Урок з математики 5-ий клас ( СЛАЙД 1)
Тема: числові та буквені вирази.
Мета: Формування понять числових та буквених виразів, культури математичних записів. Розвиток логічного мислення учнів. Навчати складати та читати буквені вирази математичною мовою.
План уроку
Хід уроку
Фронтальне опитування.. (СЛАЙД 3)
Дидактична гра «Лото «Величини». (СЛАЙД 4 )
Вчитель повідомляє учням, що зараз вони побувають в гостях у сонечка і щоб і надалі яскраве та лагідне сонечко зігрівало нас своїм промінням треба розв’язати завдання. (повідомляє правила гри)
Спосіб гри.
Вигляд карток для гри. ( СЛАЙД 5 )
3 хв. |
10м. 20см. |
15т.4ц. |
500 дм. |
120 см. |
200 м/хв..
|
|
13 кг. 200 г. |
|
12 кг. 200 г. |
|
7дм. 1 см. |
3 год. |
200 мм. |
7 м. 7 дм. |
( Якщо учень правильно відповів на всі питання, не закресленими мають бути: 3хв., 120 см., 13 кг. 200гр..)
50 м. |
12 кг. 800гр. |
7дм.10мм. |
7м.70см. |
200 м/с. |
180 хв. |
8м. 3дм. |
10м.2дм. |
|
120 см |
|
15т. 400 кг. |
|
50 км. |
2 дм. |
( Якщо учень правильно відповів на всі питання, не закресленими мають бути: 200 м/с., 8м.3 дм., 50 км..)
Питання для лото (СЛАЙД 6)
Правильні відповіді. (СЛАЙД 7)
Вчитель повідомляє, що зараз діти відправляються в подорож до нових знань, де вони отримають дуже важливі і цікаві знання (СЛАЙД 8)
Слова вчителя:
У всьому світі люди передають різноманітні відомості, виражають свої думки і почуття. Тобто обмінюються інформацією за допомогою мови. На сьогодні існує багато різних мов якими пишуть, говорять, читають різні народи. Ці мови – природні, бо вони виникли і розвивалися разом з народами.
Вивчаючи математику, ви поступово знайомитеся з мовою математики, яка вважається штучною мовою, бо вона створювалася і розвивається разом із самою наукою. (СЛАЙД 9) Основою математичної мови є цифри та математичні знаки: . : = < > + - , ( ) тощо.
У математичній мові також використовуються латинські букви. Наприклад говорять: «Візьмемо число А». Це значить, що деякому числу не важливо якому дали імя А і далі з цим числом можна поводитися так, наче воно повністю визначене. Наприклад: можна записати його суму з числом 7: А + 7; можна помножити його на 100 буде - А* 100. Записи: А+7; А* 100 –
(СЛАЙД 10) математичні вирази, це «слова» математичної мови. І їх складають із чисел, букв, знаків дій і дужок. Запишіть приклади таких виразів:
(24-11)* 7; а * 6 + к; 99 : 9 + б.
Правила запису буквених виразів для дії множення такі. Замість а*6 можна записати – 6а, тобто числовий множник пишуть перед буквеним і точку між ними не ставлять. Так само і з дужками: (6+х)*10 можна записати, як 10(6+х). замість а*b*12 пишуть 12аb. У той же час ніколи не пишуть а12 – у цьому випадку слід ставити точку: а*12. (СЛАЙД 11) Із математичних «слів» складають «математичні речення», бо вони стверджують закінчену думку:
7+5=12; 17 < 20; а + б = в + а; а*0=0.
Ці речення можна перекласти українською мовою по різному. На приклад, «близько до тексту» маємо: «а + б = б + а – від перестановки доданків сума не змінюється» ( це переставний закон додавання). А можна і так: «Щоб отримати суму чисел, можна до першого додати друге. Або до другого додати перше». Перший варіант перекладу містить тільки факт, а другий варіант говорить як використати його при обчисленнях.
Тож сьогоднішньою нашою темою є тема «Математичні вирази», отже давайте розглянемо декілька завдань на закріплення поняття «вирази».
Запишіть у зошитах вирази, які відбивають таку послідовність дій: (СЛАЙД 13)
Вирази які ви щойно записали , містять тільки числа та математичні знаки. А тепер розглянемо вирази, які містять і числа, і букви. (СЛАЙД 14)
Фронтальне опитування (СЛАЙД 15)
Вчитель пропонує учням для продовження подорожи пересісти у швидкісний потяг
1. Прочитайте математичні вирази: (СЛАЙД 16)
2. Прочитайте вирази, використовуючи слова «сума», «різниця», «добуток», «частка»: (СЛАЙД 17)
IV. Закріплення матеріалу (СЛАЙД 18)
Математичний диктант
Схема проведення диктанту
1. Учні працюють за варіантами.
2. Відповіді на запитання учні записують у зошитах; двоє учнів (по одному від кожного варіанта) працюють за дошкою.
3. Здійснюється взаємоперевірка в парах, звіряючись з дошкою.
4. Максимальна оцінка — 10 балів (за кожну правильну відповідь на питання № 1 — 5 учні одержують 2 бали). Оцінка за диктант виставляється на розсуд учителя (можна за бажанням учнів, можна в обов'язковому порядку).
Питання
1. Нехай маємо число. Позначте його будь-якою буквою латинського алфавіту. (Учитель спеціально наголошує, що ті, хто сидять за однією партою чи разом працюють за дошкою, мають вибрати різні букви.) Запишіть за допомогою буквеного виразу:
а) подвоєне дане число;
б) число, яке на 2 більше за дане;
в) число, яке на 3 менше за дане;
г) число, яке у 5 разів більше за дане;
д) число, яке у 10 разів менше за дане.
2. Запишіть за допомогою буквеного виразу:
а) суму двох чисел;
б) добуток двох чисел;
в) частку двох чисел;
г) суму трьох рівних чисел;
д) добуток чотирьох рівних чисел;
є) частку двох рівних чисел.
Завдання 3-5 також виконується за варіантами (СЛАЙД 19-21)
Ш Розв'язування вправ і робота з підручником (СЛАЙД 22)
Учитель пропонує учням знайти в [1]: п. 9 ([2]: п. 17) відповіді на питання: 1) Що називають значенням виразу? 2) Як знайти значення виразу?
Далі учитель пропонує розв'язати вправи. :№255, 257, 265, 189. [2]: № 392, 393(а), 398.
V. Підсумок уроку
Фронтальне опитування
1. Що вивчалося на уроці?
2. Якою мовою спілкуються математики?
3. Що виступає «буквами», «словами», «реченнями» математичної мови?
4. Вирази бувають числові та які ще?
5. Як знайти значення числового виразу?
(СЛАЙД 23)
VI. Домашнє завдання (СЛАЙД 24)