Конспект уроку з природознавства 3 клас. Тема "Яку воду ми п’ємо. Способи очищення води. Лабораторна робота. Механічні способи очищення води"

Про матеріал
Конспект уроку з природознавства 3 клас. Тема "Яку воду ми п’ємо. Способи очищення води. Лабораторна робота. Механічні способи очищення води". Призначений для вчителів початкових класів, а також студентів педагогічних універстетів.
Перегляд файлу

Тема. Яку воду ми п’ємо. Способи очищення води. Лабораторна робота. Механічні способи очищення води.

Мета: дати поняття про воду як безумовний скарб природи; підвести до усвідомлення необхідності зберігати і примножувати природні багатства, раціонально їх використовувати; розвивати свідоме відповідальне ставлення до своїх учинків, що можуть зашкодити навколишньому середовищу; виховувати любов до рідної природи, уміння відчувати її красу та гармонію.

Обладнання: дидактичний матеріал: картки, загадки, вірші, оповідання, ілюстрації.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Сідайте, діти! На уроці

Зустрілися ми знову.

Про нашу чарівну природу

Поведемо розмову.

ІІ. СТВОРЕННЯ ПРОБЛЕМНОЇ СИТУАЦІЇ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

— Відгадайте загадку.

Я мокра. Потрібна всім живим істотам. Усі тварини, рослини і люди загинуть без мене. Що я? (Вода.)

— Отже, ви дізналися, про що йтиметься на сьогоднішньому уроці. Ми поговоримо про те, як зберегти блакитні очі Землі чистими, до чого може призвести недбале ставлення до води.

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Бесіда.

— Ми вирушаємо у мандрівку дивовижною країною — Країною Води. Допомагатиме нам у цій подорожі невгамовна жителька цієї країни — Крапелька. Крапелька прийшла до нас не з порожніми руками. Подивіться, що вона принесла. Це глобус, модель Землі.

— Якого кольору на ньому більше? (Блакитного.) Чому? (Тому що води на земній кулі більше, ніж суходолу.)

— Космонавти стверджують, що Земля з космосу надзвичайно гарна. Вона виблискує всіма відтінками білих, синіх, зелених та фіолетових барв. І все це завдяки воді. Зелені долини звивистих рік… Блакитні лісові озера… Дзвінкі джерела… Криниці з кришталевою водою… Безмежна морська гладь… Крижані гори — айсберги серед сірих холодних хвиль… Білі льодові пустелі полюсів. Усі ці краєвиди — такі різні — створені водою.

— Чи не забагато на Землі води? Ні, її саме стільки, скільки треба, щоб планета не замерзла. Саме вода обігріває нашу Землю взимку, віддаючи їй тепло, що взяла від сонечка влітку. На нашій планеті так багато води, що її можна було б назвати не Землею, а Водою.

  1. Гра «Естафета».

Діти, передаючи з рук у руки паперову модель крапельки, називають воду в природних явищах. (Дощ, хмари, сніг, град, роса, туман, іній, веселка, бурулька, малюнок на склі, снігові скульптури, лід тощо.)

  1. Мандрівка з Крапелькою.

— Яке значення має вода для живої природи?

Вода — це життя. Тисячі років може пролежати зернятко у сухій землі. Та коли на нього падають краплини води, воно обов’язково проросте. Вода — це безцінний дар природи. Спробуйте уявити життя сучасної людини без води. Ви не зможете попити, приготувати їжу, вмитися, поплавати, не буде електричного струму, який виробляють гідроелектростанції, не буде дощу і снігу, у небі не з’явиться веселка. Жахлива картина!

Крапелька принесла тривожні новини. Країна Води у великій небезпеці! Тож вирушаймо у подорож і дізнаємось, яка біда спіткала ріки, озера, моря та їхніх мешканців. Ми попливемо на чарівному човнику.

А ось і річка, якою ми будемо подорожувати.

(На дошці — схема-план річки.)

а) Перша зупинка.

— Ми дісталися до першої зупинки. Це якесь село. Хто з вас був у селі? Яку б назву ви дали цьому селу? Як і кожне село, його оточують великі поля. На них ростуть різноманітні рослини. Їх треба доглядати. А ось у небі з’явився літак. Як ви гадаєте, що він робить над полями? (Розпилює хімічні добрива, отруту для шкідників.) Усе це потрапляє у річку, від цього гинуть її мешканці.

— Подивіться, що це? (Мешканці села на березі річки влаштували звалище сміття.) До чого це може призвести? Яке правило поведінки в природі біля водойми порушують селяни? Знайдіть це правило у кольоровій вставці зошита. (Не викидай сміття у водойми.)

б) Друга зупинка.

— Пливемо далі. Наступна зупинка — хімічний завод. Він виготовляє корисні і потрібні речі. Але й забруднює річку. Як саме? (Скидає у воду відходи, викидає в повітря брудний дим, що потрапляє до хмаринок, і отрута разом з дощем забруднює воду й землю.)

— Яке б правило ви запропонували виконувати дорослим? Для кращого його запам’ятовування придумайте відповідний знак. (Словесне малювання, наприклад: з великої труби заводу стікає брудна вода у водойму. На знак заборони — перекреслити червоною лінією.)

в) Третя зупинка.

— А ось ще одна зупинка. Тут, здається, все гарно. Люди відпочивають, плавають на моторних човнах. Але й тут річку та її мешканців спіткає небезпека. Яка? (Бензин із моторних човнів та катерів потрап ляє прямо у воду.)

— Зараз ми з вами знімемо відеофільм про чисту річку, в якій корисно і приємно купатися. І водночас відпочинемо.

4. Фізкультхвилинка (відеофільм).

Річку зараз ми знімаємо,

Хвилі всі ми зображаємо.

Вліво, вправо нас гойднуло,

Пташка крилами махнула.

Раз, два — всі пірнають!

Три, чотири — виринають!

П’ять, шість — на воді

Міцніють крильця молоді!

Сім, вісім — що є сили

Всі до берега приплили!

Дев’ять, десять — розвернулись,

Обсушились, потягнулись!

Покружляли, повертілись

І тихесенько усілись.

5. Робота в зошиті (завдання 1, 2).

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Звернення Краплинки до дітей з проханням від річки.

Ой, мене рятуйте, діти!

Витягайте з мене сміття,

Що кидають у мене всюди

І не дають мені життя.

Помирати рибка стала,

Так забруднена вода,

Вже купатись перестала

В каламуті дітвора.

Задихаюсь від бензину,

Масла, бруду, хоч умри

ЯК почнуть свої машини

Мити в річці шофери.

Я прошу вас, діти любі,

Порятуйте ви мене!

Проявіть знання, кмітливість,

Розум, вміння і добро!

— Що ми можемо зробити, щоб допомогти виправити таке жахливе становище водойм, запобігти новому забрудненню?

  1. Проведення досліду.

(Фільтрування води через вату.)

— Цей дослід показав, що забруднену воду можна очистити. У нас у класі за допомогою простого фільтра, а на заводах і фабриках — через спеціальні складні фільтри, очисні споруди. Люди повинні про це дбати.

— Тож що ми можемо порадити жителям села з нашої мандрівки і всіх інших населених пунктів, щоб зберегти річки чистими?

(На дошці з’являються записи:

Фільтрувати використану воду.

Розчищати водойми.

Не засмічувати річки.)

— А що зможете зробити ви самі для збереження води?

2. Поради Крапельки.

Закрути міцніше кран, 

Щоб не витік океан. 

Воду ти дарма не лий,

Дорожити нею вмій.

Пам’ятай:

5 склянок = 1 літр

10 літрів = 1 відро

100 літрів = 1 кубічний метр

— Полічіть, скільки води ви витрачаєте під час:

  • чищення зубів;
  • миття рук та обличчя.
  1. Складання прислів’я.

— Порадуємо Крапельку, складемо прислів’я.

не, назад, воду, збереш, Пролиту.

(Пролиту воду назад не збереш.)

  1. Вивчення скоромовки.

— Чиста вимова, як чиста джерельна вода.

Дзюркотить дзвінке джерельце,

впав у нього промінь сонця,

хвилі-дзеркальця заграли,

друзі в лузі заспівали.

 

Лісове джерельце, добре в нього серце,

всім дає водиці — і звірятку, й птиці,

тому й не міліє, дзюркотить, радіє.

— Коли радітиме Краплинка, і коли радітимемо ми — люди?

  1. Робота в зошиті (завдання 3).

V. ПІДСУМОК УРОКУ

— Вода «виліпила» «обличчя» нашої планети. Тому вона — це блакитні очі Землі, це її багатство. Вода необхідна для життя всіх живих організмів. Але людська недбалість, байдужість можуть призвести до біди. Щоб цього не сталося, кожен з вас може допомогти Крапельці та її друзям. Подумайте, як саме.

 

docx
Додано
31 березня
Переглядів
137
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку