Образотворче мистецтво
Тема: Елементарні поняття про будову фігури людини, її складові частини. Практична робота. «Лижники»
Очікувані результати: ознайомити учнів із пропорціями людської фігури та масштабом, елементарними поняттями про будову фігури людини, її складові; закріплювати знання про основи композиції; розвивати спостережливість, уміння аналізувати, образне, логічне, просторове мислення; формувати естетичні почуття, смак, уяву; виховувати інтерес до спорту.
Обладнання: альбом-посібник, олівці або фломастери, гумка, пензлі, гуаш або акварель, ємність для води, репродукції картин відомих художників, схема пропорційної будови фігури людини.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
— Що таке композиція? (побудова)
— Для чого художнику потрібно знати закони композиції? (щоб краще передати свій задум)
— Якою може бути композиція? (симетрична і асиметрична)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ми навчимося малювати людей в русі, дізнаємось про будову фігури людини та виконаємо практичну роботу.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда
— Відгадайте загадки.
Зірка сніжно біла на рукав мені злетіла,
Поки ніс її сюди, стала краплею води. (Сніг)
Лід на річках, сніг на полях,
Віхола гуляє – коли це буває? (Взимку)
Покатають нас вони,
Але це не ковзани!
Білі, чорні, сині, рижі…
Дощечки ці звуться.. (лижі).
Дерев’яні коні по снігу йдуть,
А в сніг не провалюються. (Лижі)
Ми - спортсмени, нас обох
Бачиш ти завжди удвох.
Ми по снігу швидко линем
Ще й стрибаємо з трампліну. (Лижі)
— Які ще зимові види спорту ви знаєте?
— Сьогодні ми зображатимемо людей, які катаються на лижах. Для того щоб показати, як вони цим займаються, вам необхідно буде намалювати фігуру людини. А це дуже складно. Для того щоб добре малювати фігуру людини, художники багато вчаться. Вони вивчають пропорції людського тіла.
Що ж таке пропорції? Пропорції — це співвідношення розмірів частин тіла між собою та зростом людини.
— Пропорції будь-якого живого організму, який розвивається та зростає, змінюються. Ці зміни виразно видно в людській фігурі. Пропорції дитини дуже відрізняються від пропорцій тіла дорослої людини. У дорослої людини розмір голови складає 1/7 частину всього її зросту, а в дитини 4—5 років — 1/4 або 1/5 частину.
Існують певні співвідношення частин тіла: кінці пальців опущеної руки дорослої людини, коли вона стоїть, знаходяться трохи нижче за середину стегна. Стегно трохи довше за гомілку. Передпліччя коротше за плече.
Коли людина рухається, положення окремих частин її тіла змінюється за певними правилами. Так, фігура, яку ми зображуємо, завжди має бути врівноваженою, інакше глядачам здаватиметься, що вона падає.
Художники зазвичай починають малювати людську постать зі схеми, що відображає розташування кісток у скелеті. А потім «нарощують» м’язи, додають одяг.
Схема пропорцій людської фігури
2. Організація сприйняття творів мистецтва
— Роздивіться уважно картини, створені художниками, та спробуйте розповісти, який задум, на ваш погляд, митці хотіли донести до нас, глядачів.
Ф.Сичков Катання з гір Ф.Сичков Ліплення сніговика М.Смирнов На лижі
— Щоб передати рух людей на своїх роботах, художники використовують деякі прийоми — нахил тулуба, згин руки у лікті чи плечі, згин ноги у коліні тощо.
— Чи звернули ви увагу на те, як розміщують художники зображення? Ви вже знаєте, що аркуш
паперу можна розташовувати горизонтально або вертикально. Давайте порівняємо дві роботи одного художника Ф. Сичкова — «Ліплення сніговика» та «Катання з гір».
— Чим вони відрізняються? Коли художник хоче показати, що гірка, з якої діти весело з’їжджають на санчатах, дуже велика, він розміщує зображення вертикально. А ось зовсім інша робота — «Ліплення сніговика». Тут автор показує, як захоплено діти роблять снігові кулі, як багато для цього необхідно снігу. Саме тому він і розташовує зображення горизонтально.
3. Пояснення до творчого завдання
— Сьогодні ми станемо художниками, які зображують не просто зиму, зимову природу, а розваги дітей взимку. Для того щоб вам було легше малювати, подивіться на нашу схему, де показані пропорції тіла людини. Зверніть увагу, що пропорції дорослої людини відрізняються від пропорцій дитини.
— Для того, щоб вам стало легше, розгорніть альбом-посібник і скористайтесь його підказками.
Фізкультхвилинка
4. Індивідуальна робота за творчим завданням
Під час виконання роботи вчитель (за потреби) надає індивідуальну допомогу.
V. Актуалізація вивченого матеріалу
— Про які зимові види спорту ми сьогодні говорили?
— Що необхідно знати, щоб намалювати людину або дитину, яка займається зимовими видами спроту?
— Що таке пропорції?
VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— Чия робота сподобалась вам найбільше?
— Що припустився помилок? Як їх можна було уникнути?
— З яким настроєм закінчуєте урок?