Тема: "Народна музика" Урок 11. Тема: "Пісня живе серед нас"

Про матеріал

Ставлю собі за мету ознайомити учнів з особливостями українських народних побутових пісень, розглянути розмаїття народних побутових пісень, ознайомитися з жанром варіації на прикладі творів композитора Л. ван Бетховена

Розвивати вміння учнів виконувати народні пісні, розрізня­ти на слух засоби музичної виразності та впізнавати зміну основної теми у варіаціях, вміння надавати характеристику засобам виразності побутових пісень, порівнювати вокальні та інструментальні твори, що написані на основі народних пісень.

Виховувати інтерес до української народної пісні та класич­них творів, що написані на основі народних пісень.

Перегляд файлу

Якушевська Єва Борисівна

вчитель музичного мистецтва

Рівненської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Чорноморської сільської ради

Очаківського району

5 клас . І семестр. Тема: Народна музика

 Урок 11.  Тема: Пісня живе серед нас

Мета. Ознайомити учнів з особливостями українських народних побутових пісень, розглянути розмаїття народних побутових пісень, ознайомитися з жанром варіації на прикладі творів композитора Л. ван Бетховена

Надпись: /Розвивати вміння учнів виконувати народні пісні, розрізня­ти на слух засоби музичної виразності та впізнавати зміну основної теми у варіаціях, вміння надавати характеристику засобам виразності побутових пісень, порівнювати вокальні та інструментальні твори, що написані на основі народних пісень.

     Виховувати інтерес до української народної пісні та класич­них творів, що написані на основі народних пісень.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: музичний інструмент, DVD, мультиме­дійна презентація, портрет Л. ван Бетховена.

Основні поняття для засвоєння: побутові пісні та їхнє розмаїття, осо­бливості виконання та тематика, варіації.

Твори, що вивчаються на уроці:

  • Українська народна пісня «Їхав козак за Дунай» у вико­нанні хорової капели та народного оркестру.
  • Л. ван Бетховен. Варіації на тему «Їхав козак за Дунай»:обробка пісні для голосу в супроводі фортепіано, скрипки та віолончелі; обробка пісні для фортепіано і флейти .
  • Українська народна пісня «Їхав козак за Дунай» — розу­чування.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

  •                 Вхід учнів до класу під звучання української народної пісні «Їхав козак за Дунай»
  •                 Музичне вітання «Добрий день!

                                          Дуже гарний день!»

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. (Тему семестру і уроку написано на дошці)

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ МУЗИЧНИХ ВРАЖЕНЬ, ОПОРНИХ ЗНАНЬ:  особли­вості українських народних пісень осіннього циклу, жанр кантати, творчість М. Лисенка.

Незакінчене речення.

Жніварські пісні розподіляються на 1______________; 2__________________;

3._______________________.

Женці залишали на ниві невеликий кущ жита, який називали ______________.

Календарно-обрядові пісні, пов’язані зі жнивами, називаються _____________, вони поділяються на ? групи і називаються _________________________________________________________________ .

Кантата – це _______________________________________________________.

Кантата М.Лисенка «Радуйся, ниво неполитая» має ще одну назву: «______________________________________________»

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

  1. Бесіда про  особливості побутових пісень. Відео «Роль і місце

пісні в житті українців. Головні календарні обряди. Календарно-обрядові пісні» (Див. додаток 1.)

Надзвичайним скарбом нашого народу завжди була пісня. Укра­їнці співали в будень і в свято, в рідному домі та на чужині, виливали свою радість і тугу. Пісні про родинне життя і побут, прагнення народу до волі та пошуки кращої долі становлять окремий пласт народної творчості і називаються побутовими. Побутові пісні надзвичайно різноманітні за тематикою, сюжетами та мотивами.

Ілюстрація «Віночок побутових пісень» (додаток 2)

Виникнення козацьких пісень пов’язане з історією козацтва. В них оспівуються козацькі походи, туга за рідними і батьківщиною, сутички з ворогами й нелегка доля в полоні.

Кріпацькі пісні зображають тяжке підневільне життя селян. Ліричні пісні розповідають про кохання, біль розлуки, щастя ма­теринства і біль сирітства, сімейну злагоду та незгоду.

У жартівливих піснях особисті почуття, сімейні проблеми або життєві історії змальовуються з доброзичливим гумором.

Колискові пісні передають прагнення матері бачити свою дитину здоровою, щасливою, розумною, доброю і працьовитою.

Дитячі пісні — це різноманітні забавляли, заклички, дражнилки, лічилки тощо.

 У побутових піснях мелодія, як правило, нескладна, часто повто­рюються фрази або окремі слова, приспів іноді відсутній. Розповідь ведеться від головного героя або декількох осіб.

Музичний словничок

Побутові пісні — це пісні, в яких відображено почуття, пере­живання та думки людини, пов’язані з її особистим життям та життям усього народу. Виділяють пісні: козацькі, дитячі, колиско­ві, ліричні, танцювальні, жартівливі, весільні, кріпацькі та інші.

  1.               Історія про пісню (повідомлення підготовленого учня з опорою на інтернет-джерела)

Доля відомої української пісні «Їхав козак за Дунай» має цікаву, майже трьохсотлітню історію. Українці співали її ще в середині XVIII століття, а невдовзі вона набула популярності й у Західній Європі.

(Портрет Людвіга ван Бетховена. Додаток 3 )

Якось німецький композитор Л. ван Бетховен почув цей мотив у Відні. Так народився твір — варіації на тему пісні «Їхав козак за Дунай». Композитор кілька разів опрацьовував мелодію і створив обробки для голосу в супроводі фортепіано, скрипки та віолончелі й обробку для фортепіано і флейти. Згодом пісня долинула до Італії і залишилася там у творі італійського композитора Томмазо Траетта. Учень В. Моцар­та — композитор Й. Гуммель та німецький композитор Й. Шнайдер теж написали обробки цієї пісні для інструментів і хору.

Слова популярного пісенного твору переклали французькою, чеською, англійською мовами; він навіть подолав відстань через океан і опинився в Америці.

Яким же чином ноти пісні «Їхав козак за Дунай» потрапили до рук європейських композиторів та хто насправді її автор?

Науковці з’ясували, що створив пісню Семен Климовський — ко­зак Харківського полку. Отож авторська пісня, написана три століття тому, стала не тільки українською народною, а й підкорила увесь світ. Так народна пісня поєднала народну творчість і професійну музику.

Для допитливих. Історія виникнення пісні "Їхав козак за Дунай" (додаток 4, відео «Їхав козак за Дунай» - українська, європейська, американська історія пісні)

V. Вокально-хорова робота

1. Розспівування. ( Додаток 5)

  1.               Розучування пісні. Українська народна пісня «Їхав козак за Дунай». Знайомство зі змістом пісні. Усвідомлення змісту і характеру твору, виявлення характеру мелодії, руху мелодії та ритмічних особливостей.

Розучування пісні по фразах (додаток 6)

V. СПРИЙМАННЯ МУЗИКИ

1. Слухання  української народної пісні «Їхав козак за Дунай» у виконанні хорової капели та народного оркестру. (Додаток 7.)

 Музичний словничок

Капела — великий висококваліфікований хоровий колектив, здатний виконувати музику для хору з інструментальним супро­водом або без нього.

 

  1.               Слухання. Л. ван Бетховен. Варіації на тему «Їхав козак за Дунай», обробка пісні для голосу в супроводі фортепіано, скрипки та віолончелі; обробка пісні для фортепіано і флейти (Додаток 8)

Аналіз твору мистецтва.

  • Опишіть свої враження від прослуханих творів.
  • Як змінилась, українська пісня у творі Л. ван Бетховена?
  •  Які засоби виразності використав композитор у своїх варіаціях? Охарактеризуйте їх.
  • Пригадайте, які твори Бетховена ви слухали раніше.
  1.               Відомості про композитора.

Всесвітньовідомий  німецький композитор , піаніст, диригент, Людвіг ван Бетховен (1770-1827), творам якого властиві ясність і чіткість побудови, сила, неймовірне відчуття гармонії зі світом та утвердження життя. Він написав 9 симфоній, 11 увертюр, 5 концертів для фортепіано з оркестром, понад 50  сонат, балет, оперу «Фіделіо», чимало пісень та інші інструментальні й вокальні твори.

http://day.kyiv.ua/sites/default/files/main/openpublish_article/20120523/486-8-1.jpgУ творчості Л. ван Бетховена просте­жуються мотиви й інших українських пісень.

Андрій Розумовський - син останнього українського гетьмана — навіть замовив компо­зитору три квартети. У першому з них Бетховен використав мело­дію української народної пісні «Ой надворі метелиця», в другому і третьому — варіації на тему пісні «Від Києва до Лубен». Зацікавився композитор і українським танцем «Козачок», мелодію якого викори­став одразу в двох сонатах. А в славетній Дев’ятій симфонії звучать мотиви козацьких пісень.

  1. Виконання творчого завдання.

 ПРАКТИЧНА РОБОТА. Спробуйте самостійно виконати ритмічний супровід до пісні «Їхав козак за Дунай». Оберіть для цього улюблений ударний музичний інструмент.       

Намагайтеся створити різні варіації до кожного куплету. А можете, навіть, і затанцювати!

Імпро­візуйте!

Згадаємо ж давайте у цю мить,

Що українці — це народ співучий —

Ніщо не може нашу пісню зупинить,

Наповним піснею наш край квітучий!

  1. Творче завдання «Впізний пісню за ілюстрацією»

VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ. РЕФЛЕКСІЯ

  • Пригадайте, які пісні вважаються побутовими. Які їхні різновиди ви пам’ятаєте?
  • Розгляньте репродукції картин в підручнику на стор.63. Про який різновид побутових пісень вони тобі нагадують?  
  • Які побутові пісні ви знаєте?
  • Для яких музичних інструментів композитор Л. ван Бет­ховен написав варіації на тему української народної пісні «Їхав козак за Дунай»?
  • Що таке капела? Розкажіть про її склад.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Які пісні люблять співати у вашій родині? Виконайте одну з них разом з батьками та запишіть свій спів на диктофон. Оцифрований запис завантажте до доступного вам Інтернет-ресурсу або файлообміннику. Посилання на файл розмістіть у коментарях до уроку.

У коментарях до уроку напишіть, які телепередачі або рекламні ролики з виконанням народних пісень вам особливо запам’яталися.

ДОДАТКОВО! Для допитливих — виконання музичного проекту.

Проект «Пісні моєї родини»

Мета: організація фольклорної експедиції, збір колекції народних українських пісень родини у сімейний музичний альбом.

Очікуваний результат: альбом пісень з ілюстраціями та фотогра­фіями.

План створення:

Візьміть диктофон та запишіть найулюбленіші побутові пісні, які співають члени вашої сім’ї. Зробіть власноруч альбом та оформіть титульний аркуш з написом «Пісні моєї родини».

Запишіть з диктофона тексти пісень на окремому аркуші. Розта­шуйте на цій сторінці свої малюнки до пісні. Додайте фотографію виконавця.

Розфарбуйте свій альбом в одному стилі. Зробіть орнамент кож­ного аркуша.

Корисна порада-деталь: за бажанням, кожну сторінку альбому можуть прикрасити цікаві деталі: бантики, тасьма або наклейки, календарики чи візитки — все, що допоможе розкрити таланти виконавця пісні. Їх найкраще прикріпити за допомогою клею ПВА. Або розмістіть на сторінках маленькі нотки чи музичні знаки, картинки, реклами із популярних місць відпочинку родини, які ви намалюєте або знайдете в журналах. Альбом повинен бути найкращим!

Можливо також оцифрований запис з файлами записаних пісень (в аудіо або відео форматах) авантажити до доступного вам Інтернет-ресурсу або файлообміннику. Посилання на файли розмістіть у коментарях до уроку. Успіхів!

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Попова Людмила Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Нараївська Ганна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 лютого 2018
Переглядів
1854
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку