Урок-казка літературного читання з інтерактивними методами навчання та театральної педагогіки на тему " Півник і двоє мишенят"

Про матеріал
Конспект уроку допоможе вчителю вчити учнів виразно читати казку,вміти передавати настрій та інтонацію героїв,розвивати мовлення та навички читання.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Урок-казка з інтерактивними методами навчання та театральної педагогіки

 

 

Підготувала:

Мордовцева Тетяна Володимирівна

вчитель-методист початкових класів

                                                                                     Пісківської ЗОШ І- ІІІ ступенів

 

2015 – 2016 н. р.

 

 

Мета: познайомити з українською народною казкою «Півник і двоє мишенят»,

           навчити виразно читати казку, вміти передавати інтонацію настроїв героїв,

           складати характеристику героям, аналізувати вчинки дійових осіб;

           розвивати зв'язне мовлення та навички читання, вміння відтворювати зміст прочитаного;

             виховувати бажання допомагати дорослим і один одному, викликати негативне

           ставлення до ледарів.

Обладнання: презентація до уроку «По роботі й нагорода», ,

малюнки героїв та сюжетні малюнки, картки із завданнями

            для роботи в парах,

декорації  до інсценізації казки « Колосок», маски, виставка книг.

ТИП УРОКУ : комбінований.

Хід уроку

І.Самовизначення до діяльності

 Організаційний момент

      Продзвенів уже дзвінок,

      Починається урок.

      Він казковий і цікавий,

      Тож гостей зібрав чимало.

      Поверніться до гостей

       Привітайтесь-/учні/ «Добрий день!»

Доброго ранку, доброго дня, ми вам бажаєм здоров я й добра!

За парти тихо сіли, випрямили спини.

Ноги разом стоять,руки спокійно лежать.

ВПРАВА « СИГНАЛІЗАЦІЯ» /ДІТИ СИГНАЛІЗУЮТЬ СВІТЛОФОРАМИ/ТАК-ЗЕЛЕНИЙ КОЛІР,НІ-ЧЕРВОНИЙ.

  • Ви уважні?/Так/
  • Ви активні?/Так/
  • Хочете читати?/Так/
  • Готові відповідати?/Так/

ІІ ПСИХОЛОГІЙЧНИЙ НАСТРІЙ НА УРОК

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Вправа «Закінчи речення»

Очі дивляться та все / бачать/.

Вуха слухають  та все /чують/.

Голова /думає/.

  • Який у вас настрій перед початком уроку?/картки/
  • Я бажаю вам, щоб такий настрій був у всіх до кінця уроку.

ГРА « УСМІШКА ОЧИМА»

Очі- наше дзеркало душі. Що можна передати очима?/Радість, добро, любов, тепло/.

Сусіду по парті передайте усмішку очима. Ви усміхнулися. Ви засвітилися. Чим засвітилися?/Серцем, душею, усмішками/.

-Сіли рівненько, підняли оченята, прочитайте тему уроку,малята.

 «По роботі й нагорода».Українська народна казка «Півник і двоє мишенят».

  • Що ви очікуєте від уроку?
  • ВПРАВА «ОЧІКУВАННЯ»/дізнатися нове, гарно читати, відповідати на питання, цікавих ігор, вправ,висловлювати думки…/
  • Діти, мені було дуже цікаво дізнатися про ваші очікування. Щоб цікавіше було працювати, сонечко пропонує переглянути казкові етапи уроку
  • І етап – «Читацький вінегрет»
  • ІІ етап – «Секрет нашого меню»
  • ІІІ етап – «Словникова закуска»
  • ІV етап – «Рецепти страв»
  • V етап – «Корисні поради»
  • УІ етап- « По роботі й нагорода»
  • Якщо ми вдало будемо працювати, то неодмінно отримаємо винагороду.
  • Вправа «Цей урок навчить мене…» ВПРАВА « СИГНАЛІЗАЦІЯ»

Виразно читати                    Визначати головну думку твору

Бути уважним  ЦЕЙ УРОК НАВЧИТЬ МЕНЕ

 Давати характеристику героям казки                                бути творчим

ВПРАВА «УРОК»

А якими ви будете на уроці?

У- уважними Р-розумними О-оригінальними К- кмітливими

РОЗМИНКА ДЛЯ ОЧЕЙ /ВІДЕОРОЛИК/

 Мовна розминка

  • І етап- «Читацький вінегрет»

 

  1. Робота з чистомовкою

(Щоб наше мовлення було правильним )

Че – че – че – влітку сонечко пече,

Чу – чу – чу – всім спечу по калачу,

Чі – чі – чі – не лежи на печі.

  1. Робота з скоромовкою

На печі, на печі, смачні гарячі калачі.

Хочеш їсти калачі- не лежи на печі.

-читання П-повільно Н-нормально Ш –швидко Г-голосно Т-тихо ШГВ-швидко-голосно і весело.

3. РОБОТА НАД ПРИСЛІВ ЯМИ

/Прочитати прислів я на одному видиху/

  • Робота спільна- як пісня весела.
  • Умілому всяка робота легка.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

/Відео-заставка « В гостях у казки»/

  • На нашій планеті немає такої дитини, яка б не любила казки. Та і дорослі їх теж люблять. Своїм дітям вони читають і про тварин, і про чарівників, і про фей.
  • Ми переходимо до наступного етапу уроку «Секрет нашого меню»
  • ІУАКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Секрет нашого меню- це наш гість-бібліотекар Наталія Володимирівна, яка проведе з вами  вікторину по казкам , які ви вже прочитали з «Бібліопарасольки»

Вікторина « З якої казки?»

  1. Що за хатка що в ній тісно мишці, зайчику, вовку?

Ну-мо,дітки,казку швидко відгадайте ви таку!/Рукавичка/

  1. Скільки було звірів в рукавичці?/7-мишка,жабка,зайчик,лисичка,вовчик,кабан,ведмідь/.
  2. Хто першим вліз в рукавичку?/мишка/А останнім?/Ведмідь/
  3. З якої казки слова» І давно ми не бачилися, голубчику,. Давай на радощах поцілуємося.»/Лисиця та їжак/
  4. Їжак сказав лисиці про виводок гусенят, каченят чи тетеревенят?//Тетеревенят/
  5. З якої казки слова:» Узяли вдвох і вкинули в торбу. Ідуть та ідуть, коли бачать: вогонь горить»./Цап та баран/
  • Молодці! Ви гарно знаєте казки, а тепер покажіть свої вміння гарно читати казку

 « Цап та баран»..

  • Підготовчі вправи до читання «Усмішка», «Замір».
  • Перевірка знань і вмінь читання казки « Цап та баран»/Читання в особах/
  • ГРА «ТОРБИНКА ЗАПИТАНЬ»
  • Скільки дійових осіб у казці?/7-чоловік,жінка,цап,баран,3 вовка/

-Що зробили Цап та Баран, коли вигнали їх з двору?/Вони пошили собі торбу та й пішли./

-Що вони побачили посеред поля?/Вони побачили вовчу голову/.

-Що вони зробили з вовчою головою?/ Узяли вдвох і вкинули в торбу./

- Кого побачили Цап та Баран біля вогню?/Побачили трьох вовків/.

-Що робили вовки?/Вовки варили кашу./

- Як Цап та Баран перехитрили хижаків?/Вони вирішили налякати вовків вовчою головою./

- Чому Цап та Баран змогли перемогти трьох вовків?/Тому що вони були розумні./

-Цап з Бараном залізли на ялину, тополю чи на дуб?/На дуб/

ВПРАВА « ДОЛОНЬКИ»

  • Поставте запитання один одному по казці.

ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання казки « Півник  і двоє мишенят».

Загадки

Відгадайте загадки про дійових осіб казки.

  • Всіх я вчасно буджу, хоч годинника не заводжу./Півник/
  • У норі хатинку має, хліб, сирок полюбляє.

По підлозі тишком-нишком бігає сіренька../мишка/.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА/пантоміма/

Півник крилами махає,

Півник груди вигинає.

Витяг шию гордовито, удає, що він сердитий.

Ось зерно пшеничне є- півник радісно клює.

Він поважно походжає,потім на паркан злітає.

На подвір ї у садку він кричить :»Ку-ку-рі-ку!»

ВІДЕОРОЛИК « В ГОСТЯХ У КАЗКИ»

Вчитель:Скарбничка казок пропонує нам познайомитись з українською казкою»Півник і двоє мишенят».

1.Читання деформованих слів

/На дошці прикріплені колоски з буквами/

Вчитель : - Перед вами –казкові колоски.»Обмолотивши « їх і переставивши місцями зернята, ви отримаєте імена героїв казки.

/Круть,Верть,Горлечко/

2Словникова робота.

Слідуючий етап уроку- «Словникова закуска». У «Словниковій закусці» ми повинні попрацювати з новими словами, що зустрінуться в казці.

а) Ціп- знаряддя для молотьби зерна. 

                  б) Млин  -споруда для розмелювання зерна на борошно.

ДОВІДКОВЕ БЮРО

Півник- це свійський птах.В нього є червоний гребінь на голові, пишний хвіст і шпори на ногах.

Хатня миша пристосувалась до життя з людьми, харчуючись зерном і різними харчовими запасами людей.

 

Переходимо до наступної сторінки «Рецепти страв»

 

  1. Слухання  казки в аудиозаписі.
  2. ГРА « ХТО ШВИДШЕ?»
  • Хто були Круть і Верть?/Мишенята/
  • Яким ще словом можна назвати мишенят?/нероби/
  • Як звали півника?/Голосисте Горлечко/
  • Чому півник так називався?/ Тому що він раненько вставав і голосно всіх будив/.
  • Що знайшов півник?/Колосок/
  • Що любили робити мишенята?/Співати, танцювати,крутитись,вертітись/
  • Що в кінці казки отримали із колоска?/пироги/
  • Яку роботу треба робити, щоб отримати пироги?/Обмолотити зерно,намолоти борошна, замісити тісто,принести дрова , витопити піч, напекти пирогів./
  • Хто ці всі дії виконував?/Півник/
  • Які були улюблені слова мишенят?/Тільки не я!/
  • З яким настроєм мишенята сідали за стіл?/З веселим/
  • З яким настроєм вилазили зі столу?/сумним/
  • Чому змінився настрій?/Їм стало соромно/
  • Чого вчить нас казка?/Треба бути працьовитими, стриманими, справедливими./
  • Кого засуджує ця казка?/ця казка засуджує ледарів/.

Вірно,ця казка про значення праці-по роботі й винагорода.

ІНСЦЕНІВКА КАЗКИ «ПІВНИК І ДВОЄ МИШЕНЯТ»

-А зараз ми з вами потрапимо до театру. Артисти, на сцену!

/Під час виступу всі діти виконують « Казковий гопак»/

ЧИТАННЯ КАЗКИ учнями

ІГРОВИЙ МАЙДАНЧИК 

-ВПРАВА НА РОЗШИРЕННЯ ПОЛЯ ЧИТАННЯ

         Їс  ти                         сві  ті                    спек  ти

       Тіс      то                 спи        тав          моло         тити

Пиро           ги           співа             ли      замі                  сити

ЧИТАННЯ СЛІВ-БЛИСКАВОК

Вертілись, ранесенько, молотитиме, не нахваляться, зголоднів, стривайте, відповісти, тихіше.

  •  «Диктор телебачення»/читати,періодично відриваючи погляд, дивитись на глядачів/.
  • Читання ланцюжком.

 

  1. «Це цікаво!»
  • Увага! В казці слово «півник»зустрічається18 разів.
  • Слово «Круть» 9 разів. А скільки разів слово «Верть»?/9 р./
  1. Творча робота
  • Вправа «Назви слово»– учні складають слова зі складів

Ко, ка, ло, тіс, сок, то,пи, миш, ник, пів,ріг. 

 (колосок, півник, мишка, тісто)

  • Парна робота. Робота з прислів'ями /Учні зі слів складають прислів я/.

Без труда, нема плода.

Що посієш, те й пожнеш.

Без трудів, не їстимеш пирогів.

Праця чоловіка годує, а лінь марнує.

Хто не працює, той не їсть.

  • ЗНАЙТИ ЗАЙВЕ СЛОВО
  • Борошно,півень,мишенята,пироги, ріпка, млин, зерно./Ріпка/
  • ГРА «ПОКАЗАТИ  РУХАМИ»
  • Хто з героїв яку роботу виконував.

Місив тісто, молотив зерно,молов борошно,пік пироги, топив піч/півник/.

Співали. Грали,танцювали./Мишенята/

  1. Характеристика героїв ( Асоціативний кущ)

   Мишки                                        Півник

Хитрі                                             Стриманий

Веселі                                            Розумний

Ледачі                                         Працьовитий

Нероби                                         Трудолюбивий   слова-синоніми

МЕТОД ПОМИЛОК

  • Яку помилку зробили мишенята?

МЕТОД   ПЕРЕДБАЧЕННЯ

-Що було б, якби мишенята працювали разом з півником?

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

      Наступна сторінка «Корисні поради»

  • Діти, які б ви поради дали своїм друзям, щоб вони не потрапили в такі ситуації, як герої казки?
  • Змініть сюжет казки так, щоб мишенята змогли їсти пиріжки?

 

VІІ. Підсумок уроку Рефлексія

  • Яку казку вивчали?
  • Хто з героїв сподобався? Чому?
  • Як ви вважаєте, чи правильно вчинив півник?
  • А як би ви вчинили на місці півника?
  • Чи завжди ви допомагаєте дорослим?
  • МЕТОД СЕНКАН

ЩО ? КАЗКА

ЩО РОБИТЬ ? ПОВЧАЄ

ЯКА? ЦІКАВА

КАЗКУ ЧИТАЮТЬ ДІТИ.

КАЗКА-ДЖЕРЕЛО НАРОДНОЇ МУДРОСТІ.

А тепер дайте оцінку уроку:

  • Цей урок мене навчив…
  • Мені сподобалось на уроці…

САМООЦІНКА

  • /Біля «Дерева мудрості»надписи»Молодець»,»Старайся»»Вже краще»

Учні прикріплюють листочки біля відповідних надписів.

УІ етап «По роботі й нагорода» /Звучить музика/

«Забута казка-це золоте намисто, яке впало на морське дно»-так кажуть старі люди.І щоб не втратили наступне покоління такого намиста, ми повинні зберігати у своїй памяті ці перлини народної мудрості.

Пахне пиріг колосками пшеничними,

Росами ранніми і опівнічними.

Піснею трактора,дощиком лагідним.

Сонцем ранковим, обіднім і західним.

Цим святковим короваєм пригощайтесь,діти, гості,

Набирайтесь доброти, сили, щастя вдосталь!

Казка до вас іще прийде не раз!

Ви в неї повірте і все буде гаразд!

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 липня 2019
Переглядів
1003
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку