16 вересня о 18:00Вебінар: Робота з дітьми, що мають синдром Дауна: цікаво про важливе

Конспект уроку з природознавства 3 клас. Тема " Людина – частина довкілля. Практична робота: «Правила поведінки в природі»"

Про матеріал
Конспект уроку з природознавства 3 клас. Тема " Людина – частина довкілля. Практична робота: «Правила поведінки в природі»". Призначений для вчителів початкових класів, а також студентів педагогічних універстетів.
Перегляд файлу

Тема. Людина – частина довкілля. Практична робота: «Правила поведінки в природі».

Мета: формувати в учнів уявлення про людину, про особливість і неповторність кожної особи; встановлювати подібності й відмінності між людиною і твариною; навчати учнів поважати своїх друзів.

Обладнання: таблиці; гра; ситуації морального змісту.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

— Що належить до живої природи?

— Які царства пов’язані між собою?

  • Робота в малих групах (використовується інтерактивна технологія).

Завдання на кольорових картках.

І група (зелені). Чому царство рослин не може жити без неживої при-

роди і царства тварин?

ІІ група (жовті). Чому тварини не можуть жити без неживої природи і рослин?

ІІІ група(сині).Чому людина неможе жити без неживої природи, рослин, тварин і навіть без мікроорганізмів?

Учні по групах доповідають про виконане завдання.

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці поговоримо про людину, її відмінність від інших живих організмів та її місце у природі.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1.            Розповідь учителя з елементами бесіди.

—Людина — частина живої природи. Людина водночас належить і до тваринного світу, і є членом суспільства. Люди здатні мислити, розмовляти, працювати, вони відрізняються від тварин і рослин. Вони — ніби старші брати і сестри всіх звірів і птахів. Людина посідає особливе місце в природі.

  • Чому людина — живий організм?
  • Чим вона відрізняється від інших живих організмів?
  1.            Створення проблемної ситуації.

Ситуація 1. У кішки з’явились маленькі кошенята. Мама-кішка навчає своїх малят. Як? (За допомогою рухів, звуків)

Ситуація2. У матері народилася донечка. Мама теж навчає її. Як? (За допомогою рухів, слів)

— Отже, людину від інших живих організмів відрізняє праця. А ще відрізняє й те, що вона весь час думає.

—Як же людина пов’язана з неживою природою?

—А з живою природою?

3. Колективна робота.

Складання схеми про зв’язок людини з живою і неживою природою.

4. Робота з текстом.

1) Читання статті «Людина — живий організм».

2) Творча робота в малих групах.

І група (зелені). Чим людина відрізняється від інших живих організмів?

ІІ група (жовті). З чого складається організм людини?

ІІІ група (сині). Які ознаки живих організмів має людина? Учні по групах доповідають про виконане завдання.

5. Фізкультхвилинка.

6. Практична робота.

— Ми часто з вами говоримо про правила поведінки в школі, в їдальні, про культуру спілкування, про правила ввічливості.

Сьогодні поговоримо про правила поведінки в природі. Такі слова "Зберегти природу – зберегти життя" – це девіз наших уроків з основ екології.

— Спробуйте відповісти на питання:

Чому ми дружимо з лісом, для чого він потрібен людям?

(Орієнтовні відповіді учнів:

— Ліс – наше багатство, зелене вбрання нашої Землі, чисте повітря, будинок звірів і птахів.

— Без лісу, природи людина не може жити, все взаємопов'язане.

 — Ліс – домівка для звірів і птахів, а також для рослин).

  •        Рубрика "Чи знаєте ви рослини?".

Учитель показує малюнки рослин, учні називають їх. (Кульбаба, конвалія, подорожник, ромашка).

— До якої групи їх можна віднести? (Лікарські рослини).

— При яких хворобах допомагають ці рослини?

Розглядають плакат, учень читає, всі слухають, запам'ятовують.

— Лікарські рослини можна збирати лише ті, яких багато у вашій місцевості. Частину рослин потрібно обов'язково залишати в природі.

Вчитель:

— Збір лікарських рослин повинен проводитися під керівництвом медичного працівника або працівника аптеки.

  •        Проблемна ситуація.

— Чи доводилося вам бачити таке?

Учениця:

— Бом-бом-бом!

Починається погром

Виїжджаєм на природу,

Тут багаття і там багаття,

Банки, склянки, всякий хлам.

— Чи добре це?

— Що потрібно зробити після того, як закінчилася екскурсія або ваша прогулянка по лісі? (Зібрати сміття).

— А ось інша ситуація. В лісі ви побачили березу, зі стовбура якої тече сік. Уявіть, що вона жива, що б вона сказала? (Відповіді учнів).

Вчитель:

— А наша берізка ось що говорить.

Учениця зображує дерево-берізку і каже:

— Люди добрі! Пожалійте мене! Гострими ножами ви ріжете мій стовбур, через ці крапельки соку мої сили покидають мене.

Вчитель:

— Що ви зробите? Який варіант відповіді виберете?

На дошці:

  •   Пройду повз.
  •   Закрию ранку глиною або пластиліном.
  •   Поп'ю соку і піду далі.

Розглядають плакат, учень читає, всі слухають, запам'ятовують.

— Не збирати березовий сік. Пам'ятай, що це шкодить дереву.

Вчитель розповідає про плановий збір березового соку, про промислову заготівлю березового соку за певними правилами, з допомогою спеціальних пристосувань. Щоб шкода дереву була мінімальною, чималу частину соку заготовляють на вирубках з пнів. Тому в деяких магазинах буває у продажу березовий сік. Березовий сік нагадує за смаком підсолоджену воду. Але цей напій легко замінити будь-яким соком або морсом, приготованим з варення. І природі не буде завдано шкоди.

  •        Станція "Екологічні знаки".

Розглядають плакати із зображенням і написом, учень читає.

а) Не ламай гілки дерев і чагарників.

Вчитель:

— Чому не можна це робити? (Відповіді учнів).

б) Не рви в лісі, на лузі квітів. Нехай красиві рослини залишаються в природі! Пам'ятай, що букети можна складати тільки з тих рослин, які вирощені людиною.

Вчитель:

—Чому не можна рвати квіти? (Відповіді учнів).

Вчитель:

— Виріс на лузі квітка "у себе вдома".

Висновок робить учень, читаючи вірш:

— Якщо я зірву квітку,

Якщо ти зірвеш квітку,

Якщо всі ми, я і ти,

зірвемо квіти,

Спорожніють всі галявини

і не буде краси.

  •        Рубрика "чи знаєш ти?"

Що це за трави, яку й сліпі знають? (кропива)

У яких рослин немає коренів, стебел, листків, квітів? (у грибів)

З якого дерева роблять сірники? (з осики)

Яке дерево використовують для виготовлення лиж? (березу)

Який квітка має чоловіче і жіноче імена одночасно? (Іван-да-Мар’я)

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

  •               Читання пам'ятки юного друга природи.

Хто з вас хоче бути природі другом? Для цього потрібно дотримуватися таких правил.

Десять «не можна»:

  1.     Розоряти пташині гнізда;
  2.     Зривати і кидати квіти, збирати великі букети;
  3.     Ламати гілки дерев і кущів;
  4.     Знищувати комах;
  5.     Шуміти в лісі;
  6.     Розводити багаття без дорослих;
  7.     Залишати сміття в лісі і водоймах;
  8.     Збивати мухомори та інші поганки;
  9.     Вбивати жаб і вужів;
  10. Брати лісових звірів додому.
  •   Робота в зошиті

IV. ПІДСУМОК УРОКУ

— Доведіть, що людина — частина живої природи.

— Що відрізняє людину від тварини?

— Кого ми можемо назвати Людиною з великої літери?

Як потрібно вести себе в природі?

 

docx
Додано
31 березня
Переглядів
189
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку