"Конспект уроку з основ здоров'я для 9 класу на тему "Сучасне уявлення про здоров’я. Взаємозв’язок фізичної, психічної, соціальної і духовної складових здоров’я"

Про матеріал

Конспект уроку розроблений за новою програмою "Основи здров'я. 5-9 класи", який входить до розділу "Здоров'я людини". Урок спрямований на виховання мотиваційних основ збереження і зміцнення здоров'я.

Перегляд файлу

Конспект уроку основ здоров’я

Вчителя Єфіменко Ірини Олександрівни

Клас   9                                                                                               

Урок № 2

Тема: Сучасне уявлення про здоров’я. Взаємозв’язок фізичної, психічної, соціальної і духовної складових здоров’я.

Мета: ознайомити із сучасним уявленням про здоров’я, розвивати усвідомлення взаємозв'язку складових здоров’я, виховувати мотиваційні основи збереження і зміцнення здоров’я.

Обладнання: малюнки для вправи «Знайомство», ілюстративний матеріал до уроку, ростомір, підлогові ваги, секундомір, мультимедійні засоби та презентація, зошит для практичних робіт, підручник.

Тип уроку урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

Ι. Організаційний етап.

Вправа «Знайомство»:

Кожна людина – унікальна. Ви повинні відноситись до себе, як до особи, яка заслуговує на любов, повагу. Уявіть, що ви стоїте у промінні сонця, а воно висвітлює ваші позитивні  сторони. Запишіть їх на променях сонця, зображеного на аркуші паперу.

II. Активізація опорних знань і практичного досвіду учнів.

Вчитель пропонує переглянути ілюстративний матеріал із зображеннями:

  • дерево (життя), що символізує духовну складову здоровя;
  • квітки сакури з зображенням облич людей, що символізує соціальну складову здоровя;
  • корені дерева, що символізують фізичну складову здоровя;
  • сонце, що символізує емоційну та психічну  складову здоровя

Учні пояснюють, яким чином всі складові взаємозв’язані між собою.

ΙΙΙ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Притча «Насіння та плоди».

Одному юнакові наснилося, що він увійшов до великої крамниці. За прилавком стояв ангел.

-Що ви продаєте? – спитав юнак.

-Все, що бажаєте, - чемно відповів ангел.

Юнак почав перераховувати:

- Я хотів би покласти край усім війнам, хотів би справедливості для скривджених, терпимості та щедрості до чужинців, любові в родинах, праці для безробітних…і…

Ангел перервав його:

- Вибачте, пане, ви мене не зрозуміли. Ми не продаємо плодів, а тільки насіння…

Висновок: Людина повинна сама турбуватись і дбати про своє здоровя, зміцнювати його, розвивати здоров’язбережувальні навички.

IV. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

Сьогодні на уроці ми розглянемо сучасне уявлення про здоров’я та встановимо взаємозв’язок фізичної, психічної, соціальної і духовної складових здоров’я.  

Учні повинні знати: холістичний підхід до здоров’я, взаємозв’язок різних складових здоров’я.

Учні повинні вміти: оцінювати рівень свого здоров’я.

 V. Вивчення нового матеріалу

1. Міні – лекція «Сучасне уявлення про здоровя»

з XVII століття розвиток західної медицини пішов хибним шляхом, умовно відокремивши людину від навколишнього середовища і поділивши її на дві самостійні сутності: тіло (soma) і душу (psyche). Відтоді майже до середини ХХ ст. здоровим вважали кожного, хто не був хворим, пацієнта розглядали лише як тіло з відхиленнями від фізіологічної норми, а зусилля лікарів спрямовувалися на компенсацію цих відхилень.

У ті часи панувала думка, що незабаром винайдуть ліки від будь-якої хвороби. Але цього не сталося, хоча медицина й досягла значного прогресу у багатьох напрямках. Лікарі навчилися допомагати при переломах, пораненнях, більшості небезпечних інфекцій, ускладненнях під час пологів. Завдяки запровадженню стерильності у лікарнях, винайденню вакцин і антибіотиків, а також поліпшенню харчування, очищенню питної води та пастеризації молока, збільшилася середня тривалість життя людей.

Та в боротьбі з такими поширеними у сучасному світі захворюваннями, як алергія, онкологічні захворювання, цукровий діабет, гіпертонія, порушення травлення, медицина й досі не може похвалитися вагомими досягненнями.

Стало очевидним, що здоров’я і хвороби не містяться лише в тілі чи, навпаки, лише у психіці. Почавшись у тілі, хвороба спричиняє пригнічений психологічний стан. І навпаки, наслідком тривалого чи дуже сильного стресу можуть бути фізіологічні відхилення і соматичні (тілесні) захворювання — інфаркт, виразка шлунку, цукровий діабет тощо.

Учені також усвідомили, що руйнування природи як середовища проживання — шлях до самознищення людства, у тому числі від хвороб. З огляду на це у другій половині ХХ ст. виник інший підхід до здоров’я — холістичний, що в перекладі з давньогрецької означає «цілий, цілісний».

За холістичного підходу здоров’я розглядається не лише як відсутність хронічних хвороб, а набагато ширше, як стан загального добробуту, благополуччя. Здоров'я — це життєва енергія, натхнення і задоволення від насиченого подіями життя. Це здатність ставити цілі й досягати їх, максимально реалізовувати свій потенціал. Це свобода від болю, руйнівних пристрастей, егоїзму і духовного занепаду.

У преамбулі Статуту Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) вказано, що здоров’я — це не тільки відсутність хвороб або фізичних дефектів, а стан повного фізичного, психічного та соціального благополуччя.

2. Взаємозв’язок фізичної, психічної, соціальної і духовної складових здоров’я.

Перегляд презентації «Взаємозв’язок фізичної, психічної, соціальної і духовної складових здоров’я».

Висновки:  мала рухливість організму, з одного боку, позначається на опорно-руховому апараті, з другого боку—несе негативні наслідки для процесів мислення, пам'яті. Отож відсутність однієї з складових здоров’я призводить до погіршення всіх компонентів здоров'я (як приклад: для підлітка – дуже важливе спілкування з однолітками).

3. Релаксаційна  вправа  «Подарунок».
Учні стоять. Починаючи з ведучого, кожний по черзі засобами пантоміми зображує якийсь предмет чи поняття і «дарує» його сусідові (морозиво, квітку, кішку, сонце, свій настрій тощо). Сусід «приймає подарунок» і робить якийсь інший подарунок наступному учасникові.

VI. Осмислення учнями вивченого матеріалу.

Робота з підручником. Складання міні-конспекту з використанням  підручника (фізичне, психологічне і соціальне благополуччя).

VІІ. Формування вмінь та навичок учнів.

Практична робота. Самооцінка рівня здоров’я.

Мета:   провести об'єктивне й суб'єктивне оцінювання індивідуально­го рівня фізичного здоров'я за допомогою вимірювання зросту й маси тіла та виконання тестового завдання.

Обладнання та матеріали: ростомір, підлогові ваги, секундомір.

Хід роботи

  1. Оцінка здоров’я за віком. Кожний рік життя дає один бал, наприклад, для підлітків 14 років — 14 балів.
  2. Оцінка здоров’я за співвідношенням зросту й маси тіла. Вимірюють зріст учня в сантиметрах (без взуття) і його масу в кілограмах. У нормі маса тіла повинна відповідати зросту мінус 100. При цьому для оцінювання здоров’я за віком додають 30 балів. Наприклад, якщо зріст дорівнює 150 см, а маса тіла буде нижчою норми (наприклад, 45 кг), то для оцінки додається ще та кількість одиниць, на яку менша маса. Зайва маса оцінюється негативно, бо, як правило, виникає внаслідок ожиріння і становить додаткове навантаження на серце. Через це зайву кількість одиниць маси віднімають від 30 балів. Наприклад, якщо учень важить 55 кг, то від 30 балів віднімають 5 і до 14 додають 25 одиниць.
  3.   Погіршення стану здоров’я у паліїв. Науково доведено, що тютюновий дим отруює організм, завдає шкоди здоров’ю. Через те для тих, хто палить, від одержаної суми балів здоров’я за віком і масою тіла віднімають стільки одиниць, скільки цигарок випалює досліджуваний за добу. Ще більше погіршується здоров’я в разі систематичного вживання алкоголю.
  4. Оцінка статичного здоров’я. Визначається за частотою пульсу за 1 хв у спокої. Якщо пульс у стані спокою нижче 90, то за кожний удар до оцінки здоров’я додають одиницю. Якщо ж частота пульсу вища 90, то за кожний удар знижується оцінка на одиницю.
  5.  Оцінка динамічного здоров’я. Здійснюється за швидкістю відновлення пульсу після дозованого навантаження. Досліджується частота пульсу в спокої та після двохвилинного бігу на місці. Через чотири хвилини повторюється підрахунок частоти пульсу. Якщо вона дорівнює вихідній, то до загальної суми балів додають іще 30 одиниць. Якщо пульс залишається вищим, ніж у стані спокою, то від 30 віднімають відповідну кількість одиниць і залишок додають до загальної суми балів.
  6. Оцінка здоров’я за активною м’язовою діяльністю. Якщо досліджуваний щоденно бігає протягом 12 хвилин, плаває або їздить на велосипеді, робить ранкову гімнастику, то йому до 47 загальної суми балів додають 30 балів. Якщо досліджуваний не виконує ніяких вправ, то від загальної суми віднімають 10 балів. Якщо досліджуваний веде малорухомий спосіб життя, то віднімають 20 балів.

Після складання показників рівень здоров’я оцінюють так:

  •  менше 20 балів — незадовільний, загрозливий стан;
  •  від 21 до 60 балів — відносно задовільний стан, «практично здоровий»;
  • від 61 до 100 балів — здоров’я середнє й вище за середні показники;
  • 101 і більше — добре здоров’я.

VІІ. Підсумок уроку.

Рефлексія «Мікрофон»

  1. Що нового дізналися на уроці?
  2. Де можна застосувати знання, які ви сьогодні отримали в повсякденному житті?
  3. Чи справилися ви зі своїми завданнями?
  4. Що найбільше сподобалося та запам’яталося на уроці?
  1.    Мотивація оцінок за урок, виставляння їх у журнал, щоденники.
  2.        Завдання додому: Опрацювати матеріал підручника.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Паславська Тамара
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 лютого 2018
Переглядів
12514
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку