Урок 36
Тип урока: ВНЗ.
Тема: «Зображення руху об’єкту на числовому промені. Формула шляху: s = v ∙ t».
Мета:
1) познайомити з графічною моделю руху на числовому промені;
2) ввести буквені обозначения s, v, t , побудувати формулу шляху, на основі взаємозв’язку між компонентами множення , вивести формули знаходження швидкості і часу;
3) формувати вміння застосовувати формули для розв’язування задач на рух;
Демонстраційний матеріал:
1)картки з формулами:
-
завдання для пробного виконання:
3)картка с темою уроку:
Раздатковий матеріал:
-
листки для виконання пробного завдання;
-
картка для работи на 4 і 5 етапах:
Хід уроку:
1. Мотивация до навчальної діяльності :
Організація навчального процесу на етапі 1:
-
Продзвенів і стих дзвінок,
Починається урок.
Вчитель: -Діти, яка зараз пора року? (Весна)
-
Який місяць по порядку і як називається?
-
Яка сьогодні погода?
-
Який сьогодні день?
-
Який урок у нас за розкладом?
-
Запам’ятайте! Математика – наука точна і серйозна.
І прожити без неї, нам навіть дня не можна.
Девіз уроку: Гарно, дружно працювати, математику щоб знати! Автотренінг.
Міркуємо – швидко!
Відповідаємо – правильно!
Пишемо – гарно!
Обіцяємо бути: уважними,старанними, дисциплінованими
- Назвіть ситуацію із життя, коли людині потрібно визначити з якою швидкістю їй рухатись. (…)
- Що необхідно враховувати для визначення швидкості руху? (Час і відстань)
- Як ви думаєте, яка тема уроку сьогодні. (Ми вивчимо щось ново про швидкість, час і відстань.)
- Що ми повинні зробити для того, щоб відкрити щось нове?
- Отже, розпочнемо підготовку до відкриття.
2. Актуалізація знань і фіксація утруднення в пробному завданні:
Організація навчального процесу на етапі 2:СЛАЙД 1.
-
– Погляньте на записи, як можна їх назвати одним словом? (Це формули.)
-
- Поясніть, що таке формула? (Формула – це вірна рівність, в якій можно встановити зв’язок між величинами.)
-
Для чого вам потрібні формули? (За допомогою формул ми розв’язуємо задачі.)
-
Отже, відкрили зошити .
Учні. Зошит свій я відкриваю,
Навскоси його кладу.
Ручку я ось так тримаю.
Сяду рівно не зігнусь
До роботи я берусь.
Вчитель: Запишіть назву роботи «Математичний диктант». Я буду читати задачі, вам потрібно визначити і записати номер формули, потім записати відповідь. Не забувайте після числа писати його ім’я. Ви здогадались про які числа піде мова? (Так, тому що це іменовані числа.)
1.Довжиина прямокутника 80 см, а ширина на 30 см менша. Чому дорівнює площа прямокутника?
- Яку формулу використовували ? (3)
- Яку отримали відповідь (4000 см2 чи 40 дм2)
2.Знайдіть сторону квадрату із периметром 240 м.
- Яку формулу вокористовували ? (2)
- Яку відповідь отримали? (60 м)
3.При діленні деякого числа на 420 отримали частку 2 й остачу 60. Яке число ділили?
- Яку формулу використовували ? (6)
- Яку відповідь отримали? (900)
4. Поїзд проїхав 480 км за 6 годин. Яка його швидкість?
- Яку формулу використовували?
- Яку відповідь отримали?(80км /год)
-
Молодці! Ви дуже добре справились із диктантом. Але сталась прикра ситуація. До нас прилетів інопланетянин, і він потребує вашої допомоги. Допоможемо йому? А справа ось у чому.
-
Ракета, рухаючись із швидкістю 7000 000 км/год, летіла 7 годин. Який шлях здолала ракета?
-
Чи можна використовувати ці формули для розв’язування цієї задачі на рух? (Ні. ) Чому? ( У цих формулах інші величини.)
-
Які величини характеризують рух? ( Швидкість, час, відстань.)
- Чи зможете ви записати формулу, яка пов’язує ці величини?
3. Виявлення місця і причини утруднення.
Організація навчального процесу на етапі 3:
-
Що робити, коли у людини виникає утруднення? (Потрібно зупинитись і подумати, чому ми не змогли виконати завдання.)
-
Яке завдання вам потрібно було виконати? (Нам потрібно було розв’язати задачу за допомогою формули.)
-
Що ви не змогли знайти? (Ми не знайшли, який шлях пролетіла ракета.)
-
Яке ще утруднення виникло? (Задачу потрібно було розв’язати за допомогою формули, а у нас немає формули для знаходженння шляху.)
-
Чому ви не вокористали формули, які у вас вже є ? (У цих формулах інші велеличини, нам вони не підходять.)
4. Побудова проекту виходу з утруднення.
Організація навчального процесу на етапі 4:
-
Сформулюйте мету вашої подальшої роботи. (Побудувати формулу шляху.)
-
Сформулюйте тему уроку. (Формула шляху.)
-
А для чого вам потрібна ця формула? (Для розв’язування задач на рух і допомоги іншопланетянину.)
-
Так яка друга мета? (Навчитись розв’язувати задачі за допомогою формули.)
-
Що вам допомагає розв’язати задачу? (Схема, формула, таблиця.)
-
Схема і таблиця вам допоможуть побудувати формулу. Але схема до задач на рух буде іншого виду. Давайте разберемось .( СЛАЙД 2) .
-
У вас на партах лежать листочки із завданням. Розгляньте схему руху аеросаней. Що позначає стрілка? (Куда рухаються аеросани.)
-
В математиці прийнято говорити – напрям руху.
-
Що показуєт величина 45 км/год? (Швидкість руху аеросаней. Аеросани рухаються із швидкістю 45 км/год.)
(Вивішую слово «швидкість» і букву v.)
-
Поясніть, що означає 45 км/год. (Це значить, що за одну годину аеросани проходять 45 км.)
-
Як ви думаєте, де на схемі відмічено шлях чи відстань, пройдену аеросанями? (Відстань відмічена на числовому промені.)
(Вивішую слово «шлях» і букву s).
-
Як на схемі позначено рух аеросаней за 1 годину? (Рух аеросаней за 1 годину позначено дугою.)
(Вивішую слово «час» і букву t).
-
Чи закінчено позначення руху аеросаней? (Ні.)
-
Розгляньте таблицю. Надпишіть букви , які позначають ці величини. (Діти прописують на листочках із завданням букви.)
-
Згадуємо, що всі букви маленькі. Їх не можна плутати із великими буквами, які позначають площу і об’єм.
-
Давайте перевіримо, чи правильно ми позначили величини. Увага на екран! Проговоримо запис на екрані. ( СЛАЙД 2 ). (Буквою s позначаємо відстань (шлях), буквою v - швидкість, - t - позначає час).
-
Який план роботи ви можете запропонувати щоб досягнути мети?.
-
1. Закінчити малюнок руху на числовому промені.
-
2. Заповнити таблицю.
-
3. Записати формулу для розв’язку даної задачі.
-
4. Побудувати загальну формулу.
( План фіксується на дошці).
5. Побудова проекту виходу з утруднення.
Організація навчального процесу на етапі 5:
-
Я пропоную вам работу в групах. Згадайте правила за якими ми працюємо в групах. Оберіть капітана. Кожна група повинна представити загальну формулу шляху і вивісити результат своєї роботи на дошці. На роботу вам дається 5 хвилин. ( Робота в групах.)
-
Яка група вже має відповідь?
( Діти біля дошки презентують свої результати.)
Під час работи вчитель, якщо є необхідність, направляє дітей на правильне рішення. Результат роботи груп :
(Діти вивішують формули шляху)
(СЛАЙД 2 )
-
Порівняйте результати своєї роботи. Прочитайте записи.
-
Прочитайте формулу. (Відстань дорівнює добутку швидкості на час.)
-
Використовуючи правило знаходження невідомого множника і вашу нову формулу, яку величину ви ще зможете знайти і як? (Ми можем знайти швидкість, для цього достатньо відстань поділити на час. Також можемо знайти час. Для цього достатньо відстань поділити на швидкість.)
(Учень записує на дошці ,а вчитель демонструє на екрані: v = s : t; t = s : v).
( СЛАЙД 3)
-
Погляньте в яких одиницях позначено кожну величину.
-
Як ще ми можемо перевірити правильность побудованої формули. (Подивитись у підручник.)
-
Перевірте, будь ласка. (ст.53)
(Діти читають правило з підручника.)
-
Що ви можете сказати про свою роботу? (Ми побудували правильно формулу шляху.)
-
У вас залишилась незакінчена справа, яка? (Ми ще не допомогли нашому новому другові.)
-
Повертаємось до завдання!
-
Хто може пояснити розв’язання задачі? (В задачі потрібно знайти шлях, який здолала ракета . Користуючись формулою: щоб знайти шлях, досить швидкість ракети - 7000 000 км/год помножити на час її руху 7 год. Отримуємо: 49 000 000 км, відстань, яку пролетіла ракета.)
-
Ви справились з утрудненням? (Так.)
-
Досягли мети уроку? (Ні, ми ще не навчились розв’язувати задачі на формулу шляху.)
6. Первинне закріплення у зовнішньому мовленні.
Організація навчального процесу на етапі 6:
-
Для тренування пропоную вам розв’язати № 4 (а) ст. 54.
-
Як називається формула? (Формула шляху.)
-
Що позначає кожна буква? ( (s – відстань або пройдений шлях, v - …) (Один з учнів проговорює і по черзі заповняють таблицю).
-
Відома v –швидкість (5 м/с)) і t –час (9 с). Потрібно знайти s - відстань. За формулою шляху, щоб знайти відстань, потрібно швидкість помножити на час: 5 ∙ 9 = 45. Відповідь: відстань = 45 кілометрів.
-
Відома відстань s – 48 км і t – час 6 год. Потрібно знайти v - швидкість. За формулою шляху, щоб знайти швидкість потрібо шлях розділити на час, 48 : 6 = 8. Відповідь: швидкість = 8 км/год.
-
Відомий s –шлях 21 м і v – швидкість 7 м/хв. Потрібно знайти t –час. За формулою шляху, щоб знайти час потрібо відстань розділити на швидкість 21 : 7 = 3. В: час = 3 хвилини.
-
Погляньте уважно на числа в заповненій вами таблиці. Яка із величин виражена найбільшим числом? (Відстань.)
-
Чому? (Ця величина знаходиться дією множення.)
-
Які одиниці вимірювання ви використали для позначення шляху. (Кілометри і метри.)
-
Для позначення швидкості(…), часу? (…)
-
№ 5 (а, б) стр. 54.
(Задачі розв’язуються в парах , з перевіркою за зразком (СЛАЙД 5). При перевірці коментується розв’зування задач).
7. Самостійна робота з самоперевіркою по еталону.
Організація навчального процесу на етапі 7:
-
Ви готові попрацювати самостійно і перевірити знання, які ви сьогодні відкрили? (…)
-
№ 5(в), стр. 54. (Учні виконують самостійну роботу, по закінченню якої перевіряють себя по еталону для самоперевірки ()).
-
Що ви використали при виконанні завдання? (Таблицю і формулу.)
-
Хто допустив помилки при виконанні завдання? (…)
-
В чому причина?
-
У кого все вірно?
8. Включення в систему знань і повтореня.
Організація навчального процесу на етапі 8:
(Завдання виконується самостійно, один учень працює за крилом дошки). Перевірка проводиться фронтально.
( Завдання виконується самостійно, один учень працює за крилом дошки). Перевірка проводиться фронтально.
9. Рефлексія навчальної діяльності на уроці.
Організація навчального процесу на етапі 9:
-
Яку формулу ви сьогодні вивели? (Формулу шляху.)
-
Ви досягли мети?
-
Які величини ви можете знаходити по цій формулі? (Швидкість, час, відстань.)
-
Яка з величин виражається найбільшим числом? (Відстань.)
-
Як знайти відстань? (…)
-
Якою буквою позначено у формулі відстань? (…)
-
Якою буквою позначена швидкість? (…)
-
Якою буквою позначено час? (…)
-
Хто разібрався в темі уроку?
-
Домашнє завдання:ст. 53-54, вивчити правила, ст.54 №6 (а),№10 (а).