Конспект уроку з природознавства 3 клас. Тема " Ґрунт як середовище існування рослин і тварин. Лабораторна робота. Склад ґрунту "

Про матеріал
Конспект уроку з природознавства 3 клас. Тема " Ґрунт як середовище існування рослин і тварин. Лабораторна робота. Склад ґрунту ". Призначений для вчителів початкових класів, а також студентів педагогічних універстетів.
Перегляд файлу

Тема. Ґрунт як середовище існування рослин і тварин. Лабораторна робота. Склад ґрунту.

Мета: формувати поняття ґрунт; уявлення про перегній, про склад ґрунту (повітря, вода, перегній, пісок, глина, мінеральні солі); формувати вміння спостерігати, узагальнювати, здійснювати спілкування, самостійно висловлювати свою думку; виховувати допитливість, самостійність, доказовість мислення, бажання прислухатися до думки іншої людини.

Обладнання: таблиця «Ґрунт», роздатковий матеріал, макет «Ґрунтовий розріз», колекція «Ґрунти твоєї місцевості», по два шматочки ґрунту у коробочках, склянка з водою й паличка на кожну парту; демонстраційний матеріал: спиртівка, металева коробочка з сухим ґрунтом (чорнозем із залишками рослин), сірники, скло, металева коробочка з вологим ґрунтом

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Наша планета — Земля.

Щедра вона і багата.

Гори, ліси і поля —

Наша домівка, малята.

— А для кого ще Земля є домівкою?

1.Створення асоціативної павутинки.

                                              Птахи

                             Люди  Тварини

 

                         Рослини                           Комахи

 

                                                Ґрунт

2.Відгадування загадок.

— Життя є як на землі, так і під землею. Які істоти живуть під землею? (Миші, кроти, черв’яки, різні комахи.)

— Один з підземних жителів — сьогоднішній гість нашого уроку.

А хто це, дізнаєтеся, відгадавши ці загадки.

Одяг багатий,

Та сам він сліпуватий,

Живе без віконця, 

Під землею риє нірки,

А над ними робить гірки.

                                   (Кріт.)

Не бачить він сонця.

                         (Кріт.)

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

Відгадайте загадку і ви дізнаєтесь тему сьогоднішнього уроку.

Мене б’ють, товчуть, ріжуть, перевертають — Я все терплю і всім добром плачу. (Ґрунт.)

— Отже, діти, ми будемо говорити про забруднення Землі, про те, як хворіє ґрунт.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

плачу. (Ґрунт.)

  Землею називають нашу планету, але землею можуть називати й ґрунт. Тобто ґрунт можна називати родючою землею.

— Чи доводилося вам спостерігати, як навесні чи восени люди перекопують землю? Ви бачили, що верхній шар темніший і пухкіший? Саме на ньому ростуть рослини. Цей верхній пухкий шар землі, на якому ростуть рослини, називається ґрунтом.

  1. Хорове читання «буксиром» (з дошки).

Ґрунт — верхній родючий шар землі, на якому ростуть рослини і де живуть різні живі організми.

2. Робота в зошиті (завдання 1, 2).

3. Проведення досліду.

— Малюєте ви дуже гарно. А зараз ви висадите зернята в родючий ґрунт, який я приніс вам, і в пісок. Упродовж тижня ви будете доглядати за цими посівами і спостерігати, де зернята зійшли краще.

  1. Бесіда.

— Утворити такий ґрунт допомагають сусіди крота, всім відомі дощові черв’яки. Багато кому вони здаються неприємними, негарними. Тіло їхнє вологе і слизьке, забарвлення червонувате. Шкіра їхня повинна бути вологою, тому вони і ховаються у землі. Коли черв’як повзе, тілом пробігають хвилі м’язових скорочень, у результаті цього черв’як поступово пересувається вперед.

— Чи доводилося вам витягати черв’яка на поверхню землі? Чи легко його витягати? (Ні.) Чому? (З обох боків тіла у нього щетинки, які спрямовані назад, тому і важко його витягати.)

— Прокладаючи підземні ходи, черв’як розпушує ґрунт і удобрює його своїми виділеннями слизу та залишками рослин, які хазяйновито затягує в нірки. Так він сприяє утворенню перегною і допомагає людям-землеробам.

— Давайте згадаємо казочку, в якій маленькій дівчинці довелося спілкуватися і деякий час жити з підземними мешканцями. («Дюймовочка». Дюймовочка жила під землею у Миші і ледве не стала нареченою Крота.)

 

5.Слухання оповідання.

— Послухайте оповідання В. Сухомлинського про ще одного мешканця, для якого нірки — підземні комори.

У глибокій норі живе сірий хом’як. Кожух у нього м’якенький, пухнастий. З ранку до вечора працює хом’як, до зими готується. Біжить в поле, шукає колосочки. Вимолочує з них зерно і ховає в рот. На те в нього мішечки є за щоками. Принесе в нору, висипле з мішечків. Та й знову біжить у поле…

— У чому хом’як приносить до своєї нори-комори запаси на зиму?

— Хто вдома спостерігає за повадками хом’ячка?

6. Фізкультхвилинка.

Хомка, хомка, хом’ячок,

Весь смугастенький бочок.

Хомка раненько встає.

Шийку миє, щічки тре.

Підмітає Хомка хатку

І виходить на зарядку.

Раз, два, три, чотири, п’ять!

Хоче Хомка сильним стать.

7. Робота в зошиті (завдання 3).

— Багато років тому природне середовище практично не відчувало на собі діяльності людини. Воно легко самоочищувалося, самовідновлювалося. Але минали тисячоліття, людина перетворилася на могутню силу, яка впливає на природу.

У результаті господарської діяльності людини виникли глобальні екологічні кризові ситуації. Дуже швидкими темпами погіршується стан ґрунтів. Сучасна людина здатна зруйнувати ґрунт за один-два роки. А як відомо, щоб відновити родючість ґрунту, потрібні тисячі років.

8. Робота в зошиті (завдання 4).

9. Бесіда.

  Діти з кожним роком все частіше кротові та його родичам доводиться переселятися. Шукати інше житло вони змушені тому, що ґрунт хворіє на різні хвороби. А хто винен у цьому? (Люди.)

— Не тільки вони. Існує дуже небезпечне захворювання ґрунту — ерозія. Це слово означає «роз’їдати». Головні руйнівні сили — вода і повітря, проте в багатьох випадках ерозію спричиняє необачна діяльність людини.

Згадаймо, як наші пращури-слов’яни обробляли землю. З давніх-давен вони орали її відвальним плугом. При цьому верхній шар разом із рослинними рештками опинявся внизу, а більш глибинний вивертався нагору. І тут з’являвся ще один ворог ґрунту. Який, дізнаєтеся, відгадавши загадку.

Вільним козаком гуляє,

Часто напрямки міняє

І на морі, і на суші.

Влітку дітям трусить груші,

Всім приносить прохолоду,

Хвилями здіймає воду.

Білий сніг у полі стеле,

Вітряком пшеницю меле.

Власне, в нього справи різні,

Часом добрі, часом грізні.

Має назву з п’яти літер.

Здогадались, що це? (Вітер.)

— Підсохнувши, ґрунт легко ставав здобиччю вітру: посилиться він — і грудки землі не просто перекочуються, а перескакують на 3—4 м уперед. Швидкість надає їм руйнівної сили, що завдає непоправної шкоди посівам. Грудочки ґрунту розривають сходи, молоді ніжні рослини після такого «бомбардування» вже не в змозі відійти — вони гинуть. Від таких ударів руйнується і верхній шар ґрунту — він перетворюється на пил. Як захистити землю від видування?

10. Гра «Твердження-провокації».

1)Я  думаю, що зелені насадження допомагають у боротьбі з вітровою ерозією ґрунтів. (Так, дерева та кущі затримують видування ґрунту.)

2)Зміни, викликані виробничою діяльністю людини в природі, не завдають їй шкоди. (Ні. Людина також страждає (навести приклади).)

3)Щоб зберегти природу, треба відмовитися від споживання її багатств. (Ні. Господарювати, користуватися нею треба ощадливо й бережливо.)

4)У  природі ніщо не існує самостійно, окремо, всі її елементи взаємопов’язані. (Так. Зміна однієї ланки веде до змін у всьому ланцюжку.)

— Великою бідою для ґрунту можуть бути дощові, талі води, коли вони стікають по схилах горба або похилої місцевості. Спочатку вони стікають струмочком і від цього в ґрунті утворюється маленька борозенка. З кожним роком вона глибшає і перетворюється на яр. Яри руйнують поверхню землі. Вони стають ранами та шрамами на її поверхні. І знову бідним кротам, доводиться переселятися в інші місця.

11. Ділова гра «Мікрофон».

Кореспондент ставить запитання.

1)У  наслідок чого утворюється яр? (З пагорбів ґрунт змивається талою чи дощовою водою.)

2)Які причини його росту? (Поступово маленька борозенка глибшає і перетворюється на яр.)

3)Чим шкідливі яри? (Цінні чорноземи вилучаються з виробництва, змиваючись дощовими водами.)

4)Як зупинити ріст яру? (Розорювати землі впоперек нахилу місцевості. На схилах пагорбів висаджувати дерева і кущі.)

5)Що можуть запропонувати школярі у боротьбі з ярами? (Допомагати дорослим у висадці та догляданні молодих насаджень уздовж ярів або навкруги них.)

V. ПІДСУМОК УРОКУ

  Саморефлексія.

Я знаю… (що в Україні найцінніші чорноземи; що їх треба оберігати; що ґрунти утворюються багато років; що життя кожної рослини тісно пов’язане з ґрунтом: тут рослина починає своє життя на ґрунті росте і розвивається, тут вона і відживає; що все в природі взаємопов’язане).

Я вмію… (встановлювати екологічні ланцюжки, робити висновки, допомагати дорослим при посадці рослин).

Я ціную… (нові знання, корисні поради, думки товаришів).

 

docx
Додано
31 березня
Переглядів
147
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку