Підсумкові контрольні роботи з літературного читання 3 клас
Контрольна робота. Аудіювання.
Як діти яблуньку врятували
Усім весело та радісно навесні, тільки молода яблунька, що у шкільному садку росте, сумна стоїть. Що їй, бідній, робити?
Ось що з нею трапилось.
Стояла вона торік весела, в зеленому листі, а між листям ховалися червоні яблука. Смачні були яблучка, і сама вона струнка, пишна. Діти її дуже любили.
Літав довкола неї метелик... Такий гарний, і подумати не можна було, щоби від такого гарного метелика та така велика шкода сталася.
Подобалася й метеликові красуня-яблунька і, мабуть, вирішив він, що в її густому листі затишно й спокійно буде покласти свої яєчка. Він поклав.
А з яєчок вийшла гусінь. Тут якраз настали вже морози. Наплела собі гусінь гніздечок на зиму. Багато вийшло гусениць на яблуньці, і багато наплели вони собі гнізд.
Аж ось і весна. Випустила наша яблунька бруньки, а тут повилазила погана гусінь з гнізд і почала в'їдатися в бруньки та вигризати в них ямки. Аж тут ще лазить жук-довгоносик і з'їдає молоде листячко. Сумує яблунька.
Гуляли в садку діти. Підбігли до своєї улюбленої яблуньки.
— Дивіться! А що воно там таке? — кричить Галя. — Наче гніздечка маленькі. І багато їх, багато!
Підійшла вчителька, подивилась уважно.
— Е, діти, негаразд з нашою яблунькою. То гусінь наплела собі гніздечка, а сама лазить і об'їдає бруньки. Треба швидше наш садок очистити, а то пропаде садовина.
(К. Малицька)
(213 слів)
Тестові завдання
1. Де росла молода яблунька?
а) На галявині;
б) у ліску;
в) у шкільному садку.
2. Якою була яблунька торік?
а) Стрункою, пишною, веселою;
б) зігнутою, сумною;
в) маленькою і непомітною.
3. Від кого сталася велика шкода яблуньці?
а) джмелика;
б) комарика;
в) метелика.
4. Що зробив метелик у густому листі яблуньки?
а) Примостився спати;
б) відклав яєчка;
в) заховався від синички.
5. Продовж речення: « А з яєчок вийшла…»
6. Хто ще з'їдав молоде листячко яблуньки?
_______________________________________________________________
7. Хто з дітей помітив, що з яблунькою щось негаразд?
_______________________________________________________________
8. Що порадила зробити вчителька? Напиши.
2 варіант
Мишеня та Олівець
(казка)
Жив-був у Володі на столі олівець. Одного разу, коли Володя вже спав, на стіл забралося Мишеня. Побачило Олівця, схопило його і потягло до своєї нори.
- Відпусти мене, будь ласка! – попросив Олівець. – Навіщо я тобі? Я дерев’яний, мене не можна їсти.
- Я тебе буду гризти! - сказало Мишеня. В мене чешуться зуби і я маю весь час що-небудь гризти. Ось так! - І Мишеня боляче вкусило Олівця.
- Ой, - зойкнув Олівець. - Тоді дай мені можливість що-небудь намалювати востаннє, а потім роби що хочеш.
- Добре, - погодилось Мишеня, - малюй! Але потім я тебе все одно погризу на дрібні кусочки.
Гірко зітхнув Олівець і намалював кружечок.
- Це сир? - спитало Мишеня.
- Може й сир, - сказав Олівець і намалював ще три маленьких кружечки.
- Ну, звичайно, це сир, а це - дірки в ньому, - здогадалося Мишеня.
- Можливо й дірочки, - погодився Олівець і намалював ще один великий круг.
- Це яблуко! - запищало Мишеня.
- Може бути і яблуко, - відповів Олівець і намалював ще декілька видовжених кружечків.
- Я знаю - це сардельки! - закричало, облизуючись Мишеня. - Ну, закінчуй скоріше, у мене дуже чешуться зуби.
- Почекай хвилинку! - сказав Олівець.
І коли він почав малювати кутики, Мишеня закричало:
- Це схоже на ко... Не малюй більше!
Та Олівець вже намалював великі вуса...
- Та це ж справжній кіт! - пискнуло налякане Мишеня. - Рятуйте! - і кинулося до своєї нори.
З того часу Мишеня звідти не показує свого носа. А Олівець у Володі досі живе, тільки став трішки меншим.
І ти своїм олівцем спробуй намалювати такого кота на страх мишам.
(243 слова)
Тестові завдання
1. Де жив Олівець?
1) У портфелі.
2) У пеналі.
3) У Володі на столі.
2. Хто забрав Олівця?
1) Мишеня.
2) Володя.
3) Сусід по парті.
3. З якими чарівними словами звернувся Олівець до Мишеняти?
1) Прошу.
2) Будь ласка.
3) Благаю.
4. Що хотіло зробити мишеня з олівцем?
1) Погратися.
2) Погризти.
3) Занести собі у нірку.
5. Чому Мишеня хотіло погризти Олівця?
____________________________________________________________________
6. В якій послідовності уявлялися Мишеняті зображувані Олівцем предмети?
____________________________________________________________________
7. Чому мишеня стало боятися намальованої картинки?
____________________________________________________________________
8. Яка головна думка казки?
____________________________________________________________________
Добре слово
В однієї жінки була маленька донька Оля. Коли дівчинці виповнилося п'ять років, вона тяжко захворіла: простудилась, почала кашляти й танула на очах. До нещасної матері почали приходити родичі: Олині тітки, дядьки, бабусі, дідусі. Кожен приносив щось смачне й поживне: липовий мед і солодке коров'яче масло, свіжі лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон з курячого крильця. Кожен говорив: "Треба добре харчуватися, треба дихати свіжим повітрям і хвороба втече в ліси й на болота".
Оля їла мед у стільниках і солодке коров'яче масло, лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон з курячого крильця. Але нічого не допомагало - дівчинка вже ледве вставала з ліжка.
Одного дня біля хворої зібрались усі родичі. Дідусь Опанас сказав:
- Чогось їй не вистачає. А чого - і сам не можу зрозуміти. Раптом відчинились двері і в хату ввійшла прабабуся Олі - столітня Надія. Про неї родичі забули, бо багато років сиділа прабабуся Надія в хаті, нікуди не виходила. Але почувши про хворобу правнучки, вирішила навідати її.
Підійшла до ліжка, сіла на ослінчик, взяла Олину руку в свою, зморшкувату і маленьку, й сказала:
- Немає в мене ні медових стільників, ні солодкого коров'ячого масла, немає ні свіжих лісових ягід, ні горіхів, немає ні перепелиних яєчок, ні курячого крильця. Стара я стала, нічого не бачу. Принесла я тобі, мила моя правнучко, один-єдиний подарунок: сердечне бажання. Єдине бажання залишилось у мене в серці - щоб ти, моя квіточко, видужала й знову раділа ясному сонечкові.
Така величезна сила любові була в цьому доброму слові, що маленьке Олине серце забилось частіше, щічки порозовішали, а в очах засяяла радість.
В. Сухомлинський
1.Як звали дівчинку?
а) Настуся; б) Оля; в) Таня.
2. Хто приходив до дівчинки?
а) бабусі і дідусі; б) тітки і дядьки; в) тітки, дядьки, бабусі і дідусі.
3. Скільки років було прабабусі? а) сімдесят; б) вісімдесят; в) сто.
4. Що приносили тітки, дядьки, бабусі і дідусі для Олі ?
а) мед, лісові горіхи, ягоди;
б) перепелині яєчка й бульйон з курячого крильця ;
в) мед солодке коров'яче масло, лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон з курячого крильця.
5.Що радили тітки, дядьки, бабусі і дідусі для дівчинки, щоб одужати.
6. Що принесла бабуся дівчинці?
7. Напиши. У словах бабусі була…
Лось
Якийсь чоловік, уже підстаркуватий, ішов через зимовий ліс. Це був лісник, котрий подався в обхід, щоб оглянути своє господарство. Був початок березня, але весною ще й не пахло. Злежаний сніг порипував під валянками, тугенький морозець обпікав щоки. Підстаркуватий лісник поминув гурт молодих ялин, вийшов до засніженої річечки — і вкляк... Він угледів, що неподалік на березі лежить, впавши на бік, великий рогатий лось, а йому в шию вчепився вовк. Мабуть, попадали вони щойно, а перед цим у них кипіла боротьба. Обоє — лось і вовк — помітили людину, а тому на мить позавмирали, стежачи за нею. Тоді лісник підніс угору дубову палицю і, погрозливо замірившись, пішов уперед. Вовк іще якийсь момент тримався зубами за лосеву шию, далі відпустив її і прожогом метнувся на лісника. Не встиг той навіть опустити палицю вовкові на голову, як вовк важким ударом свого тіла звалив його на сніг і вже б учепився зубами, та лісникові пощастило обома руками вхопити вовка за шию. Намагався здушити звіра якомога сильніше, але вовк дряпав його пазурами, викручувався. Це був дужий і хижий звір. Лісник відчував, що сила полишає його, що за мить-другу вже не зможе боротися з напасником. Та ось із лісникових рук щось миттєво вирвало вовка. Оторопілий лісник звівся, думаючи, що вовк, мабуть, знову кинеться на нього, й побачив лося, що підскочив до вовка, вдарив його рогами й знову підкинув угору. «Так ось хто мене врятував, — подумав лісник. — Я вступився за нього, а він за мене». А лось, який убив вовка, побіг уздовж берега й скоро сховався поміж деревами. Лісник підібрав на снігу свою палицю і, все ще побоюючись, сторожко підійшов до вовка. Торкнув його палицею — мертвий.
— Що ж, сіроманцю, важив ти на чуже життя — позбувся свого.
Лісник узяв вовка за задні лапи й потягнув додому. Вовча голова поверталася то в один бік, то в другий, ніби ще хотіла злякати когось у лісі своїми ощиреними зубами.
А лісник поглядав між дерева— чи не побачить безстрашного лося, що врятував йому життя.
(Є. Гуцало, 320 слів)
Тестові завдання
1 Хто йшов через зимовий ліс?
а) Мисливець; б) діти; в) лісник.
2. Куди йшов лісник березневим ранком?
а) На полювання; б) на прогулянку;
в) оглядати лісове господарство.
3.Кого побачив лісник біля засніженої річечки?
а) Велику пухнасту лисицю;
б) лося, якому в шию вчепився вовк;
в) двох зайців.
4.Що зробив лісник?
а) Вступив у двобій із вовком;
б) повернув у інший бік;
в) застрелив вовка.
5. Як вовк зреагував на лісника?
а) Кинувся на нього;
б) залишив лося і кинувся утікати;
в) продовжив сутичку з лосем.
6. Хто врятував лісника від вовка?
а) Мисливці; б) лось;
в) вірний пес Рекс.
ЛЕГЕНДА ПРО БАРВІНОК
А було це давно, на свято Івана Купала. Якось однієї ночі дівчата плели вінки, слухаючи пісню хвиль Черемошу. Ось вінки сплетені, і побігли дівчата до Черемошу, аби кинути вінки на воду. Лише Лади серед них не було. Вона так захопилась збиранням квітів, що забрела далеко в ліс та й заблукала. Злякалася Лада, почала шукати, кликати подруг та даремно. А ніч, ця чудова купальська ніч, творила справжні дива: вчувалися голоси, завели танок лісові мавки. А під темними кущами розцвітали небачені квіти. Вони розтуляли свої ніжні пелюстки й сяяли сріблясто, манили до себе. Нахилилася Лада, зірвала квітку, вплела до свого вінка, і сталося диво: засвітився вінок голубуватим світлом. І почула дівчина тихий голос, народжений вітерцем:
— Пам’ятай, Ладо, що п’ять пелюсток цієї квітки — то п’ять засад щасливого подружнього життя. Запам’ятай
і збережи в серці своєму на все життя: перша — то краса, друга — ніжність, третя — незабутність, четверта — злагода, п’ята — вірність.
Замовк голос, і невідома сила повела дівчину через ліс до берегів Черемошу. Але там вже нікого не було. Стояла Лада і думала, що робити. Раптом до неї підійшов хлопець і сказав:
— Може мені подаруєш вінок?
Не промовила й слова, простягнула вінок. Вінок упав на землю, розсипався, розрісся зеленим веселим зіллям попід кущами, глянув на світ блакитними очима квіточок барвінку. (207 слів)
Запитання
1. Про яке свято йдеться в легенді?
а) Трійцю;
б) Івана Купала;
в) Пасху.
2. Що робили дівчата на це свято?
а) Плели вінки;
б) розписували писанки;
в) купалися.
3. Що збирала в лісі Лада?
а) Гриби;
б) хмиз;
в) квіти.
4. Яке диво сталося купальської ночі?
а) Розцвіли небачені квіти;
б) знялася буря;
в) повиходили з лісу звірі.
5. Скільки пелюсток було у небаченої квітки?
а) 4;
б) 6;
в) 5.
6. Кого зустріла Лада біля річки?
а) Своїх подруг;
б) хлопця;
в) лісового звіра.