9 клас Основи здоров’я
Підготувала вчитель основ здоров’я
Мушкатівської ЗОШ І-ІІ ступенів
Романчук Любов Андріївна
Тема. Стан репродуктивного здоров’я молоді в Україні.
Мета : поглибити знання учнів з проблеми здорового способу життя; формувати уявлення учнів про репродуктивне здоров’я; визначити причини демографічної кризи в Україні; виховувати почуття цінності родинних стосунків, відповідального батьківства, свідомого ставлення до власного здоров’я як важливого аспекта створення здорової української нації.
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: бесіда,розповідь учителя, повідомлення учнів.
Обладнання: графік динаміки чисельності населення України, А-4, олівці.
Шлюб не лише духовний,
а ще й матеріальний союз.
Перш ніж створити сім’ю,
подумай наскільки ти незалежний матеріально,
чи зможеш одягти й нагодувати дружину.
Василь Сухомлинський
Хід уроку
І. Організаційний момент.
(Привітання, організація учнів, психологічне налаштування до роботи).
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Підтримай або спростуй думку: «Міцна нація починається із міцної родини.»
(Учні висловлюють свої думки)
- Для традиційної української сім’ї характерним є патріархальний устрій відповідно до якого діти мають слухати і поважати батьків, допоки вилетять з родинного гнізда. Та і потім не втрачають відчуття родини: думка батька і матері завжди шанується.
- Прихильниками такого родинного устрою були і Т. Шевченко, й П. Куліш, і І. Франко, котрі у своїх творах торкалися теми стосунків дітей й батьків. Свій ідеал – «у селах у веселих й люди веселі» - Т. Шевченко розшифрував у вірші «Садок вишневий коло хати».
- Отож міцна нація дійсно починається із міцної родини, де від батьків до дітей переходити мудра наука любові, довіри, взаємної вимогливості і відповідальності.
2. Виконання вправи «Герб». (Додаток 1)
(Вчитель пропонує учням створити герб своєї родини, заповнивши відповідні «віконця».)
(Учні презентують результати своєї роботи).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Чи хотіли б ви в майбутньому створити власну родину?
- Чи хотіли б ви мати дітей? Чому?
- Що, на вашу думку, означає термін «відповідальне батьківство»?
- Хтось народжений бути митцем, хтось – фінансовим генієм, а хтось – майбутнім олімпійцем. Та більшість людей можуть почуватися щасливими, лише виконавши особливе призначення – продовження роду. Можливо, ви або дехто з ваших друзів поки що не вважає це головним. Однак мине час, і створення сім’ї, народження та виховання дітей стануть найважливішим і найвідповідальнішим у вашому житті.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
Коли народжується син, Сягає радість до вершин: Радіють мама, тато, дід – Це ж розбруньковується рід! |
Коли народжується доня, Маленьке сонечко в долонях, Несе вона для всіх під стріху Лад, затишок, любов і втіху! |
Коли народжуються діти, Чому б нам всім і не радіти? Надію й сили дай їм, Боже, Що виросли вони всі гожі! |
- Народження дитини – це диво, щастя для кожної людини. Але, на жаль, цього дива може і не статися, якщо змолоду недбайливо ставитися до свого здоров’я.
- Що впливає на репродуктивне здоров’я? Сьогодні ми спробуємо знайти відповіді на це та інші запитання.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Слово вчителя про родинні цінності.
Родина є однією з найважливіших життєвих цінностей. У шлюбі чоловік і жінка можуть найповніше реалізувати себе як чоловік і дружина, голова і господиня, батько і матір. Дружна родина надихає, підтримує, допомагає переживати складні часи, реалізовувати найсміливіші плани. Від родини, насамперед, залежить здоров’я і розвиток дітей. У ній задовольняють їхні базові потреби – фізіологічні, соціальні і духовні.
2. Бесіда з учнями на тему «Готовність до сімейного життя».
- У кожній країні є закони, які визначають мінімальний вік укладення шлюбу.
- Яким є цей вік в Україні?
- Згідно із Законом «Про внесення змін до Сімейного кодексу України щодо підвищення шлюбного віку», опублікованим у газеті «Голос України» (№ 64 від 7 квітня 2012 року), шлюбний вік для чоловіків та жінок встановлюється з 18 років.
- Крім того, передбачено, що за заявою особи, яка досягла 16 років, за рішенням суду їй може бути надано право на шлюб, якщо буде встановлено, що це відповідає її інтересам.
- Однак, далеко не всі юнаки і дівчата готові до сімейного життя в такому молодому віці. Для створення міцної сім’ї замало лише кохання, зокрема, коли молоде подружжя не усвідомлює відповідальності своєї нової ролі.
- «Човен кохання розбився об побут». Всі чули цю фразу і всі розуміють, що під човном мається на увазі сім’я і стосунки між подружжям Таке нерідко трапляється через те, що подружжя не має важливих навичок – як побутових, так і життєвих. Зараз ми спробуємо цьому запобігти.
3. Міні-дискусія «Яким повинен бути справжній чоловік (батько), справжня жінка (мати)?».
- Назвіть обов’язки чоловіка і батька та обов’язки дружини і матері та аргументуйте власну позицію.
4. Вправа «Мозковий штурм».
- Що таке репродуктивне здоров’я?
(На аркуші фіксуються відповіді учнів по темі «Репродуктивне здоров’я». Обговорення відповідей.)
- Репродуктивне здоров’я – це стан цілковитого фізичного, розумового і соціального добробуту, а не просто відсутність фізичних вад або недуг у всіх питаннях щодо репродуктивної системи, її функцій і процесів.
Репродуктивне здоров’я залежить від дотримання здорового способу, профілактичної освіти, морально-духовних цінностей особистості, інформаційної політики в ЗМІ.
5. Вправа «Континуум».
- Поміркуйте чи завжди інформація, що надходить із засобів масової інформації, відповідає нормам суспільної моралі й позитивно впливає на репродуктивне здоров’я молоді. Проведемо в класі умовну лінію. Праворуч стануть ті, хто вважає вплив ЗМІ позитивним, а ліворуч – негативним. Решта – посередині, ближче до того чи того краю.
(Учні займають відведене місце згідно своєї позиції і пояснюють власний вибір.)
6. Вправа «Наш захист». (Додаток 2)
- Вплив ЗМІ на репродуктивне здоров’я людини є вагомим, однак не вирішальним. Адже від вас самих залежить, які журнали і книжки читати, фільми дивитися. Кожен може навчитися захищати життя та здоров’я своє і майбутніх дітей. А для цього потрібно знати фактори впливу та ризику на репродуктивне здоров’я
(Вчитель прикріплює на дошку аркуш «Фактори ризику». До кожного з наведених факторів ризику, учні повинні підібрати фактори захисту. Результатом спільної роботи учнів є таблиця, подібна до наведеної нижче.)
Фактори ризику |
Фактори захисту |
1. Неосвіченість. |
1. Профілактична освіта. |
2. Погане виховання. |
2. Хороша родина. |
3. Міфи і стереотипи, які існують у молодіжному середовищі. |
3. Розвинені навички критичного мислення і протидія соціальному тиску. |
4. Негативний приклад (друзі, ЗМІ). |
4. Здоровий спосіб життя. |
5. Венеричні захворювання. |
5. Дошлюбна цнотливість. |
6. ВІЛ/СНІД. |
6. Гігієна статевих органів. |
7. Вживання психоактивних речовин (куріння, алкоголь, наркотики). |
7. Вільний доступ до медичних і психологічних консультацій. |
8. Травми і захворювання статевих органів. |
8. Регулярний медичний огляд (кожні 8-12 місяців). |
7. Демографічна ситуація в Україні.
- Демографічна ситуація — це показники народжуваності, смертності в цілому і смертності дітей, тривалість життя, відношення в суспільстві між різними віковими групами населення, зміна чисельності, зміна складу населення.
- Депопуляція — це становище, коли смертність перевищує народжуваність.
- Україна опинилась у глибокій демографічній кризі. Що її характеризує?
- По-перше, депопуляція, тобто смертність випереджає народжуваність. Україна опинилась на шляху до національного самогубства. У середньому за останні 5 років вимерло таке місто, як Харків. А за прогнозами експертів ООН, якщо така ситуація збережеться й надалі, то в 2050 р. нас залишиться близько 31 млн. чоловік. Для поліпшення ситуації в українських сім'ях повинно народжуватись 3—4 дитини, а за останні 3 роки коефіцієнт народжуваності складає 1,2 дитини на 1 жінку дітородного віку (18-35 років).
- По-друге, спостерігається старіння населення, тобто значне погіршення його вікової структури: пенсіонерів стає все більше, а людей працездатного віку — дедалі менше.
- Подивіться на графік чисельності населення України. (Додаток 3)
- Проаналізуйте дані графіка і зробіть висновок.
- По-третє, значне погіршення фізичного та духовного, морального, психічного здоров'я нації. Так, за рівнем тривалості життя 2003 р. Україна посідала 111 місце у світі, а зростання інфекційних хвороб, епідемії туберкульозу, поширення СНІДУ прогресують жахливими темпами. Тривалість життя чоловіків в Україні всього 62роки, а жінок— 73роки. Значно зменшився потенціал здоров'я жінок. А не дуже здорові жінки народжують хворих дітей. Близько 60 % населення перебувають в стані постійного стресу. А кількість наркоманів, залежних від алкоголю, або людей, які потрапили в залежність від деструктивних сект, ігрових автоматів чи комп'ютерних ігор (лудо-манія), ніхто не рахує.
- І ще одне. Ще донедавна український народ вважався най життєрадіснішим у Європі, а за результатами останніх досліджень, українці вважають себе найнещаднішими в Європі.
- Які ж кроки повинні робити жителі України, щоб врятувати не тільки себе, а й нашу державу — Україну?
(Учні на основі отриманих знань пропонують свої варіанти, свої ідеї виходу із демографічної кризи в Україні а також кроки щодо покращення свого особистого здоров'я та здоров'я нації.
Варіанти відповідей учнів:
1) Для того щоб краще жити, потрібно мати міцне здоров'я.
2) Міцне здоров'я залежить від способу життя, розпорядку дня.
3) Регулярне заняття фізкультурою і спортом, правильне харчування, перебування на свіжому повітрі, відмова від шкідливих звичок.
4) Виховання в собі і своїх ближніх ціннісних орієнтацій — добро, любов до ближнього, християнську мораль.)
VІ. Систематизація та узагальнення знань учнів.
1. Обговорення життєвих ситуацій (робота в групах).
Завдання: прочитати і обговорити історію, подібні до якої трапляються в житті.
Максим зустрів Олену після школи і запросив покататися на мотоциклі. Дівчина одразу погодилась, адже Максим давно їй подобався. «Головне – не розчаровувати його», – подумала вона. Коли вони залишилися на самоті, Максим запропонував їй фізичну близькість, і Олена не насмілилася відмовити…
Наступного дня вона побачила Максима у школі. Привіталася, але він навіть не глянув у її бік. Дівчина кілька тижнів переживала, шукала зустрічі з Максимом (який, навпаки, всіляко уникав її). Невдовзі вона відчула, що вагітна…
- Обговоріть у групі наслідки одного з можливих варіантів розвитку подій:
Група 1. Під тиском батьків Олена і Максим погоджуються взяти шлюб і народити дитину.
Група 2. Олена зважується на аборт – штучне переривання вагітності.
Група 3. Олена вирішує народити дитину і віддати її на всиновлення.
2. Обговорення епіграфа до уроку.
3. Продовжити фразу: «Я думаю, що буду готовий(а) до сімейного життя, коли…» (Відповіді учнів).
VІІ. Підсумок уроку.
1. Продовжити речення. (Додаток 4 )
«Ми зрозуміли, що …» «Ми дізналися …» «Нас зацікавило …»
- Готуючись до дорослого життя, підліток повинен вміти оцінювати свої дії, вчинки, ситуацію, що виникла. Сподіваюсь, що сьогоднішній урок допоможе вам зміцнити та зберегти здоров’я.
- Хай сьогодні нам щастить, хай нам завтра пощастить, хай завжди усім щастить!
VIІI. Домашнє завдання.
- На домашнє завдання опрацювати відповідний параграф підручника.
Додаток 1
Додаток 2
Фактори ризику |
Фактори захисту |
1. Неосвіченість. |
1. Профілактична освіта. |
2. Погане виховання. |
2. Хороша родина. |
3. Міфи і стереотипи, які існують у молодіжному середовищі. |
3. Розвинені навички критичного мислення і протидія соціальному тиску. |
4. Негативний приклад (друзі, ЗМІ). |
4. Здоровий спосіб життя. |
5. Венеричні захворювання. |
5. Дошлюбна цнотливість. |
6. ВІЛ/СНІД. |
6. Гігієна статевих органів. |
7. Вживання психоактивних речовин (куріння, алкоголь, наркотики). |
7. Вільний доступ до медичних і психологічних консультацій. |
8. Травми і захворювання статевих органів. |
8. Регулярний медичний огляд (кожні 8-12 місяців). |
Додаток 3
Додаток 4
«Ми зрозуміли, що …»
«Ми дізналися …»
«Нас зацікавило …»