Мета: вчити учнів писати рядкову букву м («ем»), складів та слів з нею; закріплювати вміння розрізняти рукописні й друковані літери; розвивати увагу, логічне мислення, мовлення учнів; виховувати у дітей старанність, охайність, бажання чинити добрі справи.
Тема. Письмо рядкової букви м («ем»), складів із нею, слова мама
Мета: вчити учнів писати рядкову букву м («ем»), складів та слів з нею; закріплювати вміння розрізняти рукописні й друковані літери; розвивати увагу, логічне мислення, мовлення учнів; виховувати у дітей старанність, охайність, бажання чинити добрі справи.
Хід уроку
I.Організаційний момент
Усміхніться, любі діти,
Шліть один одному свої привіти.
Пролунав уже дзвінок,
Починаємо урок.
Працюватимемо старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім першім класі
Діти — просто молодці.
На уроці ми будемо уважні, щоб дізнатись багато нового і цікавого. Будемо красиво і охайно писати для себе і…
II. Актуалізація опорних знань учнів
Назвіть вивчені букви. Охарактеризуйте їх.
ІІІ. Повідомлення теми, завдань уроку.
Відгадування загадки
— Сьогодні до нас завітав… Відгадайте хто?
Він один залишився зовсім,
Сам не знав як загубився,
Але не вірив, що на світі
Є загублені діти.
І вирішив один, на крижині
У шлях відправитися довгий,
І, у що б то не стало,
Відшукати рідну маму.
З хоботком, але не слоненя,
Це, дітки, ..... (МАМОНТЕНЯ)
—Назвіть перший звук у цьому слові. Який це звук за звучанням?
—Мамонтеня приніс нам букву. А яку саме, ви дізнаєтесь з віршика.
Дві сестрички невеличкі
Одягли нові спіднички,
Узялись міцніш за руки—
І гулять мерщій на луки.
Біжимо — не доженем,
Не сестричок — букву «ем».
Фізкультхвилинка
ІV. Підготовка до письма
Він хоче розказати про свою рідненьку маму, а допоможе йому в цьому буква м, яку ми відшукаємо. (У вірші 6 літер м)
- Які слова з буквою м ми бачимо?
- Поділіть на склади, визначити кількість.
- Охарактеризувати якийсь один звук.
- Назвати приголосні звуки у першому слові.
- Назвати голосні звуки у другому слові.
- Чи хочемо ми мамі мамонтеня зробити подарунок? Тож, щоб він подарував їй квітку давайте побудуємо звукову схему слова мак.
— Розгляньте і порівняйте друковану й рукописну літери м.
— На письмі звук [м] позначається буквою м («ем»). Рядкова буква м («ем») складається з трьох елементів: короткої прямої похилої, що починається із заокруглення, і двох коротких прямих ліній, заокруглених унизу праворуч.
V. Робота у зошиті (с. 18)
1. Розглядування малюнків.
— Назвіть перший звук у слові миша, мак.
2. Повторення правил про те, як сидіти за партою, тримати ручку, розміщувати зошит
1) Як сидіти за партою
2) Розміщення зошита на парті
3) Як тримати ручку під час письма
3. Робота у зошиті (с. 18)
Письмо елементів букви м («ем»)
1) Письмо короткої похилої, що починається з заокругленням внизу
— Починаємо писати трохи вище нижньої рядкової лінії. Заокруглюємо вниз праворуч. Торкаючись нижньої рядкової, ведемо вгору пряму коротку похилу лінію до верхньої лінії робочого рядка.
Письмо елемента тильною стороною ручки на долоні.
2) Письмо короткої прямої, продовженої до верхньої лінії робочого рядочка
— Починаємо писати на верхній рядковій лінії, ведемо вниз на себе до нижньої лінії робочого рядка. Заокруглюємо праворуч. Торкаючись нижньої рядкової лінії, ведемо вгору коротку пряму до верхньої лінії робочого рядка.
Письмо елемента тильною стороною ручки на долоні.
3) Письмо короткої прямої, що заокруглюється внизу праворуч
Починаємо писати на верхній рядковій лінії, ведемо вниз на себе до нижньої лінії робочого рядка. Заокруглюємо праворуч біля нижньої рядкової лінії. Закінчуємо писати близько середини робочого рядка.
Письмо елемента тильною стороною ручки на долоні.
4) Почергове письмо елементів під рахунок
Письмо рядкової букви м («ем»)
— Рядкова буква м («ем») складається з трьох елементів: короткої прямої похилої, що починається з заокруглення, і двох коротких прямих ліній, заокруглених унизу праворуч.
Пальчикова гімнастика
«Наші пальчики втомились» (на килимку)
Алгоритм написання рядкової букви м («ем»)
— Пишемо під рахунок і-раз, два-і, три-і.
— Заплющте очі. Спробуйте написати маленьку букву м («ем») у повітрі. Потім обведіть букву в зошиті до кінця рядка. Роздивіться, чи правильно ви це зробили. Підкресліть олівцем букву, яка вам сподобалась. Наступний рядок напишіть самостійно.
Письмо буквосполучень мо, ма, мм, ам, му, ми
Учитель звертає увагу на поєднання букв мм.
Письмо буквосполучень у зошиті до кінця рядочка
V. Узагальнення вивченого матеріалу
— У багатьох мовах світу слово мама починається буквою м («ем»).
Майка — болгарською; мама — румунською; матка — польською; мітір — грецькою; |
мутер — німецькою; ман — португальською; мазер — англійською. |
Відгадування загадки
Найрідніша, наймиліша
Всіх вона нас пестить, тішить.
Завжди скрізь буває з нами.
Відгадайте, хто це? (Мама)
— Діти, а як ви звертаєтесь до мами? (Мамо, матусю, ненько...)
— Складіть з цим словом речення за схемами.
VI. Підсумок уроку
— Яку букву ви навчилися писати?
— Який звук вона позначає на письмі? Яке найголовніше слова починається з цієї букви?