Конспект уроку "Основна властивість дробу. Скорочення дробів. Зведення дробу до нового знаменника", розроблений відповідно
до навчальної програми з математики для учнів 6 класу НУШ, автор Істер О.С.
Математика 6 клас НУШ, за підручником Істер О.С.., 2023
Тема: Основна властивість дробу. Скорочення дробів. Зведення дробу до нового знаменника.
Мета:
навчальна: ознайомитися з основною властивістю дробу її застосуванням до скорочення дробів та зведення до нового знаменника. Застосовувати набуті знання на практиці.
розвивальна: розвивати уважнісь, вміння чітко висловлювати власні думки, формулювати математичні твердження та розвивати логічне мислення.
виховна: виховувати дисциплінованість, позитивне ставлення та інтерес до вивчення математики;
Тип уроку: засвоєння нових знань умінь і навичок.
Обладнання: телевізор, ноутбук, підручник, картки «Лінійка настрою» та «Самооцінювання».
Очікувані результати: учні вміють скoрoчувати дрoби і звoдити їх до нoвoгo знаменника.
Хід уроку
Визначаємо свій настрій на початку уроку викоростовуючи «Лінійку настрою» (учні разом з вчителем позначають на лінійках за допомогою червоного повзунка свій настрій чи стан, в якому вони перебувають на початку уроку)
Розв’язання до задач №159 та №162 демонструються на телевізор. За потреби обговорюємо.
Діагностику засвоєних знань проводимо виконуючи вправу «ПРАВДА ЧИ БРЕХНЯ» (якщо дитини обирає БРЕХНЯ, то має вказати правильну відповідь)
Проблемна ситуація:(розповідає мій син Матвій) «Моя мама вчителька. Одного разу до неї завітали гості, її учні 6-го класу, щоб привітати з професійним святом. Вона приготувала їм великий круглий торт. Розрізавши його на 8 однакових кусочків, вона сказала:
- Тобі, Наталко я покладу торта, а тобі Миколо , а тобі Оленко , ну а для Матвія і собі покладу покладу по та . Мої однокласники зніяковіли і я теж. Бо подумав, що мама нам покладе більше кусочків ніж їм. Всі сиділи мовчки в очікуванні! І тут мама принесла всім торт, посміхнулася і сказала:
- Це тема нашого завтрашнього уроку математики! Всі видихнули з полегшенням коли побачили шматки торта у своїх тарілках та довго ще сміялися!»
Вчитель: А скільки шматків було у кожного в тарілці нам допоможе з’ясувати тема сьогоднішнього уроку.
Мета: ознайомитися з основною властивістю дробу та застосувати її при розв’язуванні завдань.
Основна властивість дробу
Якщо знаменник і чисельник звичайного дробу помножити або поділити на одне й те ж саме число, відмінне від нуля, то значення отриманого дробу буде дорівнювати даному.(Демонструю на телевізорі)
Оскільки звичайний дріб можна розглядати як частку від ділення, то згадану властивість можна застосовувати і до звичайних дробів.
Розглянемо рівність . Щоб з лівої частини рівності отримати праву необхідно чисельник і знаменник помножити на 2, тобто .
Розглянемо рівність . Щоб з лівої частини рівності отримати праву необхідно чисельник і знаменник поділити на 2, тобто .
Повернемося до нашого торту (демонстрація на екрані телевізору): .
Тож по скільки шматків отримали мої гості, якщо торт я розрізала на 8 частин?
; ; .
З рівностей випливає, що дроби є різними записами одного числа. Отже кожен отримав по одному шматку (висновок роблять учні).
Застосування основної властивості дробу
Скорочення дробів
Ділення чисельника і знаменника дробу на їхній спільний дільник називають скороченням дробу.
Наприклад: дріб скорочено на 2.
Під час скорочення дію ділення в чисельнику і знаменнику, зазвичай, не записують, а після знака рівності одразу записують скорочений дріб.
Наприклад: дріб скорочено на 4. Або одразу так:
Дріб можна скоротити якщо його чисельник і знаменник мають спільний дільник, відмінний від 1. Виникає питання: А що ж робити якщо спільних дільників немає? (відповіді учнів)
Вірно, такий дріб скоротити не можна і його називають нескоротним дробом. А його чисельник і знаменник є взаємно простими числами.
Для того щоб перетворити дріб на нескоротний, потрібно його чисельник і знаменник поділити на їхній найбільший спільний дільник.
Зведення дробу до нового знаменника
Окрім скорочення дробів, основна властивість дробу дає змогу зводити дріб до нового знаменника.
Для цього чисельник і знаменник заданого дробу домножують на нове число, яке називають додатковим множником для дробу.
Дію множення під час запису зведення дробу до нового знаменника прийнято не записувати. А додатковий множник записують ліворуч або праворуч угорі біля чисельника.
Щоб зайти додатковий множник потрібно «новий» знаменник поділити на «старий».
Рoбoта з підручникoм. Викoнання задач та вправ 1-2 рівня складнoсті: № 173(усно), 175, 177, 179, 182, 184, 186.
https://www.youtube.com/watch?v=0meG5Pn_iOI
Цікавий факт! Трьома дотиками ножа торт ділиться на 8 однакових частин. І існує тільки 2 способи для цього. Поміркуйте які. (Продемонструвати учням хоча б один спосіб)
Дати відповіді на запитання (усно), (використовуючи колесо фортуни визначаємо учня, який відповідатиме на запитання https://wordwall.net/myactivities)
Цікава задача з рубрики «Життєва математика» для найдопитливіших.
Серце здорової, дорослої людини робить 80 ударів за хвилину. Скільки ударів робить серце протягом однієї доби?
Розв’язання
1 год. = 60 хв. 1). 80 уд.* 60 хв. = 4800 уд/год
1 доба = 24 год. 2). 4800 * 24 = 115200 уд/добу
Повідомлення Д/з. § 3 ст. 29-33 №183, 185, 187.
Заповнити картку самооцінювання:
Запитання |
Так |
З допомогою вчителя |
Ні |
Я можу сформулювати основну властивість дробу. |
|
|
|
Я зрозумів(ла), як скорочувати дроби. |
|
|
|
Я знаю який дріб називається нескоротним. |
|
|
|
Я знаю які є способи скорочення дробів. |
|
|
|
Я зрозумів(ла), як зводити дріб до нового знаменника. |
|
|
|
Я знаю як знайти додатковий множник. |
|
|
|
1). «Допитлива веселка» Учням пропонується ланцюжком (або за бажанням) дати відповіді на запитання
2). «Лінійка настрою»
Визначаємо настрій вкінці уроку: залишився незмінним, покращився чи погіршився. (відповіді учнів за бажанням)
Вчитель математики Черняховська Катерина Ярославівна