Конспект уроку з позакласного читання для 5 класу
Тема: М.Коцюбинський «Ранок у лісі» (уривок з казки «Хо»)
Епіграф: Ніщо так не допомагає розквіту творчих сил і кристалізації думки, як ліс.
П.І. Чайковський
Мета:
навчальна – навчити спостерігати явища природи та осмислювати їх художнє відображення у творі;
розвивальна – розкрити учням красу поетичного опису літнього ранку в лісі, збудити в них естетичні почуття,
виховна – виховувати любов до природи, бажання оберігати зелені острівці, розширення кругозору учнів.
Обладнання: Комп’ютер, підручники, зошити, роздруківка твору, картина лісу.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Ланцюжок навчальних ситуацій
1. Повідомлення теми та мети уроку
2. Мотивація навчальної діяльності
3. Вивчення нового матеріалу.
4. Аналіз уривка «Ранок у лісі»
5. Хвилинка релаксації
6. Узагальнення та систематизація
7. Підсумок уроку.
8. Оцінювання роботи учнів на уроці, коментарі
9. Домашнє завдання та інструктаж до нього
Хід уроку
Діяльність вчителя |
Діяльність учня |
Хроно-метраж |
1. Повідомлення теми та мети уроку 2. Мотивація навчальної діяльності. Цей ліс живий, у нього добрі очі, Гудуть вітри у нього в голові. Старезні пні, кошлаті поторочі, Літопис тиші пишуть у траві. Малі озерця блимають не злісно, Колише вітер втомлені громи. Поїдемо поговорити з лісом, А вже тоді я зможу і з людьми. Ліна Костенко Темі лісу присвятили свої твори українські письменники. Серед них Максим Рильський, Григір Тютюнник, Ліна Костенко. Діти, які саме твори ви пам’ятаєте цих письменників про ліс?
Великий майстер художнього слова Михайло Коцюбинський тонко відчував природу, ніколи не втомлювався «вбирати в себе» її красу, мав досить ґрунтовні знання з ботаніки. М.Коцюбинський вмів і любив малювати, він вивчав фарби і кольори, бо вважав, що ці знання необхідні для того, щоб розбиратися у кольоровій стихії світу. У своїй казці «Хо» у частині «Ранок у лісі», він звернувся до опису природи, тож сьогодні ми будемо розглядати цей уривок. 3. Вивчення нового матеріалу. Казка «Хо» добре демонструє роздуми та дискусії в колі молодих братчиків-тарасівців. Скориставшись у фольклорною першоосновою, автор надав алегоричний характер оповідці про демонологічну істоту. Хо повсюдно сіє страх, на цьому ґрунтується його влада над людьми: «А тим часом страх владно панує на землі, змагається з приязню, з чесним пориванням, з обов’язком, ламке життя, безсилим чинить не то поодиноких людей, ба й цілі народи… Страх! Прищеплений дитині, виплеканий анормальними умовами суспільними, він стає чіткою пошестю, робиться потугою, що тамує вічний поступ усього живучого…» У цьому творі автор подає своє бачення страху, акцентує, наскільки вважливо для людини подолати страх. Основний наголос, він зробив на тому, що вільний розвиток людини і цілого народу залежить насамперед від того, чи поборють страх як такий, чи ні. Звернення до картини Шишкіна «Ранок у сосновому лісі» Діти, подивіться на монітор комп’ютера , на ньому зображена картина, які враження вона викликала у вас?
Звернімося до ваших роздруківок з уривком твору, прочитайте його. Кому з вас доводилося бачити, як світає і починається літній ранок у лісі? Перекажіть свої враження, чи співпадають вони з уривком, який ви щойно прочитали.
4. Аналіз уривка «Ранок у лісі» А тепер перейдемо до аналізу уривка з казки «Хо» (Ранок у лісі). Бесіда 1. З чого починається опис ранку? 2. Як змальовано ліс? Як ви розумієте вислів «ліс ще дрімає»? З чого це видно?
3. Як змінюється небо?
4. Як змальовано сарну? Що її найбільше цікавить?
5. Що сказано про зайця?
6. Що автор називає чудовим концертом?
Отже, «Ранок у лісі» – це ліричний етюд, який відтворює красу природи, гідну найвищого поетичного співу. На дошці написані пункти плану розташуйте їх у хронологічному порядку. 1. «Аж ось ринуло … ясне проміння». 2. «Полохливий заєць … порина весь у море лісових звуків». 3. «На галявину вискакує сарна». 4. «Стрепенувся ліс». 5. «З синім небом щось діється». 6. «Ліс ще дрімає»… 5. Хвилинка релаксації Відгадування загадок 1.Зелена, а не гай, біла, а не сніг. Кучерява, та не волосся. Кора горюча, гілка плакуча, Насіння летюче 2.Я дерево – красень, а звуть мене… 3.Гілки рогаті, плоди крилаті. 4.Весною росте, літом цвіте, Восени осипається, Зимою відсипається. А квітки на медок, Лікує від грипу, кашлю і хрипу. 5.Серед літа – метелиця. Пух летить і стелиться. 6.Ніхто не лякає, а вся тремтить. 7.Живе один батько і тисячі синів має. Всім шапки справляє, а собі не має. 6. Узагальнення та систематизація Гра «Шукачі скарбів» Діти, вам потрібно з уривку «Ранок у ліс» виписати метафори, епітети та порівняння. Тож пропоную поділити вас на 3 групи. Перша група виписує метафори, друга – епітети, третя – порівняння. Перш ніж їх виписати, згадайте що називається метафорою, епітетом та порівнянням.
7. Підсумок уроку. На сьогоднішньому уроці ми з вами розглянули і проаналізували уривок з казки «Хо» (Ранок у лісі) Михайла Коцюбинського. Я сподіваюсь, він вам сподобався, і ви матимете бажання прочитати казку повністю. 8. Оцінювання роботи учнів на уроці, коментарі. На уроці, ви всі плідно та старанно працювали, тому оцінки відповідатимуть вашій праці. 9. Домашнє завдання та інструктаж до нього. Написати твір-мініатюру «За що я люблю ліс?» |
Запис до зошитів «число, класна робота» та тема уроку.
Учень: В минулому році, ми читали оповідання Григора Тютюнника «Лісова сторожка», в ньому розповідається про дядька Данила, який був закоханий у роботу і ліс. Він все життя працює неквапливо, до ладу, розважливо. То оглядає розсадник, то до смерку виполює бур’яни, то варить юшку чи ладнає вудки. А серце його живе любов’ю до всього живого: до птаха, звіра, комахи, травини. Ліс для нього – то відрада, душевний спокій. Сторож Данило так любить ліс, що зустрічі з ним чекає, як найбільшого свята. Учень: Нещодавно я прочитав життєрадісну, сповнену доброго гумору книгу про учнів музичної лісової школи «Дивовижні пригоди в лісовій школі» Всеволода Нестайка. Герої цієї книги цікаві і симпатичні. Це учні – відмінники Раїска Мяу і ведмежа Михайло Ведмеденко, дві подружки – лосеня Соня Лось і білченя Вірочка Вивірчук. Мені найбільше сподобалися зайчик Кося Вухань і їжачок Колька Колючка. Якщо ви прочитаєте цю книжку, то не залишитеся байдужими, бо вона адресована саме нам.
Учні: Ясне сонячне проміння відбивається на стовбурах дерев, вкритих срібною росою, і робить їх бронзовими. Проміння пронизує золотистими пасмами легкий, сивий туман, що відступає в глиб лісу, виграє різнобарвними самоцвітами на листі густих крон. Вдалині дерева, огорнуті сивим туманом, видаються темно-сірими. Учні читають уривок.
Учень розповідає своє враження вранішнього лісу. Спочатку небо на сході сіріє, потім стає світлішим. По всьому лісі стоїть сивий туман. Листя дерев і трава вкриті росою. Потім небо починає грати різними барвами: світло-голубими, жовтими. В лісі починають співати пташки. На горизонті з’являється поступово кругле рожеве сонце, воно освітлює землю, траву, пробивається крізь дерева… Роса виблискує на сонці… Це дуже цікава картина… Так співпадають і є дуже схожими.
1. Опис ранку починається з того, що все ще дрімає, тільки деякі пташки починають розбурхуватися.
2. Ліс змальовано у повній тиші, його мешканці ще не прокинулись, ніч тільки-но відійшла. 4. Сарна здивована та зацікавлена пробудженням лісу. Її цікавить червона смуга обрію. 5. Він також здивований, сполоханий, прислухається до лісових звуків. 6.Пробудження лісу та його звуки і фарби, які доносяться з нього.
Учні розташовують у хронологічній послідовності.
1. «Ліс ще дрімає»… 2. «З синім небом щось діється». 3. «Стрепенувся ліс». 4. «На галявину вискакує сарна». 5. «Полохливий заєць … порина весь у море лісових звуків». 6. «Аж ось ринуло … ясне проміння».
Учні відгадують загадки. 1. (Береза) 2. (Ясен) 3. (Клен) 4. (Липа) 5. (Тополя) 6. (Осика) 7. (Дуб, жолуді)
Учні: Коли автор часто порівнює якусь істоту чи предмет з іншою істотою чи предметом, такий художній засіб називають порівнянням. Метафора – це перенесення назви з одних предметів, явищ, ознак на інші на основі подібності між ними. Епітет – це художнє означення: палке слово, золоте жито та ін. 1 група – Дрімає ліс; небо зблідне; небо міниться, грає; зашепотіли листочки. 2 група – Передранішня тиша, краплиста роса, непевний голос, бліде сяйво, збуджені листочки, чудовий концерт, кривава смуга обрію, полохливий заєць, ясне проміння, золоті смуги. 3 група – Зблідне, наче від жаху; спахне сяйвом, немов від радощів; ринуло проміння, мов руки.
Виставлення оцінок до щоденників.
Запис домашнього завдання до щоденників. |
2 хв.
4 хв.
8 хв.
11 хв.
4 хв.
8 хв.
3 хв.
3 хв.
2 хв. |