Конспект уроку з природознавства 3 клас. Тема " Людина – частина довкілля. Практична робота: «Правила поведінки в природі»"

Про матеріал
Конспект уроку з природознавства 3 клас. Тема " Людина – частина довкілля. Практична робота: «Правила поведінки в природі»". Призначений для вчителів початкових класів, а також студентів педагогічних універстетів.
Перегляд файлу

Тема. Людина – частина довкілля. Практична робота: «Правила поведінки в природі».

Мета: формувати в учнів уявлення про людину, про особливість і неповторність кожної особи; встановлювати подібності й відмінності між людиною і твариною; навчати учнів поважати своїх друзів.

Обладнання: таблиці; гра; ситуації морального змісту.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

— Що належить до живої природи?

— Які царства пов’язані між собою?

  • Робота в малих групах (використовується інтерактивна технологія).

Завдання на кольорових картках.

І група (зелені). Чому царство рослин не може жити без неживої при-

роди і царства тварин?

ІІ група (жовті). Чому тварини не можуть жити без неживої природи і рослин?

ІІІ група(сині).Чому людина неможе жити без неживої природи, рослин, тварин і навіть без мікроорганізмів?

Учні по групах доповідають про виконане завдання.

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці поговоримо про людину, її відмінність від інших живих організмів та її місце у природі.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1.            Розповідь учителя з елементами бесіди.

—Людина — частина живої природи. Людина водночас належить і до тваринного світу, і є членом суспільства. Люди здатні мислити, розмовляти, працювати, вони відрізняються від тварин і рослин. Вони — ніби старші брати і сестри всіх звірів і птахів. Людина посідає особливе місце в природі.

  • Чому людина — живий організм?
  • Чим вона відрізняється від інших живих організмів?
  1.            Створення проблемної ситуації.

Ситуація 1. У кішки з’явились маленькі кошенята. Мама-кішка навчає своїх малят. Як? (За допомогою рухів, звуків)

Ситуація2. У матері народилася донечка. Мама теж навчає її. Як? (За допомогою рухів, слів)

— Отже, людину від інших живих організмів відрізняє праця. А ще відрізняє й те, що вона весь час думає.

—Як же людина пов’язана з неживою природою?

—А з живою природою?

3. Колективна робота.

Складання схеми про зв’язок людини з живою і неживою природою.

4. Робота з текстом.

1) Читання статті «Людина — живий організм».

2) Творча робота в малих групах.

І група (зелені). Чим людина відрізняється від інших живих організмів?

ІІ група (жовті). З чого складається організм людини?

ІІІ група (сині). Які ознаки живих організмів має людина? Учні по групах доповідають про виконане завдання.

5. Фізкультхвилинка.

6. Практична робота.

— Ми часто з вами говоримо про правила поведінки в школі, в їдальні, про культуру спілкування, про правила ввічливості.

Сьогодні поговоримо про правила поведінки в природі. Такі слова "Зберегти природу – зберегти життя" – це девіз наших уроків з основ екології.

— Спробуйте відповісти на питання:

Чому ми дружимо з лісом, для чого він потрібен людям?

(Орієнтовні відповіді учнів:

— Ліс – наше багатство, зелене вбрання нашої Землі, чисте повітря, будинок звірів і птахів.

— Без лісу, природи людина не може жити, все взаємопов'язане.

 — Ліс – домівка для звірів і птахів, а також для рослин).

  •        Рубрика "Чи знаєте ви рослини?".

Учитель показує малюнки рослин, учні називають їх. (Кульбаба, конвалія, подорожник, ромашка).

— До якої групи їх можна віднести? (Лікарські рослини).

— При яких хворобах допомагають ці рослини?

Розглядають плакат, учень читає, всі слухають, запам'ятовують.

— Лікарські рослини можна збирати лише ті, яких багато у вашій місцевості. Частину рослин потрібно обов'язково залишати в природі.

Вчитель:

— Збір лікарських рослин повинен проводитися під керівництвом медичного працівника або працівника аптеки.

  •        Проблемна ситуація.

— Чи доводилося вам бачити таке?

Учениця:

— Бом-бом-бом!

Починається погром

Виїжджаєм на природу,

Тут багаття і там багаття,

Банки, склянки, всякий хлам.

— Чи добре це?

— Що потрібно зробити після того, як закінчилася екскурсія або ваша прогулянка по лісі? (Зібрати сміття).

— А ось інша ситуація. В лісі ви побачили березу, зі стовбура якої тече сік. Уявіть, що вона жива, що б вона сказала? (Відповіді учнів).

Вчитель:

— А наша берізка ось що говорить.

Учениця зображує дерево-берізку і каже:

— Люди добрі! Пожалійте мене! Гострими ножами ви ріжете мій стовбур, через ці крапельки соку мої сили покидають мене.

Вчитель:

— Що ви зробите? Який варіант відповіді виберете?

На дошці:

  •   Пройду повз.
  •   Закрию ранку глиною або пластиліном.
  •   Поп'ю соку і піду далі.

Розглядають плакат, учень читає, всі слухають, запам'ятовують.

— Не збирати березовий сік. Пам'ятай, що це шкодить дереву.

Вчитель розповідає про плановий збір березового соку, про промислову заготівлю березового соку за певними правилами, з допомогою спеціальних пристосувань. Щоб шкода дереву була мінімальною, чималу частину соку заготовляють на вирубках з пнів. Тому в деяких магазинах буває у продажу березовий сік. Березовий сік нагадує за смаком підсолоджену воду. Але цей напій легко замінити будь-яким соком або морсом, приготованим з варення. І природі не буде завдано шкоди.

  •        Станція "Екологічні знаки".

Розглядають плакати із зображенням і написом, учень читає.

а) Не ламай гілки дерев і чагарників.

Вчитель:

— Чому не можна це робити? (Відповіді учнів).

б) Не рви в лісі, на лузі квітів. Нехай красиві рослини залишаються в природі! Пам'ятай, що букети можна складати тільки з тих рослин, які вирощені людиною.

Вчитель:

—Чому не можна рвати квіти? (Відповіді учнів).

Вчитель:

— Виріс на лузі квітка "у себе вдома".

Висновок робить учень, читаючи вірш:

— Якщо я зірву квітку,

Якщо ти зірвеш квітку,

Якщо всі ми, я і ти,

зірвемо квіти,

Спорожніють всі галявини

і не буде краси.

  •        Рубрика "чи знаєш ти?"

Що це за трави, яку й сліпі знають? (кропива)

У яких рослин немає коренів, стебел, листків, квітів? (у грибів)

З якого дерева роблять сірники? (з осики)

Яке дерево використовують для виготовлення лиж? (березу)

Який квітка має чоловіче і жіноче імена одночасно? (Іван-да-Мар’я)

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

  •               Читання пам'ятки юного друга природи.

Хто з вас хоче бути природі другом? Для цього потрібно дотримуватися таких правил.

Десять «не можна»:

  1.     Розоряти пташині гнізда;
  2.     Зривати і кидати квіти, збирати великі букети;
  3.     Ламати гілки дерев і кущів;
  4.     Знищувати комах;
  5.     Шуміти в лісі;
  6.     Розводити багаття без дорослих;
  7.     Залишати сміття в лісі і водоймах;
  8.     Збивати мухомори та інші поганки;
  9.     Вбивати жаб і вужів;
  10. Брати лісових звірів додому.
  •   Робота в зошиті

IV. ПІДСУМОК УРОКУ

— Доведіть, що людина — частина живої природи.

— Що відрізняє людину від тварини?

— Кого ми можемо назвати Людиною з великої літери?

Як потрібно вести себе в природі?

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 березня 2019
Переглядів
7040
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку