Даний конспект уроку містить ігрові форми роботи: "Художник, "Телевізор", "Оркестр" та інноваційні технології колективно-групового навчання:"Мікрофон", "Впіймай м'яч".
Гра - невід'ємна складова навчального процесу дітей молодшого шкільного віку. За допомогою її в учнів виникає інтерес до уроку, розвивається відчуття ритму, образне мислення, увага, пам'ять, уява. Використання інноваційних технологій колективно-групового навчання є основною складовою сучасного уроку.
Тема. Святкуємо разом із музикою.
Мета:
Музичний матеріал:
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрет М. Леонтовича,ілюстрації із зображенням святкування Нового року та Різдва, смайлики, саморобні музичні інструменти, м’яч.
Обладнання: фортепіано, CD-програвач, фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
Учні входять до класу під музичний супровід (українська народна пісня «Ой сивая та і зозуленька» в обробці М. Леонтовича).
Перевірка готовності класу до уроку.
Музичне вітання.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Незабаром свято — Новий рік. Ми відчуваємо передноворічне хвилювання. Що принесе Новій рік? Які подарунки? Які приємні сюрпризи?
Повідомлення теми та мети уроку.
Отже, тема нашого уроку «Святкуємо разом із музикою». На уроці ви дізнаєтеся які пісні називаються щедрівками та колядками, що таке обробка народної пісні, продовжите вивчати пісню «Семеро гномів».
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Як це зробити найкраще? Звісно — піснею! Пісні, у яких ми бажаємо щастя й добробуту добрим людям,— це особливі пісні.
ІV . МУЗИЧНА ГРАМОТА.
Наші пращури — сміливі, працьовиті люди, але явища природи були для них незрозумілими, таємничими. Тому, хвилюючись за врожай і власну долю, наші пращури намагалися задобрити сили природи за допомогою різноманітних обрядів із піснями, танцями та дійствами.
Вечір напередодні Нового року називають Щедрим. Пісні, що виконували цього дня, назвали відповідно щедрівками. Зазвичай їх виконували дівчата.
На Новий рік вулицями ходили гурти дітей, парубків, дівчат і колядували. Біля кожної хати вони виконували новорічні вітальні пісні — колядки, у яких величали господарів, бажали в новому році доброго врожаю, за що отримували винагороду. Коли колядники входили до хати, вони вітали господарів зі святом.
Добрий вечір, господарю, у вашій оселі!
Приміть наші побажання на свята веселі!
Хай вам радість усміхнеться зіркою ясною,
Хай вінчається вам праця славою гучною!
Проспівайте свою улюблену колядку чи щедрівку. Найкращий співак отримує смайлик.
V. СЛУХАННЯ МУЗИКИ.
Слухання української народної пісні «Ой, сивая та зозуленька» в обробці М. Леонтовича.
Збираючись на святвечір, люди співали пісень. Пісні були різними: сумними та веселими, грайливими та задумливими. Коли сходила в небі перша зірка, то співали пісню «Ой, сивая та зозуленька».
Композиторів дуже приваблювала народна пісня. Чимало з них слухали народні пісні, збираючи їх у свою скарбницю, записували, додаючи у мелодію щось своє, тобто обробляли.
Обробку пісні «Ой, сивая та зозуленька» виконав український композитор Микола Леонтович.
Послухайте її уважно та скажіть, про що розповідає ця пісня?
Технологія «Мікрофон».
Гра «Художник»..
Якби ви були художниками, то яку картину ви намалювали б слухаючи цю пісню?
VІ. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА «УКРАЇНО, МИ ТВОЯ НАДІЯ».
Учні під музику виконують рухи, повторюючи за вчителем.
VІІ . Ритмічна гра «Телевізор».
Що потрібно знати виконавцеві, щоб прочитати музику? Звісно, ноти й ритм — тривалості звуків. Чи пам’ятаєте ви, якими є тривалості звуків? Пропоную пограти у гру. Уявіть, що ви повернулися додому та ввімкнули телевізор, а на екрані — знаки. Уважно розгляньте їх і запам’ятайте!
І П П І П П І І
Найкращі гравці отримують смайлики.
VІІІ. ВОКАЛЬНО-ХОРОВА РОБОТА.
Сьогодні ми підготуємося до новорічних свят і вивчимо щедрівку «Щедрик».
Одним із найяскравіших творів М. Леонтовича є відомий «Щедрик».
Його мотив — це три звуки, за допомогою яких композитор побудував цілу картину народного життя. У пісні передано радісні настрої селянина, його світлі мрії про краще життя у новому році.
Розучування з показом руху мелодії рукою.
Закріплення пісні.
Спів дуетами.
Гра «Оркестр».
Клас поділено на дві групи. Одна група учнів співає, а інша – акомпанує на саморобних музичних інструментах.
ІХ. ПІДСУМОК УРОКУ. Рефлексія.
Гра «Впіймай м’яч».
Учитель учню кидає м’яч, а він повинен його впіймати і дати відповідь на запитання.
Музичне прощання.
Учні виходять із класу під музичний супровід (українська народна пісня «Ой, сивая та зозуленька» в обробці М. Леонтовича).