Тема: Поняття про літературну казку. Літературні казки українських письменників. Іван Франко «Лисичка та Журавель»

Про матеріал

Мета: дати учням поняття «авторські (літературні) казки»; вчити аналізувати зміст твору, давати характеристики героям; розвивати техніку читання; виховувати бажання працювати в колективі та самостійно.

Познайомити дітей з казкою Івана Франка «Лисичка та Журавель». Вчити виразно інтонувати казку, правильно читати в особах, аналізувати казкові сюжети, розкривати мотиви вчинків дійових осіб, риси їх характерів. Розвивати зв'язне мовлення учнів, критичне мислення, збагачувати словниковий запас. Виховувати почуття дружби, доброзичливого ставлення до людей.

Перегляд файлу

Руцька К.О.

Літературне читання

2 клас

Розділ: Казковий дивосвimg039іт

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Поняття про літературну казку. Літературні казки українських письменників. Іван Франко «Лисичка та Журавель».

Мета: дати учням поняття «авторські (літературні) казки»; вчити аналізувати зміст твору, давати характеристики героям; розвивати техніку читання; виховувати бажання працювати в колективі та самостійно.

 Познайомити дітей з казкою Івана Франка «Лисичка та Журавель». Вчити виразно інтонувати казку, правильно читати в особах, аналізувати казкові сюжети, розкривати мотиви вчинків дійових осіб, риси їх характерів. Розвивати зв’язне мовлення учнів, критичне мислення, збагачувати словниковий запас. Виховувати почуття дружби, доброзичливого ставлення до людей.

Обладнання: Підручник «Літературне читання» 2 клас, Київ, «Освіта» 2012р.; малюнки до казки «Лисичка та Журавель», презентація.

Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку

 

І. Організаційна частина

  1.   Психогімнастика

    Усі сідайте тихо, діти.

Домовляймось – не шуміти,

Руку гарно підіймати,

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати –

Щоб не було нам мороки.

Всі готові до уроку?

Тож, гаразд.Часу не гаймо

В подорож вирушаймо

 

Урок буде

Ми будемо

Цікавий                                               активними

    Веселий                                                слухняними

    змістовний                                         дружними

    повчальний                                       уважними

 

2. Девіз нашого уроку:

 

 

Хто багато читає,

Той багато знає.

Хто швидше читає,

Той багато зробити встигає

 

3.Зупинка
«Мовленнєва зарядка»

Щоб усі нас у цьому казковому місті розуміли, ми повинні правильно, чітко й виразно розмовляти. Тому підготуємо ротики до читання.

 

1.Вправа «голосно – тихо»

2.Вправа з розвитку і контролю дихання

3.Вправа   для   розвитку швидкості   читання
Гра «Блискавка»

4.Гра «Перекладачі» Переставивши букви, прочитайте слова.

 

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

  1. - Сьогодні ми з вами помандруємо в чарівне місто. Ми з ним нерозлучні із самого дитинства і  навіть, ставши дорослими, ніколи не забуваємо про нього. Ми повертаємось до нього знову і знову. Бо мудрість, добро, краса його – невичерпні..

Cьогодні я пропоную вам подорож  країною ,

 а якою-ви мені підкажете?

Отже, ми помандруємо до казкового міста.

 

Зійшли хмарки, і небо засиніло

А сонце ген, з-за обрію пливе.

І всюди заіскрилось, засвітило!

Напевно, казка-диво тут живе.

 

Ця дивна країна
Довкола – чудесна,
І все там чарівне,
Скрізь диво краса.
Подумайте, друзі,
Промовте, будь ласка,
Яка це країна?
Згадали? Це ж…

  • Діти, а як ви гадаєте, де ж живе ця диво-казка? ( У книгах, у сні, у фантазіях, у мріях..)

Казкове місто – надзвичайно велике, загадкове, наповнене несподіванками й пригодами. Зупиняючись на його вулицях, ви відкриватиме для себе щось нове й незвідане.

 Але перед тим, як почати свою подорож, давайте пригадаємо, а що ж називається казкою?

 Дуже звичне для нас слово «казка», а який великий зміст ховається за цим словом! Адже недаремно народна мудрість говорить: «Казка маленька, а розуму в ній багато». З чим воно у вас асоціюється?

 

 

Казка народилась у сиву давнину. Вона виникла значно раніше, ніж люди навчилися писати. Тому їх не могли записувати, а переказували один одному. Згодом ім'я автора забувалось. Казка ставала народною.

   На відміну від народних, є казки авторські, написані певною людиною, автори яких відомі.

Тому ці казки називають авторськими, або літературними.

 

2. Інтерактивна вправа «Сенкан»

- Діти, давайте спробуємо згадати все, що ми знаємо про казку і скласти про неї сенкан.

Казка

Цікава, чарівна

Виховує, навчає, захоплює

Всі діти люблять казки.

Оповідка

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1.     Бесіда

- Діти, чи любите ви читати казки? Назвіть свої улюблені казки.

- Хто такий казкар? (людина, яка складає казки).

- А що таке казка? (це оповідання про незвичайні, часом фантастичні події).

- Чим казка відрізняється від оповідання? (в казці відбуваються події, яких не може бути в житті).

-А чи знаєш ти казки?

 

От зараз і перевіримо:

 

 1. Сидів він на віконечку,

Як маленьке сонечко. 

Від діда з бабусею утік, 

Побіг у ліс і раптом зник. (КОЛОБОК)

2.Знесла яєчко золоте,

Зраділи дуже дід і баба. 

Ви ,діти, знаєте її - 

Та це ж … (КУРОЧКА РЯБА)

3.Із якої казки я,

Бичок-третячок?

Із соломи дід зробив,

Бік смолою засмолив.

СОЛОМЯНИЙ БИЧОК)

 

4.В охайненькій хатині

Голосистий півник жив,

І від рання до смеркання

Працювати він любив.

Ще жили з ним мишенята,

Круть і Верть їх звали.

Цілий день, ледачі,

У полі стрибали.

До роботи неохочі,

А як їсти – тут як тут.

Пригадайте, милі діти,

Як цю казочку зовуть? («Колосок») (Слайд 7)

Молодці, діти! Я бачу, ви знаєте ці казочки. А хто їх придумав?

Діти. Ми не знаємо автора.

— Правильно. У цих казочках немає одного автора, адже йшли вони до нас із давніх-давен, переказувалися від одного покоління до іншого. І тому вони мають одну назву: народні.

 

ІV. Оголошення теми, мети уроку

— А сьогодні ми з вами почнемо знайомство з казками, в яких автор відомий. Ці казки називаються літературними, або авторськими.

Яку авторську казку ми будемо читати ви мені скажете , коли розгадаєте загадку.

 

В казці цій рудий хтось, хитрий  

Кашки наварив і в миску      

Він налив її для гостя.       

Скуштувать не довелося...

Та нечемною була 

Лисичка-сестричка,  

Тому казочка про них

 Зовсім невеличка.    

Та мораль там велика  

 І для всіх дається .

Хто ж герої ці, згадайте,          

Назву казки відгадайте  !

 

 

— Казочка, з якою ми познайомимось сьогодні, називається:

. сичЛика та раЖувель

(Лисичка та Журавель)

 

— Хто прочитає деформовані слова і відгадає назву казки?

Прочитай їх. 

Назви казкових героїв пиши з великої літери.

 

Відгадай загадки і дізнайся героїв казки.

В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має.

Їй на місці не сидиться.

Як зовуть її? (Лисиця)

 

Прохолоди чиста просинь –

на поріг ступає осінь.

Вдаль від рідної землі линуть в вирій… (Журавлі)

 

— Що ви знаєте про Лисичку, її повадки, поведінку? (Демонстрування малюнка Лисички.) У яких казочках ви зустрічалися із нею?

— А хто такий Журавель? (Демонстрування малюнка Журавля.) І що ви про нього знаєте? (Відповіді дітей.)

— Казку «Лисичка і Журавель» написав відомий український письменник Іван Франко.

 

 

 

V. Ознайомлення з літературними казками

 

  1. Наступна наша зупинка –
    ‘’Літературна казка‘’

 

 

 

  1. Зупинка Гра «Додайте останнє слово»

 

Чистомовка до казки «Лисичка і Журавель»

ця-ця-ця — жила собі лисиця

лем-лем-лем — зустрілася з журавлем

ни-ни-ни — запросила на гостини

ла-ла-ла — каші наварила

ила-ила-ила — по тарілці розмастила

ав-ав-ав — журавель дзьобом стукав

 ївсь-ївсь-ївсь — кашки не наївсь

 му-му-му — пішов додому

щу-щу-щу — наварив борщу

чик-чик-чик — насипав у глечик

ку-ку-ку — покликав лиску

зив-зив-зив — носик до глечика не влазив

ась-ась-ась — лиска розсердилась.

 

3. Мета нашого уроку: познайомитися з казкою Івана Франка «Лисичка та Журавель». Вчитися виразно інтонувати казку, правильно читати в особах, аналізувати казкові сюжети, розкривати мотиви вчинків дійових осіб, риси їх характерів. Розвивати зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас. Сподіваюся, що ви зрозумієте, як важлива дружба та доброзичливість для людей.

 

V.  Опрацювання казки Івана Франка "Лисичка і Журавель".

Хто Франко? Ми всі це знаєм!

Всі Франка ми величаєм

- Він великий наш  казкар, поет,

 Гляньте — ось його портрет.

 

Іван Франко писав не тільки казки , а й вірші  та оповідання.

 Він написав дуже багато творів для    дітей.

Який згодом став великим українським письмен­ником  Іваном  Яковичем Франком.

У селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту 27 серпня 1856 року, у родині Яця з Гори, відомого на всю округу коваля, народився рудоволосий, ясноокий хлоп­чик,                                                                                       

 Батьки не могли натішитися сином.

 Хлопчик зростав розумною, допитливою дитиною. Цілими днями   він бігав по полю, по луках, понад гірською річечкою з   високими берегами і кам'янистим дном.  Його цікавило все: чому сонце маленьке, ко­ли казали, що воно велике?

 Про що шепоче листя на осиці?   Про що розмовляють між собою лісові звірі?

 Над усім задумувався хлопчик. На ці та інші питання хлопчик міг одержати  відповідь у батьківській кузні, що стояла на околиці села понад шляхом.

 Про це І. Франко та про інше згадує у своїх творах.

 

Фізкультхвилинка

 

VІ. Вивчення нового матеріалу

 

  1. Ми трішки познайомились з біографією казкаря, поета Івана Франка. А тепер давайте перейдемо до його казки.

Яку казку ми сьогодні будемо читати? («Лисичка та Журавель»)

Із назви казки ви вже здогадалися, що дійовими особами казки є … (Лисичка і Журавель)

- Як ви гадаєте, чи може Лисичка дружити з будь-яким птахом? Чому?

- От ми зараз і дізнаємось, чому ж Лисичка не дружить із Журавлями.

 

 

2.Первинне ознайомлення з казкою

3. Слухання   казки

 

Які слова вам у казці були не зрозумілими?

Ми повинні попрацювати зі словами, що зустрічатимуться в казці «Лисичка та Журавель».

 

  1. Словникова робота.                                                   

  Тлумачення незрозумілих слів і виразів.

  • Призволяйся — пригощайся;
  • Облизня спіймавши — залишитися ні з чим.
  •   Подружилися.— можна сказати так: потоваришували, заприятелювали.                                                                            
  • Почастую- нагодую.
  • не погордуй  - спробуй, сумним.
  •  пісним голосом тоненьким

 

  1. Як ви розумієте це слово?

Очерет – болотна рослина.

Мчати бігти ,швидко рухатися.

Купина – підвищення, по яких можна перейти болото.

Віддалік – не дуже далеко.

Дожидатись – чекати.

Розмазала – розмастила, розтерла.

Заходилась – взялась до роботи.

Гніватися – сердитися.

 

 

  1. Читання казки вчителем.

Проблемне питання: «Скільки дійових осіб у казці?

Куди запрошували Лисичка і Журавель один одного?

  • Як  можна охарактеризувати  Лисичку?                 

            Яка вона?

  • Як можна охарактеризувати Журавля?                      

              Який він?

  1. Проведемо дослідження

Де живе? До якої природи належить?

 

  1.  Перевірк сприймання змісту казки. Гра «Так чи ні»

— Лисичка та Журавель були сусідами. (Ні)

— Для Журавля Лисичка наварила кашки. (Так)

— До столу вона подала свою страву у тарілці. (Так)

— Журавель наварив смачної страви і склав її у казанок. (Ні)

— Лисичка з глечика пила саму юшку. (Ні)

— З того часу Лисичка не пригощає Журавля. (Ні)

 

  1. Характеристика  героїв

улеслива    довгоносий

хитра            сірий

пухнаста           добрий

руда     довірливий

нещира                   ввічливий

винахідлива          щирий 

 

  1. Читання казки учнями

—Які страви готували приятелі один одному? (Лисичка зварила кашу з молоком, журавель – борщ) Чому сааме ці страви?

 

11. Тест     гра «чи уважно ти читав»                                                         

1.  Цей твір є ...                                                                                   

а) оповіданням;               б) казкою.                                       

2.  Хто перший запросив приятеля у гості?                                      

 а) Лисичка;                        б) Журавель.                                                                                                                                         

3.  На що сподівався кожен із гостей?

а)  Що прийде у гості й гарно поговорить.

б)  Що прийде у гості й гарно поїсть.

4.  Чи підійде до казки такий заголовок: "Яке частування, таке й дякування"?

а) Так;                             б) ні.

5.  Від чого народ застерігає у цій казці?

а) Від скупості;                б) від лінощів.

6.  Яка головна думка твору?

а)  Роби комусь так, як хочеш, щоб робили тобі;

б)  комусь можеш робити як-небудь, аби тобі робили добре.

 Відповіді: 1) б; 2) а; 3) б; 4) а; 5) а; 6) а.

 

  1. Вибіркове читання

Гра «Закінчи речення»

 

Лисиця наварила молочної каші, …

Розсердилася дуже Лисиця: … 

Журавель знайшов глечик з вузеньким горлом, …

Не гнівайся, куме, …

Прийшов Журавель, …

Журавель раз по раз устромляв дзьоба …

З того часу дружба …

 

  1. Читання в особах

 

VІ.Закріплення вивченого матеріалу

  1. Приказки до казки

• Наварив каші, тепер їж.

Їж сама, мила, коли таке зварила. 

• Як посолиш, так і їстимеш.

• Сама собі зварила, сама і поїм.

• Уміла варити, та не вміла подавати.

• Зварив кашу, то не жалій масла.

• Зварив кашу, так і їж.

• З ними каші не звариш

А тепер, діти, перевірте свої знання за допомогою тесту.

  1. Тест
  1. Цей твір є ...

А. оповіданням     Б. казкою

2. Хто перший запросив приятеля у гості?

А. Лисичка      Б. Журавель

3. На що сподівався кожен із гостей?

А.що прийде у гості й гарно поговорить

Б. що прийде у гості й гарно поїсть

4. Від чого народ застерігає у цій казці?

А. від скупості   Б. від лінощів

5. Яка головна думка твору?

А.комусь можеш робити як-небудь, аби тобі робили добре

Б. роби комусь так, як хочеш, щоб робили тобі

3. Які ще твори І. Я. Франка вам відомі?

4. Галерея казок Івана Франка.

 

 

 

 

 

 

VІ. Зупинка театральна.

Театр - це установа,
що здійснює сценічні вистави.
Де ми з вами побуваємо і пригадаємо українську народну казку «Лисичка і журавель».
Інсценізація казки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІ. Підсумок уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Чи справдились наші очікування?

 (Діти роблять висновки відносно своїх міркувань.)

КАЗКА ВЧИТЬ БУТИ: обережними, розумними, добрими, доброзичливими.

Попереджувати своїх друзів про небезпеку.

Діти, які поради ви дали б своїм друзям, щоб вони не потрапили у такі неприємні ситуації, як герої казки «Лисичка та Журавель»?

 

Можливі поради: Коли гарно другові, то гарно й тобі.

Як почастуєш друга, так він і подякує.

На добро відповідати добром, а зло вміти прощати.

Пам’ятати народний вислів: «Як посолиш,так і їстимеш»

 

VІIІ. Домашнє завдання (на вибір)

docx
Додано
25 липня 2019
Переглядів
1484
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку