Розглянути прийоми письмового додавання чисел у випадку, коли сума одиниць або сума десятків дорівнює 10; удосконалювати вміння виконувати додавання і віднімання іменованих чисел; закріплювати вміння розв'язувати прості задачі з буквеними даними на знаходження суми; розвивати мислення учнів; виховувати старанність, вміння учнів працювати в групах.
Тема. Письмове додавання трицифрових чисел у випадку, коли сума одиниць або десятків дорівнює 10. Задачі з буквеними даними.
Ключові компетентності (загальнопізнавальні цілі):
- розглянути прийоми письмового додавання чисел у випадку, коли сума одиниць або сума десятків дорівнює 10;
- удосконалювати вміння виконувати додавання і віднімання іменованих чисел;
- закріплювати вміння розв'язувати прості задачі з буквеними даними на знаходження суми;
- розвивати мислення учнів;
- виховувати старанність , колективізм, вміння учнів працювати в групах.
Предметні компетентності (конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати):
Початковий рівень:
-знає співвідношення між одиницями довжини;
-записує трицифрові числа у вигляді суми розрядних доданків.
Середній рівень:
-порівнює числа в межах 1000.
- продовжує числовий ряд в межах 1000.
Достатній рівень:
-пояснює прийом письмового додавання чисел у випадку, коли сума одиниць дорівнює 10 або сума десятків дорівнює 10 десяткам;
-застосовує алгоритм письмового додавання.
- розв’язує задачі на додавання і віднімання трицифрових чисел.
Високий рівень:
- визначає вираз для розв’язання задачі з буквеними даними;
- складає скорочений запис до задачі ;
- перебудовує умову і питання задачі поширивши її або змінивши розв’язок та розв’язує складену задачу;
- висловлює оцінні судження щодо своєї роботи на уроці та роботи однокласників.
Тип уроку: комбінований з елементами казки.
План уроку
Дзвінок недавно пролунав,
Він до уроку закликав.
Отож часу свого не гаймо
І наш урок розпочинаймо.
Тема нашого уроку. Письмове додавання трицифрових чисел у випадку, коли сума одиниць або десятків дорівнює 10. Задачі з буквеними даними.
1. Каліграфічна хвилинка
- Діти, ви пам'ятаєте казку про трьох поросят? Ось сьогодні до нас завітали вони в гості.
- А як починається казка?
… Жили собі у лісі Наф-наф, Нуф-нуф і Ніф-ніф. Вони будували собі будиночок. Біля них пробігав злий вовк. Він зруйнував їхню хатинку. Давайте допоможемо їм збудувати новий будиночок, щоб вони там жили і могли сховатися від хижака.
- Та щоб розпочати будівництво, нам потрібно виконати завдання вовка.
Перше завдання – каліграфічна хвилинка. (Слайд)
Напишіть цифри від 1 до 10 гарно, каліграфічно. Старайтесь.
- Молодці. А тепер з будь-яких різних цифр складіть два трицифрові числа.
- Скільки в числі одиниць, десятків і сотень?
- Добре ви справились із цим завданням, давайте почнемо будувати будиночок.
Закладемо фундамент, а для цього виконаємо наступне завдання - математичний диктант. (Слайд)
Друге завдання - Математичний диктант
1. Записати числа, в яких:
3 сот. 2 дес. 6 од.; 1 сот. 6 од.;
4 сот. 4 дес.
2. Записати числа цифрами:
Чотириста тридцять, сто двадцять три, вісімсот вісім.
500 360
420 275
420 640
(Слайд)
Перевір
1. 326, 106, 440.
2. 430, 123, 808.
3. 599, 601.
4. 470 см.
5. 800, 830, 860, 890, 920, 950, 980.
6. >, >, < .
- Із завданням ви справились.
3. Індивідуальні картки (4 учні)
Першого дня у театрі продали 900 квитків, другого дня на 400 квитків менше, а третього дня продали на 150 квитків більше, ніж другого. Скільки квитків продали третього дня?
650 (кв.).
(Слайд)
- Продовжимо будувати будиночок.
(Слайд)
Гра «Точні стрілки»
Провести стрілки від числа до відповідної йому суми розрядних доданків
563—————–500 + 3
804—————–800 + 40 + 4
503—————–500 + 60
844—————–800 + 40
560—————–500 + 60 + 3
840—————–800 + 4
- Учні, які працювали за індивідуальними картками, також покладуть свої цеглинки для будівництва хатки.
ІІІ. Оголошення теми уроку
- На сьогоднішньому уроці ми продовжимо з вами вчитися письмово додавати трицифрові числа.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення нового матеріалу (повне пояснення вчителем) (Слайд)
- Діти, подивіться на таблицю:
376
+ 414
790
- До 6 одиниць додати 4 одиниці, буде 10 одиниць – це 1 десяток. В сумі на місці одиниць запишемо 0, а один десяток додамо до десятків (запам'ятаємо його). 7 десятків плюс один десяток буде 8 десятків та плюс ще один десяток (той, що запам'ятали), буде 9 десятків. У сумі на місці десятків запишемо 9. 3 сотні плюс 4 сотні буде 7 сотень. У сумі на місці сотень запишемо 7. Вийде число 790.
225
+384
609
(Другий приклад аналогічно)
До 5 одиниць додати 4 одиниці, буде 9. В сумі на місці одиниць запишемо 9. 2 десятки плюс 8 десятків, буде 10 десятків, а це – 1 сотня. Тому, в сумі на місці десятків запишемо 0, а 1 сотню додамо до сотень (запам’ятаємо її). 2 сотні плюс 3 сотні буде 5 сотень та ще 1 сотня (ту, що запам’ятали), буде 6 сотень. У сумі на місці сотень запишемо 6. Вийде число 609.
(Слайд)
2. Первинне закріплення
а) приклади № 683. Перший і другий діти розв’язують з коментуванням, решту – самостійно.
- Ви добре працюєте, стіни в будиночку стали вищими, прийшов час вставляти віконечка і двері, а для цього виконаємо ряд завдань.
(Слайд)
б) фронтальна робота над завданнями вправи № 684 (усно)
2м 80см + 20см = 2м 100см = 3м
4м - 20см = 400см – 20см = 380 см = 3м 80см
5м 7см + 3см = 5м 10см
2м - 2 дм 5 см = 200см – 25см = 175см = 1м 75 см (1м 7дм 5см)
в) задача 685 (з буквеними даними)
Послухайте задачу:
Андрійко зібрав а каштанів, Петрик в каштанів. Скільки каштанів хлопчики зібрали разом?
(Слайд)
Якщо а = 162, в = 128, то а + в = 162+128, 162+128 = 290(к.)
162
+128
290
Відповідь: хлопчики зібрали разом 290 каштанів.
(Слайд)
Молодці! Ось і до даху добралися.
V. Розвиток математичних знань.
А щоб поросятам веселіше працювалося , вони просять вас виконати завдання із зірочкою. Задача 686( задача в непрямій формі).
(Слайд)
1. Робота над задачею.
- Прочитайте задачу кілька разів самостійно.
Б. - 264 - це на 132 д. менше, ніж
Кл. -?
- То якою дією будемо розв'язувати задачу і чому? (Хоч у задачі і написано менше, ми будемо її розв'язувати дією додавання, тому що беріз менше, а кленів більше)
- Добре. Дивіться, який у наших поросят вийшов красивий будиночок.
(Слайд)
На завершення , поросята просять вас виконати завдання в групах.
2. Робота в групах (5груп)
Дається однакова задача для всіх груп і кожній групі до задачі індивідуальне завдання. (Всі групи спочатку розв'язують задачу по діях, а потім дають відповідь на додаткове завдання ).
Задача
За перший день літак пролетів 240 км, за другий на 120 км більше, а за третій день на 210 км менше, ніж за другий день. Скільки кілометрів пролетів літак за третій день?
1) 240 + 120 = 360 (км) – пролетів літак за другий день.
2) 360 - 210 = 150 (км) – пролетів літак за третій день.
Завдання для групи:
Змінити лише запитання, щоб задача розв'язувалась на три дії.
Скільки кілометрів літак пролетів за три дні разом?
1) 240 + 120 = 360 (км) – пролетів літак за другий день.
Відповідь: за три дні літак пролетів 750 км.
Завдання для групи:
Змінити умову, щоб першою була дія віднімання, а другою - додавання. Розв'язати задачу.
За перший день літак пролетів 240 км, за другий на 120 км менше, а за третій на 210 км більше, ніж за другий. Скільки кілометрів пролетів літак за третій день?
Відповідь: за третій день літак пролетів 430 км.
- Молодці! Ви добре попрацювали і з поросятами будинок збудували.
Тож нехай наші казкові герої живуть щасливо і ніякий вовк їм не буде страшний.
- За роботу на уроці деякі учні одержали оцінки.(Вказати, які учні одержали оцінки)
Ось і підійшов до завершення наш урок. Що нового ви дізнались, чого навчились? (Слайд)
(Ми дізнались як додавати трицифрові числа, коли сума одиниць або десятків дорівнює 10. Навчились розв’язувати задачі з буквеними даними.)
На домашнє завдання прошу виконати № 687 і 688.