ознайомити учнів з особливостями інструментальної музики, поняттями «симфонічний оркестр», «диригент»; зосередити увагу учнів на особливостях звучання інструментів симфонічного оркестру;
Конспект уроку музичного мистецтва в 5 класі
Тема уроку: Симфонічна музика
Тип уроку: комбінований урок.
Мета: ознайомити учнів з особливостями інструментальної музики, поняттями «симфонічний оркестр», «диригент»; зосередити увагу учнів на особливостях звучання інструментів симфонічного оркестру;
Завдання
навчальні: навчати учнів розпізнавати виражальні особливості симфонічної музики;
розвивальні: розвивати естетичний смак учнів, вокально – хорові навички, слухацьку культуру, уміння аналізувати музичні твори;
виховні: прищеплювати учням зацікавленість музичним мистецтвом, шанобливе ставлення до класичної музики.
Музичний матеріал: Г. Свиридов. Вальс до повісті О. Пушкіна «Заметіль», «Червона калина». Сл. та муз. Н. Май, розспівка Н. Май «Веселі бегемоти»
Наочне обладнання: схема уроку, картки з положенням інструментів симфонічного оркестру на сцені, зображення «орхестра» портрет Г. Свиридова.
Технічне обладнання: ноутбук.
Хід уроку
ВСТУПНА ЧАСТИНА
2. Оголошення теми уроку. Актуалізація знань (повторення вивченого матеріалу). Мотивація учіння.
(На дошці – зображення «орхестра», картки з положенням інструментів симфонічного оркестру на сцені, портрет Г. Свиридова, написи тема уроку ).
Учитель: Упродовж історії музичної культури композитори зрозуміли, що звучання об’єднаних разом музичних інструментів відкриває величезні можливості у виконанні музики. Так, поряд з ансамблевою музикою виник ще один вид інструментальної музики, про який ми сьогодні й дізнаємося. Паралельно з розвитком ансамблевого музикування виник класичний тип симфонічного оркестру.
Учитель: Які види інструментів ви знаєте?
Учні: Струнні, духові, ударні.
Учитель: Що таке ансамбль?
Учні: Виконання твору одразу кількома музичними інструментами.
Учитель: Що таке дует, тріо, квартет?
Учні: Дует - два виконавці, тріо – три виконавці, квартет – чотири виконавці.
ОСНОВНА ЧАСТИНА
3. Бесіда та слухання музики.
Учитель: Слово «оркестр» («орхестра») походить від назви круглого майданчика перед сценою в давньогрецькому театрі, де розміщувалися давньогрецький хор, учасник будь – якої трагедії або комедії.
Симфонічний оркестр – великий колектив музикантів, які виконують симфонічні музичні твори. Симфонічний оркестр містить 4 групи інструментів:
· Струнні – скрипка, альт, віолончель, контрабас;
· Дерев’яні та мідні духові – флейта, гобой, кларнет, фагот, труба, тромбон, валторна, туба.
· Ударні – литаври, тарілки, ксилофон, барабан;
· Поодинокі – арфа, фортепіано,орган, челеста.
Оркестр повного розміру (до 110 музикантів) – це симфонічний оркестр.
Учитель: На вашу думку, що таке камерний орестр?
Камерний оркестр — невеликий за кількістю музикантів колектив, основу якого складають виконавці на струнних смичкових інструментах. Такий оркестр виконує музичні твори у невеликих приміщеннях.
Існують декілька видів оркестрів
Учитель: Діти, а хто керує оркестром?
Учні: Диригент.
Учитель: Так, правильно. Керує оркестром диригент, який спеціальною диригентською паличкою вказує виконавцям на характер звучання, послідовність вступу кожної групи інструментів.
Учитель: Давайте подивимось на схему розташування груп інструментів у симфонічному оркестрі.
Учитель: Пориньмо у море симфонічної музики та подивимось Г. Свиридов. Вальс до повісті О. Пушкіна «Заметіль». Георгій Васильович Свиридов — радянський композитор і піаніст, народний артист. Він написав п'єси, романси, твори для оркестру, хори, кантати, симфонії.
(Відео Г. Свиридов. Вальс до повісті О. Пушкіна «Заметіль»).
Учитель: Який оркестр виконував вальс?
Учні: Симфонічний оркестр.
Учитель: Діти ви знаєте, що таке вальс? Вальс (від німецького— кружляти) — парний бальний танець із тридольним музичним розміром.
Учитель: Давайте розділимось на дві групи, перша група симфонічний оркестр, а друга диригенти, які диригують симфонічним оркестром в трьохдольному розмірі.
4. Виконання образних рухів під музику Г. Свиридов. Вальс до повісті О. Пушкіна «Заметіль»
Учитель: Молодці, гарно впорались з завданням.
5. Вокальна імпровізація-розспівування.
Учитель: Розспівка Н. Май «Веселі бегемоти»
А Зелені Крокодили
За морозивом ходили.
А Веселі Бегемоти
Їх чекали у болоті.
6. Розучування пісні «Червона калина» Н. Май.
Учитель: Тепер послухайте пісню «Червона калина».
(Учитель виконує «Червона калина»).
Учитель:.Діти, сподобалась вам пісня?
Учні: Так.
Робота над текстом.
Вчитель пояснює незрозумілі слова. Учні за учителем промовляють текст в ритмі пісні, виділяючи головний наголос у фразі.
Аналіз мелодії пісні
Учитель: Скільки фраз і мелодії?
Учні: Мелодія «Червона калина» має 3 фрази, які не подібні між собою.
Учитель: Куди рухається мелодія кожної фрази?
Учні: В гору.
Розучування мелодії.
Мелодія вивчається репродуктивним методом фразами. Рух мелодії кожної фрази учні показують рукою. В процесі розучування звертається увага на чистоту відтворення мелодії, плавність при виконанні. Вивчається 1 куплет.
7. Виконання пісні «Червона калина» із супроводом на елементарних музичних інструментах.
Учитель:
(Спочатку учні пригадують весь текст в ритмі, після чого учитель декілька разів повторює з учнями мелодію першого куплета, добиваючись чистоти інтонації, чіткої дикції).
Учитель: Давайте разом виконаємо пісню.
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
8. Підсумки
Учитель: Що таке симфонічний оркестр?
Учні: Великий колектив музикантів, які виконують симфонічні музичні твори.
Учитель: Які групи інструментів складають симфонічний оркестр
Учні: Симфонічний оркестр містить 4 групи інструментів: струні, духові, ударні і поодинокі.
Учитель: Чим відрізняється великий симфонічний оркестр від камерного?
Учні: Камерний оркестр це невеликий за кількістю музикантів колектив, основу якого складають виконавці на струнних смичкових інструментах. Такий оркестр виконує музичні твори у невеликих приміщеннях.
9. Оцінювання.
10. Оголошення домашнього завдання.
Учитель: Знайти інформацію про найвідоміших диригентів світу.