Конспект уроку з правознавства для 10-го класу на тему: "Місцеве самоврядування та вибори до органів місцевого самоврядування"

Про матеріал

Практичне заняття «Місцеве самоврядування та вибори до органів місцевого самоврядування»

Мета: ознайомити учнів з поняттям, «місцеве самоврядування», його структурою та повноваженнями; узагальнити знання про систему державного управління України; формувати вміння аналізувати зв'язки між явищами політико-правового життя країни; розвивати навички роботи з нормативно - правовими актами України; виховувати в учнів громадянські здібності та свідоме почуття патріотизму.

Перегляд файлу

Урок                                                               Правознавство                                                        10 клас

Практичне заняття «Місцеве самоврядування та вибори до органів місцевого самоврядування»

Мета: ознайомити учнів з поняттям, «місцеве самоврядування», його структурою та повноваженнями; узагальнити знання про систему державного управління України; формувати вміння аналізувати зв’язки між явищами політико-правового життя країни; розвивати навички роботи з нормативно - правовими актами України; виховувати в учнів громадянські здібності та свідоме почуття патріотизму.

Тип уроку: застосування здобутих знань.

Форма уроку: практичнее заняття

 

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Сьогоднішній урок буде проходити у формі практичного заняття за темою «Місцеве самоврядування України та вибори до органів місцевого самоврядування».

Почну я с такої історії…
В 1516 році британський канцлер Томас Мор написав книгу, в якій розповідав про подорож знайомого моряка до південних земель. Серед океану моряки знайшли дивний острів, на якому не було нерівності, рабства, грошей, злочинців. Всі люди були однаково одягнені, працювали однаковий час, разом відпочивали. Не було на цьому острові примусу та влади, тому що це було ідеальне суспільство. Грецькою мовою цей острів називався «місто, якого немає» тобто Утопія…

У всі часи люди робили спроби знайти шляхи вдосконалення політичної системи держави. Ми з вами на уроках історії та правознавства подорожуємо часом та простором, аналізуємо систему управління України та інших держав.

   Наша мета – познайомитись із системою місцевого самоврядування України, проаналізувати їх діяльність та структуру, визначити місце органів місцевого самоврядування в системі публічної влади, змоделювати поведінку громадян взаємодії з різними органами публічної влади та з’ясувати, де саме в Сватове знаходяться органи місцевого самоврядування.

ІІ. Організаційний момент

Розподіл учнів на 3 групи 

На уроці, як ви вже зрозуміли, ми будемо працювати в групах. На столі у кожної групи знаходиться портфель. Портфель, зазвичай, є атрибутом зайнятої, ділової людини, депутата, посадовця та бізнесмена. Пам'ятаєте такий вислів «портфель першого міністра…»?

На уроці ми будемо використовувати опорний конспект. Знайдіть його на столі, будь ласка.

ІІІ. Повторення

Ще 250 років тому мислитель Монтеск’є висловив думку про те, що влада діє тоді ефективно, коли повноваження органів влади поділені. Він запропонував поняття «3 гілок влади»; законодавчої, виконавчої та судової.

Із системою законодавчої,виконавчої та судової гілок влади ви уже знайомі. І на сьогоднішньому уроці більш детально, а точніше уже на практиці застосуємо ваші знання.

  • За Конституцією України законодавчою владою є Верховна Рада України. Ст. 85 Конституції називає нам більш 30 повноважень Верховної Ради, в тому числі: прийняття законів, затвердження Державного бюджету України та внесення змін до нього, контроль за виконанням Державного бюджету України, визначення засад внутрішньої і зовнішньої політики, тощо.
  • Главою держави є Президент України. Він має особливий статус. Ст. 106 Конституції проголошує широкий спектр повноважень Президента: він підписує закони, прийняті Верховною Радою України, є Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України, здійснює керівництво у сферах національної безпеки та оборони держави, тощо 
  • Вищим органом виконавчої влади є Кабінет Міністрів України. (Виконавча влада — гілка влади, яка забезпечує одночасне виконання законодавства, рішень Верховної Ради України, Президента України, державних програм розвитку країни, а також забезпечують умови повсякденного життя кожної людини, організуючі та забезпечуючи діяльність установ та органів освіти, охорони здоров’я, культури, внутрішніх справ тощо. )

Візьмемо з портфелю Пакет № 1.

В пакеті кожної групи назва одного з державних та місцевих органів України. Я зачитую запитання, ви обираєте правильну відповідь на прапорцях и швиденько закріплюєте на дошці біля назви відповідного органу влади. Зараховується швидкість виконання завдання. 
      1.Завдання «Прапорці на вежах» 

  1. Головна посадова особа територіальної громади (сільський, селищний, міський голова)
  2. Орган законодавчої влади в Україні (парламент – Верховна Рада України)
  3. Державний озброєний орган, який захищає життя, здоров’я, права і свободи громадян (міліція, поліція)
  4. Є вищим органом у системі органів виконавчої влади, відповідальний перед Президентом України і Верховною Радою України (Кабінет Міністрів України)
  5. Представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст у межах повноважень визначених Конституцією України (районні та обласні ради)

2.Завдання «Правова арифметика» 

В політиці ви дуже добре обізнані. Я знаю, що, крім права у вас улюблений предмет – математика.

Візьміть Пакет № 2. На вас чекає математичне завдання.

Необхідно розв’язати рівняння. Літери треба замінити на числа. А числа – це правові загадки. На це я даю вам тільки одну хвилинку. Розпочинайте роботу!
 

Група № 1 
C : B = D + A  E + F

Відповідь: 24:2=9+5 – 3 + 1

12 = 12 
A  термін, на який обирається Президент України; 

B  кількість строків підряд може бути на посаді Президента одна особа 

C  кількість областей, які входять до складу України 

D – на який строк призначають суддів до складу Конституційного Суду України

E  кількість виборчих систем 

Fскільки президентів може бути при владі


Група № 2 
Е : (A – В) = F – C + D 

Відповідь: 450:(35 – 10)= 21 – 5 + 2 

18=18 
A  вік, з якого громадянин України може бути обраний Президентом; 

B  через скільки днів закон набуває чинності після оприлюднення; 

C  строк повноважень депутатів органів місцевого самоврядування

D  кількість строків підряд може бути на посаді Президента одна особа 

E  Конституційний склад Верховної Ради України

Fвік, з якого громадянин України може бути кандидатом у народні депутати


ІV. Робота з правовими актами – «Знавці законів» 
     Ми познайомилися на минулому уроці та ви вдома зі структурою органів місцевого самоврядування. Зараз ви будете продовжувати працювати в групах. Як проходять вибори депутатів місцевих рад, які функції та повноваження мають органи місцевого самоврядування? На ці запитання ви знайдете відповіді в Конституції України та в Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Вам допоможе Конституція України та підручник.


1 група – поняття «Місцевого самоврядування», загальні принципи; 

2 група – повноваження органів місцевого самоврядування, його функції

Питання для обох груп – вибори до органів місцевого самоврядування 


На цю роботу я даю вам 2-3 хвилини. 
Робота в групах. Захист відповідей 

VІ. Робота з таблицею підручника

Відкрийте стор.221 та заповніть таблицю (час – 5-7 хв.)

І. Узагальнення знань учнів

Робота в групах.

Кожна група має проаналізувати по одній уявній ситуації з роздаткового матеріалу “Тест на демократію”. Після того, як учні ознайомляться з даними роздаткового матеріалу, вони у великому колі обговорять результати роботи, одночасно записуючи помічені у кожній ситуації порушення демократії. По закінченню роботи учні висловиться, чому вибори можна (не можна) назвати тестом на демократію, які вибори можна вважати демократичними

“Тест” на демократію

Часто кажуть, що система виборів в країні є своєрідним тестом на рівень демократії. Як же визначити, які вибори є дійсно демократичними?

Кожна з груп буде представляти уявну країну А, Б, В, Г, Д, Ж, З, в якій відбуваються вибори. Прочитайте фрагменти законодавства "своєї" країни, обговоріть в групі: чи вважаєте ви такі положення щодо виборів демократичними, чому? Підготуйтеся до представлення своєї думки класу.

А. Право голосу надається тільки чоловікам, оскільки, на думку чоловіків, жінки не настільки зацікавлені політичним життям, щоб приймати важливі рішення.

Б. Громадяни володіють правом голосу залежно від свого майнового становища. Чим вищий рівень доходів виборця, тим більше виборчих бюлетенів йому надається, оскільки заможні громадяни ризикують більше втратити у разі невдалих виборів.

В. Виборці повинні зазначати на бюлетені для голосування всі відомості про себе для того, щоб при підведенні підсумків виборів можна було б визначити, хто як проголосував.

Г. Вибори Президента тривають доти, поки той кандидат, який програв, але вважає себе кращим, вимагатиме повторного голосування, щоб дати виборцям шанс остаточно визначитися.

Д. Президент обирається пожиттєво з метою економії державних коштів, що витрачаються на вибори. Окрім того, набуваючи досвіду, Президент удосконалюватиме своє правління.

Ж. Після оголошення початку виборчої кампанії та висування кандидатів лише один з них має доступ до засобів масової інформації. У надрукованих до виборів бюлетенях прізвище цього кандидата У надрукованих до виборів бюлетенях прізвище цього кандидата виділене жирним шрифтом для того, щоб виборці швидко зорієнтувалися та обрали "правильного" кандидата.

З. Вибори непрямі. Громадяни не голосують безпосередньо, а повідомляють про свій вибір спеціальних делегатів, які, як правило, є поліцейськими. Вони в свою чергу передають зібрану інформацію в центральну виборчу комісію, яка підраховує голоси і оголошує результати. Це заощаджує час, що громадяни зазвичай витрачають на голосування.

Обговоріть:

Чи є процедура (порядок проведення) виборів тестом на демократію? Чому?

Який порядок організації та проведення виборів ви вважали б дійсно демократичним?

Чи може організація виборчої кампанії й самих виборів бути показниками того, що держава є демократичною? Доведіть.

Чи потребує впровадження демократії коштів? Чому?

Чи можлива реальна демократія в суспільстві, де громадяни є пасивними і не цікавляться державним життям? Чому?

І. Домашнє завдання

Підготуватися до рольової гра «Громадські слухання»

Опрацюйте розповідь «Великі проблеми маленького міста» розподіліть ролі (депутати, представники від населення, головний лікар міської лікарні, журналісти, громадський інспектор охорони навколишнього природного середовища, громадські активісти, глядачі ), проведіть громадські слухання.

docx
Додано
8 березня 2018
Переглядів
2154
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку