26 серпня о 18:00Вебінар: Навчання в умовах пандемії: рекомендації ООН та світовий досвід

Конспект уроку з образотворчого мистецтва у 7 класі на тему "Рушник - душа народу"

Про матеріал
Патріотичн виховання на уроці образотворчого мистецтва ,з використанням пісумкового флешмобу.
Перегляд файлу

Тема уроку з образотворчого мистецтва у 7 класі 

Рушник - душа народу

Завдання:  Ескіз орнаменту 

Мета:   продовжувати ознайомлювати учнів із декоративно-прикладним мистецтвом; навчати стилізувати та декорувати при­родну форму; закріпити розуміння понять «візерунок», «орнамент»; розвивати пізнавальні інтереси учнів художній смак, уміння працювати самостійно та у групі; виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу, інтерес до прекрасного, любов до національної художньої спадщини; повагу до народних символів і традицій.

Оснащення:

Відео ряд: твори майстринь (зразки рушників); слайди(схеми) зі зразками орнамен­тів , роботи учнів; кросворд; карточки з прислів'ями., асоціативні картки.

Музичний ряд: фонограми пісень: «Два кольори» (слова Д. Павличка, музика 0. Білаша), «Пісня про рушник» (слова А. Малишка, музика. П, Майбороди).

Тип уроку : Урок-дослідження (проект)

  Тип проекту: інформаційно-творчий короткостроковий, колективний.

  Вид діяльності учасників проекту : робота учнів у творчих групах.

  Провідна проблема: навчати стилізувати та декорувати при­родну форму; закріпити розуміння понять «візерунок», «орнамент»

  Спосіб вирішення проблеми :намалювати орнамент рушника.

   Освітній продукт : оформлення найдовшого рушника школи.

  Цінність проекту :розпочати флешмоб «Найдовший рушник»

Міжпредметні зв'язки: історія України, географія, народознавство, декоративно-прикладне мистецтво, трудове навчання.

 

Обєднання у групи на перерві(4 групи)

ХІД УРОКУ

 

Епіграф уроку:

Шануйте, друзі, рушники,

Квітчайте ними свою хату

То обереги від біди.

Шануйте те, що дала мати.

 

Для дитини

 

час

 

І.       ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Доброго дня . Мене звати …. Я проведу у вас урок . Допоможіть мені перемогти у конкурсі. Отже починаємо!

1. Перевірка готовності учнів до уроку.

2. Очікування

- Який у вас настрій?

- Що очікуєте від уроку?

Продовжіть речення: «Сьогодні на уроці мені б хотілось…»

3.  Вправи на синхронізацію півкуль мозку 

Уроки образотворчого мистецтва – це можливість проявити і розвинути  свою творчість, фантазію.

Подививіться на дошку і скажіть:

  • В яку сторону крутиться балерина – за годинниковою стрілкою, чи проти?

    Насправді балерина обертається у будь-яку сторону – як вам більше подобається.

Головний мозок кожної людини  має 2 півкулі – праву і ліву.
Ліва відповідає за логіку, символи, мову, числа, пам’ять – все конкретне.
А права півкуля відповідає за все образне: почуття, колір, мрії, уяву, інтуїцію.

Тест показує, яка півкуля у вас працює у даний момент краще:

якщо балерина крутиться за годинниковою стрілкою – то активніша ліва півкуля, яка відповідає за логіку;

якщо проти годинникової стрілки, то  права півкуля, та що за образну сферу.

Але це не означає, що коли працює одна частина, інша відпочиває. І Логіки не можуть бути творчими людьми.

Можна тренувати мозок і примусити його бачити обертання в іншу сторону.

Якщо відзначити червоною лінією ліву ногу і руку балерини, а синьою лінією - праву руку і ногу – то можна змусити працювати іншу частину мозку.

показ

Вчені з Університету досліджень головного мозку в Бостоні встановили, що штучна синхронізація півкуль мозку дозволяє прискорити його роботу кілька разів.

Але слід пам’ятати, що лише активність обох півкуль у сумі дає нам ТВОРЧІСТЬ.

Для цього достатньо кожного дня виконувати нескладні вправи.
Одна з них – одночасно виконувати різні дії обома руками. Наприклад: правою гладимо себе по животику, лівою – плескаємо по голові. І навпаки.

виконують

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

 Давайте згадаємо що таке декоративно-ужиткове мистецтво.

Вам треба скласти асоціативний кущ ДУМ  (картки у кожної групи)

Декоративно-ужиткове мистецтво — це... (вид мистецтва, суть якого полягає у виготовленні пред­метів, що мають художні якості й призначені для задоволення практичних потреб, наприклад, посуд, меблі, тканина, а також для прикрашання житла, парків, архітектурних споруд).

До видів декоративно-ужиткового мистецтва належать... (розпис, різьблення, ткацтво, вишивка, народний живопис, гончарство, писанкарство, витинанка, лозоплетіння, флористика, художня об­робка металу, виготовлення виробів зі скла).

Орнамент — це... (візе­рунок  побудований на ритмічному чергуванні й по­єднанні геометричних елементів або стилізованих тваринних чи рослинних мотивів.)

Він застосовується в... (  розмальовуванні стін будинків, прикрашан­ні ваз, глечиків, посуду, рушників, килимів, меблів, в оформленні одягу.)

Види орнаментів поділяють за... (змістом і формою).

Основними групами орнаментальних сюжетів є... (геометричний, рослинний, зооморфний, антро­поморфний).

Орнаменти за формою бувають... (стрічкови­ми, композиційно-закритими, сітчастими).

Перевірка завдання. По 1 учню від групи до дошки.(наклеюють на дошку)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Скласти

 асоціативний

кущ ДУМ,

озвучити.

Робота у групах.

(лідер відповідає)

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

  • Вступне слово вчителя.(на фоні пісні «Про рушник» Павличка)
  •  Про що йдеться у пісні та епіграфі уроку?

Учитель. Про справжній твір мистецтва говорять: «Зроблено з душею». У народі називають душею саму суть, зміст художнього образу.

           Сьогоднішній урок присвячений рушнику-душі українського народу. Адже не дарма М. Рильський сказав: «Шануй звичаї та обряди предків твоїх, бо це твоя окраса». Знан­ня й уміння, набуті під час сьогоднішнього уроку, знадобляться вам не тільки на наступних уроках образотворчого мистецтва й художньої культури, що ви вивчатимете в 10 класі, а також у повсяк­денному житті. Можливо, колись хтось із вас стане також справжнім майстром, видатним художником.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Інформаційна хвилинка

-Що вам відомо про рушники?У вас лежать асоциативні картинки. Розгляньте і зробіть висновки.

1 група Рушник завжди відігравав значну роль у жит­ті українського народу: без нього не обходяться церемонії та обряди, родинні й державні свята.

2 група З давніх-давен українці прикрашали предмети хатнього вжитку орнаментами, що були не тільки взірцем їхньої працьовитості та мистецьких здібностей, але й мали також магічний та релігійний» зміст.

3 група Бажаючи прихилити до себе богів, люди за­кликали їх відповідними знаками-символами й обе­регами

 

3

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

 

Оголошення теми та мети  уроку.

 Ми дослідемо орнаменти  рушників  різнних областей України їх символи. Намалюємо найдовший рушник. Розпочнемо флешмоб «найдовший рушик школи»

 

 

1

V. Завдання групам .(не читати)

1.-Знайди  символічні знаки-образи на рушниках. Спробуй їх розтлумачити.

2.Визначне по орнаменту з якої частини України рушник. Доведіть.

3. Оберіть стиль і призначення вашого рушника за таблицею.

.

 

Інтерактивне завдання

- Згадайте правила побудови різних орнаментів: стрічковий, сітчастий, симетричний.

- Для чого в орнаменті використовують прийоми стилізації?

- Що таке символ?оберіг?

Вгадайте який це символ-оберіг? Підказки у вас на столі (Берегиня) Що вана означає?

       

Берегиня— мати всього живого, первісне божество - захисник людини, богиня родючості, природи та добра. З часом Берегиня стала охороницею дому. Зазвичай її вишивали нитками червоного кольору,  який був символом очищуючого вогню та сонця і мав охоронні,  лікувальні  властивості..

 

Діти опрацьовують теорію

3

Переходимо до практичної частини

 

 

Перегляд презентації про орнаменти (схем- таблиць) виконання практичної роботи.

 

2

 Практична робота

Намалювати орнамент в  стрічці

Етапи роботи

  1. Обрати мотив.
  2. З геометричних фігур  скласти орнамент.
  3. Намалювати орнамент тонкими  лініями.
  4. Обрати кольори й зафарбувати клітинки де пройшла лінія.
  5. Самооцінювання.

Завдання групам . Виконати орнамент у стилі якогось краю

Працюють на окремому розграфованому  листочку. Зараховуються закінчені роботи.

20

Рефлексія

* Я дізнався, що вишиті рушники використовували

* Мене здивувало, що…

* Мені сподобалось…

 * Можливо було б краще, якби…

 

 

5

  1. Підбиття підсумку уроку.

Колективний аналіз виконаних робіт  «Показуха».

Фото для флешмобу «Найдовший рушник школи»

7. Домашнє завдання  дізнатися про символи з інтернету.

 

7

 

 

 

 

 

Додаток

А чи знаєте ви, що 2007 року в Україні роз­почалася акція «Рушник національного єднання»? Понад 1000 найкращих майстринь країни робили вишивку на полотні завдовжки 9 метрів. Це був незвичайний орнамент: у центрі — «Дерево життя», виконане 27 кольорами, за кількі­стю адміністративних центрів країни. Майже п'ять місяців подорожував рушник із міста до міста, і ко­жен, за бажанням, міг зробити на ньому стібок.

Президент  і відомі політики також вишили на ньому кілька хрестиків.

 Я пропоную намалювати  рушники і розпочати флешмоб - найдовший рушник

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 1 завдання Гра «Закінчи  речення»одна група починає- інша відповідає.

 

1.Декоративно-ужиткове мистецтво — це..

.

 

(розпис, різьблення, ткацтво, вишивка, народний живопис, гончарство,

 

2.До видів декоративно-ужиткового мистецтва належать...

 

 

(візе­рунок  побудований на ритмічному чергуванні й по­єднанні геометричних елементів або стилізованих тваринних чи рослинних мотивів.)

 

3.Орнамент — це...

 

 

(  розмальовуванні стін будинків, прикрашан­ні ваз, глечиків, посуду, рушників, килимів, меблів, в оформленні одягу.)

 

4.Він застосовується в...

 

 

(змістом і формою).

 

5.Види орнаментів поділяють за...

 

 

(геометричний, рослинний, зооморфний, антро­поморфний).

 

6.Основними групами орнаментальних сюжетів є...

 

(вид мистецтва, суть якого полягає у виготовленні пред­метів, що мають художні якості й призначені для задоволення практичних потреб, наприклад, посуд, меблі, тканина, а також для прикрашання житла, парків, архітектурних споруд).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 завдання Інформаційна хвилинка

1 група Рушник завжди відігравав значну роль у жит­ті українського народу: без нього не обходяться церемонії та обряди, родинні й державні свята.

 

2 група З давніх-давен українці прикрашали предмети хатнього вжитку орнаментами, що були не тільки взірцем їхньої працьовитості та мистецьких здібностей, але й мали також магічний та релігійний» зміст

 

3 група Бажаючи прихилити до себе богів, люди за­кликали їх відповідними знаками-символами й обе­регами

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Символи

Дерево життя - є одним з найпопулярніших символів в українському народному мистецтві. Це своєрідна модель всесвіту і людини, де для кожної істоти, предмету чи явища є своє місце. Стовбур Світового дерева символізує земне існування людей, а його пишна крона — місце життя богів.

Птахи- несуть в собі сонячну енергію, і тому символізують теплоту сімейного життя,  знак  нової сім’ї – символізують шлюбну пару.

Берегиня— мати всього живого, первісне божество - захисник людини, богиня родючості, природи та добра. З часом Берегиня стала охороницею дому. Зазвичай її вишивали нитками червоного кольору,  який був символом очищуючого вогню та сонця і мав охоронні,  лікувальні  властивості.

Зірки - розкидані по рукавах і зібрані в геометричний орнамент, - це уявлення про структуру Всесвіту, що вже є не хаотичним і безладним, а впорядкованим і гармонійним.

Дуб– священне дерево, яке уособлювало Перуна, бога блискавки та грому,  чоловічої енергії, розвитку, життя. Тому  парубки і молоді чоловіки завжди мали при собі чарівний оберег живильної сили свого роду.

 

 

 

 

 

 

Виноград Символіка винограду розкриває радість і красу створення сім’ї, є символом родючості

 

Калина-  назву вона отримала від давньої назви Сонця – Коло. А оскільки плоди калини червоні, вони символізують кров та безсмертний рід.

Хміль - можна віднести до молодіжної символіки. Крім  центральної України, візерунок поширений на Поділлі. Хміль несе в собі знак розвитку, буяння та  кохання. Хміль – це весільна символіка.

 

Маки

Наші предки вважали мак надійним оберегом від нeчиcтої сили. Його головки вішали над дитячою колискою і вхідними дверима, ставили в букеті біля ікон, як оберіг дому та його мешканців від лихого ока. Візерунки з цією квіткою також використовували як оберіг. Також мак вважався символом пам’яті про зaгuблих на війні – дівчата з родини загuблого воїна вплітали сім квіток маку в свій вінок

 

 

 

Вишивка

Візерунок

Рушник

Орнамент

 

doc
Додано
30 березня
Переглядів
229
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку