Конспект уроку з предмету Громадянська освіта для 10 класу з теми "Безпека та етика поведінки у мережі. Кіберзлочинність"

Про матеріал
Конспект уроку з предмету «Громадянська освіта» для 10 класу Розділ: Світ інформації та мас-медіа Тема: «Безпека та етика поведінки у мережі. Кіберзлочинність»
Перегляд файлу

КИЇВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ФАХОВИЙ ХОРЕОГРАФІЧНИЙ КОЛЕДЖ

 

 

 

Конспект уроку 

з предмету «Громадянська освіта» для 10 класу

Розділ: Світ інформації та мас-медіа

 

Тема: «Безпека та етика поведінки у мережі. Кіберзлочинність»

 

image 

 

 

Викладач соціальноекономічних  дисциплін    Паращинець В.В. 

 

 

 

 

Розділ 5: Світ інформації та мас-медіа

Тема: Безпека та етика поведінки у мережі. Кіберзлочинність Мета уроку: Формування предметних компетентностей:

-                      формувати такі поняття, як свобода слова, інформація, медіатекст, пропаганда, соціальні мережі, фейк, маніпуляція, джерела інформації, факт, судження, «мова ворожнечі»;

-                      розвивати вміння визначати маркери в медіатексті; робити аналіз медіатексту; використовувати цифрові технології для пошуку потрібної інформації; виявляти маніпуляції у мас-медіа; 

-                      формувати знання про можливості Інтернету та усвідомлювати небезпеки, пов'язані з його використанням; 

-                      вдосконалювати вміння усвідомлювати різницю між реальною подією та її відображенням у медіатексті; володіти базовими технологіями запобігання впливу маніпулятивних та пропагандистських медіаповідомлень; розпізнавати «мову ворожнечі». 

Формування ключових компетентностей:

-                      формувати вміти доступно і переконливо висловлювати власну думку; розпізнавати мовні засоби впливу; вивчення нових термінів, визначень, понять іноземною мовою;

-                      вдосконалювати вміння здійснювати аналіз складності вирішення практичних життєвих ситуацій несоціалізованої особи (асоціальної особи); визначати принципи взаємодії та взаємозв’язку людей в суспільстві.

Тип уроку: урок розвитку компетентностей.

Методи навчання, прийоми: фронтальне опитування, знайди помилку, робота з підручником, робота з аудіовізуальними засобами, мозковий штурм, аналіз практичних задач, аналіз медіатексту, формування понять, тестування, вправа «Рука допомоги».

Основні поняття і терміни: кіберзлочин, секстінг, грумінг, кібербулінг, кібершахрайство, happy slapping, кіберполіція.

Наочність: QR коди веб ресурсу Google «Комунікація в Інтернеті» та сайту Кіберполіції України, тема уроку на дошці, підручник (Васильків І. Д. Громадянська освіта. Інтегрований курс, рівень стандарту: підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. // І. Д. Васильків, В. М. Кравчук, О. А. Сливка, І. З. Танчин, Ю. В. Тимошенко, Л. М. Хлипавка. – Тернопіль: Астон, 2018).

Технічні засоби навчання: мультимедійне обладнання, презентація з фото та відео матеріалами до уроку, комп’ютер з виходом до мережі Інтернет, мобільні телефони. 

Міжпредметні зв’язки: всесвітня історія, історія України, основи правознавства, інформатика, іноземна мова (англійська). 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

    Підготовка учнів до уроку, емоційне налаштування, перевірка присутніх.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Викладач: На минулому уроці ми вивчали тему: «Критичний аналіз медіатекстів». Давайте пригадаємо основні положення даної теми та перевіримо домашнє завдання.

Завдання І: Дайте відповіді на запитання:

1.       Що таке факт?

2.       Що таке фейк?

3.       Дайте визначення поняттю медіатекст.

4.       Що таке джинса?

 

Завдання ІІ: Знайдіть помилку в тексті:

1.                      Маніпуляція – це цілеспрямована дія на масову аудиторію, щоб надати їй фейки та неправдиву інформацію. 

2.                      Судження – це думка про що-небудь, погляд на щось, а також виклад своїх думок, поглядів, оцінок, критики, які є абсолютно правдивими.

3.                      Мова ворожнечі – випадкове вживання висловів в усному мовленні, які є виявом агресії, спрямованої на людину або групу осіб за ознакою раси, релігії, статі або сексуальної орієнтації. 

 

Завдання ІІІ: Перегляньте поданий матеріал. 

Відео фрагмент «В. Зеленський зустрівся з ……» (відео актуальної події)

1.       Як називається матеріал, який ми переглянули? (медіатекст)

2.       Що ми отримали в результаті перегляду даного відео ролику? (інформацію) 3. Як Ви вважаєте, це скоріше факт чи фейк? Чому? (факт)

4. Як ми можемо перевірити достовірність цієї інформації?

 

Інтернет новини «В Острозькій академії знають дату кінця світу» 1. Як Ви вважаєте, це скоріше факт чи фейк? Чому? (фейк або судження)

2.       За якими маркерами ми визначаємо достовірність медіа тексту? 

3.       Що таке маркер медіа тексту?

 

Новини росії (відеоролик з пропагандою проти України)

1.       Як називається подібна інформація? Доведіть прикладами.

2.       Що таке пропаганда? Кого вважають «батьком» пропаганди?

3.       Яким знанням повинна бути наділена особа, щоб не стати жертвою фейків?

(медіаграмотність)

 

 

 

ІІІ. Мотивація освітньої діяльності. Оголошення теми та завдань  уроку

Викладач: Погляньте на фото. Як ви можете його прокоментувати? Чому підлітки проводять багато часу в Інтернеті? Чи є Інтернет безпечним для дитини? 

image 

 

На сьогодні в Україні проблема безпеки дітей в Інтернеті постала особливо гостро. Аудиторія користувачів всесвітньої мережі дедалі розширюється, а її переважну частину становлять діти та підлітки, які повністю не усвідомлюють загрози, що можуть чекати у віртуальному просторі. Сьогодні на уроці ми дізнаємося, як зможемо допомогти захистити себе від небезпек віртуального світу та навчимося правилам безпечного поводження у світовій мережі.

 

IV. Актуалізація базових предметних компетентностей

Викладач: Зараз ми з вами пригадаємо основні поняття, які будуть необхідними для вивчення нової теми.

1.       Що таке Інтернет?

2.       Дайте визначення  поняттю соціальні мережі.

3.       Що таке кіберпростір? 

4.       Пригадайте з курсу основ правознавства за 9 клас, що таке злочин?

 

V. Удосконалення та розвиток предметних компетентностей

Сьогодні тема нашого уроку пов’язане саме з небезпеками, які можуть статися з підлітком під час користування Інтернетом. 

Отже, давайте запишемо тему уроку: «БЕЗПЕКА ТА ЕТИКА ПОВЕДІНКИ У МЕРЕЖІ. КІБЕРЗЛОЧИННІСТЬ».

План уроку:

1.       Поняття кіберзлочину та його видів.

2.       Правила безпечної Інтернет комунікації.

3.       Права користувачів Інернет.

 

Викладач: Інтернет – цікавий і корисний засіб навчання, відпочинку, спілкування з друзями. Водночас світова комп’ютерна  мережа містить багато небезпек для психічного та фізичного здоров’я користувачів.  

Що таке кіберзлочин? (робота з підручником: прочитати та записати визначення кіберзлочину).

Існують 4 загрози, від яких може постраждати сучасний підліток в мережі:

1.                      Грумінг – спілкування з незнайомцями, а саме: приховане онлайн стеження, випитування приватної (інтимної) інформації. 

2.                      Кібербулінг – залякування, погрози, переслідування в мережі. До них належать: відправлення негативного повідомлення, глузування, розсилання фотографій або відео з образливими дописами, ігнорування.

3.                      Секстінг – розповсюдження відвертої приватної інформації інтимного змісту (переписки, фото) через мобільний телефон або соціальні мережі.

4.                      Кібершахрайство – крадіжки на віртуальні фінансові пастки, а саме здирництво, несанкціонований доступ до персональної інформації користувачів або автоматизованих баз даних з метою подальшого використання для збагачення.

Запитання: до якого з видів кіберзлочинів можна віднести happy slapping?

(кібербулінг).

1.Вправа «Рука допомоги» (учні дають поради)

1.   Що може зробити той, кому надходять СМС неприємного змісту?

2.   Як позбутися неприємного співрозмовника у соціальній мережі? 

3.   Що робити, коли хтось намагається отримати твої особисті данні (паспорт, номер банківської картки)?

Правило: Запам'ятай, щодо Інтернету діють такі самі норми та закони, як і в реальному житті. Тому кожен має право на повагу до честі і гідності, які закріплені в Конституції України. Кіберзлочини розслідує Департамент кіберполіції Національної поліції України. (QR код).

image 

 

 

Права користувачів Інтернетом

1.   Вільно висловлювати свої погляди і брати участь у житті суспільства.

2.   Отримувати чітку інформацію про те, який онлайн-контент є протизаконним.

3.   Отримати спеціальний захист від втручання у ваше онлайн-життя.

4.   Навчитися безпечно користуватися Інтернетом (Google «Комунікація в Інтернеті»).

 

VI. Контроль і корекція сформованих компетентностей

Аналіз практичних задач

Викладач: пропоную розглянути наступні ситуації та прокоментувати їх.

 

1.                      Андрій зустрічається з Мариною. Він попросив надіслати йому фото в купальнику, оскільки хотів похвалитися перед друзями. Хтось з його друзів виклав фото на сайт знайомств заради жарту, і Марина почала отримувати дзвінки і пропозиції про зустрічі. Вона була дуже ображена на Андрія, хоча він виправдовувався, що нічого поганого не хотів зробити. Запитання: який це вид кіберзлочину? Що таке секстінг? Як себе захистити?

 

2.                      Один із друзів Сергія розмістив їхню розмову в чаті, де вони обговорюють свою однокласницю. Ті вислови, які вони дозволяли собі, стали відомі всім однокласникам. Сергій не хотів такого резонансу. Дівчина довго не відвідувала школу. Запитання: який це вид кіберзлочину? Що таке кібербулінг? Чим відрізняється секстінг від кібербулінгу в сенсі поширення інформації?

 

 

3.                      Читаємо лист: Вітаємо! Ваша електронна адреса виграла суму 300000 грн. Ваша електронна адреса прикріплена до виграшних номерів 10-14-27-31. Бонусний номер – 41. Дайте відповідь на цей лист, вказавши вашу контактну інформацію. Після того, як вона буде підтверджена розпочнеться процес оплати. Зверніть увагу, що процес здійснення оплати потребує додаткової оплати з вашого боку в розмірі 700 грн., яка покриває плату за заявку, обробку даних, авторизацію. Запитання:

який це вид кіберзлочину? Що таке кібершахрайство? Як себе захистити?

 

4.                      Роздивіться фото та прокоментуйте його. Запитання: який це вид кіберзлочину? Які ви знайшли маркери для ідентифікації даного медіатесту?

 

image 

 

Пропоную пройти тестування «Інтернет: жертва, свідок, агресор». 

1.                      Чи часто ви користуєтеся комп’ютером, мобільним телефоном або граєте в онлайн гри?

2.                      Чи часто ви користуєтеся соціальними мережами?

3.                      Чи доводилося вам бачити онлайн гру (групу), веб сторінку, відео або опитування, де б висміювали конкретну особу?

4.                      Чи були ви свідком онлайн гри, чату або дискусії, де виявлялися б нападки чи жорстокість щодо конкретної особи?

5.                      Чи створювали ви фальшивий профіль або навмисно приховували свої ім'я в мережі?

6.                      Чи надсилали ви якісь повідомлення, таємно використовуючи чужий мобільний телефон чи аккаунт у мережі?

7.                      Чи пересилали ви листа, повідомлення в чаті або фотографії без дозволу їх оригінального адресанта? 

8.                      Чи розміщували онлайн фото або відео людей без їхнього дозволу? Підрахуйте відповіді ТАК і НІ.

Якщо ви відповіли ТАК на 1-2 запитання – ви – потенційна жертва кібербулінгу.

Якщо ви відповіли ТАК на 3-4- запитання – ви були свідком кібербулінгу.

Якщо ви відповіли ТАК на 5-8 запитання – ваша поведінка може призвести до кібербулінгу.

 

VII. Підведення підсумків уроку

Заключне слово викладача: Дотримуйтеся мережевої етики – цінностей, принципів, етичних норм, моральності, законів, прав і обов’язків. Будьте відповідальними користувачами й постійно підвищуйте медіаграмотність. У цьому вам допоможуть презентації та інформаційні матеріали про безпеку в мережі від Google «Комунікація в Інтернеті». (QR код).

image 

 

Висловлювання загального враження від уроку. Коментування  відповідей учнів.

 

VIII. Інформація-інструктаж домашнього завдання

1)                     Опрацювати параграф 33 підручника, виписати що таке таргетована реклама.

2)                     Знайти в Інтернеті та стисло описати в зошиті один приклад на кожен вид кібезлочинів.

3)                     Ознайомитися з веб ресурсом Google «Комунікація в Інтернеті» та сайтом Кіберполіції України з використанням QR кодів.

4)                     Повторити конспект.

 

 

pdf
Додано
22 березня
Переглядів
54
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку