Тема. ПРАВО НА ОСВІТУ В УКРАЇНІ
Мета: юридичний зміст права на освіту в Україні, ознайомити учнів із системою освіти, видами навчальних закладів, які існують в Україні, з'ясувати права та обов'язки учасників навчального процесу; формувати вміння роботи з документами, моделювати та розв'язувати правові ситуації, пов'язані з правами та обов'язками учасників навчально-виховного процесу; виховувати в учнів повагу до навчання.
Обладнання: підручник, Конституція України, витяги із Закону України «Про освіті», схема «Типи навчальних закладів, плакат із правилами групової роботи, різнокольорові стікери, папір формату А4, маркери тощо..
Форма проведення: урок-тренінг.
Епіграф
Освітній процес – це саме життя, а не підготовка до майбутнього.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. ВСТУП
Вчитель звертає увагу учні на епіграф уроку-тренінгу, підводячи до теми заняття «Право на освіту в Україні».
1. Вправа «Компліменти»
Вчитель та учні роблять один одному компліменти, налаштовуючись на роботу.
Автор: Козак Тетяна Віталіївна,
вчитель історії та правознавства Дашковецького НВК
Тема. ПРАВО НА ОСВІТУ В УКРАЇНІ
Мета: юридичний зміст права на освіту в Україні, ознайомити учнів із системою освіти, видами навчальних закладів, які існують в Україні, з'ясувати права та обов'язки учасників навчального процесу; формувати вміння роботи з документами, моделювати та розв’язувати правові ситуації, пов’язані з правами та обов’язками учасників навчально-виховного процесу; виховувати в учнів повагу до навчання.
Обладнання: підручник, Конституція України, витяги із Закону України «Про освіті», схема «Типи навчальних закладів, плакат із правилами групової роботи, різнокольорові стікери, папір формату А4, маркери тощо..
Форма проведення: урок-тренінг.
Епіграф
Освітній процес – це саме життя, а не підготовка до майбутнього.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. ВСТУП
Вчитель звертає увагу учні на епіграф уроку-тренінгу, підводячи до теми заняття «Право на освіту в Україні».
1. Вправа «Компліменти»
Вчитель та учні роблять один одному компліменти, налаштовуючись на роботу.
2. Вправа «Правила»
Вчитель та учні спільно виробляють або повторюють правила уроку-тренінгу і записуються на ватмані.
3. Вправа «Мої очікування»
Учням роздаються стікери у формі зерен, на яких записують свої очікування від тренінгу. Потім, виголошуючи свої очікування, приклеюють їх на плакаті зораного поля.
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
4. Вправа «Продовжи розповідь»
У ч и т е л ь. Був собі хлопець. Його дуже любили батьки. Так любили, що ні в чому не могли відмовити. І коли, навчившись у першому класі читати, писати й рахувати, він сказав батькам: «Я більше не хочу ходити до школи і взагалі вчитись», — ті не змогли йому заперечити. Хлопець залишився вдома. Минали роки. Хлопець виріс, став дорослим, але все ще сидів вдома або гуляв із друзями. Та от настав час, коли його старенькі батьки померли.
Завдання
Складіть розповідь про подальше життя цього хлопця.
Після розповідей учнів вчитель робить висновок:
Однією з передумов успішного розвитку будь-якої держави є забезпечення нею свого майбутнього. Для цього, зокрема, потрібно створити ефективну й сучасну освіту
Право на освіту — одним з головних прав людини в будь-якому цивілізованому суспільстві. Право на освіту в нашій країні гарантоване Конституцією України (стаття 53).
Ст. 53 Конституції України:
Кожен має право на освіту.
Повна загальна середня освіта є обов'язковою.
5. Робота в групах за методом «Мозковий штурм»
2. Який рівень освіти потрібен сучасній людині?
3. Чи впливає гарна освіта на становище людини в Україні?
6. Міні-лекція «Основні принципи освіти в Україні»
Закони закріплюють головні принципи освіти в Україні:
- обов’язковість освіти;
- доступність для кожного громадянина усіх форм і типів освіти;
- гуманізм і демократизм освіти;
- незалежність школи та освіти загалом від політичних партій і релігійних організацій;
- безперервність і різноманітність освіти;
- науковість;
- зв'язок зі світовою на національною історією, культурою.
7. «Дерево рішень»»
Вчитель записує на дошці варіанти відповідей учнів на запитання:
Які ви знаєте заклади освіти?
Відповіді учнів вчитель доповнює розповіддю, коментуючи схему:
8. Рухавка «Ураган».
9. Вправа «Юридична консультація»
Клас розподіляється на 5 груп.
• 1-а група — експерти. Опрацьовують витяг із тексту Закону України «Про освіту» з переліком прав та обов’язків учнів, дають юридичну оцінку ситуаціям, які запропонують представники інших груп.
• 2–3 групи. Моделюють та демонструють по 2 ситуації, що ілюструють взаємовідносини учнів з учителями, адміністрацією, між собою.
• 4–5 групи. Моделюють та демонструють по 2 ситуації, пов’язані із взаємовідносинами батьків з вчителями, адміністрацією школи, дітьми стосовно проблем навчання дітей. Якщо дітям складно зорієнтуватися, вчитель може запропонувати тему ситуації, наприклад бажання батьків перевести свою дитину на навчання екстерном або бажання не дуже здібного учня взяти участь в олімпіаді тощо.
Клас ділиться на 3 групи. Кожна група має створити свій проект «Нова школа». Це школа, в якій учні хотіли би вчитися. У проекті мають бути відображені:
1.Емблема і девіз школи.
2. Правила шкільного життя.
3. Покарання в школі.
4. Форми навчання
До проекту можна внести власні доповнення.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
11.Сенкан до слова «Освіта».
Учні складають сенкан до слова «Освіта»
Освіта
Обов’язкова та бажана.
Навчає, розвиває, виховує.
Навчання — світ, а не навчання — тьма.
12. Рефлексія
1. На сьогоднішньому уроці-тренінгу я дізналась…
2. Із заняття я зробив висновок…
3. Мої сподівання від уроку-тренінгу…(якщо справдилися, то на місці зерен учні прикріплюють колосок як символ того, що зерно знань проросло).
ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати відповідний матеріал підручника.
Підібрати афоризми, прислів’я, приказки про освіту, школу, навчальний процес.
*Знайти повідомлення в ЗМІ про використання учнями своїх прав на освіту.