Тренінг "Про шляхи подолання труднощів у вивченні предмету «Музичне мистецтво» в загальноосвітній школі"

Про матеріал

Тренінг має за мету залучити вчителів музичного мистецтва загальноосвітніх шкіл району до обговорення шляхів подолання труднощів у викладанні предмета «музичне мистецтво» в загальноосвітніх школах на сучасному етапі; визначити проблеми викладання предмета і шляхи їх подолання.



Перегляд файлу

Про шляхи подолання труднощів у вивченні предмету

«Музичне мистецтво» в загальноосвітній школі

 

Засідання районного методичного обєднання вчителів музичного мистецтва (тренінг)

Мета: залучити вчителів музичного мистецтва загальноосвітніх шкіл району до обговорення шляхів подолання труднощів у викладанні предмету «музичне мистецтво» в загальноосвітніх школах на сучасному етапі; визначити проблеми викладання предмета і шляхи їх подолання.

Форма проведення : тренінг.

Хід засідання

I. Привітання

Слайд №1

Добрий день, шановні колеги, гості. Дуже рада бачити вас в цій залі на засіданні РМО вчителів музичного мистецтва. На цьому засіданні ми спробуємо визначити труднощі у викладанні нашого предмета і визначити шляхи їх подолання, визначити найбільш ефективні засоби, методи та прийоми у засвоєнні матеріалу нашого уроку.

II. Вступ

Слайд №2

Шановні колеги! Ми чудово розуміємо, що на теперішньому етапі розвитку технологій і нашого співіснування з ними, учням дуже не просто довести необхідність мистецтва у нашому  житті і, зокрема, музичного мистецтва. Я не говорю  про різноманітні аматорські і, навіть, професійні вокальні конкурси. Все це на потребу часу і ми розуміємо,що це, нажаль, не завжди, так би мовити,  справжнє, якісне мистецтво. Для справжнього мистецтва місця не вистачає, СМІ його не пропагує, і дітям  воно стає не цікавим. Як же зацікавити учнів слухати і чути музику, як виховати естетичний смак, як навчити цікавитися і любити музику рідної землі і пишатися цим спадком? Зрозуміло, що це не просте завдання і подолати, навіть охопити усі труднощі за одне заняття  неможливо, але «той, хто йде, дорогу здолає». Отже, почнемо розбиратися.

1. Психологічний тренінг «Усе у твоїх руках»

Слайди № 3-6

Жив мудрець, який знав усе. Одна людина захотіла довести, що мудрець знає не все. Стискаючи в долонях яскравого метелика, він мовив: «Скажи, мудрець, який метелик у мене в руках: мертвий чи живий?». А сам міркує: «Зроблю так, щоб він не вгадав. Відповість, що живий, я його розчавлю, скаже мертвий – відпущу». Мудрець, поміркувавши, відповів: «Усе у твоїх руках!»

І справді дуже мудро сказано: «Все у твоїх руках!».

2. «Мозковий штурм» (Брейн - стормінг)

Слайд №7-8

– А що ж в наших руках, дорогі колеги? Які почуття, якості  та прагнення підростаючої особистості в наших руках? Подумайте і дайте відповіді на ці  запитання на папірцях, що лежать перед вами.

(Відповіді вчителів прикріплюються на дошці, один папірець – одна  відповідь).

Отже в наших руках, за вашими спостереженнями:

- почуття дитини;

- інтелект дитини;

- психологічні якості;

- стремління до пізнання нового;

- любов до музики;

- позитивні якості характерів;

- бажання до спілкування;

- бажання самовираження;

- бажання бути патріотом;

- бажання бути лідером;

- бажання впевнено відчувати себе в соціумі.

– Ось скільки почуттів, якостей  та прагнень особистості ми можемо виховати і розвинути на наших уроках.

III. Основна частина

3. Вправа «Асоціація».

Слайд №9-10

– Як викладачі музичного мистецтва ми не можемо, та й не повинні примушувати учнів вивчати наш предмет як, наприклад, математику, фізику, хімію і т.д., адже наша зброя, насамперед, це – почуття, душа. Мені здається, що саме розвиток душі, почуттів – це першочергове наше завдання. Які асоціації виникають у вас, шановні колеги, коли ви чуєте слова «музичне мистецтво»?

Для виконання цього завдання об’єднайтесь,  будь ласка, у пари і доберіть слова-асоціації, що мають починатися з кожної літери слів. Перший стовпчик – почуття, другий стовпчик – якості (один папірець – почуття, другий папірець – якості).

М – мрійливість;

У – успішність;

З – захват;

И – інтерес;

Ч – чарівність;

Н – ніжність;

Е – емоційність.

 

М – мужність;

И – інтелект;

С – співпраця (соціалізація);

Т – творчість ;

Е – енергійність;

Ц – цікавість;

Т – талановитість;

В – вихованість;

О – організованість.

(Слова - асоціації  кріпляться на дошці).

Ми отримали низку слів, які позначають ряд почуттів,  що виникають під час слухання музики: мрійливість, успішність, захват, інтерес, чарівність, ніжність, емоційності.

Також отримали низку слів, що позначають якості, які виховує в учнів музика, а саме:  мужність, інтелект, вміння співпрацювати, творчість, енергійність, цікавість, талановитість, вихованість, організованість. Але серед цих слів є таке чарівне слово, яке є ключовим для усіх інших. Як ви вважаєте, що це за  слово?

Слайд №11

– Так, це слово «цікавість». Саме цікавість уроку, зацікавлення ним учнів є основним критерієм якості нашого уроку. Це один із шляхів удосконалення уроку.

Аналізуючи свій педагогічний досвід, з впевненістю можу сказати, що безумовно, для розвитку естетичних почуттів дитини, патріотичних почуттів, інтелектуального, психологічного розвитку музичне мистецтво є необхідним і викладати свій предмет ми маємо відповідно сучасним вимогам, використовуючи інноваційні прийоми та методи. Але іноді буває так, що урок, на наш погляд, є насиченим, продуманим, цікавим, але діти чомусь не сприйняли його, він для них був не цікавим. В чому ж справа? Що може сприяти зацікавленості в учнів? Спробуємо хоч припустити, що допомагає, а що, можливо, заважає нам у викладанні предмету і сприйнятті учнів?

Слайд №12

4. Вправа «Сонечко – хмарки»

Слайд №12

Під час виконання вправи «Сонечко – хмарки» запрошую  об’єднатися по двоє вчителів. Тепер вибирайте собі листівку і виокремлюйте з неї три проблеми, які здаються вам найважливішими. Пишіть номери на своїх стіках–хмарках, озвучуйте і фіксуйте на основному плакаті.

(Свої відповіді коментують усі групи)

Стіки – хмарки

Слайд №13-14

1. Нестача якісного матеріалу для співу.

2. Нестача якісного матеріалу для слухання музики.

3. Практична відсутність українського класичного пісенного матеріалу для виконання.

4. Невпорядкованість і недостатність класичного музичного матеріалу для слухання.

5. Недостатність часу для ознайомлення та розучування пісенного матеріалу.

6. Недостатність теоретичного матеріалу по українській класичній музичній культурі.

7. Недостатність теоретичного матеріалу по жанровій тематиці українських народних пісень.

8. Недостатність часу на ознайомлення з теоретично-практичним матеріалом по жанрах українських народних  пісень .

9. Згрупованість матеріалу 7-8 класів в один підручник 7 класу.

(Коментуємо найчастіше повторювальні відповіді учителів.)

Це ті критерії, які не сприяють зацікавленості учнями нашим уроком.

Слайд №15

(Припустимі номери «хмарок»: №1, № 3, № 9.)

Звісно, програму ми переписати не можемо,  надрукувати прийнятні для нас підручники з потрібним пісенним та теоретичним матеріалом також ми не в змозі, але спробуємо скористуватися допомогою стіків – «сонечок», які, можливо, вкажуть нам на найсприятливіші шляхи подолання труднощів в нашій роботі.

Знову беріть листівку, вибирайте три позиції, які, на ваш погляд, сприяють подоланню труднощів у викладанні музичного мистецтва і допоможуть донести до учнів учбовий  матеріал і зробити урок цікавим. Запишіть номери на стіках – «сонечках», озвучте і теж фіксуймо, тепер вже «сонечка» на основному плакаті.

 

Стіки – сонечка:

Слайд №16-17

1. Можливість користуватися Інтернет – посиланнями в підручниках.

2. Можливість самостійно користуватися Інтернет – ресурсами.

3. Можливість ( обмежена) самостійно вибирати матеріал

для виконання музики.

4. Можливість  (обмежена) самостійно вибирати      матеріал для слухання музики.

5. Можливість (обмежена) переставляти місцями уроки.

6. Можливість (в учнів та вчителів) створювати та використовувати презентаційний матеріал.

7. Можливість користуватися тестами.

8. Можливість вести творчу пошукову роботу, створюючи мистецькі проекти.

9. Можливість бути креативними на уроці.

10. Можливість використовувати інноваційні й класичні  засоби та технології у створенні і проведенні уроку.

Хочу зазначити, що згідно нового закону про освіту зняті всі ці обмеження, але  це в можливому майбутньому, а те, що є зараз, ми бачимо і в цих реаліях живемо. Отже робимо висновки.

– З попередньої вправи слово «цікавість» є першим й основним критерієм якості уроку.

З вправи «Сонечко – хмарки» ми визначили шляхи удосконалення уроку. Це найбільш частіше повторювальні вами шляхи і засоби, що ви вибрали.

Слайд №18

(Припустимі номери «сонечок»: №2, №9, №10)

(Коментуємо найчастіше повторювальні позиції «сонечок»).

Отже ми можемо використовувати можливості Інтернет – ресурсів, бути креативними, використовувати інноваційні технології та вже гарно нам відомі і перевірені засоби та прийоми викладання предмета. Це, наприклад, розповідаючи про балет, як про вид мистецтва, або про оперу, мюзикл,  або про симфонічний оркестр, дуже доречно використовувати презентації та відео, адже краще один раз  побачити, ніж сто  раз почути. І старшим і молодшим школярам, маю на увазі 2-6 класи, подобається інсценізація  пісень. Учням молодшої ланки дуже подобається грати на елементарних музичних інструментах, виконувати різноманітні  ритмічні вправи.  Нам, вчителям музичного мистецтва, в жодному разі не можна не використовувати ці технології. Маємо використовувати, по-можливості, цікавий пісенний матеріал.  Ми маємо використовувати здатність учителя  бути оригінальним й швидким з виникненням ідей, неординарним у своїх рішеннях, вміти у складному бачити просте, тобто бути креативними.

Спостерігаючи за стіками – «хмарками» і стіками – «сонечками» ми з’ясували  декілька шляхів подолання труднощів у вивченні предмету «музичне мистецтво». Це самостійно користуватися Інтернет – ресурсами; можливість бути креативними на уроці; можливість використовувати  інноваційні й класичні засоби та технології у створенні і проведенні уроку. Це наступні шляхи удосконалення уроку «музичне мистецтво».

Але є ще один, як мені здається, важливий чинник подолання труднощів це… Послухайте притчу про рай і пекло.

Слайд №19

5. Мотиваційна вправа

Притча про рай і пекло

Слайд №20

Одного разу юдейський мудрець попросив Господа показати йому рай і пекло.  Бог відвів його до приміщення де билися, плакали, страждали голодні люди. Посеред кімнати стояв величезний казан зі смачною їжею. У людей були ложки, але вони були набагато довші за руку, і тому неможливо було потрапити ложкою до рота.

Слайд №21-22

«Так, це справжнє пекло» –  сказав мудрець.

Слайд №23

Потім вони зайшли до іншого приміщення. Усі люди були ситі та веселі. Коли мудрець подивився, він побачив такий самий казан і точнісінько такі самі ложки. Що ж робило їхнє життя райським?..(Відповіді вчителів)

- Так, вони годували одне одного! Тобто, вони вміли не тільки слухати, а й чути одне одного, уміли спілкуватися конструктивно, обєктивно оцінювати ситуацію та спільно ухвалювати рішення.

Слайд №24

 Вони вміли взаємодіяти.

Взаємодія – ще один шлях удосконалення уроку. Адже можна підготувати  цікавий матеріал для уроку, використати новітні прийоми, бути креативним і ерудованим, але якщо вчитель і учні не здатні взаємодіяти, то урок своєї мети не досягне. Ми повинні цікавитися судженнями учнів, якщо, вони, навіть, і не стандартні. На уроці дуже важливою є взаємодія учнів і вчителя.

Слайд №25

ТАБЛИЦЯ

Шляхи удосконалення уроку

 

ЦІКАВІСТЬ

інтернет-ресурси

 

ВЗАЄМОДІЯ

креативність

інноваційні технології

Звісно, висновки, що ми зробили, не є панацеєю від усіх  невдач на уроці, але мені хочеться вірити і сподіватися, що вони хоч дещо допоможуть нам у вирішенні труднощів спілкування і взаєморозуміння із дітьми і допоможуть учням самим захотіти зайти до світу прекрасного. Насправді прекрасного мистецтва МУЗИКИ.

Слайд №26-27

doc
Додано
22 лютого 2018
Переглядів
1909
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку