План-конспект уроку-тренінгу основ здоров’я для 7 класу на тему:
«Туберкульоз: умови інфікування і розвитку, ознаки захворювання. Заходи профілактики на державному і особистому рівнях»
МЕТА УРОКУ-ТРЕНІНГУ: Познайомити з інфекційним захворюванням -- туберкульоз, ознаками захворювання, умовами інфікування, шляхами поширення інфекції, профілактикою.
Продовжити формувати поняття про здоровий спосіб життя. Розкривати значення здорового способу життя для збереження та відновлення здоров'я. Розвивати потребу в високоморальній поведінці людини в суспільстві. Виховувати бажання вести здоровий спосіб життя.
НАВЧАЛЬНІ ЗАВДАННЯ:
ОБЛАДНАННЯ ТА МАТЕРІАЛИ:
ЩО ПІДГОТУВАТИ ЗАЗДАЛЕГІДЬ:
Хід уроку.
І. ЗНАЙОМСТВО.
На кожному уроці основ здоров’я ми поступово збагачуємо знання про те, як зберегти здоров’я.
Отже, дуже коротко пропоную продовжити думку: … для мене зберегти здоров’я -- …
Я, Олександрівна, для мене зберегти здоров’я – уникати ризикованих ситуацій.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ.
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ.
Паралельно з збільшенням кількості ВІЛ+, з 1995 р. в Україні зареєстрована епідемія ще одного інфекційного захворювання – туберкульозу. (слайд 1)
На уроці ми познайомимося з інформацією (слайд 2) про:
ІV.ОЧІКУВАННЯ.
Підніміть руку, хто чув що існує таке захворювання?
Туберкульоз – серйозне захворювання і ми повинні володіти відповідною інформацією для захисту. Про що ви б хотіли, стосовно нашого плану роботи, дізнатися детальніше, що вас більше зацікавило? Пропоную одним-двома словами записати це бажання на пелюсточці, яка прикріплена на вашому стільці. Як ви думаєте, це пелюсточка якої квітки?
Написавши, прикріпіть пелюсточку до жовтої серединки на дошці так, щоб утворилася ромашка.
V. МІНІ -ЛЕКЦІЯ. ПРЕЗЕНТАЦІЯ.
(слайд 3) Туберкульоз – це інфекційне захворювання, збудником якого є мікобактерія паличка Коха. Кох – німецький мікробіолог, який в 1882р. відкрив збудника туберкульозу. Паличка Коха мізерна, але призводить до трагічних наслідків – забирає життя у людей. Інфекція може вражати будь-який орган людського тіла але найчастіше легені. (ви бачите паличку Коха, легені людини, вражені туберкульозом, людину, хвору на туберкульоз).
Туберкульоз існує стільки часу, скільки й існує людство. За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, третя частина населення планети (слайд 4 ) (близько 1,9 млрд. осіб) інфіковано мікобактерією туберкульозу, з них близько 60 млн. хворих на туберкульоз. Щорічно на планеті помирає від нього більше 2 млн. осіб (що становить понад 5 тис. чоловік щодня). Мікобактерії туберкульозу вбивають більше людей, ніж будь-який інший збудник інфекції.
В Україні до 80% дорослого населення інфіковано бактеріями туберкульозу. Щоденно у нас в країні виявляють до 80 нових випадків захворювання і щодня до 30 чоловік помирає від туберкульозу.
У 19 столітті туберкульоз був однією з головних причин смертності. Цей показник значно зменшився у 20 столітті, завдяки поліпшенню загального санітарного рівня, появи антибіотиків та вакцинації.
В останні роки спостерігаються повторні спалахи туберкульозу і найпоширенішими причинами зростання захворюваності є
(слайд 5) насамперед у відсутності соціального захисту, збільшенні кількості бідних, бездомних людей, нехтування здоровим харчуванням. Свій „безжалісний“ вплив справляє також неблагополучна екологія. А ще — низька культура нашого населення, стреси, конфлікти, поширення шкідливих звичок. Все це призводить до ослаблення імунітету організму і, як правило, інфікування.
Переважна більшість дорослого населення інфікована паличкою Коха, але це не означає, що всі люди захворіють на туберкульоз. Кожен із нас має набутий протитуберкульозний імунітет. Хворіють на туберкульоз люди зі значним зниженням захисних сил організму. Таке трапляється у разі тяжких хронічних захворювань, алкоголізму, ВІЛ-інфікування. Захворіти на туберкульоз можна у разі регулярно поганого і недостатнього харчування, неправильного способу життя (зловживання алкоголем, куріння і недосипання), регулярних стресів.
Чому ж за стільки років людина не здолала це захворювання?
А тому, що у мікобактерій висока стійкість і один із шляхів передачі -- крапельно-повітряний. (слайд 6 )
Але паличка Коха не така вже й непереможна.
(слайд 7 ) Вона боїться сонячного проміння і гине від нього на протязі 1 год. влітку, а взимку – може прожити тільки до 2 год. Майже миттєво гине під час кип’ятіння.
VІ. ГРА «ВІТЕР ДЛЯ ТИХ, ХТО …. »
Так як називається бактерія туберкульозу? (паличка Коха)
Чого боїться паличка Коха? (сонячного проміння)
(слайд 8 ) Тоді ми її «полякаємо». Уявіть, що ви маленькі метелики на галявині, яка залита сонячним промінням. Іноді на галявині повіває легенький теплий вітерець, який переносить метеликів з квітки на квітку, але при перельоті обов’язково виконується умова. Якщо умова вам підходить, ви перелітаєте з квітки-стільця на інший стілець. Якщо умова не виконувалася – сидите на місці. І ще, слід рахувати свої «перельоти».
- вітерець для тих, хто вранці робив зарядку;
- …., хто завжди миє руки перед їдою;
- …., хто вранці і ввечері чистить зуби;
- …., хто вживає багато овочів і фруктів;
Кількість перельотів помножте на 2 і запам’ятайте результат.
Останні два «перельоти» слід помножити на 3. Від першого результату відніміть другий. Якщо у вас більше 7 балів, це говорить про здоровий спосіб життя і паличка Коха вам не загрожує. А, якщо менше 7, подумайте, як підтримати захисні сили організму.
Далі пропоную дізнатися, яким шляхом мікобактерія туберкульозу потрапляє в організм. (слайд 9 )
Шляхи поширення: побутові контакти, повітряно-крапельний шлях, через продукти харчування.
Який з цих шляхів вам знайомий?
(слайд 10 ) Побутовий контакт;
(слайд 11) Продукти харчування;
(слайд 12) Повітряно-краплинний.
VІІ. РОБОТА В ГРУПАХ.
Ми познайомилися з інформацією про те, яка бактерія викликає туберкульоз, як потрапляє в організм, чого боїться. На основі цих знань пропоную виконати творчу роботу: створити колаж з метою профілактики туберкульозу і захисту від цього захворювання. Матеріал для створення колажу отримує кожна команда.
Об’єднання в групи: І гр. – сильні; ІІ гр. – сміливі; ІІІ гр. – спритні.
Завдання :
І гр.. – поліпшення життєвого середовища;
--покращення стану природного середовища.
ІІ гр..— підвищення імунітету;
--дотримання правил особистої гігієни.
ІІІ гр.. – оздоровлення організму;
--зміцнення здоров’я за рахунок раціонального харчування.
VІІІ. ПРЕЗЕНТАЦІЯ РОБІТ.
Групи учнів презентують свої проекти.
Отже, для захисту і профілактики туберкульозу потрібно активно відпочивати, раціонально харчуватися, дотримуватися правил санітарної та особистої гігієни.
ІХ. ІНФОРМАЦІЯ.
Існує ще один вид профілактики. Це щеплення новонароджених малят, здійснюють його в пологовому будинку на 3-5 день життя новонародженого. Повторні щеплення проводять у 7 і 14 років, щоб підтримувати імунітет. Періодично дітям до 15 років роблять реакцію Манту. Пізніше, вже дорослим, рекомендується робити флюорографічне дослідження органів грудної клітини 1 раз на 2 роки.
Туберкульоз має ознаки захворювання (слайд 13):
Якщо людина відчуває схожі ознаки або одну з них, негайно слід звернутися до лікаря фтизіатра. (слайд14)
Х. ЗВОРОТНІЙ ЗВ'ЯЗОК.
Ви, мабуть, звернули увагу, що на уроці ми частенько бачили ромашку – на слайдах, на дошці. (слайд 15) І це не дарма, бо ромашка є символом боротьби з туберкульозом. На пелюсточках ромашки ви писали свої бажання, а чи справдилися вони. Пропонується декільком учням знайти свої пелюстки, прочитати очікування і повідомити чи справдилися вони.
ХІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Опрацювати параграф 20, (слайд 16) запам’ятати умови профілактики захворювання.
ХІІ. ЗАВЕРШЕННЯ ТРЕНІНГУ.
Завершити наш урок хочеться строчками вірша:
Здоров’я розкіш для людини,
Найбільша цінність у житті,
Як є здоров’я – день при днині
Можливість йти є до мети.
Тоді є щастя, радість диво,
Краса у крапельці роси,
Тоді людина йде щаслива
Серед безмежної краси.