конспект уроку з правознавства для 10 класу на тему "Екологічне право"

Про матеріал

КОНСПЕКТ ІНТЕГРОВАНОГО УРОКУ З ПРАВОЗНАВСТВА ТА ЕКОЛОГІЇ для 10 класу . використані міжпредметні зв"язки згеографією, історією, екологією, правознавством, біологією.

Перегляд файлу

Тема: Екологічне право

Мета: ознайомити учнів з поняттям екологічного права, його джерелами, екологічними правами та обов’язками громадян України, формувати відповідальне ставлення до природи, природних ресурсів та їх використання; поглибити знання про законодавство України у сфері охорони природи; розвивати вміння самостійно узагальнювати набуті знання ; робити висновки, використовуючи правові джерела; виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища, екологічну культуру.

Основні поняття: екологічне право, загальне та спеціальне природокористування, Червона книга України.

Обладнання: схеми, малюнки, Конституція України, Червона книга України (у разі можливості),малюнки дітей за темою «Екологія та людина», буклети «Заповідники України», мультимедійні засоби: презентації «Земля в небезпеці», «Червона книга», «Глобальні проблеми людства», відеофільм: « Живий океан».

Тип уроку: комбінований, інтегрований

Хід уроку

І. Організаційний момент уроку

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Завдання

Визначте, в яких випадках мають місце адміністративні правовідносини:

1) учень отримав свідоцтво про базову середню освіту і подав заяву про прийом до коледжу;

2) громадянка подала заяву про отримання паспорта громадянина України для виїзду за кордон;

3) суд засудив громадянина за вбивство;

4) дівчина завітала на день народження своєї подруги;

5) управління юстиції прийняло рішення про реєстрацію нового об’єднання громадян;

6) обласне управління освіти визначило день проведення державної підсумкової атестації учнів 9 класу.

Індивідуальні завдання

На дошці складіть схему «Види адміністративних стягнень».

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1.Презентація «Земля в небезпеці»

Запитання

1. Чи доводиться вам користуватися тим, що дає природа?

2. Які проблеми збереження навколишнього середовища існують нині?

3.Хто винний в екологічних проблемах нашої планети?

Учитель екології. Еколог Лі Талбот сказав: « Ми не успадкували землю від своїх батьків, ми її позичили у своїх дітей».

1.  Що означають ці слова?                                                                                                      2. Чи погоджуєтесь ви з ними?

ІV. Вивчення нового матеріалу

Основи екологічного права

Завдання

Серед традиційних основних галузей права немає такої, яка б визначала порядок збереження природи, розв’язання її проблем. Зараз дедалі більше правознавців виділяють екологічне право як окрему самостійну галузь.

Висловіть ваші припущення, чому так сталося.

Учитель права. Людина і природа як частина єдиного цілого взаємопов‛язані і тісно взаємодіють. Втручання людини в природу призводить до катастрофічних наслідків. Земля, на якій ми живемо, це дар, але якщо ми не будемо зберігати навколишнє середовище, то ми втратимо його на завжди і при цьому загинемо самі.

1 – й учень. На порозі ІІІ тисячоліття з подальшим втручанням людини в природу, відбуваються зміни, що загрожують вже існуванню самої людини. За показником дитячої смертності Україна посідає одне з перших місць у світі. Щороку помирає кожна десята ( віком до 1 року) дитина . 48% дітей народжуються з певними відхиленнями у стані здоров’я . На інфекційні недуги щороку хворіють 10-12 млн осіб, тобто кожний п’ятий мешканець України.  Із 1997 року смертність у нашій державі перевищує народжуваність. Внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС кількість онкологічних захворювань збільшилась у 5 разів, захворювання крові – у 6,8 разів, органів дихання – у 31 раз.                             2 – й учень. Екологія (від грецької « ойкос» - «будинок», «житло», «місцеперебування» і «логос» - «наука»,  «вчення») – одна з найдавніших наук . Це наука про те, як жити та господарювати у власному будинку. Для сучасної людини її будинок – це планета Земля і навколоземний простір. Термін «екологія» був запропонований 1896 року відомим німецьким біологом - дарвіністом  Ернстом Геккелем, який вказував , що   екологія досліджує життя рослинного і тваринного світу, який веде боротьбу за існування.

Учитель права. Сьогодні в суспільстві визріло розуміння, що людство повинно раціонально використовувати можливості природи. У зв’язку з цим  в державі розроблені і встановлені стандарти діяльності підприємств, установ і громадян в інтересах охорони природи, забезпечення екологічної безпеки громадян України.

Екологічне право — галузь права, яка регулює суспільні відносини в галузі охорони навколишнього природного середовища і раціонального використання природних ресурсів (екологічні відносини).

Основним джерелом екологічного права є Конституція України (ст.  13, 16, 66). Джерелами екологічного права є також  кодекси: Лісовий, Земельний, Водний, Кодекс про надра; закони « Про природно – заповідний фонд», « Про охорону атмосферного повітря» , «Про рослинний світ» , «Про тваринний світ» тощо ; підзаконні нормативно – правові акти : укази Президента України, постанови Кабінету Міністрів України, нормативні акти щодо охорони навколишнього середовища державних органів і органів місцевого самоврядування.

Учитель екології.                                                                                                               Закон співучого солов’я: будемо оспівувати красу рідної землі, як соловей!                                                                                                                 Закон турботливої білочки : будемо брати від природи лише необхідне, піклуючись про оновлення природних багатств.                                                               Закон мудрої сови: будемо спостерігати, навчатися, діяти і відповідати за свої вчинки.                                                                                                                                             Закон золотого соняшника: кожна істота, яка живе на Землі, незмінна. Вона має право на сонце, повітря і воду.                                                                                  Закон вічнозеленого барвінку: будемо завжди пам’ятати  про перевагу законів природи над законами людськими.

Завдання

Ознайомтеся зі ст. 14, 16, 92 Конституції України (с. 140 підручника) та визначте, які норми щодо захисту природи містяться в Конституції України. Спробуйте обґрунтувати, чому саме ці положення включено до Конституції нашої держави.

Екологічні права та обов’язки громадян України

Групова робота

1. Обговоріть, які права в галузі екології ви вважаєте за доцільне надати громадянам України. Які обов’язки мають бути на них покладені? Свою точку зору обґрунтуйте.

2. Після завершення обговорення запропонувати групам порівняти свої пропозиції з нормами, закріпленими в законах (ст. 50 Конституції), і текст підручника на с. 141.

3. Наведіть приклади як громадяни нашого села реалізують свої екологічні права?

Природокористування

Учитель права. В екологічному законодавстві розрізняють декілька критеріїв класифікації права природокористування. Найбільш поширеною є класифікація залежно від підстав виникнення права природокористування -  право загального природокористування і право спеціального природокористування.

Завдання

Порівняйте збирання грибів чи ягід в лісі відпочиваючими для власного споживання та заготовляння лісу для промислової переробки.

Допоміжні запитання

1. Чи потрібно отримувати дозвіл на виконання зазначених дій?

2. З якою метою здійснюються зазначені дії?

3. Чи повинні зазначені особи сплачувати за свої дії державі чи іншим особам?

4. Чи можуть поруч з ними на тій самій ділянці лісу інші особи займатися такою самою діяльністю?

 

Робота з таблицею

Ознайомтеся з таблицею на с. 142 підручника та визначте, які з дій, які ви розглядали, належать до загального, а які — до спеціального природо- користування.

Червона книга України

Учитель екології .Поява на Землі людини докорінно  змінила хід еволюції біосфери. Так, ми  сьогодні наочно спостерігаємо , як відбувається загибель лісів, зникнення тварин, рослин.  Виснаження грунтів, забруднення водойм, аварія на ЧАЕС, розробки корисних копалин, вирубування лісів призвели до того, що на сьогодні залишилось усього 1/32 території для життя, для природокористування. У ХХ ст. людство зрозуміло свою помилку щодо усього живого і почало робити певні спроби зі збереження Землі. Такою спробою стало створення Червоної книги, Національних заповідників і парків.( Учитель презентує « Червону книгу». Учні переглядають буклети заповідників)

V. Закріплення вивченого матеріалу

Завдання 1 .Усе це є спробою захистити і врятувати природу, а чи можемо ми самі зробити щось для збереження?

Завдання 2.Визначте, в яких випадках йдеться про загальне, а в яких — про спеціальне природокористування.

1. Група школярів вирушила в туристичний похід у ліс.

2. Підприємство розпочинає видобування граніту.

3. Приватний підприємець вирощує рибу в ставку.

4. Бабуся випасає власну козу на луках поблизу села.

5. Фірма налагодила видобуток та розлив мінеральної води та її продаж.

6. Батьки з дітьми відпочивають біля моря на пляжі.

VІ. Підсумок уроку.

Учитель права.                                                                                                                               « Ми не успадкували землю від своїх батьків, ми її позичили у своїх дітей», - цими словами Лі Талбот закликає усіх людей піклуватися про Землю, зберігати її. Адже, піклуючись про Землю, ми турбуємося про своїх дітей. Якщо ми будемо  забруднювати навколишнє середовище і далі, то майбутнє у наших дітей буде жахливим. Можливо , через два – три сторіччя  на Землі буде  одна суцільна  пустеля, адже кислотні дощі , зникнення озонового шару знищать усе живе .

Чудове повітря отруйним насичене газом,                                                                   і дихати грудям все важче і важче щоразу.                                                     Сплюндрована врода водою гнилою й сміттям,                                                           Ледь видно природу під порваним сірим лахміттям.                                                               В розірванім тілі  пластами лежать хімікати,                                                                  Рубці затверділи, а їй іще жить і кохати.                                                                 Що буде, не знає, в тривозі заламує руки,                                                              Напевне, загине, як зміни на краще не буде.                                                       Якщо не отямляться на планеті цій люди.

Запитання

Що можуть зробити учні для розв’язання екологічних проблем?

VІІ . Домашнє завдання

Опрацювати параграф  підручника. Написати екологічний проект «Як зберегти природу?»

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Ващенко Тетяна
Додано
4 березня 2018
Переглядів
2161
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку