Тема. Людина – частина довкілля. Практична робота: «Правила поведінки в природі».
Мета: формувати в учнів уявлення про людину, про особливість і неповторність кожної особи; встановлювати подібності й відмінності між людиною і твариною; навчати учнів поважати своїх друзів.
Обладнання: таблиці; гра; ситуації морального змісту.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
— Що належить до живої природи?
— Які царства пов’язані між собою?
Завдання на кольорових картках.
І група (зелені). Чому царство рослин не може жити без неживої при-
роди і царства тварин?
ІІ група (жовті). Чому тварини не можуть жити без неживої природи і рослин?
ІІІ група(сині).Чому людина неможе жити без неживої природи, рослин, тварин і навіть без мікроорганізмів?
Учні по групах доповідають про виконане завдання.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці поговоримо про людину, її відмінність від інших живих організмів та її місце у природі.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
—Людина — частина живої природи. Людина водночас належить і до тваринного світу, і є членом суспільства. Люди здатні мислити, розмовляти, працювати, вони відрізняються від тварин і рослин. Вони — ніби старші брати і сестри всіх звірів і птахів. Людина посідає особливе місце в природі.
Ситуація 1. У кішки з’явились маленькі кошенята. Мама-кішка навчає своїх малят. Як? (За допомогою рухів, звуків)
Ситуація2. У матері народилася донечка. Мама теж навчає її. Як? (За допомогою рухів, слів)
— Отже, людину від інших живих організмів відрізняє праця. А ще відрізняє й те, що вона весь час думає.
—Як же людина пов’язана з неживою природою?
—А з живою природою?
3. Колективна робота.
Складання схеми про зв’язок людини з живою і неживою природою.
4. Робота з текстом.
1) Читання статті «Людина — живий організм».
2) Творча робота в малих групах.
І група (зелені). Чим людина відрізняється від інших живих організмів?
ІІ група (жовті). З чого складається організм людини?
ІІІ група (сині). Які ознаки живих організмів має людина? Учні по групах доповідають про виконане завдання.
5. Фізкультхвилинка.
6. Практична робота.
— Ми часто з вами говоримо про правила поведінки в школі, в їдальні, про культуру спілкування, про правила ввічливості.
Сьогодні поговоримо про правила поведінки в природі. Такі слова "Зберегти природу – зберегти життя" – це девіз наших уроків з основ екології.
— Спробуйте відповісти на питання:
Чому ми дружимо з лісом, для чого він потрібен людям?
(Орієнтовні відповіді учнів:
— Ліс – наше багатство, зелене вбрання нашої Землі, чисте повітря, будинок звірів і птахів.
— Без лісу, природи людина не може жити, все взаємопов'язане.
— Ліс – домівка для звірів і птахів, а також для рослин).
Учитель показує малюнки рослин, учні називають їх. (Кульбаба, конвалія, подорожник, ромашка).
— До якої групи їх можна віднести? (Лікарські рослини).
— При яких хворобах допомагають ці рослини?
Розглядають плакат, учень читає, всі слухають, запам'ятовують.
— Лікарські рослини можна збирати лише ті, яких багато у вашій місцевості. Частину рослин потрібно обов'язково залишати в природі.
Вчитель:
— Збір лікарських рослин повинен проводитися під керівництвом медичного працівника або працівника аптеки.
— Чи доводилося вам бачити таке?
Учениця:
— Бом-бом-бом!
Починається погром
Виїжджаєм на природу,
Тут багаття і там багаття,
Банки, склянки, всякий хлам.
— Чи добре це?
— Що потрібно зробити після того, як закінчилася екскурсія або ваша прогулянка по лісі? (Зібрати сміття).
— А ось інша ситуація. В лісі ви побачили березу, зі стовбура якої тече сік. Уявіть, що вона жива, що б вона сказала? (Відповіді учнів).
Вчитель:
— А наша берізка ось що говорить.
Учениця зображує дерево-берізку і каже:
— Люди добрі! Пожалійте мене! Гострими ножами ви ріжете мій стовбур, через ці крапельки соку мої сили покидають мене.
Вчитель:
— Що ви зробите? Який варіант відповіді виберете?
На дошці:
Розглядають плакат, учень читає, всі слухають, запам'ятовують.
— Не збирати березовий сік. Пам'ятай, що це шкодить дереву.
Вчитель розповідає про плановий збір березового соку, про промислову заготівлю березового соку за певними правилами, з допомогою спеціальних пристосувань. Щоб шкода дереву була мінімальною, чималу частину соку заготовляють на вирубках з пнів. Тому в деяких магазинах буває у продажу березовий сік. Березовий сік нагадує за смаком підсолоджену воду. Але цей напій легко замінити будь-яким соком або морсом, приготованим з варення. І природі не буде завдано шкоди.
Розглядають плакати із зображенням і написом, учень читає.
а) Не ламай гілки дерев і чагарників.
Вчитель:
— Чому не можна це робити? (Відповіді учнів).
б) Не рви в лісі, на лузі квітів. Нехай красиві рослини залишаються в природі! Пам'ятай, що букети можна складати тільки з тих рослин, які вирощені людиною.
Вчитель:
—Чому не можна рвати квіти? (Відповіді учнів).
Вчитель:
— Виріс на лузі квітка "у себе вдома".
Висновок робить учень, читаючи вірш:
— Якщо я зірву квітку,
Якщо ти зірвеш квітку,
Якщо всі ми, я і ти,
зірвемо квіти,
Спорожніють всі галявини
і не буде краси.
— Що це за трави, яку й сліпі знають? (кропива)
— У яких рослин немає коренів, стебел, листків, квітів? (у грибів)
— З якого дерева роблять сірники? (з осики)
— Яке дерево використовують для виготовлення лиж? (березу)
— Який квітка має чоловіче і жіноче імена одночасно? (Іван-да-Мар’я)
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
— Хто з вас хоче бути природі другом? Для цього потрібно дотримуватися таких правил.
Десять «не можна»:
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
— Доведіть, що людина — частина живої природи.
— Що відрізняє людину від тварини?
— Кого ми можемо назвати Людиною з великої літери?
— Як потрібно вести себе в природі?