Тема. Порівняння частин.
Мета: формувати уявлення про дроби із чисельником 1; предметну математичну компетентність: обчислювальні, інформаційно-графічні, логічні, геометричні, алгебраїчні навички; ключові компетентності: навички пізнавальної діяльності, уміння усвідомлювати аналізувати, оцінювати результати своєї діяльності; комунікативні: уміння працювати в групі, парах, толерантне ставлення до думок однокласників.
Форми та методи навчання: робота в групах, парах, створення атмосфери творчого пошуку, рефлексія, мозковий штурм, вільний мікрофон.
Обладнання та матеріали: мультимедійне обладнання, презентація до уроку Microsoft office Power Point, підручник, картки, наочність, шифрограма, малюнки семи чудес світу.
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: урок-квест.
Технології: інформаційно-комунікативні, інтерактивні, технологія співпраці,
квест-технології.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
-
ділити ціле на рівні частини й виділяти одну з них;
-
порівнювати дроби з чисельником 1 за допомогою засобів наочності;
-
розрізняти поняття чисельник і знаменник дробу;
-
розуміти поняття частини числа та спосіб утворення частин;
-
складати і розв’язувати обернені задачі;
-
знати співвідношення між одиницями вимірювання довжини.
Хід уроку
І. Організаційний етап
- Найдивовижніше явище в світі – людська доброта. Подаруйте посмішки одне одному. Передайте свій хороший настрій друзям і гостям.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та завдань уроку.
-
Ми познайомилися з дробами. Появу дробів пов’язують із практичними потребами людини, адже задачі, в яких потрібно виконувати ділення цілого на рівні частини були дуже поширеними. Найімовірніше, першими дробами були дроби з чисельником 1. Їх називали «єгипетські».
-
Сьогодні ми відкриємо для себе нові знання, які знадобляться вам у житті, бо зустрічатиметесь з ними дуже часто.
-
Тему уроку ви дізнаєтесь, відкривши всі букви у шифрограмі. Зробимо це за допомогою вправи «Мозковий штурм».
(Слайд 1)
П
|
О
|
Р
|
І
|
В
|
Н
|
Я
|
Н
|
Н
|
Я
|
|
Ч
|
А
|
С
|
Т
|
И
|
Н
|
7
|
36
|
8
|
5
|
2
|
30
|
28
|
30
|
30
|
28
|
|
3
|
63
|
6
|
4
|
9
|
30
|
-
Молодці! Отже сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчати дроби з чисельником 1. Будемо не тільки вчитися порівнювати їх між собою, а ще дізнаємося яка частина цілого є найбільшою.
ІІІ. Актуалізація.
-
Робота в зошиті.
-
Розгорніть зошити. Запишіть число. (29)
-
Хто знає, що це за дата? А ще це 333-й день року.
-
Дайте характеристику числа 29.
-
Знайдіть: суму розрядних одиниць , різницю розрядних одиниць .
-
З чим у вас асоціюється число 7 ?
-
Запишіть цифру 7 каліграфічно, збільшуючи на одну цифру кожного разу.
-
Сьогодні ми проведемо не просто урок, а квест. Що таке квест? Це гра, подорож. Ви згадали 7 чудес світу. Чи хотіли б ви побачити ці дивовижні місця? Потрапити туди зможемо, виконавши завдання.
-
Я сподіваюся, що ви будете уважними, кмітливими.
-
Разом з нами будуть подорожувати наші друзі Їжачок та Сорока. Чи готові ви до подорожі, дізнаєтесь із геометричної хвилинки, яку пропонує Сорока.
(Слайд 2)
Що можете сказати про них?
-
Як називається червона замкнена крива? Які елементи кола позначені на кресленні?.
-
Дайте означення радіуса.
-
Дайте означення діаметра.
-
Як називають частину площини, обмежену колом, разом із цим колом ?
-
Молодці! Ви готові до подорожі. Перше чудо світу – Єгипетські піраміди. Це кам’яні споруди, гробниці фараонів, що збереглися до наших днів. Їм 4500 років. Щоб потрапити сюди треба виконати завдання.
-
Робота за навчальним зошитом.
-
Розгорніть навчальні зошити.
-
За правильно виконане завдання ви будете отримувати єгипетські монети (єгипетські фунти) і складати в свою скриньку. Таким чином, оціните свою роботу на уроці.
Завдання №1
-
Обведіть зазначену частину цілого, прокоментуйте. (Слайд 3)
Коментар: всього 6 кругів. Щоб показати третину кругів, треба ціле – 6 кругів, поділити на три рівні частини 6 : 3 = 2
-
Отже, в одній такій частині має бути два круга.
-
Аналогічно зазначте частини цілого інших груп предметів.
-
Перевіряємо виконані завдання. (Слайд 4)
-
За правильно виконане завдання до скриньки кладемо по одній монеті (фунту). Учні, що коментували – дві монети.
-
Рухаємося далі. Наступна зустріч зі статуєю давньогрецького бога-сонця Гемоса. Вона була такою великою, що між ногами статуї пропливали кораблі.
-
Пригадайте, на що вказує знаменник дробу? На що вказує чисельник дробу?
-
Читаємо завдання №2. (Слайд 5)
Коментар: цілий квадрат поділено на дві рівні частини. Тому у знаменнику (під рискою) записуємо цифру 2. Одну таку частину зафарбували. Тому в чисельнику (над рискою) записуємо цифру 1.
-
Аналогічно запишіть, яку частину цілого зафарбовано у кожному наступному квадраті.
-
А тепер перевіримо правильність виконання цього завдання. (Слайд 6)
-
Прочитайте утворені дроби.
-
Молодці! Учні, які коментували, до скриньки можуть покласти по дві монети. Решта, за умови правильного виконання завдання – по одній монеті.
-
Наступна зупинка – храм Артеміди, богині родючості. Статуя Артеміди була зроблена із золота та слонової кістки. Саме тут Марійка вирішила пригостити нас тортом, святкуючи свій день народження.
ІV. Формування нових знань та способів дій.
-
Ознайомлення зі способом порівняння дробів
- Перший розділила на дві рівні частини. Як назвемо одну таку частину?
Запишіть дріб у робочому зошиті
- Другий торт Марійка розділила на 7 рівних частин. Одна така частина є
сьомоючастиною торта.Записуємо дріб . Порівнюємо частини практично.
-
Яка частина цілого більша?
-
Зверніть увагу на знаменники цих дробів. Знаменник більшого дробу – менший, а знаменник меншого дробу – більший.
-
Який висновок можемо зробити? (). Порівнюючи дроби ми самі вивели правило.
(правило прикріпити на дошку, прочитати)
-
За відкриття нових знань покладіть до скриньки по три монети.
-
Час відпочити. Можна подорожувати різними видами транспорту. Я пропоную сісти у потяг.
Фізхвилинка «Паровоз Букашка» (Слайд 7)
-
Первинне закріплення способу порівняння дробів
-
Тепер можемо рушати до наступного чуда світу – статуї Зевса, яку збудували на честь повелителя богів.
-
Закріпимо спосіб порівняння дробів. Завдання №4.
-
Дивимось на дошку.
-
Розгляньте смужки. Що в них спільного?
-
На скільки рівних частин поділено першу смужку? Зафарбуйте половину.
-
Скільки половин у цілому?
-
На скільки рівних частин поділено другу смужку? Зафарбуйте третину смужки.
-
Скільки третин у цілому?
-
На скільки рівних частин поділено третю смужку?
-
Зафарбуйте чверть смужки.
-
Скільки четвертин у цілому?
-
На скільки рівних частин поділено четверту смужку? Зафарбуйте п’яту частину смужки.
-
Скільки п’ятих частин у цілому? Порівняйте дроби. Яка частина більша? Чому?
Коментар: чим на більше число рівних частин розділили ціле, тим менша величина однієї такої частини.
-
Отже, ; ;
-
Учні, які відповідали, до скриньки кладуть по одній монеті.
-
Наступна зупинка – мавзолей в Галикарнасі. Це погребельна споруда для царя Мавсола.
V. Формування вмінь та навичок. Закріплення вивченого.
1. Закріплення уявлення про порівняння дробів із чисельником 1.
- Закріпимо набуті знання.
Завдання №5. (Слайд 8)
-
Прочитайте дроби).
-
Визначте, який дріб серед поданих найбільший? Найменший?
-
Як ми будемо міркувати?
-
Запишіть у зошитах Перевірка. (Слайд 9)
-
Учні, які правильно розташували частини, покладіть до скриньки по дві монети. Хто припустився помилки – одну монету.
-
Відкриваємо зображення наступного чуда світу – Олександрійський маяк. Його висота 120 м.
2. Формування вміння замінювати складене іменоване число простим і просте - складеним.
- Підтримка друзів під час подорожі необхідна. Тому пропоную попрацювати в парах.
- Завдання таке: замінити складені іменовані числа простими і навпаки. Домовтеся в парі, яке іменоване число берете.
7см 2мм = … мм 32дм = …м …дм 75 дм = … м… дм
95см = …дм …см 80мм = …см 9дм 7см = … см
(Перевірка усно).
-
Молодці! За правильно виконане перетворення кладемо до скриньки по дві монети.
-
Нарешті останнє чудо стародавнього світу – висячі сади Семіраміди. Цю чотирьохярусну споруду збудували, засипали родючою землею і посадили квіти, пальми, дерева для дружини царя.
-
Удосконалення вміння розв’язувати задачі.
-
Пропоную виконати наступне завдання, попрацювати в групах.
-
Розв’яжемо задачу. Завдання №7.
-
Прочитайте задачу. Що означає число 7 у задачі? (кількість троянд у одному букеті)
-
Що означає число 5? (скільки було таких букетів)
-
Який тип задачі? (на конкретний зміст дії множення)
-
Робота в групах.
І група. Аналізує задачу та складає схему.
ІІ група. Розв’язує пряму задачу.
ІІІ група. Розв’язує обернену задачу на знаходження першого множника.
ІV група. Розв’язує обернену задачу на знаходження другого множника.
V група. Розв’язує обернену задачу алгебраїчним способом.
5. Перевірка розв’язання задачі.
-
Ви чудово попрацювали в групах і справились із завданням. Покладіть до скриньки: хто презентував виконання – по 3 монети, іншим членам групи – по 2 монети.
VI. Пояснення домашнього завдання.
С.26 №95 – розфарбувати певну частину прямокутника і з’ясувати, яка частина є більшою;
№96 – накреслити відрізок, порівняти дроби.
VII. Етап підбиття підсумків уроку.
-
Настав час підвести підсумки.
-
Для чого потрібні гроші у подорожі?
-
Порахуйте свої монети. Це ваші знання.
-
Хто набрав 15 монет? – 12 балів
від 10 до 15 монет? – 10 балів
менше 10 монет – 8 балів
менше 7 монет – 6 балів
VIII. Рефлексія навчально – пізнавальної діяльності учнів.
-
Поділіться враженнями від подорожі.(вправа «Мікрофон»)
-
Які знання ви одержали сьогодні на уроці?
-
Як одержати половину (третину, чверть) від цілого?
-
Що було найскладнішим?
-
Що сподобалось найбільше?
-
Ви були сьогодні активними, дружними. Мої сподівання справдились. Дякую за урок.
(Слайд 10)