Конспект уроку з правознавства в 9 класі Тема уроку "Захист державою прав дітей"

Про матеріал

Інтерактивний урок.

Методи і прийоми навчання:

Обговорення творів-роздумів «Чому важливе взаємне дотримання прав та обов'язків дітей та батьків?».

Правовий диктант .Проблемне питання. Робота з правовими джерелами. Практична робота в групах

.Завдання «Доберіть права». Словникова робота.

Перегляд файлу

Конспект уроку з правознавства в 9 класі

 

 

Тема уроку:  Захист державою прав дітей  

Мета:дати уявлення про державні органи та установи, що опікуються правами дитини, підстави та процедуру позбавлення батьківських прав, поняття «усиновлення», «опіка», «піклування»; розповідати про підстави й процедуру позбавлення батьківських прав; розрізняти усиновлення та опіку й піклування; моделювати та розвязувати правові ситуації; формувати свідоме ставлення щодо важливості й значення виховання дитини в сімї.

Тип уроку:комбінований.

Форма проведення:інтерактивний урок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація знаньучнів

Обговорення творів-роздумів «Чому важливе взаємне дотримання прав та обов’язків дітей та батьків?».

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності . Правовий диктант

Дати визначення термінам: «споживач», «заповіт», «спадкоємець», «майнові відносини», «договір», «шлюб», «сімейно-правові відносини», «сім’я», «одношлюбність», «майнові права дітей».

ІV. Вивчення нового матеріалу. Проблемне питання.

  Особливу увагу держава приділяє захисту прав дитини в сім’ї.

Чому сааме цій проблемі приділяєтьсяо соблива увага?

У ч и т е л ь.

Сучасна суспільна та юридична думка базується на тому, що дитина повинна виховуватись у сім’ї й ніщо не може замінити дитині сім’ю.

Згіднозі ст. 5Сімейного кодексу, саме батькам надається переважне право особистого виховання дітей, вибору форм та методів виховання, якщо останні не суперечать закону та моральним засадам суспільства.

У певних випадках виникає потреба захищати дітей від власних батьків.

Робота з правовими джерелами

 

КонституціяУкраїни

Ст. 32

Ніхто не може зазнавати втручання в його особисте сімейне життя.

Ст. 51

Сім’я, дитинство, материнство й батьківство охороняються державою.

Запитання:

  Чи не суперечать ці статті одна одній?

Сімейний Кодекс

Ст. 5

1. Держава охороняє сім’ю, дитинство, материнство, батьківство, створює умови для зміцнення сім’ї.

2. Держава створює людині умови для материнства та батьківства, забезпечує охорону прав матері та батька, матеріально та морально заохочує материнство та батьківство…

5. Ніхто не може піддатися втручанню в його особисте сімейне життя, окрім випадків, передбачених Конституцією України.

Ст. 7

1. Сімейні відносини регулюються лише в тій частині, в якій це може бути допустимим та можливим з точки зору інтересів їх учасників та інтересів суспільства…

4. Регулювання сімейних відносин відбувається з урахуванням права на таємницю особистого життя їх учасників, їх права на особисту свободу та недопущення вільного втручання в сімейне життя.

5. Учасник сімейних відносин не може мати привілеїв та обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, статі, політичних, релігійних та інших переконань, етнічного та соціальног опоходження, матеріального стану, місця проживання, за мовними та іншими ознаками.

Завдання

Укажіть, на яких принципах повинна базуватись діяльність держави щодо врегулювання сімейних відносин.

Сімейний Кодекс

Ст. 5

3. Держава забезпечує пріоритет сімейного виховання дитини.

4. Держава бере під свою охорону кожну дитину, позбавлену належної батьківської опіки.

Ст. 150

1. Забороняються будь-які види експлуатації своєї дитини.

2. Забороняються фізичніпо карання дитини батьками, а також застосування ними інших видів покарань, які принижують людську гідність дитини.

Закон України «Про охоронудитинства»

Ст. 10

…Держава здійснює захист дитини від:

…усіх форм фізичного і психічного насильства, образи, недбалого і жорстокого поводження з нею, експлуатації, включаючи сексуальні зловживання…;

…втягнення  у  злочинну діяльність,  залучення  до  вживання  алкоголю,  наркотичних речовин…;

…залучення  до  екстремістських , релігійних, психокультових угрупувань та течій, використання її для створення та поширення порнографічних матеріалів,  примушення  до  проституції,  жебрацтва,  бродяжництва,  втягнення  до  азартних ігор тощо…

У ч и т е л ь.

Сімейний  кодекс  передбачає,що  у  випадках порушення  прав  дитини , її родичі,  один  із батьків,  сама  дитина можуть звернутися  до  органів опіки й    піклування або  до  суду. 

Батьки  або один з батьків, що порушують права дитини, можуть бути позбавлені батьківських прав. Окрім вищевказаних державних органів справами дітей також опікуються Служба у справах неповнолітніх, державні соціальні служби  при  місцевих державних адміністраціях,  громадські організації, які опікуються проблемами захисту прав дітей.

Практична робота в групах

Проаналізуйте ситуації та вкажіть, чимає право порушення прав дитини. Якщо так, то в якій формі? Вкажіть можливі варіанти розв’язання ситуацій. (Групи працюють за ситуаціями, дають коментарі).

1.  Батьки 10-річного Андрія постійно пиячать. Удома часто трапляються бійки. Щоб убезпечити себе, Андрій повинен вечорами йти з дому, тому хлопчик не завжди виконує домашні завдання, що позначається  на результатах  його навчання.

2.  Батьки  8-річної  Оксани ніде  не  працюють.  Вони примушують дівчинку щоденно жебрачити. Практично,  всі зароблені нею гроші відбирають, використовуючи їх для придбання спиртного.

3.  Батько 13-річного Олега має невеличку авторемонтну майстерню. Він примушує сина працювати в цій майстерні навіть у той час, коли хлопець повинен бути в школі. Батько аргументує це тим, що хлопець повинен допомагати сім’ї та отримати професію авторемонтника.

4.  Батьки забороняють 16-річній Вікторії гуляти увечері з друзями, ходити на дискотеки тощо, не дають їй грошей на дрібні витрати, вечорами зачиняють у кімнаті, аргументуючи свої дії тим, що їхня дочка повинна успішно закінчити школу.

Словникова робота

1.  На дошці записуються у два стовпчики слова.

Діти

сироти

дитячий будинок

усиновлення

інваліди

біженці

 

Турбота

милосердя

увага

 доброта

допомога

 ласка

1)  Що об’єднує слова, записані в першому стовпчику?

2)  Що об’єднує слова, записані в другому стовпчику?

3)  Що потрібно цим дітям?

4)  Записати правові визначення до понять, записаних у лівому стовпчику.

2.  Завдання «Доберіть права».

У ч и т е л ь.

Окрім дітей, чиї батьки позбавлені батьківських прав, у нашій країні є багато дітей-сиріт, тобто тих, що з різних причин не мають батьків.

Держава намагається надати цим дітям можливість виховуватись у сім’ї, тобто реалізувати право дитини на виховання в сім’ї. Одним із варіантів реалізації цього права є всиновлення — прийняття всиновлювачем до своєї сім’ї особи на правах дочки або сина, встановлене на підставі рішення суду.

Всиновлювачем може бути повнолітня дієздатна особа, що старша за всиновлену дитину не менше , ніж на 5 років; подружжя або, за рішенням суду, особи, що проживають сім’єю. Дитина, відповідно до її віку, дає згоду на усиновлення, має бути проінформована щодо правових наслідків усиновлення. Рішення про всиновлення приймається судом.

Над дітьми, що залишились без батьківського піклування, встановлюється опіка або піклування. Опіка встановлюється над дітьми у віці до 4 років, над дітьми у віці з 4 до8 років встановлюється піклування.

Опікуном або піклувальником може  бути  повнолітня дієздатна особа, здатна виховувати дитину та піклуватися про неї; адміністрація дитячого або медичного закладу, де дитина постійно перебуває.

Рішення про призначення опікунів та піклувальників приймають державні органи опіки та піклування або суди. Ці ж органи здійснюють контроль за дотриманням умов опіки та піклування.

Запитання

  У чому різниця між всиновленням та опікою і піклуванням?

V. Підсумки уроку

Рефлексія

1.  Чому вважається, щодитина повинна виховуватись у сім’ї?

2.  Як реалізується право на виховання в сім’їдітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківської опіки та піклування?

3.  Які ще сучасні форми реалізації цього права вам відомі?

4.  В яких випадках і яким чином держава захищає права дітей у сім’ї?

VІ. Домашнє завдання

1.  Опрацюватиматеріал підручника.

2.  Підготувати повідомлення «Стан світового та національного ринків праці».

3.  Підготувати інформацію про благодійні акції, які проводяться у твоїй школі і в яких ти особисто брав участь (допомога людям похилого віку, інвалідам, дітям-сиротам тощо).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Андрусишин Б.І., Берендєєв С.О., Губань Р.В.)
Додано
22 березня 2018
Переглядів
5415
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку