Тип уроку: комбінований, заглиблення в тему з елементами дебатів.
На уроці учні знайомляться з електронною музикою, електроінструментами та історією їх створення; вчаться знаходити відмінності між електронними та звичайними інструментами, розпізнають на слух звучання електронних інструментів; отримують уявлення про дебати як інтелектуальну гру, роблять висновки на основі вивченого, прочитаного, навички порівняльного аналізу, формують логічне, творче мислення, усне зв'язне мовлення, елементи ораторської майстерності.
В учнів виховується ціннісне ставлення до електронної музики; толерантність, уміння вислуховувати протилежну точку зору, бажання проявляти кращі риси свого характеру не тільки в екстремальній ситуації, але і в повсякденному житті.
Конспект уроку з музичного мистецтва 7 клас "Електронна музика"
Урок 30
Тема 2: Новаторство в музичному мистецтві.
Тема уроку: Електронна музика.
Мета уроку. Ознайомити з електронною музикою, електроінструментами та історією їх створення, знаходити відмінності між електронними та звичайними інструментами, розглянути особливості електронної музики, навчити розпізнавати на слух звучання електронних інструментів, ознайомити із творчістю К. Штокхаузен. Показати шляхи розвитку ерудиції людини, дати уявлення про дебати як інтелектуальну гру.
Розвивати вміння учнів уважно слухати музику, яку виконують електронні інструменти, та надавати характеристику тембральному забарвленню та особливостям звучання сучасних електронних інструментів, знаходити необхідну інформацію про різновиди електронних інструментів, розвивати вміння розпізнавати за зовнішнім виглядом та на слух електронні інструменти, порівнювати їх звучання зі звучанням звичайних інструментів, розвивати вміння робити висновки на основі вивченого, прочитаного, навички порівняльного аналізу; формувати логічне, творче мислення, усне зв’язне мовлення, елементи ораторської майстерності.
Виховувати ціннісне ставлення до електронної музики, інтерес до історії створення електронних інструментів, виховувати в учнів толерантність, уміння вислуховувати протилежну точку зору, бажання проявляти кращі риси свого характеру не тільки в екстремальній ситуації, але і в повсякденному житті.
Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему з елементами дебатів.
Обладнання: ноутбук, мультимедійна дошка, відео фрагменти, презентації, підручник «Музичне мистецтво» 7 кл. (Л.Масол, Л.Аристова).
Основні поняття для засвоєння: електронна музика, електроінструменти та їх відмінність від звичайних, особливості електронної музики.
Твори, що вивчаються на уроці:
• К. Дебюссі, «Місячне сяйво» в електронній обр. Ісао Томіта;
• Саундтрек до к/ф «Мамай» А.Загайкевич;
• Пісні: «Кольорова планета» /А.Побужанська/;
«Мова єднання» сл.. і муз.О.Самойдюка.
План уроку:
1. Організаційний момент, музичне вітання (2 хв.)
2. Актуалізація опорних знань (3 хв.)
3. Повідомлення теми і мети уроку (1 хв.)
4. Вивчення нового матеріалу (3 хв.)
5. Сприйняття творів мистецтва (10 хв.)
6. Вокально-хорова робота (10 хв.)
7. Дебати (10 хв.)
8. Виконання пісні (2хв.)
9. Узагальнення вивченого матеріалу (3 хв.)
10. Домашнє завдання (1 хв.)
Хід уроку
Вхід під музику К. Штокхаузен, цикл «Звук. 24 години дня. Година №13. Космічні пульси»
1. Організаційний момент. Музичне вітання. Презентація №1. Слайд №1.
Музичне вітання: Добрий день! Добрий день! В цей весняний теплий день.
Світить сонечко для нас. Нам урок почати час.
Девіз уроку: Працюємо оперативно. Думаємо колективно.
Міркуємо доказово. Це для всіх обов’язково.
2. Актуалізація опорних знань.
- Чим зацікавила вас музика, що прозвучала на початку уроку? Які інструменти її виконували?
- Щоб правильно відповісти на ці запитання, пропоную розгадати пазл.
Розгадування пазлу «Електронна музика». Презентація №2 «Електронна музика».
3. Повідомлення теми, мети уроку.
- Отже, сьогодні на вас чекає зустріч із електронними музичними інструментами нового покоління.
- Що ви знаєте про електронну музику та її виникнення?
- Які ви знаєте електронні музичні інструменти?
- Назвіть відомі вам інструменти, які мають пару - свій електронний аналог.
4. Вивчення нового матеріалу.
Електронна музика не має меж, її звуки народжуються на всіх континентах. Чимало нових стилів і течій з’явилися на батьківщині надсучасних технологій - в Японії. Легендою японської електронної музики вважають композитора й виконавця Ісао Томіта, який створює на синтезаторі електронні композиції для театру, кіно та телебачення. З цією метою він заснував електронну музичну студію, де він записує електронні аранжування класичної музики. Його інтерпретації знайомих мелодій вражають неперевершеним, абсолютно новим звучанням.
В одному з інтерв’ю митець зазначив: «Раніше музикант міг оперувати тільки звуками існуючих інструментів. Однак композитор не міг створювати звуки сам. Але синтезатор пропонує нам таку саму палітру звуків, як і палітра фарб у художника. А звуки синтезатора неможливо уявити заздалегідь. І в цьому - море можливостей. Візьмемо для прикладу картини Сальвадора Далі. Іноді в них поєднуються реалістичні та фантастичні образи. Так само в електронній музиці».
5. Сприйняття музичних творів.
1). Слухання музики. Картини Сальвадора Далі і музика Ісао Томіта.
Музичний словничок. Синтезатор – електронний музичний інструмент, який синтезує звуки за допомогою генераторів звукових хвиль.
Інструмент має кілька різновидів: цифрові, віртуальні, аналогові. Синтезатор у вигляді корпусу з клавіатурою називається клавішним синтезатором.
2). Слухання музики. К. Дебюссі «Місячне сяйво» (для фортепіано з відеорядом картин Клода Моне в електронній обр. Ісао Томіта)
Вправа «Продовж фразу» /оплески для продовження/:
Серед українських музикантів, які створюють електронну музику поряд із академічними жанрами, вирізняється молодий композитор Алла Загайкевич. Вона успішно опанувала сучасні технології звукоутворення. У своїх оригінальних творах вона поєднує комп’ютерні засоби із звучанням традиційних інструментів. За саундтрек до кінофільму «Мамай» А.Загайкевич була нагороджена Національною премією ім.. О.Довженка.
- Пригадайте, що таке саундтрек?
3). Слухання музики. Саундтрек до кінофільму «Мамай» А.Загайкевич.
Музичний словничок. Різновид цифрових інструментів - домашній синтезатор - призначений для аматорського музикування і доступний навіть дитині. Залежно від кількості регістрів він імітує тембри багатьох інструментів, здатний варіювати різні оркестрові звучання, здатен автоматично виконувати інструментальний супровід мелодії. На такому синтезаторі можна співати караоке. Натискаючи спеціальні кнопки під час руху від нижніх клавіш до верхніх, музикант – виконавець може змінювати тембр, наприклад, від віолончелі до флейти, а також додавати за бажанням ритм ударних – барабанів чи литавр.
6. Вокально-хорова робота.
- Чи можна назвати людський голос музичним інструментом?
Людський голос завжди з нами, це великий скарб. У ті далекі часи, коли людина не придумала ще жодного інструмента, раптом виявила, що голос може передавати будь-які почуття і настрої і людина радісно заспівала. Відправляємося у подорож ступенями звукоряду /релятивна система/.
Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).
Виконання пісні. «Кольорова планета» А. Побужанська.
7. Дебати. Презентація №1. Слайди №2-15.
На дошці розміщені епіграфи:
Суперечка — словесне змагання, під час якого кожен захищає власну думку. С. Ожегов
Кращий засіб перемогти в суперечці — це в неї не вступати. Д. Карнегі
НАЙГОЛОВНІШІ ПРИНЦИПИ ДЕБАТІВ: - Брати участь у дебатах потрібно для того, щоб навчатись. - Бути чесними в аргументах, які ви висуваєте, у використанні доказів і фактів, якими ви оперуєте, та чесними у спростуванні аргументів іншої команди. - Поважати один одного. Дебати не є боротьбою особистостей, і якого б рівня напруги не досягла суперечка, ви ніколи не повинні принижувати, ображати або зневажати інших людей тільки тому, що вони не згодні з вами. - Дебати — це змагання ідей. У процесі боротьби перемагають кращі ідеї. У битві ідей єдина допустима зброя — це добре обдуманий аргумент. |
- Головне в цій грі наступне: ви доводите свої аргументи і спростовуєте аргументи ваших опонентів. Все інше — тільки поради, як це краще зробити. Доказ — це засіб зробити аргумент сильнішим. Перехресні запитання — це засіб послабити аргументи ваших опонентів і водночас посилити ваші особисті.
Тема дебатів: «Чи може ідеальний механізм легко замінити живого виконавця?»
Розташування учасників дебатів: в центрі - суддя і секретар, стверджувальна сторона розташована ліворуч, заперечуюча – праворуч, навпроти – експерти, за ними – глядачі.
Суддя. Учасники, займіть свої місця. Шановні присутні, дебати на тему «Чи може ідеальний механізм легко замінити живого виконавця?» оголошуються відкритими. Ми будемо дотримуватися строгого регламенту: час виступу перших спікерів – 3 хвилини, інших спікерів – не більше хвилини, кожен учасник дебатів може виступати 1 раз.
- Слово для виступу надається команді стверджуючої сторони.
1 спікер.
- Шановний суддя, шановні присутні, я – /прізвище, ім’я/ перший спікер команди виступаю за основний тезис наших дебатів. Ми вважаємо, що … Ми стверджуємо…
Суддя. Дякуємо. Слово надається першому спікеру команди опонентів.
1 спікер опонентів. …виступаю проти основного тезису наших дебатів. Ми стверджуємо, що… На нашу думку…
Суддя. Дякуємо. 1 хвилина для контраргументації. Слово надається 2 спікеру команди ствердження.
2 спікер. Шановний голово, присутні, я – п/і 2 спікер команди ствердження вважаю…
Глядачі можуть підняти руку і сказати: «Запитання», а спікер може прийняти це запитання або не прийняти.
2 спікер. Будь ласка. Або – «Ні, дякую».
Голова. Дякуємо. Слово надається 2 спікеру команди опонентів.
/Потім слово надається 3 спікеру/
3 спікер захисників. Ми вважаємо, що… Отже, можна зробити висновок, що…
3 спікер опонентів. На мою думку… Отже, можна зробити висновок, що…
Після дебатів проводиться голосування, в якому всі висловлюються на користь обраної позиції. Оцінюються аргументи, представлені сторонами.
Відповідно теми надати свої аргументи на підтвердження.
Опоненти /глибоко обізнані з темою/ можуть давати запитання, у своїх виступах ставлять нестандартні запитання /не більше трьох, висловлюючи сумніви та заперечення від імені будь-якого учасника групи.
Аргументи за |
Аргументи проти |
Виконавцю не треба хвилюватись, все зробить ідеальний механізм. Багато технічних можливостей. Виконання на різних інструментах. Реклама для продажу техніки. Розвиток бізнесу. Одна людина може замінити весь оркестр. Не треба багато виконавців і інструментів, економія коштів для виплати заробітної плати. Немає проблем з транспортуванням інструментів. Можна змінювати різні засоби виразності: темп, інструменти, тон, регістр… Пропонується музика у будь-якому жанрі.
|
Робото-музика Не буде конкурсів художньої самодіяльності. Відсутня душа, ми не бачимо виконавця, його хвилювання, індивідуальних особливостей, не можемо відчути його настрій, харизму. Люди приходять на концерт, щоб пережити певні емоції, отримати естетичну насолоду, як на свято. Кожна людина в житті – артист, їй цікаво побачити гру інших. Живе виконання – це передача певного стану душі. Емоції від живого виконання не можна порівняти з технічним виконанням. Буде відсутня інтерпретація твору. Немає творчості. Повага до виконавця. Не можна побачити радості виконавця від почутих оплесків глядачів. А кому аплодувати? Живе виконання завжди створює в залі більш емоційну атмосферу. Хіба може бути щось краще, аніж насолодитися живою музикою.
|
Отже перемогла команда…
Команди показали свою ерудицію, вміло висловлювали і відстоювали свою думку.
Об’єднаємо наші команди і виконаємо пісню «Мова єднання».
8. Виконання пісні. «Мова єднання» /слова і музика Олега Самойдюка/.
9. Узагальнення вивченого матеріалу.
Пропоную закріпити здобуті знання з теми «Електронна музика». А в цьому вам допоможе розгадування наступного пазлу.
Презентація №3. Пазл «Синтезатор»
Рефлексія.
Продовжте речення:
10. Домашнє завдання. Презентація №1. Слайди №16-17.
- Опишіть можливості синтезатора як музичного інструменту нового покоління.
- Слухаючи музику, зауваж, чи є серед неї електронна. Порівняй її із сучасними композиціями, що виконуються під «живий» музичний супровід.
- У вільний час ознайомтесь з музикою Алли Загайкевич. За можливості перегляньте фільм «Мамай» (реж. О. Саніч, 2002 р.)
- Самостійно віднайдіть електронні обробки класичної музики. Обміняйтеся записами з однокласниками. Поміркуйте, в оформленні яких музичних шкільних заходів їх можна застосувати.
І знову лунає веселий дзвінок.
Він нам нагадав, що скінчився урок.
Його з нетерпінням ми будем чекати,
Щоб гарних пісень ще не раз заспівати.
Вихід класу під композицію К. Штокхаузен, цикл «Звук. 24 години дня. Година №13. Космічні пульси»
Тип уроку: комбінований, заглиблення в тему з елементами дебатів.
На уроці учні знайомляться з електронною музикою, електроінструментами та історією їх створення; вчаться знаходити відмінності між електронними та звичайними інструментами, розпізнають на слух звучання електронних інструментів; отримують уявлення про дебати як інтелектуальну гру, роблять висновки на основі вивченого, прочитаного, навички порівняльного аналізу, формують логічне, творче мислення, усне зв'язне мовлення, елементи ораторської майстерності.
В учнів виховується ціннісне ставлення до електронної музики; толерантність, уміння вислуховувати протилежну точку зору, бажання проявляти кращі риси свого характеру не тільки в екстремальній ситуації, але і в повсякденному житті.