№ 6
Дата: _____________
Тема: Уміння вчитися. Умови успішного навчання. Розвиток здібностей. Створення мотивації навчання.
Очікувані результати: учень усвідомлює чому треба працювати над розвитком здібностей; розпізнає ознаки правильно і неправильно облаштованого робочого місця; вміє складати розпорядок дня;
Тип уроку: комбінований.
Методи навчання: словесні, наочні.
Клас: 5 клас.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.
Бесіда за питаннями:
1. Правила користування громадським транспортом.
2. Травмувальні фактори в середині автомобіля.
3. Правила поведінки пасажира під час руху.
4. Поведінка пасажира при ДТП.
ІІІ. Домашнє завдання.
Вивч. § 7
IV. Вивчення нового матеріалу.
Обговорення притчі.
У Біблії переказано чимало притч Ісуса. Одна з них пояснює, як люди мають розпоряджатися тим, що вони отримали від Бога – своїми здібностями й обдаруваннями.
Вона розповідає про господаря, який, вирушаючи у воєнний похід, роздав срібні монети (таланти) своїм робітникам. Кожен отримав різні суми: один – п'ять талантів, другий – два, а третій – один. Господар звелів кожному використати гроші для справи.
Повернувшись з походу, він покликав робітників до себе, щоб дізнатися, як вони розпорядилися грошима. Перший і другий сказали, що вигідно вклали їх і примножили його багатство удвічі. За це вони отримали винагороду. А третій робітник чи то побоявся ризикувати, чи то полінувався. Коли він отримав талант, то закопав його в землю, а відтак викопав і приніс, щоб повернути господарю.
Тоді чоловік сказав присутнім: «Заберіть у нього монету й віддайте тому, в кого їх десять».
«Пане, - зауважили йому. – Це несправедливо, він уже має десять монет».
- «А я кажу вам, що тому, хто має, буде додано ще. А від того, хто не має, забереться геть усе».
Опрацювання параграфа підручника с. _______
Ми мабуть, не раз помічали, що хтось має хист до математики, хтось із легкістю вивчає іноземні мови, а про когось кажуть, що він чи вона народилися з пензлем у руках, з лижами на ногах і подібне. Це чудово! Уявіть, що було б, якби всі люди мали здібності, наприклад, лише до математики. Хто б тоді грав на скрипці, писав вірші, виховував дітей? Чи насолоджувалися б ми цікавими фільмами, чарівною музикою, живописом?
Від чого залежать здібності? Відомо, що ліва півкуля головного мозку відповідає за операції з літерами і числами, тобто за наше уміння читати, обчислювати і логічно мислити. її умовно можна назвати мислителем. А права півкуля відповідальна за уяву, здатність орієнтуватися в просторі, розпізнавати складні об'єкти (в тому числі й людські обличчя). Її можна назвати митцем.
Хочеш дізнатися, до чого маєш вроджені нахили? Пропонуємо експеримент, який допоможе з'ясувати, яка з півкуль головного мозку в тебе активніша. Вправи виконуй швидко, не задумуючись.
Як подружитися з предметом?
Не дивно, якщо ти добре навчаєшся з твого улюбленого предмета. А як подружитися, наприклад, з математикою, коли ти найсправжнісінький митець і не маєш, на твою думку, здібностей до неї? Насправді все не так безнадійно. Адже шкільну програму розроблено не для геніїв. Для її засвоєння достатньо звичайних здібностей. І ти їх маєш, просто не здогадуєшся про це. Треба тільки постаратися і прислухатися до такої поради: «Цікався предметом, доки він не зацікавить тебе».
Якщо чогось не зрозумів, звернися за додатковими поясненнями до вчителя, друга, батьків. Почитай дитячу енциклопедію з цього предмета. Зазвичай той самий матеріал там викладено дохідливіше, з багатьма ілюстраціями. Пошукай додаткову інформацію в інших книгах, Інтернеті.
«Для чого це мені? – спитає хтось. – Я хочу стати зіркою естради. Математика мені не знадобиться».
Але це не так. Математика на рівні шкільної програми потрібна й співакові. Зваж також, що математика навчає не лише обчислювати, а й логічно мислити, наводити чіткі аргументи, пояснювати свою думку. Без таких умінь у житті не обійтися.
Наведений приклад свідчить про користь вивчення математики. Та в школі вивчають і багато інших дисциплін. Усі вони потрібні кожному, незалежно від його уподобань і майбутньої професії.
V. Закріплення знань.
Експеримент, який допоможе з'ясувати, яка з півкуль головного мозку в тебе активніша. Вправи виконуй швидко, не задумуючись.
1- Поплескай в долоні. Яка долоня зверху – права чи ліва?
2. Схрести руки на грудях. Яка рука зверху – права чи ліва?
3. Переплети пальці рук. Який палець зверху – правий чи лівий?
4. Витягни вперед руку і наведи вказівний палець на будь-який предмет. Потім по черзі закривай одне і друге око. При закритті якого ока – правого чи лівого – ти помічаєш, що палець переміщується відносно предмета?
Якщо в усіх випадках отримано відповідь «права», то провідною в тебе є ліва півкуля, і ти – яскравий мислитель, а якщо «ліва» - отже, маєш художню, творчу натуру. Але таке трапляється дуже рідко. Найчастіше виходять різні комбінації, які свідчать про широкий спектр твоїх здібностей і можливостей.
Тест «Упевненість у собі»
Інструкція. На запропоновані нижче запитання дайте відповідь або «так», або «ні».
1. Часто Ви відчуваєте раптову втому, хоча, по суті, не перевтомлювалися?
2. Трапляється з Вами, що Ви раптом почуваєтеся невпевнено – замкнули за собою двері або ні?
3. Часто Ви засмучуєтеся без певної причини?
4. Байдуже Вам, коли, перебуваючи в театрі, Ви сидите у середині ряду?
5. Важко Вам налаштуватися на чийсь несподіваний візит?
6. Трапляється таке, що Ви лякаєтеся перед тим, як дзвонить телефон?
7. Часто Вам сняться сни?
8. Швидко Ви приймаєте рішення?
9. Неприємно Вам, якщо Ви виявляєте на своєму одязі пляму і доводиться у такому вигляді куди-небудь йти?
10. Полюбляєте Ви знайомитися?
11. Трапляється з Вами таке, що перед поїздкою у відпустку Ви раптом хочете відмовитися від неї?
12. Прокидаєтеся Ви вночі з відчуттям сильного голоду?
13. Хочеться Вам інколи залишитися наодинці з собою?
14. Якщо Ви завітали в ресторан один (одна), чи сідаєте Ви за столик, за яким сидять відвідувачі, хоча є вільний стіл?
15. Керуєтеся Ви в своїх учинках здебільшого тим, що очікують від Вас інші?
Обробка отриманих результатів
За відповідь «так» на питання 1, 2, 3, 4, 5, 6, 11, 12, 15 і за відповідь «ні» на питання 7, 8, 9, 10, 13, 14 випробуваний отримує 1 бал.
0 балів свідчить про високу самовпевненість. Хоча можна припустити, що людина була не зовсім відвертою у своїх відповідях.
1-4 бали отримують люди, які не здійснюють необачних вчинків. Деяка частка самовпевненості є доказом гнучкості психіки.
5-8 балів свідчать про те, що у людини очевидною є потреба почуватися впевнено. Інші завжди можуть покластися на цих людей.
9-12 балів набирають люди з потребою бути впевненим у собі настільки, що часто їм загрожує небезпека частенько бачити речі не такими, які вони є насправді, а такими, як це відповідає їх уявленням.
13-15 балів свідчать про страх перед непередбаченими ситуаціями. Ці люди постійно відчувають якісь сумніви, побоювання. Потреба стійкості, стабільності цілком зрозуміла, але коли ця потреба виростає до таких «розмірів», та щонайменша зміна обставин руйнує відчуття впевненості в собі. Якщо довести цю думку до логічного кінця, то йдеться про відмову від розвитку власної особистості.
V. Підсумок уроку.