18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Конспект заняття з вокального напряму для вихованців основного рівня навчання на тему "Інтервали. Секунда мала. Секунда велика."

Про матеріал

Конспект заняття «Інтервали. Секунда мала. Секунда велика» з вокального напряму П'янкової І.В., керівника зразкового дитячого музичного театру «Дзвіночок» Сумського Палацу дітей та юнацтва. На занятті вирішується завдання розвитку музичного слуху, закріплюються поняття «мала секунда», «велика секунда».

Перегляд файлу

Пянкова І.В.,

керівник зразкового дитячого

музичного театру «Дзвіночок»

Сумського Палацу дітей та юнацтва

 

Тема:  Інтервали. Секунда мала. Секунда велика.

 

Мета:

  • навчити розрізняти тон і півтон; познайомити з поняттям «мала секунда», «велика секунда», кількісний склад інтервалу, якісний склад інтервалу;

будувати малі та великі секунди, співати їх та  розрізняти на слух;

  • розвивати музичний слух, увагу, пам'ять;
  • виховувати уважне ставлення один до одного.

Тип заняття:  комбіноване.

Поняття: Інтервали. Секунда мала, секунда велика (півтону, тон).  Запис, будова, слухання, аналіз. тон, півтон.

Обладнання: дошка, нотні зошити, музичний килимок, фортепіано. 

Вікова група: 9 – 10 років, основний рівень навчання

План заняття.

  1. Актуалізація знань. Привітання. Оголошення теми, мети.
  2. Повторення знаків альтерації, назв інтервалів.
  3. Поняття «тон»,  «півтон», знаходження тонів та півтонів на клавіатурі. Запис їх у нотних зошитах.
  4. Інтервал мала та велика секунда. Будова. Спів.
  5. Вірш про «Тон і півтон»
  6. Підсумок заняття.

Хід заняття.

1. Привітання, оголошення теми, актуалізація знань.

Педагог: Сьогодні ми продовжуємо нашу подорож до країни Музичних інтервалів. Пригадайте, що таке інтервал? Які назви інтервалів ви знаєте? Що таке прима?   Відповіді дітей.

2. Повторення знаків альтерації, назв інтервалів.

Педагог: Як звучать знаки альтерації.  Відповіді дітей.

 Педагог: Так,  це дієзи, бемолі. А що з ноткою робить дієз? Відповіді дітей

 Педагог:  Підведемо підсумок: дієз – це знак, який підвищує ноту, а бемоль – це знак, який знижує ноту, схожий на гирю, яка ніби тягне нотку.

3. Поняття «тон»,  «півтон», знаходження тонів та півтонів на клавіатурі. Запис їх в нотних зошитах.

Ці знаки підвищують і знижують на певну міру звук і зветься ця відстань – півтон. Півтон – це найменша відстань між двома звуками. На клавіатурі фортепіано або музичного килимка це дуже добре видно. Відстань між клавішами різна. Між ДО – РЕ, РЕ – МІ, ФА – СОЛЬ, СОЛЬ – ЛЯ, ЛЯ - СІ є чорна клавіша, між МІ – ФА, СІ – ДО така клавіша відсутня. Тому відстані мають різні назви: півтон – де чорна відсутня, і тон де вона є. Запишемо це нотами.

(Додаток А).

 

Изображение1

 

 

Півтон – це найменша відстань між нотами, а якщо є слово відстань, то можна казати, що то є інтервал, так от інтервал, який має відстань від I звуку до II всього в півтону зветься мала секунда. Чому мала – зрозуміло, а от чому секунда? Як перекладається слово секунда?

Відповіді дітей.

4.  Інтервал мала та велика секунда. Будова. Спів.

Педагог: Вірно – друга, тобто відстань від першої до другої ступені і є секунда. А от якщо відстань від І до ІІ ступені дорівнює до (тобто двом півтонам), то це буде інтервал «велика секунда». У нотному письмі ці інтервали означені так: мала секунда – М2, велика секунда – В2. Тепер підпишемо назви інтервалів в зошиті, де нещодавно написали звукоряд від ноти «До».

Педагог: А як же ці інтервали звучать? Зараз ми спробуємо записати тон і півтону. Наприклад: до-ре. Ми вже бачимо, що це велика секунда, тобто В2. Заспівати дуже легко: починаємо співати гаму до-мажор.

Діти співають звуки.

 Педагог: Пам’ятаєте, ми говорили про мелодичні й гармонічні інтервали. Це ми співаємо мелодичний інтервал, а зараз я попрошу двох дітей заспівати В2 в гармонічній формі, тобто І – співає «до», а ІІ – «ре» – разом. Не дуже гарно, правда? Зараз я вам виконаю «М2» і ви почуєте, що звучить ще гірше. Ці інтервали відносять до групи дисонансів, тобто різнозвучний, різноголосий, створює враження різких, неспокійних, незлагоджених звуків. Є ще інтервали – консонанси, що означає – злитно, благозвучно, злагоджено. Про них мова на наступних заняттях. А зараз ми ще раз заспіваємо великі секунди в гамі до-мажор, а потім – малі.

Діти співають і слухають звучання тонів і півтонів.

Для того, щоб будувати М2 та В2 від різних звуків, ми звертаємося до знаків альтерації. Наприклад: від нотки до: до-ре бімоль – це М2, мі-фа ІІ –В2. Хто може навести приклад?

Відповіді дітей.

Педагог:Зрозуміли, як у пригоді нам стали знаки альтерації? А для того, щоб краще запам’ятати, з яких звуків складаються півтони та тони, прослухайте віршик про «Тон і півтон», прислухайтесь уважно, в яких словах сховалися тон і півтон та запам’ятовуйте словосполучення зі словом тон.

5. Вірш про «Тон і півтон»

Вірш про тон і півтон

На свято в Бре Тон

Запросив Камер Тон

Наразі лікаря Тона:

- О, друже, скоріш приїздіть у БреТон

Не гаячи навіть півтона.

- Рипну тон-стіл, нявкну тон-кіт.

Замкну тон-дім, поїду: тіп-тіп.

В руці – буТон, клаксон: тон-тон!

І лікар вже їде в БреТон.

 

Дорога довга, а дощик світ-тон

ЗабурТонів – кап-кап, нагнав смут-Тон:

Тон-півтон, тон-тон-півтон,

І ще, і ще тон та тон.

 

Співає дощ: балба Тон, кап, світ-Тон,

І йому вдалині відгукнувся півТон:

Мі-фа – півтон, Сі-до, півтон,

До-сі – півтон і Фа-мі – пітон.

 

Ти чуєш? У відповідь на бурТон

Лікаря Тона мажорний бари-Тон-Тон

Два Тони і тільки тепер півтон!

Три Тони і тільки в кінці – півтон.

 

Дощику, дощ, мінорний Тон-Тончик,

Візьми і з’їж шоколадний ба-Тон-чик,

Не хочеш ба-Тончик? Тоді ось дзвіночок,

Повісь сі-до і фа-мі на пістончик.

Послухався дощик: кап-кап – півТона,

Кап-капчики дзенькнули тихо – дінь-дон.

 

Дінь-дон – благо тон розлетівся навкруги:

І тут півТон і там півТона – друг.

 

Лікар на свято їхав в БреТон

На запрошення мсьє КамерТон.

І співав маршеТон, вальс-босТон і чарльсТон

Його дорожній магнітофон.

 

Педагог: Наше заняття завершено. Пригадайте, що таке півтон? Що таке тон? Мала секунда? Який її склад? Велика секунда? Її склад?

Відповіді дітей.

Педагог: Добре, ви гарно працювали. Молодці!

 

1

 

docx
Додано
27 лютого 2018
Переглядів
1411
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку