У цій розробці уроку з музичного мистецтва представлений етап уроку з використанням елементів STEM освіти.
На прикладі простих музичних інструментів,зроблених власноруч із доступних матеріалів,учні дослідили звукоутворення в залежністі від побудови та матеріалів ,з яких зроблений певний інструмент.
Також у ході спільної проектної діяльності діти навчилися працювати в команді,проявляти ініциативу,дослухатися до кожного учасника команди,що позитивно вплинуло на формування соціальних компетентностей.
Урок № _11___ Клас___5____ Дата________
Тема: Народні музичні інструменти (продовження).
Вчитель: Нестерова Світлана Юріївна
Освітньо – виховні завдання теми: створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність та креативність.
Навчальна мета:
Розвиваюча мета:
Міжпредметні зв’язки: трудове навчання, художня культура.
Тип уроку: Інтерактивний урок,узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: ноутбук, фоно та відеоматеріали, підручники, картки із завданнями, матеріали для проектування та створення музичних інструментів,синтезатор, музичні словники.
МЕТОДИ, ФОРМИ І ПРИЙОМИ НАВЧАННЯ
МЕТОДИ |
ФОРМИ |
ПРИЙОМИ |
1.Інформаційно- рецептивний |
Розповідь-пояснення, опис, бесіда, інструктаж, робота з підручником, ілюстрація, демонстрація
|
Виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, прийоми запам’ятовування |
2.Репродуктивний |
словесні, наочні і практичні методи |
подання матеріалу в готовому вигляді, контроль, самоконтроль, конкретизація і закріплення вже набутих знань |
3.Проблемно- пошуковий |
проблемний виклад знань,пошукова діяльність учнів(постановка проблемного питання, розв’язання проблеми і проблемних завдань у процесі проектної діяльності) |
постанова взаємозв’язаних проблемних запитань,здобуття нових знань у процесі проблемного викладу знань, активізація уваги та мислення, різноманітна самостійна робота учнів |
4.Навчально – дослідницький |
самостійна творча (дослід- ницька) робота учнів на здобуття та розширення знань |
активізація уваги та мислення, здобуття нових знань у процесі самостійної роботи учнів, формування висновків, пізнання закономірності |
Хід уроку
Організаційний момент.
Музичне привітання
Оголошення теми уроку.
Мотивація навчання.
На минулому уроці ми розпочали цікаву подорож у світ народних музичних інструментів. Сьогодні ми продовжимо подорожувати і дізнаємося як звучить народна музика та музичні інструменти у різних країнах.
Актуалізація опорних знань.
З якими музичними інструментами ми познайомилися на минулому уроці?
Звучання яких з них вам сподобалося найбільше?
Які особливості народних інструментів ви запам’ятали?
Чи є взаємозв`язок побудови та матеріалів із звукоутворенням у процесі гри на музичних інструментах?
Завдання нашого уроку: познайомитися з гуслами, ударними та шумовими інструментами.
Старовинний народний інструмент часів Київської русі – гусла– належить до струнної групи. В сучасних Україні та Угорщині народний інструмент, схожий на гусла називається цимбали. (Перегляд ілюстрації із зображенням інструментів).Слухання. Фрагменти творів у виконанні цимбал.
Ударні та шумові інструменти є в кожного народу, вони також дуже різні. У багатьох країнах здавна поширені брязкальця, наповнені зернами або іншими предметами. Спочатку їх використовували для подання сигналів, а пізніше – для ритмічної організації музики. Невід’ємною частиною музики різних народів є барабани. Прості у виготовленні, ці інструменти не вимагають особливих навичок гри, тому існують у сотнях різновидів.
В Україні найпоширенішим ударним інструментом у народній музиці є бубон (решітка). Легкий дерев’яний обідок, обтягнутий з одного боку шкірою, - це найпростіша конструкція бубна, що був відомий в Україні ще за давніх часів. Сучасні матеріали, металеві дзвіночки, тарілочки, гарне оздоблення змінили вигляд бубна, що завжди супроводжував танцювальну музику. Вони входили до складу полкової музики Війська Запорізького, як і тулумбаси – барабани, що нагадують литаври. (Ілюстрації цих інструментів у підручниках). Пропоную вашій увазі музику народів Африки та Японії.
Слухання. Африканська народна музика «Танець духів» (фрагмент)
Слухання. Японська народна музика «Танець дощу»
Аналіз прослуханих творів
Порівняйте африканську та японську музику. У чому відмінність?
Музична діяльність.
1)Дихальна гімнастика.( Надуваємо уявну повітряну кульку животом)є
2)Розспівування голосних звуків.( Мі-ме-ма-мо-му – на одному звуці).
3) Спів тризвуків (На склад « ду»).
Демонстрація норвезької народної пісні «Чарівний смичок»
Розучування норвезької народної пісні «Чарівний смичок»
Проектування та дослідження шумових та ударних інструментів
Мета: спроектувати нові музичні інструменти за допомогою підручних матеріалів
Завдання : дослідити особливості їх звучання ( за рахунок фізичних властивостей використаних матеріалів).
Організаційний етап:
- поділ учнів на 3 групи
- розподіл матеріалів та інструментів між групами
- інструктаж ( за 10 хвилин кожна група має створити власні шумові або ударні музичні інструменти, пояснити природу їх звучання та придумати назву).
Матеріли: порожні яйця від кіндер-сюрпризів, одноразові ложки, скотч, ножиці, картонні полоски, двосторонній скотч, пластмасові та металеві кришки від пляшок ( з отворами та без отворів), кола з картону різного діаметру,соломинки,нитки, намистинки, рис, горох.
Презентація та обговорення спроектованих музичних інструментів:
- побудова інструменту
- спосіб звуковидобування
- назва інструменту
- аналіз звучання ( за рахунок фізичних властивостей обраних матеріалів)
Підведення підсумків.
Сьогодні ми з вами завершили подорож країною народних музичних інструментів та власноруч створили нові шумові та ударні музичні інструменти.
Дізналися ,що на звучання інструменту впливають такі чинники як: розмір, фізичні властивості матеріалів( пластмаса, метал, папір), спосіб звуковидобування та власне побудова інструменту.
Чи сподобалося вам створювати нові музичні інструменти?
На наступному уроці спробуємо створити ритмічний супровід на наших нових інструментах до вивчених пісень.
Завдання додому та інструктаж про виконання.
Повторити вивчені народні музичні інструменти.
Придумати загадки про них або скласти кросворд .