники від груп прикріпіть свої еталони на дошці. Погляньте чи є щось спільне? А відмінне? Для зручності я пропоную вибрати один узагальнений варіант.
- Як пам’ятку я повішаю його на дошку. А ви у себе запишіть у зошити.
Виховна робота: книга Алана Мілна «Вінні-Пух і всі, всі, всі.»
Час прийшов для відпочинку,
розпочнем фізкультхвилинку! (Скачки)
V. Первинне закріплення в зовнішній мові.
1. – Перевіримо отримане правило по підручнику С.48 (Читаємо разом)
Чи вірно ми побудували правило?
№ 2, 3, с.48. (Виконуємо з коментуванням біля дошки).
2.Робота в парах. Вправа «Антивірус»
На картках записані приклади, відповіді яких уражені вірусом деякі повністю, деякі частково. Завдання: відновити правильні відповіді.
VІ. Самостійна робота.
№ 8 С. 49 (1таблиця). Самоперевірка по зразку.
- Хто справився із завданням без помилок, поставте собі стрілочку вгору, у кого 1-2 помилки – в сторону, у кого більше, ніж дві помилки – вниз.
VІІ. Включення в систему знань і повторення.
1. – На повторення у нас задача № 11, С. 49.
Аналізуємо хід розв’язання. Запис коментуємо.
2. Хвилинка Логіки.
№ 12, С.49
VІІІ. Рефлексія навчальної діяльності
- Яку мету ми ставили перед собою?
- Чи досягли її? Яке правило засвоїли?
- Оцініть свою роботу на уроці за допомогою драбинки успіху.
- Чи відкрилось перед нами ще одне віконце будиночка дробів? А закриті є? Чому?
- Над ними ми будемо працювати на наступних уроках. Але щоб добре це робити потрібно новий матеріал закріпити у дом. роботі
Д/з :1.Розвязати приклади С. 48, № 4, с. 49 № 9
2. Творче С.50, № 15 (за бажанням)