Тема: По роботі й нагорода. Українська народна казка «Півник і двоє мишенят».
Мета:
навчальна: познайомити дітей з українською народною казкою «Півник і двоє мишенят»;удосконалювати навички читання; вчити виразно інтонувати казку, аналізувати казкові сюжети. розкривати вчинки дійових осіб, риси їх характерів.
розвивальна: розвивати читацькі вміння і навички, уміння уважно слухати, розуміти прослухане, вміння висловлювати власну думку,робити висновки; розвивати зв’язне мовлення учнів, збагачувати словниковий запас.
виховна: виховувати почуття відповідальності за власні вчинки, бажання допомагати дорослим і один одному; рости працелюбним; негативне ставлення до ледарів; виховувати бажання читати казки, пізнавати нове.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: сюжетні малюнки, таблиця з чистомовкою, скоромовкою, картки з прислів’ями, малюнки мишенят і півника, в’язка бубликів, підручник О.Я.Савченко, м'яка іграшка мишки.
Здоровʼязбережувальна оздоровча діяльність
Учні залучатимуться до:
Очікувані результати: УЧЕНЬ:
Структура уроку
І.Організаційний етап – 1хв.
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань учнів – 5хв.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання – 4 хв
IV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності – 3хв.
V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу –10 хв
VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань – 13 хв.
VIІ. Підсумок уроку. Повідомлення домашнього завдання – 4 хв.
І. Організаційний етап
1.Вступне слово вчителя
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він казковий і цікавий.
Тож гостей зібрав чимало.
Повернімося обличчям до гостей:
І лагідно промовим: «Добрий день!»
ІІ.Актуалізація і корекція опорних знань учнів Мовленнєва розминка
1.Робота над чистомовкою
- Щоб наше мовлення було правильне, чітке, виразне, попрацюємо над чистомовкою, на кольорових аркушах. Пригадаємо, як набираємо дихання. (Додаток 1)
Че - че – че - влітку сонечко пече,
Чу – чу – чу - всім спечу по калачу,
Ча – ча – ча –дай нам , півник, калача,
Чі – чі – чі - не лежи на печі.
-Який звук зустрічається частіше? Як ми його промовляємо?
-Читаємо повільно, швидше, ніжним голосом матусі, весело прочитаємо усі.
2. Робота над скоромовкою.
- Скоромовки допомагають нам робити мовлення розбірливим.
(Додаток 1)
Тишком – нишком
Вийшла мишка із нори.
В шкряботушки –
Ніс і вушка догори.
- Який часто вживаний звук промовляли?
- Читаймо скоромовку в мене на «буксирі» повільно, потім швидко, ще швидше.
- Прочитайте здивовано, сумно, радісно.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
1.Метод «Продовж речення»
- Розділ, який ми зараз вивчаємо має назву….(Казка вчить, як на світі жити).
- Мишка – шкряботушка є героєм казки…(Рукавичка).
- У казці «Лисиця і Їжак» лисичка хижа, улеслива, а їжак…(Розумний).
- У казці «Цап та Баран» баран був дужий і несміливий, а цап (Сміливий та недужий).
- Хто шукав легкого хліба однойменній казці? (Вовк).
- Кого вчила вити гнізда Сорока в казці «Сорочаче гніздо»?
- Із-за чого посварилися собаки, миші і коти в казці?
IV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Ми продовжимо знайомство з чарівним світом українських народних казок. Ви зрозумієте мову тварин, дізнаєтеся їхні таємниці. Ми будемо читати та характеризувати героїв. Вас радо зустрінуть герої казки, а якої спробуйте здогадатися самі. Працюйте дружньо, плідно, на лінуйтесь і памʼятайте: по роботі й нагорода.
-Про кого говорилося в чистомовці?
-Хто дійова особа в скоромовці?
-Допоможуть нам ще загадки.
У дворі він — командир!
Має шпори і мундир,
Червоненький гребінець —
хлопець просто молодець! (Півник) (малюнок на дошці) (Додаток 4)
Ніч…Злодюжки довгохвост
іДо комори ходять в гості.
Хвать торбинку із зерном –
І в шпаринку шасть бігом.
(Миші) (малюнок на дошці) (Додаток 4)
- Які слова допомогли вам відгадати загадки?
- Чи можете ви зробити висновок, яку казку будемо читати? («Півник і двоє мишенят» (напис на дошці).
- Що нагадують вам кольори букв в назві казки? (веселку)
- Тож бажаю вам веселкового настрою впродовж всього уроку.
V.Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1.Словникова робота
- Щоб робота з текстом була більш зрозумілою, розпочнемо свою роботу з читання колонок слів.
ВЕРТІЛИСЬ РАНЕСЕНЬКО МОЛОТИТИМЕ ЗГОЛОДНІВ НАХВАЛЯТИСЯ |
СТРИВАЙТЕ ВІДПОВІСТИ ТИХІШЕ ДОЛІ МЛИН |
Доповіді учнів:
Млин - це споруда для розмелювання зерна на борошно з допомогою енергії вітру чи води (малюнок на дошці). (Додаток 4)
Ціп – це знаряддя для молотьби зерна, яке складається із двох палок, з’єднаних між собою ременем (малюнок на дошці).(Додаток 4)
2. Читання казки вчителем
- Сядьте, щоб вам було зручно слухати та поміркуйте про що йтиметься в казці?
Питання до тексту:
-Хто були Круть і Верть?
- Чому в них такі незвичні імена?
- Як звали півника?
-Що знайшов півник?
- Що любили робити мишенята?
-В яку пору року відбувається подія казки? Доведіть.
Давайте разом з півником відпочинемо.
Фізкультхвилинка. Пісня «Два півники горох молотили»
VI.Осмислення, узагальнення і систематизація з знань
1. Читання казки учнями до слів … «Тісто замісити, пироги спекти»
Читає той, до кого на парту прибіжить мишка.
-Що кожного разу відповідали мишенята?
-Якою була реакція півника?
-Як ви думаєте, хто спече пиріжки?
Гралися будив усіх
Підмітав веселилися
Танцювали стрибали
Замісив тісто спік пиріжки
3. Метод «Займи позицію»
- Чи справедливо вчинив півник?
- Кого із героїв вам шкода? Чому?
- Який епізод казки вас найбільше схвилював?
Вправи для очей
4.Вибіркове читання
- Знайдіть у тексті речення, які відповідають представленій ілюстрації.
(ілюстрації на дошці) ) (Додаток 4)
5.Характеристика героїв
Півник … слухняний працелюбний невдячний ледачий стриманий хитрий розумний |
Мишенята … слухняні працелюбні невдячні ледачі стримані хитрі розумні
|
5.Робота в парах
Складіть прислів’я та виберіть з них ті, що відповідають змісту нашої казки (завдання на картках). (Додаток 2 )
Робота спільна – як пісня весела.
Праця людину годує, а лінь марнує.
На чужу роботу дивитись – ситому не бути.
Умілому всяка робота легка.
По роботі й нагорода.
VIІ. Підсумок уроку. Повідомлення домашнього завдання
1.Бесіда
Вдячна вам за поради. Сподіваюсь, що ви всі взяли їх до уваги.
2.Рефлексія
За відповіді ваші спасибі вам, діти. Прийшов час урок наш завершити.
3.Домашнє завдання за принципом міні-максу:
- читати казку с.40 – 41;
- хлопці читають казку в особах;
- дівчата змінюють казку так, щоб мишенята змогли поїсти пиріжків;
- всі розмальовують ілюстрацію до казок (планується виставка робіт).
(Додаток 3)
Додаток 1
Чистомовка
Че - че – че - влітку сонечко пече, Чу – чу – чу - всім спечу по калачу, Ча – ча – ча – дай нам, півник, калача, Чі – чі – чі - не лежи на печі.
|
Скоромовка
Тишком – нишком Вийшла мишка із нори. В шкряботушки – Ніс і вушка догори.
|
Чистомовка
Че - че – че - влітку сонечко пече, Чу – чу – чу - всім спечу по калачу, Ча – ча – ча – дай нам, півник, калача, Чі – чі – чі - не лежи на печі.
|
Скоромовка
Тишком – нишком Вийшла мишка із нори. В шкряботушки – Ніс і вушка догори.
|
Чистомовка
Че - че – че - влітку сонечко пече, Чу – чу – чу - всім спечу по калачу, Ча – ча – ча – дай нам, півник, калача, Чі – чі – чі - не лежи на печі.
|
Скоромовка
Тишком – нишком Вийшла мишка із нори. В шкряботушки – Ніс і вушка догори. |
Додаток 2
Робота спільна Праця людину годує, На чужу роботу дивитись Умілому По роботі й
|
всяка робота легка. – як пісня весела. а лінь марнує. нагорода. – ситому не бути.
|
Робота спільна Праця людину годує, На чужу роботу дивитись Умілому По роботі й
|
всяка робота легка. – як пісня весела. а лінь марнує. нагорода. – ситому не бути.
|
Додаток 3
Додаток 4