6 клас Основи здоров’я
ТЕМА. САМООЦІНКА І ЗДОРОВ'Я ЛЮДИНИ
Поняття самооцінки. Види самооцінки. Формування адекватної самооцінки
Мета: ознайомити учнів із видами самооцінки, впливом самооцінки на поведінку і здоров'я людини; сприяти формуванню в дітей адекватної самооцінки; розвивати життєві навички позитивної самооцінки; виховувати в дітей чуйність і милосердя до людей, які потребують допомоги.
Обладнання: матеріал підручника , ілюстративний матеріал із теми уроку, схема «Види самооцінки», мультимедійна презентація
Підручник: Основи здоров’я 6 клас, І. Д. Бех, Т. В. Воронцова,В.С. Пономаренко, С. В. Страшко
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
Я - це Я, і Я - це надзвичайно!
Вірджинія Сатір
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вправа «Муха». Запитання до учнів:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Обговорення легенди про Нарциса
В одному селі жив дуже вродливий парубок Нарцис, якому ніхто не подобався. Він любив ходити на берег річки і, схиливши голову, дивитися у воду на свою вроду. Одного разу повз того хлопця ішов лихий чаклун. Побачивши, що юнак так захоплюється своєю вродою, не помічаючи нікого навкруги, він розсердився і сказав хлопцеві:
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Тема: Самооцінка і здоров’я людини. Поняття самооцінки. Види самооцінки. Формування адекватної самооцінки
ІV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Робота з терміном
Одного разу вчителька принесла до класу скриньку і сказала: «Зазирнувши до цієї скриньки, ви побачите свого найкращого друга». Як ви думаєте, що у ній було? Книжка, іграшка, фото відомої людини…? Ні, там лежало люстерко. Тому, зазирнувши всередину, кожен побачив себе. «Любіть і шануйте свого найкращого друга», — сказала вчителька. Одна учениця запитала: «Хіба ми не повинні шанувати інших, а лише себе?» Вчителька пояснила: «Щира повага до інших людей завжди ґрунтується на повазі до себе».
Пограйте з друзями в гру «Хто я?». Вона допоможе більше дізнатися одне про одного і побачити, як у дзеркалі, свої сильні та слабкі сторони.
Самооцінка — це оцінювання особистістю самої себе, своїх можливостей, якостей та місця серед інших людей.
2. Робота зі схемою «Види самооцінки»
Залежно від того, як самооцінку, що має суб’єктивний характер, співвідносять з реальними проявами людини, її поділяють на види:
Види самооцінки
Адекватна самооцінка — та, що відповідає реальності. Неадекватна — це коли людина себе неправильно оцінює.
Неадекватна, у свою чергу, може бути завищеною — для неї характерне переоцінювання людиною своїх позитивних якостей, та заниженою — применшення своїх переваг або (і) перебільшення недоліків. Саме неадекватно занижену самооцінку значно важче піддавати психологічній корекції через злитість із комплексом неповноцінності особистості.
3. Робота в групах
Розгляньте наведені ситуації і проаналізуйте який вид самооцінки представлений у кожній ситуації : (в додатку !) а також напишіть декілька ознак , які характерні людині з даним типом самооцінки.
А) Занижена самооцінка:
Підвищує тривожність, вразливість; змушує людину звужувати коло тих, із ким можна спілкуватися, руйнує в людини надію на добре ставлення до неї тощо.
Б) Адекватна самооцінка:
Дає можливість людині керуватися своїми принципами й бути незалежною від думки оточення щодо себе; позитивно впливає на самопочуття тощо.
В) Завищена самооцінка:
Призводить до того, що людина самовпевнена, береться за справу, яка перевищує її реальні можливості; не отримує бажаного відгуку й визнання від оточення; за умов невдачі може пpизвoдити до бажання перекласти відповідальність на інших.
Крайнощі щодо самооцінки порушують душевну рівновагу і можуть стати причиною
4. Проблемне питання
Дуже часто підлітки задля підвищення нібито самооцінки та підвищення свого авторитету починає захоплюватися екстремальними та небезпечними розвагами, що призводить до негативних наслідків? (Додаток 2)
- Чи підвищать ці заняття авторитет? Як це може вплинути на здоров’я?
- То чи не краще розвивати якість свої творчі здібності або знайти якесь собі корисне хобі? Можливо завдяки цьому ми сформуємо адекватну самооцінку?
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Що таке самооцінка. Яку роль вона відіграє в житті людини?
2. Скринька чарівних порад. Напишіть кожен на листочку 1-2 ознаки адекватної самооцінки, яких рис має досягти людина щоб відчувати себе впевненою.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
VІІ.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Головне — дій! Постав собі якусь ціль! Дій рішуче й не озирайся назад, іди вперед, спали за собою всі мости, пам’ятай лише про свою головну мету і досягай її, а про самооцінку тобі вже не потрібно дуже хвилюватися: вона і так буде досить висока.
Додаток 1
Зачепінг, зацепінг, трейнсерфінг — спосіб переміщення, проїзд на автозчепах вагонів, поручнях та підніжках, на гальмівних майданчиках, та у відкритих кузовах (вантажних вагонів), на міжвагонних буферах та розетках та на дахах поїздів чіпляючись за зовнішню арматуру вагона. Лю ди, що практикують цей небезпечний вид пересування називають себе «зачеперами», «трейнсерферами».
Небезпека:
Покарання і заходи протидії
В Україні зачепінг на залізницях загального користування карається штрафом в розмірі від семи до п'ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 119 до 255 гривень) відповідно до статті 109 Кодексу України про Адміністративні правопорушення [4]. Розміри штрафів за зачепінг на трамваях і безрейковому транспорті на дорогах загального користування встановлюється обласними адміністративними кодексами.
У європейських країнах штрафи за проїзд на поїзді зовні можуть бути значно вище. Наприклад в Німеччині особи займаються трейнсерфінгом, можуть каратися штрафом до 50 000 Євро.