Усе геніальне завжди починається з простого. Мотивація дітей пізнавати й учитися цілком залежить від учителя. Прості уроки природознавства й образотворчого мистецтва можна легко поєднувати. Учням ця інтеграція дуже подобається. Враження залишаються надовго, а знання не зникають. Про це та інші цікавинки далі в матеріалі.
“Урок – мандрівка
Інтегрований урок із природознавства й образотворчого мистецтва в 1 класі
Тема. Природознавство. Закріплювати вивчений матеріал із теми «Тварини»
Образотворче мистецтво. Цілісність форми. Створення форм в об’ємі. «Домашні улюбленці» (пластилін)”
ВЧИТЕЛЬ: Прикмета Ольга Сергіївна
ШКОЛА: СЗШ І-ІІІ ст. №4 м. Гайсина Вінницької обл.
Мета:
Завдання уроку
Перевірити знання учнів з теми, формувати вміння використовувати узагальнені знання для розʼвязання визначеного проблемного питання, формування природознавчої компетентності учнів на основі засвоєння системи інтегрованих знань про живу природу, формування мисленнєвих дій та операцій шляхом аналізу, порівняння, узагальнення й класифікації природничих об’єктів.
Доброго ранку, доброго дня!
Хай посміхаються діти щодня!
Кожному дому щастя бажаємо,
Маку — цвітіння, житу — врожаю,
Небові — миру, голубу — неба.
Кожній дитині — усього, що треба.
Природа – все : річки, пташки, гаї,
Людина – теж частиночка її.
І щоб людині на Землі прожити,
Природу треба знати і любити!
Барометр настрою.
- Сядьте зручніше, розслабте щоки, губи, плечі. Дихання рівне й спокійне.
Очима подивилися вгору, вниз, вправо, вліво, закрили очі.
А тепер уявіть, що ви – квітка, а ваші долоньки – бутони. Наша квіточка повільно розкривається... і стає такою гарною квіткою. Який настрій викликає у вас ця квітка?
— Подаруйте посмішку один одному і берімося до роботи.
Ігровий момент.
Учитель. Сьогодні до нас на урок завітав незвичайний гість. А щоб дізнатися хто це, вам необхідно відгадати загадку:
Не ходжу я, а стрибаю,
Бо я спритні ноги маю.
Через поле навмання
Перегнав би і коня.
Я страшенний боягуз,
Дуже я усіх боюсь.
(Заєць)
Сьогодні на уроці ми помандруємо із нашим гостем Зайчиком у царство тварин. Закріпимо знання з теми «Тварини» і працюватимемо з пластиліном. Виготовимо на площині зображення зайчика.
Що очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Відповіді дітей)
Наша подорож до царства тварин розпочалась. Але спочатку дізнаємось якої погоди чекати.
Ми ознайомились із погодою, та наша мандрівка продовжується.
Звірі |
|
Риби |
|
ТВАРИНИ |
|
Птахи |
|
Комахи |
Вчитель називає назву тварини. Якщо учні почують назву риби – плескають в долоні; назву птаха – махають руками (ніби летять);
назву комахи - присідають; назву звіра – крокують на місці. (Акула, зайчик, бджола, снігур, білка, щука, олень, карась, метелик…)
(Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=5K0z_wnBTa8)
Клас об’єднується на 4 групи.
Завдання для І групи - створити колаж “Значення тварин для людини”
(Дітям роздаються картинки із зображенням тварин. Вони з них роблять колаж і розповідають. Приклад:
“ Тварини долають велику користь людині: як джерело харчування (м’ясо, молоко, яйця); як джерело естетичної насолоди (метелики, птахи, рибки); джерело для наукових досліджень; джерело для народної медицини.”)
Завдання для ІІ групи- правильно оселіть тварин у їх «будиночки».
ведмідь лігво
лисиця дупло
білка барліг
бджола нора
вовк вулик
Завдання для ІІІ групи - знайти і позначити серед запропонованих тварин риб, назвати їх та їхні істотні ознаки. (На картинках зображено сома, метелика, щуку, карася, окуня. Зайвий - метелик. Ознаки риб: тіло вкрите лускою, живуть у воді...)
Завдання для ІVгрупи - знайти і позначити серед запропонованих тварин птахів., назвати їх та їхні істотні ознаки. (На картинках зображено синичку, горобця, окуня, дятла, снігура. Зайвий - окунь. Знаки птахів: тіло вкрите пір’ям, мають дзьоб, майже всі літають, вилуплюються із яйця).
Фізкультхвилинка
(Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=5gxZ2-Hoyqo)
Бліц-опитування
—Тварин дуже багато. Тварини, що відрізняються між собою формою тіла, розміром, забарвленням, зовнішнім виглядом, належать до різних видів.
За певними ознаками серед них також виокремлюють різні групи. Згадаймо їх.
• Лелека, горобець, ластівка — це... (птахи).
• Лисиця, ведмідь, вовк — це... (звірі).
• Бджола, комар, сонечко — це... (комахи).
• Карась, щука, лящ — це... (риби).
• Яка істотна ознака птахів? (Тіло вкрите пір'ям.)
• Яка істотна ознака звірів? (Тіло вкрите шерстю.)
• Яка істотна ознака комах? (6 лапок.)
· Яка істотна ознака риб? (Тіло вкрите слизькою лускою)
Фантастичні перевтілення
— Діти, зараз ви побуваєте в ролі тварин, відповідатимете їхніми голосами.
Вранці, тільки сонце встало,
Півник будить всіх до справи...(Ку-ку-рі-ку.)
Всі прокинулися вмить.
Коник у хліву іржить... (І-го-го.)
І корова не мовчить...(Му-у.)
Цуцик весело до кішки промовляє...(Гав-гав-гав.)
І вона йому ласкаво так муркоче...(Няв-няв-няв.)
Гуска голосно ґелґоче...(Га-га-га.)
Квочка до курчаток квоче...(Куд-ку-да.)
Пустотливе ягнятко набридає...(Бе-е-е.)
І грайливе козенятко теж гукає...(Ме-е-е.)
А у лісі вовк-розбійник завиває...(У-у-у.)
І ворона-каркарона не змовкає...(Кар-кар.)
— Чиї голоси ви подавали?
Діти, наш друг Зайчик дякує вам за допомогу. Він багато чого дізнався про тварин. Йому взагалі нестрашно вже в лісі. Давайте ми йому на прощання зліпимо його родича - домашню тварину. Це - кролик. Для цього нам потрібен пластилін, дощечка, стека.
4. Практична робота учнів
Виставка робіт учнів
Гра «Так чи ні»
(Вчитель читає твердження, а діти відповідають «так» або «ні»).
- Тварини, яких люди розводять у своєму господарстві називають дикими. (Ні)
- Горобець – це перелітний птах. (Ні)
- Бджола – це комаха. (Так)
- Сорока – це зимуючий птах.(Так)
- Тварини, які самі добувають їжу і влаштовують житло називають дикими. (Так)
- Комахи мають 10 ніг. (Ні)
- Істотна ознака комах – це 6 ніг. (Так)
- Риби дихають киснем, розчиненим у воді. (Так)
- Тварини – це частина живої природи. (Так)
- Риби можуть жити як у солоній, так і у прісній воді. (Так)
- Тіло вкрито пір’ям – це істотна ознака комах. (Ні)
- Найчисленніша група тварин – це комахи. (Так)
Чи справдилися ваші очікування від уроку?
ДОДАТКИ
ХВИЛИНКА ЗДОРОВ’Я
- Здорові звички – це здоров’я, а воно буде міцним лише тоді, коли ви здружитесь із цілющими скарбами землі і лікарськими рослинами. Отож, для вас – рецепти здоров’я.
ЗВІРОБІЙ – це рослина сонячна, гарна і непосидюча, як хлопець. На одному місці довго не росте. Забере у земельки все, що їй потрібно, і «втече» далі, а як затримається,то треба, щоб все зірвали при цвітінні (у липні). Пити відвари звіробою при ангіні, грипі, запаленні печінки. У ньому є гірка речовина, ефірні олії, каротин, вітамін С, гліцерин, фітонциди, антибіотики, - одним словом – панацея від всіх хвороб.
КАЛИНА – більше, ніж будь-яке дерево, цей кущ поєднує в собі красиве й корисне. Калинові ягоди – гарні ліки від кашлю, гіпертонії, при запальних процесах. У них міститься мурашина, ізовалеріанова та оцтова кислоти. А ще дівчата можуть використовувати ягоди калини як рум’яну.
Загадки про тварин
* * *
Біла латка,
Чорна латка
По дереву скаче.
(Сорока)
* * *
Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м'ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене…
(Лисиця)
* * *
Гостроносий і малий,
Сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається. Вночі
Йде шукать собі харчі.
Весь із тонких голочок.
Як він зветься?...
(Їжачок)
* * *
Я веселенький звірок,
Плиг з ялинки на дубок.
(Білка)
* * *
Не князівської породи,
А ходить в короні,
Не їздець, а зі шпорами,
Не сторож, а рано будить.
(Півень)
* * *
Буркотливий, вайлуватий,
Ходить лісом дід кошлатий:
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає і ожину.
Літом любить полювати,
А зимою — в лігві спати.
Як зачує він весну —
Прокидається від сну.
(Ведмідь)
* * *
Довгі ноги - довгий ніс.
Прилетів – обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток.
(Лелека)
* * *
Влітку медом ласував,
Досхочу малини мав.
А як впав глибокий сніг,
Позіхнув і спати ліг.
Бачив чи не бачив сни,
А проспав аж до весни.
(Ведмідь)