Завдання: Ескіз орнаменту
Мета: продовжувати ознайомлювати учнів із декоративно-прикладним мистецтвом; навчати стилізувати та декорувати природну форму; закріпити розуміння понять «візерунок», «орнамент»; розвивати пізнавальні інтереси учнів художній смак, уміння працювати самостійно та у групі; виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу, інтерес до прекрасного, любов до національної художньої спадщини; повагу до народних символів і традицій.
Оснащення:
Відео ряд: твори майстринь (зразки рушників); слайди(схеми) зі зразками орнаментів , роботи учнів; кросворд; карточки з прислів'ями., асоціативні картки.
Музичний ряд: фонограми пісень: «Два кольори» (слова Д. Павличка, музика 0. Білаша), «Пісня про рушник» (слова А. Малишка, музика. П, Майбороди).
Тип уроку : Урок-дослідження (проект)
Тип проекту: інформаційно-творчий короткостроковий, колективний.
Вид діяльності учасників проекту : робота учнів у творчих групах.
Провідна проблема: навчати стилізувати та декорувати природну форму; закріпити розуміння понять «візерунок», «орнамент»
Спосіб вирішення проблеми :намалювати орнамент рушника.
Освітній продукт : оформлення найдовшого рушника школи.
Цінність проекту :розпочати флешмоб «Найдовший рушник»
Міжпредметні зв'язки: історія України, географія, народознавство, декоративно-прикладне мистецтво, трудове навчання.
Об’єднання у групи на перерві(4 групи)
ХІД УРОКУ
Епіграф уроку:
Шануйте, друзі, рушники,
Квітчайте ними свою хату
То обереги від біди.
Шануйте те, що дала мати.
|
Для дитини
|
час
|
|
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Доброго дня . Мене звати …. Я проведу у вас урок . Допоможіть мені перемогти у конкурсі. Отже починаємо! 1. Перевірка готовності учнів до уроку. 2. Очікування - Який у вас настрій? - Що очікуєте від уроку? Продовжіть речення: «Сьогодні на уроці мені б хотілось…» 3. Вправи на синхронізацію півкуль мозку Уроки образотворчого мистецтва – це можливість проявити і розвинути свою творчість, фантазію. Подививіться на дошку і скажіть:
Насправді балерина обертається у будь-яку сторону – як вам більше подобається.
Головний мозок кожної людини має 2 півкулі – праву і ліву. Тест показує, яка півкуля у вас працює у даний момент краще: якщо балерина крутиться за годинниковою стрілкою – то активніша ліва півкуля, яка відповідає за логіку; якщо проти годинникової стрілки, то права півкуля, та що за образну сферу. Але це не означає, що коли працює одна частина, інша відпочиває. І Логіки не можуть бути творчими людьми. Можна тренувати мозок і примусити його бачити обертання в іншу сторону. Якщо відзначити червоною лінією ліву ногу і руку балерини, а синьою лінією - праву руку і ногу – то можна змусити працювати іншу частину мозку. показ Вчені з Університету досліджень головного мозку в Бостоні встановили, що штучна синхронізація півкуль мозку дозволяє прискорити його роботу кілька разів. Але слід пам’ятати, що лише активність обох півкуль у сумі дає нам ТВОРЧІСТЬ.
Для цього достатньо кожного дня виконувати нескладні вправи. виконують II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ Давайте згадаємо що таке декоративно-ужиткове мистецтво. Вам треба скласти асоціативний кущ ДУМ (картки у кожної групи) Декоративно-ужиткове мистецтво — це... (вид мистецтва, суть якого полягає у виготовленні предметів, що мають художні якості й призначені для задоволення практичних потреб, наприклад, посуд, меблі, тканина, а також для прикрашання житла, парків, архітектурних споруд). До видів декоративно-ужиткового мистецтва належать... (розпис, різьблення, ткацтво, вишивка, народний живопис, гончарство, писанкарство, витинанка, лозоплетіння, флористика, художня обробка металу, виготовлення виробів зі скла). Орнамент — це... (візерунок побудований на ритмічному чергуванні й поєднанні геометричних елементів або стилізованих тваринних чи рослинних мотивів.) Він застосовується в... ( розмальовуванні стін будинків, прикрашанні ваз, глечиків, посуду, рушників, килимів, меблів, в оформленні одягу.) Види орнаментів поділяють за... (змістом і формою). Основними групами орнаментальних сюжетів є... (геометричний, рослинний, зооморфний, антропоморфний). Орнаменти за формою бувають... (стрічковими, композиційно-закритими, сітчастими). Перевірка завдання. По 1 учню від групи до дошки.(наклеюють на дошку) |
Скласти асоціативний кущ ДУМ, озвучити. Робота у групах. (лідер відповідає) |
2
2 |
|
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ |
|
||
Учитель. Про справжній твір мистецтва говорять: «Зроблено з душею». У народі називають душею саму суть, зміст художнього образу. Сьогоднішній урок присвячений рушнику-душі українського народу. Адже не дарма М. Рильський сказав: «Шануй звичаї та обряди предків твоїх, бо це твоя окраса». Знання й уміння, набуті під час сьогоднішнього уроку, знадобляться вам не тільки на наступних уроках образотворчого мистецтва й художньої культури, що ви вивчатимете в 10 класі, а також у повсякденному житті. Можливо, колись хтось із вас стане також справжнім майстром, видатним художником.
|
|
4 |
|
Інформаційна хвилинка -Що вам відомо про рушники?У вас лежать асоциативні картинки. Розгляньте і зробіть висновки. 1 група Рушник завжди відігравав значну роль у житті українського народу: без нього не обходяться церемонії та обряди, родинні й державні свята. 2 група З давніх-давен українці прикрашали предмети хатнього вжитку орнаментами, що були не тільки взірцем їхньої працьовитості та мистецьких здібностей, але й мали також магічний та релігійний» зміст. 3 група Бажаючи прихилити до себе богів, люди закликали їх відповідними знаками-символами й оберегами |
|
3 |
|
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ |
|
|
|
Оголошення теми та мети уроку. Ми дослідемо орнаменти рушників різнних областей України їх символи. Намалюємо найдовший рушник. Розпочнемо флешмоб «найдовший рушик школи»
|
|
1 |
|
V. Завдання групам .(не читати) 1.-Знайди символічні знаки-образи на рушниках. Спробуй їх розтлумачити. 2.Визначне по орнаменту з якої частини України рушник. Доведіть. 3. Оберіть стиль і призначення вашого рушника за таблицею. |
. |
|
|
Інтерактивне завдання - Згадайте правила побудови різних орнаментів: стрічковий, сітчастий, симетричний. - Для чого в орнаменті використовують прийоми стилізації? - Що таке символ?оберіг? Вгадайте який це символ-оберіг? Підказки у вас на столі (Берегиня) Що вана означає?
Берегиня— мати всього живого, первісне божество - захисник людини, богиня родючості, природи та добра. З часом Берегиня стала охороницею дому. Зазвичай її вишивали нитками червоного кольору, який був символом очищуючого вогню та сонця і мав охоронні, лікувальні властивості..
|
Діти опрацьовують теорію |
3 |
|
Переходимо до практичної частини |
|
|
|
Перегляд презентації про орнаменти (схем- таблиць) виконання практичної роботи. |
|
2 |
|
Практична робота Намалювати орнамент в стрічці Етапи роботи
|
Завдання групам . Виконати орнамент у стилі якогось краю Працюють на окремому розграфованому листочку. Зараховуються закінчені роботи. |
20 |
|
Рефлексія * Я дізнався, що вишиті рушники використовували… * Мене здивувало, що… * Мені сподобалось… * Можливо було б краще, якби…
|
|
5 |
|
Колективний аналіз виконаних робіт «Показуха». Фото для флешмобу «Найдовший рушник школи» 7. Домашнє завдання дізнатися про символи з інтернету. |
|
7 |
|
Додаток
А чи знаєте ви, що 2007 року в Україні розпочалася акція «Рушник національного єднання»? Понад 1000 найкращих майстринь країни робили вишивку на полотні завдовжки 9 метрів. Це був незвичайний орнамент: у центрі — «Дерево життя», виконане 27 кольорами, за кількістю адміністративних центрів країни. Майже п'ять місяців подорожував рушник із міста до міста, і кожен, за бажанням, міг зробити на ньому стібок.
Президент і відомі політики також вишили на ньому кілька хрестиків.
Я пропоную намалювати рушники і розпочати флешмоб - найдовший рушник
1 завдання Гра «Закінчи речення»одна група починає- інша відповідає.
1.Декоративно-ужиткове мистецтво — це.. .
|
(розпис, різьблення, ткацтво, вишивка, народний живопис, гончарство, |
2.До видів декоративно-ужиткового мистецтва належать...
|
(візерунок побудований на ритмічному чергуванні й поєднанні геометричних елементів або стилізованих тваринних чи рослинних мотивів.)
|
3.Орнамент — це...
|
( розмальовуванні стін будинків, прикрашанні ваз, глечиків, посуду, рушників, килимів, меблів, в оформленні одягу.)
|
4.Він застосовується в...
|
(змістом і формою).
|
5.Види орнаментів поділяють за...
|
(геометричний, рослинний, зооморфний, антропоморфний).
|
6.Основними групами орнаментальних сюжетів є...
|
(вид мистецтва, суть якого полягає у виготовленні предметів, що мають художні якості й призначені для задоволення практичних потреб, наприклад, посуд, меблі, тканина, а також для прикрашання житла, парків, архітектурних споруд).
|
2 завдання Інформаційна хвилинка
1 група Рушник завжди відігравав значну роль у житті українського народу: без нього не обходяться церемонії та обряди, родинні й державні свята.
2 група З давніх-давен українці прикрашали предмети хатнього вжитку орнаментами, що були не тільки взірцем їхньої працьовитості та мистецьких здібностей, але й мали також магічний та релігійний» зміст
3 група Бажаючи прихилити до себе богів, люди закликали їх відповідними знаками-символами й оберегами
Символи
Дерево життя - є одним з найпопулярніших символів в українському народному мистецтві. Це своєрідна модель всесвіту і людини, де для кожної істоти, предмету чи явища є своє місце. Стовбур Світового дерева символізує земне існування людей, а його пишна крона — місце життя богів.
Птахи- несуть в собі сонячну енергію, і тому символізують теплоту сімейного життя, знак нової сім’ї – символізують шлюбну пару.
Берегиня— мати всього живого, первісне божество - захисник людини, богиня родючості, природи та добра. З часом Берегиня стала охороницею дому. Зазвичай її вишивали нитками червоного кольору, який був символом очищуючого вогню та сонця і мав охоронні, лікувальні властивості.
Зірки - розкидані по рукавах і зібрані в геометричний орнамент, - це уявлення про структуру Всесвіту, що вже є не хаотичним і безладним, а впорядкованим і гармонійним.
Дуб– священне дерево, яке уособлювало Перуна, бога блискавки та грому, чоловічої енергії, розвитку, життя. Тому парубки і молоді чоловіки завжди мали при собі чарівний оберег живильної сили свого роду.
Виноград Символіка винограду розкриває радість і красу створення сім’ї, є символом родючості
Калина- назву вона отримала від давньої назви Сонця – Коло. А оскільки плоди калини червоні, вони символізують кров та безсмертний рід.
Хміль - можна віднести до молодіжної символіки. Крім центральної України, візерунок поширений на Поділлі. Хміль несе в собі знак розвитку, буяння та кохання. Хміль – це весільна символіка.
Маки
Наші предки вважали мак надійним оберегом від нeчиcтої сили. Його головки вішали над дитячою колискою і вхідними дверима, ставили в букеті біля ікон, як оберіг дому та його мешканців від лихого ока. Візерунки з цією квіткою також використовували як оберіг. Також мак вважався символом пам’яті про зaгuблих на війні – дівчата з родини загuблого воїна вплітали сім квіток маку в свій вінок
Вишивка
Візерунок
Рушник
Орнамент