1 клас.
Навчання грамоти.
Добукварний період.
Урок-подорож «Розвиток правильної звуковимови та мовного дихання" (виспівування голосних).
Тема. Закріплення правильної звуковимови голосних звуків українського алфавіту . Розвиток мовного дихання (виспівування голосних).
Мета. Закріпити у дітей знання голосних; розвивати вміння учнів виконувати дихальні та голосові вправи; вчити склади з буквами які позначають голосні звуки; виділяти голосні звуки у словах; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати зв'язне мовлення.
Обладнання: Малюнок палацу, букви що позначають голосні звуки а, о, у, и, і, е, квітки, листочки з складами , лялька Мотринка, надруковані скоромовки з малюнками та пісенька про голосні, зайчик, білочка, малюнки до голосових вправ.
Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційно-вступна частина
Учитель.
Всі за парти ми сідаєм
До роботи приступаєм
Щойно пролунав дзвінок –
Час почати нам урок!
Установочно-мотиваційний етап
Учитель. Діти, який у вас настрій? Усміхніться, поділіться гарним настроєм з товаришами, доторкніться долоньками до долоньок товариша по парті.
‑ Покажіть мімікою задоволення, радість.
ІІ. Оголошення теми уроку.
Учитель. Я бажаю, щоб такий настрій був у вас до кінця уроку. А він і не може бути іншим, адже сьогодні ми з вами здійснимо подорож у Казкову країну. Як ви думаєте, хто живе у цій країні?
‑ Там живуть всі-всі букви, а ми з вами завітаємо до голосних, але спочатку давайте з вами виконаємо дихальні вправи
Логопедична хвилинка
1. «Кульбабка»
Бубоніла діду баба,
Ой, не дмухай на кульбабу,
Бо із неї полетять,
Сто малих кульбабенят.
(Потрібно легенько вдихнути носиком і видихнути через рот, губки скласти трубочкою).
2. «Сонько»
Щось сонько малий притих,
Вдих і видих, вдих і видих.
Вдих і видих, знову вдих.
(Потрібно спокійно дихати носиком).
3. «Гарячий чай»
Ти гарячий чай полюбляєш пити?
Спочатку його треба постудити!
(Потрібно подути декілька разів і потягнути повітря до себе).
4. «Вітер»
Сильний дужий вітер дме,
До землі дерева гне.
(Потрібно широко відкрити рот і глибоко вдихати і видихати).
5. «Квітка»
Як духмяно пахнуть квіти
Задоволені всі діти.
Кожен з них відчути рад,
Цей чудовий аромат.
(Потрібно глибоко вдихнути носиком і видихаючи через ротик казати: «Чудово»).
ІІІ. Місточок скоромовок і чистомовок
Мовна розминка
Повторення вивчених скоромовок і чистомовок
Вчитель.
‑ Щоб дістатися до Казкової країни, нам потрібно перейти через чарівну річку місточком скоромовок і чистомовок.
‑ Ой, дивіться, хто це? Та це ж дуже красива і розумна дівчинка Мотринка. Вона навчить вас правильно і красиво говорити. Мотринка буде уважно слідкувати за тим, як ви будете вимовляти слова та звуки в скоромовках та чистомовках.
Вчитель.
‑ Давайте пригадаємо, які скоромовки ми з вами вивчили.
Ай-ай-ай — ми підемо в гай,
Ав-ав-ав – не лови ґав,
Ар-ар-ар – вправний кухар,
Ар-ар-ар - кипить наш самовар,
Ам-ам-ам — нікому не дам.
Я зик угору - ша-ша-ша,
Наша Маша в ліс пішла.
Язик донизу - са-са-са,
Укусила в ніс оса.
Язик угору - ши-ши-ши,
Машу в лісі ми знайшли.
Язик донизу - си-си-си,
Вуса, вуса у оси.
Вітерець у лісі - ш-ш-ш,
повзе вуж у траві - с-с-с,
прилетів жук - ж-ж-ж,
заспівав комарик - з-з-з,
чайник пару випускає - к-к-к.
А-а-а – котика нема.
О-о-о – його ми знайдемо.
У-у-у – он він у кутку.
Е-е-е – мишку нам несе.
І-і-і – он він на печі.
И-и-и – доглядає сни.
Вчитель.
‑ Молодці діти! Ви гарно пройшли через «Місточок скоромовок і чистомовок». Мотринка вами задоволена.
IV. Цікаві листочки
Вчитель
‑ Продовжуємо мандрівку. Дивіться, хто це нас зустрічає?Та це ж наш товариш Зайчик. Пам'ятає, він приходив до класу подивитися, як вчаться діти у підготовчому класі. (Вчитель прикріплює на дошку листочки, на яких написані склади).
‑ Перш ніж іти далі, давайте допоможемо Зайчику прочитати склади, адже він не ходить до школи і не знає голосні звуки.
АУ УА АО ОА АУО УАО
‑ Молодці діти, ви правильно і гарно прочитали склади. Мотринка дуже вами задоволена і радіє за вас.
V. Фізкультхвилинка
‑ Ви, напевно, трішки стомилися, подорожуючи. Наша Мотринка не тільки розумна, а й ще прихильниця спорту і активного відпочинку, тому вона приготувала для вас цю фізкультхвилинку.
Хмара сонечко закрила,
Слізки дрібнії зронила.
Ми ті слізки позбираєм,
У травичці пошукаєм.
Пострибаєм, як звірята,
Політаєм, як пташата.
Потанцюємо ще трішки,
Розімнемо ручки, ніжки.
Всі веселі, от чудово!
За роботу сіли знову!
VІ. Завдання білочки
Вчитель.
‑ Ось, діти, ми з вами дійшли до дрімучого лісу. На жаль далі немає стежки і ми можемо заблукати. Та щоб цього не сталося одна тваринка погодилася нам допомогти:
Що за дивна непосида
На стежинку шишки кида?
З гілки скік та скік на гілку
Ви впізнали? Та це ж (Білка)
‑ Вона нас проводить далі, якщо ми виконаємо голосові вправи.
Голосові вправи
(Назвати голосні в словах)
БУЛКА СІМ ВІТЕР НЕБО МАШИНА КАША ВІКНО
‑ Молодці, діти. Ви впоралися із завданням білочки, і вона проведе нас через дрімучий ліс.
VІІ. Казковий палац голосних
Учитель.
‑ Ось ми і дісталися до казкового палацу. Зараз відчиняться ворота замку і перед нами з'явиться Мотринка.
‑ Ой, а що ж, це вона нам приготувала, погляньте!
Діти. Букви.
Учитель. Давайте їх назвемо.
Діти. А, О, У, И, І, Е.
Учитель. Молодці. А які вони позначають звуки – голосні чи приголосні?
Діти. Голосні.
Учитель. А чому?
Діти. Тому що ми їх можемо співати.
Учитель. То ж давайте всі разом голосно їх проспіваємо.
Діти. (співають а, о, у, и, і, е).
Учитель. А ще чому вони голосні?
Діти. Тому що ми вимовляємо їх тільки за допомогою голосу, без усіляких перешкод.
Учитель. Розумнички. А тепер давайте згадаємо віршик-правило і всі разом його повторимо.
Як ротик відкриваємо,
То звуки вимовляємо.
Як олівець беремо в руки,
То букви пишем, а не звуки.
‑ Так що ж ми вимовляємо.
Діти. Звуки.
Учитель. А пишемо ми що?
Діти. Букви.
VІІІ. Гра «Впізнай звук»
Учитель.
‑ Нещодавно у палаці голосних був бал-маскарад. Це дуже веселе свято, та, нажаль, деякі слова переплуталися. Давайте разом з Мотринкою допоможемо їм і зберемо докупи слова, які починаються на звук О.
‑ А який це звук голосний чи приголосний?
Діти. Голосні
О А С (оса) К О О (око) Л І О В Е Ц Ь (олівець) Н О Е Ь Л (олень) Х О (ох).
Учитель.
звук О, голосно плескайте один раз в долоньки. Домовились?
Діти. Так.
Учитель.
‑ Молодці, ви впоралися із завданням.
ІХ. Підсумок уроку.
Вчитель.
‑ Ось і закінчилася наша чарівна подорож до Казкової країни. Ви всі дуже гарно працювали на уроці, впоралися із всіма завданнями і перешкодами. Мотринка впевнилася, що у першому класі найкращі діти.
1 клас.
Навчання грамоти.
Добукварний період.
Урок-подорож «Розвиток правильної звуковимови та мовного дихання" (виспівування голосних).
Тема. Закріплення правильної звуковимови голосних звуків українського алфавіту . Розвиток мовного дихання (виспівування голосних).
Мета. Закріпити у дітей знання голосних; розвивати вміння учнів виконувати дихальні та голосові вправи; вчити склади з буквами які позначають голосні звуки; виділяти голосні звуки у словах; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати зв’язне мовлення.
Обладнання: Малюнок палацу, букви що позначають голосні звуки а, о, у, и, і, е, квітки, листочки з складами , лялька Мотринка, надруковані скоромовки з малюнками та пісенька про голосні, зайчик, білочка, малюнки до голосових вправ.
Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційно-вступна частина
Учитель.
Всі за парти ми сідаєм
До роботи приступаєм
Щойно пролунав дзвінок –
Час почати нам урок!
Установочно-мотиваційний етап
Учитель. Діти, який у вас настрій? Усміхніться, поділіться гарним настроєм з товаришами, доторкніться долоньками до долоньок товариша по парті.
‑ Покажіть мімікою задоволення, радість.
ІІ. Оголошення теми уроку.
Учитель. Я бажаю, щоб такий настрій був у вас до кінця уроку. А він і не може бути іншим, адже сьогодні ми з вами здійснимо подорож у Казкову країну. Як ви думаєте, хто живе у цій країні?
‑ Там живуть всі-всі букви, а ми з вами завітаємо до голосних, але спочатку давайте з вами виконаємо дихальні вправи
Логопедична хвилинка
1. «Кульбабка»
Бубоніла діду баба,
Ой, не дмухай на кульбабу,
Бо із неї полетять,
Сто малих кульбабенят.
(Потрібно легенько вдихнути носиком і видихнути через рот, губки скласти трубочкою).
2. «Сонько»
Щось сонько малий притих,
Вдих і видих, вдих і видих.
Вдих і видих, знову вдих.
(Потрібно спокійно дихати носиком).
3. «Гарячий чай»
Ти гарячий чай полюбляєш пити?
Спочатку його треба постудити!
(Потрібно подути декілька разів і потягнути повітря до себе).
4. «Вітер»
Сильний дужий вітер дме,
До землі дерева гне.
(Потрібно широко відкрити рот і глибоко вдихати і видихати).
5. «Квітка»
Як духмяно пахнуть квіти
Задоволені всі діти.
Кожен з них відчути рад,
Цей чудовий аромат.
(Потрібно глибоко вдихнути носиком і видихаючи через ротик казати: «Чудово»).
ІІІ. Місточок скоромовок і чистомовок
Мовна розминка
Повторення вивчених скоромовок і чистомовок
Вчитель.
‑ Щоб дістатися до Казкової країни, нам потрібно перейти через чарівну річку місточком скоромовок і чистомовок.
‑ Ой, дивіться, хто це? Та це ж дуже красива і розумна дівчинка Мотринка. Вона навчить вас правильно і красиво говорити. Мотринка буде уважно слідкувати за тим, як ви будете вимовляти слова та звуки в скоромовках та чистомовках.
Вчитель.
‑ Давайте пригадаємо, які скоромовки ми з вами вивчили.
Ай-ай-ай — ми підемо в гай,
Ав-ав-ав – не лови ґав,
Ар-ар-ар – вправний кухар,
Ар-ар-ар - кипить наш самовар,
Ам-ам-ам — нікому не дам.
Я зик угору - ша-ша-ша,
Наша Маша в ліс пішла.
Язик донизу - са-са-са,
Укусила в ніс оса.
Язик угору - ши-ши-ши,
Машу в лісі ми знайшли.
Язик донизу - си-си-си,
Вуса, вуса у оси.
Вітерець у лісі - ш-ш-ш,
повзе вуж у траві - с-с-с,
прилетів жук - ж-ж-ж,
заспівав комарик - з-з-з,
чайник пару випускає - к-к-к.
А-а-а – котика нема.
О-о-о – його ми знайдемо.
У-у-у – он він у кутку.
Е-е-е – мишку нам несе.
І-і-і – он він на печі.
И-и-и – доглядає сни.
Вчитель.
‑ Молодці діти! Ви гарно пройшли через «Місточок скоромовок і чистомовок». Мотринка вами задоволена.
IV. Цікаві листочки
Вчитель
‑ Продовжуємо мандрівку. Дивіться, хто це нас зустрічає?Та це ж наш товариш Зайчик. Пам’ятає, він приходив до класу подивитися, як вчаться діти у підготовчому класі. (Вчитель прикріплює на дошку листочки, на яких написані склади).
‑ Перш ніж іти далі, давайте допоможемо Зайчику прочитати склади, адже він не ходить до школи і не знає голосні звуки.
АУ УА АО ОА АУО УАО
‑ Молодці діти, ви правильно і гарно прочитали склади. Мотринка дуже вами задоволена і радіє за вас.
V. Фізкультхвилинка
‑ Ви, напевно, трішки стомилися, подорожуючи. Наша Мотринка не тільки розумна, а й ще прихильниця спорту і активного відпочинку, тому вона приготувала для вас цю фізкультхвилинку.
Хмара сонечко закрила,
Слізки дрібнії зронила.
Ми ті слізки позбираєм,
У травичці пошукаєм.
Пострибаєм, як звірята,
Політаєм, як пташата.
Потанцюємо ще трішки,
Розімнемо ручки, ніжки.
Всі веселі, от чудово!
За роботу сіли знову!
VІ. Завдання білочки
Вчитель.
‑ Ось, діти, ми з вами дійшли до дрімучого лісу. На жаль далі немає стежки і ми можемо заблукати. Та щоб цього не сталося одна тваринка погодилася нам допомогти:
Що за дивна непосида
На стежинку шишки кида?
З гілки скік та скік на гілку
Ви впізнали? Та це ж (Білка)
‑ Вона нас проводить далі, якщо ми виконаємо голосові вправи.
Голосові вправи
(Назвати голосні в словах)
БУЛКА СІМ ВІТЕР НЕБО МАШИНА КАША ВІКНО
‑ Молодці, діти. Ви впоралися із завданням білочки, і вона проведе нас через дрімучий ліс.
VІІ. Казковий палац голосних
Учитель.
‑ Ось ми і дісталися до казкового палацу. Зараз відчиняться ворота замку і перед нами з’явиться Мотринка.
‑ Ой, а що ж, це вона нам приготувала, погляньте!
Діти. Букви.
Учитель. Давайте їх назвемо.
Діти. А, О, У, И, І, Е.
Учитель. Молодці. А які вони позначають звуки – голосні чи приголосні?
Діти. Голосні.
Учитель. А чому?
Діти. Тому що ми їх можемо співати.
Учитель. То ж давайте всі разом голосно їх проспіваємо.
Діти. (співають а, о, у, и, і, е).
Учитель. А ще чому вони голосні?
Діти. Тому що ми вимовляємо їх тільки за допомогою голосу, без усіляких перешкод.
Учитель. Розумнички. А тепер давайте згадаємо віршик-правило і всі разом його повторимо.
Як ротик відкриваємо,
То звуки вимовляємо.
Як олівець беремо в руки,
То букви пишем, а не звуки.
‑ Так що ж ми вимовляємо.
Діти. Звуки.
Учитель. А пишемо ми що?
Діти. Букви.
VІІІ. Гра «Впізнай звук»
Учитель.
‑ Нещодавно у палаці голосних був бал-маскарад. Це дуже веселе свято, та, нажаль, деякі слова переплуталися. Давайте разом з Мотринкою допоможемо їм і зберемо докупи слова, які починаються на звук О.
‑ А який це звук голосний чи приголосний?
Діти. Голосні
О А С (оса) К О О (око) Л І О В Е Ц Ь (олівець) Н О Е Ь Л (олень) Х О (ох).
Учитель.
звук О, голосно плескайте один раз в долоньки. Домовились?
Діти. Так.
Учитель.
‑ Молодці, ви впоралися із завданням.
ІХ. Підсумок уроку.
Вчитель.
‑ Ось і закінчилася наша чарівна подорож до Казкової країни. Ви всі дуже гарно працювали на уроці, впоралися із всіма завданнями і перешкодами. Мотринка впевнилася, що у першому класі найкращі діти.