КОНСПЕКТ ІНТЕГРОВАНОГО УРОКУ З ПРАВОЗНАВСТВА ТА ЕКОЛОГІЇ для 10 класу . використані міжпредметні зв"язки згеографією, історією, екологією, правознавством, біологією.
Тема: Екологічне право
Основні поняття: екологічне право, загальне та спеціальне природокористування, Червона книга України.
Обладнання: схеми, малюнки, Конституція України, Червона книга України (у разі можливості),малюнки дітей за темою «Екологія та людина», буклети «Заповідники України», мультимедійні засоби: презентації «Земля в небезпеці», «Червона книга», «Глобальні проблеми людства», відеофільм: « Живий океан».
Тип уроку: комбінований, інтегрований
Хід уроку
І. Організаційний момент уроку
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Завдання
Визначте, в яких випадках мають місце адміністративні правовідносини:
1) учень отримав свідоцтво про базову середню освіту і подав заяву про прийом до коледжу;
2) громадянка подала заяву про отримання паспорта громадянина України для виїзду за кордон;
3) суд засудив громадянина за вбивство;
4) дівчина завітала на день народження своєї подруги;
5) управління юстиції прийняло рішення про реєстрацію нового об’єднання громадян;
6) обласне управління освіти визначило день проведення державної підсумкової атестації учнів 9 класу.
Індивідуальні завдання
На дошці складіть схему «Види адміністративних стягнень».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.Презентація «Земля в небезпеці»
Запитання
1. Чи доводиться вам користуватися тим, що дає природа?
2. Які проблеми збереження навколишнього середовища існують нині?
3.Хто винний в екологічних проблемах нашої планети?
Учитель екології. Еколог Лі Талбот сказав: « Ми не успадкували землю від своїх батьків, ми її позичили у своїх дітей».
1. Що означають ці слова? 2. Чи погоджуєтесь ви з ними?
ІV. Вивчення нового матеріалу
Основи екологічного права
Завдання
Серед традиційних основних галузей права немає такої, яка б визначала порядок збереження природи, розв’язання її проблем. Зараз дедалі більше правознавців виділяють екологічне право як окрему самостійну галузь.
Висловіть ваші припущення, чому так сталося.
Учитель права. Людина і природа як частина єдиного цілого взаємопов‛язані і тісно взаємодіють. Втручання людини в природу призводить до катастрофічних наслідків. Земля, на якій ми живемо, це дар, але якщо ми не будемо зберігати навколишнє середовище, то ми втратимо його на завжди і при цьому загинемо самі.
1 – й учень. На порозі ІІІ тисячоліття з подальшим втручанням людини в природу, відбуваються зміни, що загрожують вже існуванню самої людини. За показником дитячої смертності Україна посідає одне з перших місць у світі. Щороку помирає кожна десята ( віком до 1 року) дитина . 48% дітей народжуються з певними відхиленнями у стані здоров’я . На інфекційні недуги щороку хворіють 10-12 млн осіб, тобто кожний п’ятий мешканець України. Із 1997 року смертність у нашій державі перевищує народжуваність. Внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС кількість онкологічних захворювань збільшилась у 5 разів, захворювання крові – у 6,8 разів, органів дихання – у 31 раз. 2 – й учень. Екологія (від грецької « ойкос» - «будинок», «житло», «місцеперебування» і «логос» - «наука», «вчення») – одна з найдавніших наук . Це наука про те, як жити та господарювати у власному будинку. Для сучасної людини її будинок – це планета Земля і навколоземний простір. Термін «екологія» був запропонований 1896 року відомим німецьким біологом - дарвіністом Ернстом Геккелем, який вказував , що екологія досліджує життя рослинного і тваринного світу, який веде боротьбу за існування.
Учитель права. Сьогодні в суспільстві визріло розуміння, що людство повинно раціонально використовувати можливості природи. У зв’язку з цим в державі розроблені і встановлені стандарти діяльності підприємств, установ і громадян в інтересах охорони природи, забезпечення екологічної безпеки громадян України.
Основним джерелом екологічного права є Конституція України (ст. 13, 16, 66). Джерелами екологічного права є також кодекси: Лісовий, Земельний, Водний, Кодекс про надра; закони « Про природно – заповідний фонд», « Про охорону атмосферного повітря» , «Про рослинний світ» , «Про тваринний світ» тощо ; підзаконні нормативно – правові акти : укази Президента України, постанови Кабінету Міністрів України, нормативні акти щодо охорони навколишнього середовища державних органів і органів місцевого самоврядування.
Учитель екології. Закон співучого солов’я: будемо оспівувати красу рідної землі, як соловей! Закон турботливої білочки : будемо брати від природи лише необхідне, піклуючись про оновлення природних багатств. Закон мудрої сови: будемо спостерігати, навчатися, діяти і відповідати за свої вчинки. Закон золотого соняшника: кожна істота, яка живе на Землі, незмінна. Вона має право на сонце, повітря і воду. Закон вічнозеленого барвінку: будемо завжди пам’ятати про перевагу законів природи над законами людськими.
Екологічні права та обов’язки громадян України
Групова робота
1. Обговоріть, які права в галузі екології ви вважаєте за доцільне надати громадянам України. Які обов’язки мають бути на них покладені? Свою точку зору обґрунтуйте.
2. Після завершення обговорення запропонувати групам порівняти свої пропозиції з нормами, закріпленими в законах (ст. 50 Конституції), і текст підручника на с. 141.
3. Наведіть приклади як громадяни нашого села реалізують свої екологічні права?
Природокористування
Учитель права. В екологічному законодавстві розрізняють декілька критеріїв класифікації права природокористування. Найбільш поширеною є класифікація залежно від підстав виникнення права природокористування - право загального природокористування і право спеціального природокористування.
Завдання
Допоміжні запитання
1. Чи потрібно отримувати дозвіл на виконання зазначених дій?
2. З якою метою здійснюються зазначені дії?
3. Чи повинні зазначені особи сплачувати за свої дії державі чи іншим особам?
4. Чи можуть поруч з ними на тій самій ділянці лісу інші особи займатися такою самою діяльністю?
Робота з таблицею
V. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання 1 .Усе це є спробою захистити і врятувати природу, а чи можемо ми самі зробити щось для збереження?
1. Група школярів вирушила в туристичний похід у ліс.
2. Підприємство розпочинає видобування граніту.
3. Приватний підприємець вирощує рибу в ставку.
4. Бабуся випасає власну козу на луках поблизу села.
5. Фірма налагодила видобуток та розлив мінеральної води та її продаж.
6. Батьки з дітьми відпочивають біля моря на пляжі.
VІ. Підсумок уроку.
Учитель права. « Ми не успадкували землю від своїх батьків, ми її позичили у своїх дітей», - цими словами Лі Талбот закликає усіх людей піклуватися про Землю, зберігати її. Адже, піклуючись про Землю, ми турбуємося про своїх дітей. Якщо ми будемо забруднювати навколишнє середовище і далі, то майбутнє у наших дітей буде жахливим. Можливо , через два – три сторіччя на Землі буде одна суцільна пустеля, адже кислотні дощі , зникнення озонового шару знищать усе живе .
Чудове повітря отруйним насичене газом, і дихати грудям все важче і важче щоразу. Сплюндрована врода водою гнилою й сміттям, Ледь видно природу під порваним сірим лахміттям. В розірванім тілі пластами лежать хімікати, Рубці затверділи, а їй іще жить і кохати. Що буде, не знає, в тривозі заламує руки, Напевне, загине, як зміни на краще не буде. Якщо не отямляться на планеті цій люди.
Запитання
Що можуть зробити учні для розв’язання екологічних проблем?
Опрацювати параграф підручника. Написати екологічний проект «Як зберегти природу?»