Конспект уроку з природознавства для 1-го класу на тему "Гори України.Карпати.Природа Карпат."

Про матеріал

Урок-подорож з дідусем Лісовичком у гори Карпати. Діти подорожуючи від зупинки до зупинки, дізнаються про рослини і тварини Українських Карпат, знайомляться з народними легендами, закріплюють правила поведінки в природі. Вчаться працювати з фізичною картою України, узагальнюють знання про значення природи для людей, про охорону і збереження природи рідного краю.


Перегляд файлу

Тема. Гори України. Карпати. Природа Карпат.

 

Мета. Дати учням поняття про гори України; учити знаходити гори на карті. Знайомити дітей зокрема з природою Українських Карпат; з багатим рослинним і тваринним світом. Продовжувати учити працювати з фізичною картою. Сприяти формуванню в учнів потреби до пізнання світу, рідного краю; розширювати їх пізнавальний досвід. Удосконалювати навички аналізувати проблемні ситуації; узагальнювати знання дітей про значення природи для людей, про охорону і збереження природи рідного краю. Розвивати просторові уявлення, пізнавальний інтерес, спостережливість, увагу, зорову пам’ять; формувати передумови пошукової діяльності, інтелектуальної ініціативи. Виховувати почуття гордості за природні багатства країни, бажання ще більше дізнаватись про неї; учити бути небайдужими до природи, бажання охороняти і берегти її.

 

Обладнання. Фізична карта Україна, мультимедійна дошка, слайди краєвидів Карпат.

 

Тип уроку. Комбінований.

 

Хід уроку.

 

1. Організація класу.

       1.1 Привітання.

   Встаньте, діти, всі рівненько,

   Посміхніться всі гарненько,

   Посміхніться ви до мене,

   Поверніться до гостей.

   Привітайтесь: «Добрий день!»

   Хочу чути, чого б ви усім побажали.

   - Всім присутнім здоров’я ми зичим й добра!

   - А тепер до роботи нам братись пора.

   1.2 Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні ми вирушаємо у захоплюючу уявну подорож.

(Звучить запис звуків лісу.)

- Що ви почули? (Шум дерев, спів пташок, шелест трави)

- Хто здогадався, в яку подорож ми вирушаємо?

- Вірно, ми помандруємо стежинками рідного краю.

А тепер уважно перевірте, чи все готово до подорожі: підручник, зошит, ручка і чудовий настрій!

   1.3 Вправа «Погода»

- Але спочатку дізнаємось яка сьогодні погода надворі. Слово нашому черговому синоптику.

- Зараз пора року … . Сьогодні … . Надворі … погода. Небо … . Температура повітря … . Опади … .

       (Запис у зошиті.)

         Отож, погода сприятлива  і я бажаю всім під час подорожі гарного настрою і багато цікавих вражень.

1

   1.4 Введення казкового героя.

   Під час подорожі будемо працювати, слухати, гратися, відгадувати і дізнаватися. А помандруємо ми лісовою стежинкою з дідусем Лісовичком. Подоро­жуючи від зупинки до зупинки, ви дізнаєтеся про рослини і тварини нашого краю, ознайо­митеся з народними легендами, закріпимо правила поведінки в природі. А під час подорожі на вас чекають такі зупинки:

1. «Водойми Карпат».

2. «Що росте у лісовому домі».

3. «З природою живи у дружбі, то буде вона тобі у службі».

4. «Вершина гори».

5. «Журналістське дослідження».

6. «Знайди зайве слово».

7. «Музей природи».

8. «А я у гай ходила».

9. «Буду я природі другом»

 

 2. Повідомлення теми і мети.

    Отже, ми прямуємо до Українських Карпат, побуваємо на найвищій вершині         Карпатських гір, познайомимося з рослинним і тваринним світом, а також з працею людей. Вирушаємо бачити красу природи, відчути, збагнути і порозумітися з нею. 

 

3. Актуалізація опорних знань.

         3.1. Водойми рідного краю. (Дидактична гра «Впізнай водойму».)

         Перша наша зупинка це «Водойми рідного краю»

         - Які ви знаєте водойми?  

 - Давайте пригадаємо правила поведінки біля водойм.   

Учень.

   Місце, де виходить вода, називається джерелом.

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT440i7Dv5I4To8dkdegmfRJtymXNIvy7TDVm0FXkAnO9mCnZYo

   Джерела можна побачити вздовж ярів, на схилах височинах та горбів. Там, де вони є, водойми завжди наповнюються чистою водою. Інколи на поверхню землі виходить вода, у якій розчинені солі й гази. Таку воду називають мінеральною, і вона має лікувальні властивості. Таких джерел є дуже багато у Карпат.

- А чи доводилося вам пити із джерела?

- Як ви вважаєте, чи чиста вода в джерелах?

  Найчистіша і найсмачніша вода – джерельна. Які тільки трави і квіти, кущі і дерева ростуть біля джерела. Вони оберігають його від засухи, захищають від пилових бур.

 

Джерельце, криничка,

Чистая водичка,

2

    Ми тебе нап’ємось,  

    Сили наберемось!

 

  3.2 Загадка про річку.

Біля нашого села

Вибігла із джерела:

Між лугами, між полями,

Між крутими берегами

Ген – до моря побрела.

                                  (Річка)

Учень.

   Багато води після дощу і танення снігу вбирається в землю. Трохи води стікає з гір маленькими струмочками. Струмочки зливаються в річки. З малих річечок утворюються великі річки. Також вони вбирають у себе підземні води й опади.

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcThFRoJUGwKvwUd-7I0j9jt_aw-BfZDzg1whoqqLPIOtn57BZljYQ

   3.3 «Мозковий штурм»

- Назвіть річки нашого краю.

(Дністер, Тиса, Уж, Прут, Черемош, Путилка.)

- Яке значення для нашого краю має річка? (Це місце відпочинку людей, це житло для рослин і тварин, люди беруть воду для питва і приготування їжі, звідси беруть воду для господарських потреб.)

- Які риби водяться у річках? (Форель, окунь, лящ, щука, короп, плотва.)

- Що забруднює водойми нашого краю?

- Як, на вашу думку, можна не забруднювати водойми?

(Потрібно оберігати від забруднення, будувати очисні споруди, саджати на берегах водойм дерева, що зміцнюватимуть береги; розчищати джерела; виготовляти та розміщувати на берегах водойм заборонні знаки, роз’яснювальні написи.)

- Які моря омивають Україну?

- Покажіть на карті.

- Яким кольором на карті позначено водойми?

 3.4 ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ БІЛЯ ВОДОЙМ

1) До річки йти тільки з дорослими.

2) Купатися дуже обережно.

3) На березі не залишати сміття.

        4) Не мити велосипеди у річці.

     3.5 Робота з підручником.

   Ми сьогодні на уроці ознайомимось ще з одною водоймою. Послухайте загадку.

     Серед села корито

     Водою налито.

                         (Озеро)

- У нашому краї є знамените озеро – це «Буковинське око».

3

          ОЗЕРО «БУКОВИНСЬКЕ ОКО»

   Гірське око – озеро природного походження. Горяни його по-різному називають: Буковинське, Карпатське, Чорне око. Воно лежить в кілометрі на схід від села Яловичори на схилі гори Дворелець. Розташоване на висоті 1028 м над рівнем моря.

   Багато чого відомо про Гірське око, але ще більше таємниць залишаються досі не розгаданими. І одна з них – його походження. Переповідають, що це озеро старе, як світ, і про нього знали ще з діда-прадіда. Як не дивно, що до цього часу ще нікому не вдавалось з’ясувати його справжню глибину. Все тут оригінальне і неповторне, як і сама місцина.  

    А тепер давайте прочитаємо у підручнику про ще одне озеро, що знаходиться в Карпатах.

 (Читає учень.)

 - Про яке озеро ви прочитали?

- Де воно розташоване?

- Чим вкрите дно озера?

- Яка в ньому вода?

   Синевир – найбільше озеро Українських Карпат. Розташоване в Міжгірському районі Закарпатської області. Середня глибина 8-10 м. Озеро утворилося близько 10 тис. років тому. Тут водиться форель озерна, річкова та струмкова.

   Існує така легенда про озеро Синевир.

Колись дуже давно жив граф і була в нього дочка Синь. Покохала вона простого вівчаря Вир. Але батько заборонив їм зустрічатися. Він наказав слугам вбити вівчаря. Синь дуже плакала за своїм коханим, поки всю галявину не заповнили сльозами. Так із сліз утворилося озеро, яке люди назвали Синевир.

                                  http://100travels.com.ua/wp-content/uploads/2009/07/sinevir6.JPG                http://ru.ukrainecityguide.com/upload_files/fck_files/image/2(77).jpg

 

   А тепер ми продовжимо нашу подорож. Наступною зупинкою буде:

4. Вивчення нового матеріалу

4.1 Що росте у лісовому домі?

   Звичайно, для наших жителів улюбленим місцем відпочинку є ліс.

 Ліс – це будинок для рослин і тварин. Вони в ньому господарі. Ми – лише гості. А гості поводяться ввічливо, тихо, щоб не образити господарів. Ліс – це одне з чудових багатств, яким наділена наша Батьківщина.

- Як ви думаєте, якими багатствами наділені наші ліси?

(Рослини, тварини, гриби, ягоди.)

   4.2 Загадки про рослини

А тепер давайте за допомогою загадок пригадаємо які ми знаємо дикорослих рослин. Вам було завдання підготувати  їх.

І літом, і зимою

  Одне вбрання у нас,

4

  А можна нас побачить,

  Як рік почавсь у вас.(Ялинка)

- Найбільше у нашому лісі це ялинок.

- Яке це дерево?(Дикоросле, хвойне)

 

Стрімко вибігли на гору

Дві подружки білокорі.

Дощик їм полоще кіски.

Звуть цих подружок…(берізки).

 

Смачні намиста на поляні

Вогненно сяють і траві,

Як мед, солодкі і духмяні,

Ягідки стиглі лісові. (Суниця лісова)

 

Сонечко в траві зійшло,

Усміхнулось, розцвіло.

Потім стало біле-біле

І за вітром полетіло.(Кульбаба)

- Ми назвали не всі рослини, що ростуть у нашому краї.

  Карпати – місце в Україні, де найбільше лісів.

- Діти, як ви думаєте, яку роль виконують ліси у горах?

  Нерозумне використання лісу у Карпатах призвело до стихійного лиха у Закарпатті. Тепер ведуться роботи з відновлення лісових насаджень. У лісах переважають ялина, сосна, модрина, смерека. ялиця. Хвойні ліси змінюються на чагарники, а за ними простягаються гірські луки – полонини. Вони вкриті різними трав’янистими рослинами. Чимало рослин занесено до Червоної книги: едельвейс альпійський, аконіт Далена, дріада восьмипелюсткова, айстра альпійська та ін.

- Які ще рослини ви знаєте?

Їх, звичайно, є дуже багато.

- Чи приносять вони людям користь? Яку?

  Рослини – це справжній скарб. І цей скарб – лікарські рослини.

4.3 Дидактична гра «Ходить буква рядами».

("З природою живи у дружбі, то буде вона тобі у службі".)

   Ходить буква рядами,

   дружити хоче з вами.

   Кого за руку візьме,

   той лікарську рослину назве.

 

 - Яку рослину використовують при хворобах шлунку, печінки, нирок? У народі її називають травою від 99 хвороб. (Звіробій)

- У давнину її вважали «еліксиром життя». У листках її багато вітамінів. З неї готують салати. Настій з неї – чудовий засіб від опіків. (Кульбаба)

- Її цвіт – найпопулярніший потогінний і жарознижувальний засіб. Цвіт сушать, заварюють і п’ють як чай. (Липа)

5

- Добре полоскати відваром її квітів горло при застуді. Маленьких дітей вона лікує, їм можна давати пити напій, коли в них болять животики, а хворі очі корисно промивати нею. (Ромашка)

- У народі його здавна вживали як жарознижувальну, кровоспинну, жовчогінну рослину. Його відвар поліпшує апетит. (Полин)

- У народі його називають «ранником» чи «порізником». (Подорожник)

 

            http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQNMg6b5pYiP7WlyF4a-rl-peJRQzse_AbYpmAm6oJgNA3zJX75 http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRJGttlvYn1dSmsP57fHZbCSNSipcPtqF7ujIa23kd1p4wChpwVNw http://img1.liveinternet.ru/images/attach/c/1/57/547/57547179_lipa.jpg http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQLknyh0noBIcHy7g3Hf-IXd81FJa3ifGzXh-GTJ3LqVYji2Zon

    4.4 Фізкультхвилинка

Ми мандруєм, ми мандруєм,

Україною крокуєм.

Ось побачили Карпати:

Як вершину нам дістати?

Заглядаємо в озерця –

Не торкнутися нам дна!

Так ми довго-довго йшли,

Поки додому не прийшли.

 

   4.5 Робота з підручником.

«Вершина гори»

   - Ми лише говорили про вершину Карпат. Знайдіть у підручнику як називається найвища гора Карпат. Прочитайте.

- А тепер давайте поглянемо на карту України де знаходяться гори    Карпати?

- Яким кольором позначаються гори на карті?

 - Ось на карті найвища точка Карпат.(Говерла)

   Карпати розташовані у Західній частині України. Це середні гори. Найвища       точка  – Говерла, заввишки 2061 м. Вона знаходиться на кордоні Закарпатської та Івано-Франківської областей.

  Ось ми дійшли до найвищої вершини Карпат. Погляньте, як навколо гарно, яка краса.

http://www.lnu.edu.ua/faculty/geology/phis_geo/Intersting%20about%201-practice/About%20practices/Practics_ua/7_miracles_Ukraine/7-best%20Ukraine/Hoverla1.JPG

 

   Де синії гори, де гори Карпати,

   Туман в полонинах пливе…

6

   Карпати, Карпати, зелені Карпати

   Навік полонили мене.

- Які ще віршики про рідний край ви знаєте?

Палюче сонце, холодні тумани,

Каміння, що звикло лежати віками.

Красиві, стрункі гуцулки-смереки.

гніздо на даху,що звили лелеки.

 

Вечірня роса і вранішні роси,

На полонині – осінні покоси.

Вершина Говерли ховається в хмарі,

вівці докупи зібрались в отарі.

 

Дощ і веселка, хлопці й дівчата,

З дерев’яного бруса батьківська хата.

Альпійська сосна, ожина, чорниці,

Джерельна вода, холодніша од криці.

Гуцульські пісні і гуляння народні,

Багаті Карпати на чари природні.

 

- А тепер давайте поглянемо на карту України де знаходяться гори    Карпати?

- Яким кольором позначаються гори на карті?

 - Ось на карті найвища точка Карпат.(Говерла)

 - Карпатські гори – це місце в Україні, де випадає найбільше опадів: дощів – навесні та влітку, снігу – взимку. На полонині Руська Мокра сніг лежить 116 днів на рік і випадає 1593 мм опадів. Навесні сніг тривалий час лежить на вершинах гір, але з часом тане під променями сонця. Після дощів і танення снігу вода потоками збігає з гір у долини й часто спричиняє повені.

 Серед  тварин в Українських Карпатах найбільш поширені: олень благородний, білка, бабак, їжак, дикий кабан, лисиця, кріт, куниця, ведмідь, а також птахи – беркут, орел, лелека чорний, шишкар, дятел; плазуни – тритони, саламандра, жаби, ящірка, вуж, гадюка; риби – окуні, лящ, щука, короп та ін.

   А тепер прочитайте в підручнику, що сказано про тварин.

(Читає учень.)

       http://beauty.lviv.ua/_fr/3/9874791.jpg   http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRJqrqPuB5-5MDtCkmhHZHhkMkCOEP7P5ahrpq129urp4iOhsaO    http://pryroda.in.ua/files/2009/12/3_17_0ursus_arctos.jpg?9d7bd4

 

   4.6 Робота в зошиті.

   4.6.1 Записування назв рослин і тварин Карпат.

     Карпати багаті на корисні копалини. Тут добувають нафту, газ, озокерит, буре вугілля, кухонну сіль, мармур, ртуть та ін..

7

Гірське повітря, клімат, цілющі властивості мінеральних вод сприяли розвитку у Карпатах санаторно-курортних комплексів, тут збудовано багато санаторіїв, будинків відпочинку.

  Місцеві жителі займаються вівчарством, землеробством, виготовляють меблі, тчуть килими.

 

   4.7 Гра «Знайди зайве слово»(слайди)

1) Ведмідь, заєць, лев, рись.

2) Сорока, дятел, синиця, страус.

3) Форель, плотва, акула, щука.

4) Муха, хрущ, мурашка, метелик, скорпіон.

5) Саламандра, сом, вуж, ящірка.

6) Порося, ведмідь, кішка, собака, корова.

 

   4.8 Гра «Музей природи»

- А тепер погляньте на екран. Ви бачите різних тварин. Які з них занесені до Червоної книги?

 (Тварини з Червоної книги)

       http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSpNbhHlUQOika6EkAnq2G-Bw5RGQ1G7Sah3I0kgxVOWTRNepvJcg      http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT9ar7yPfl6w3W8jW2D54q1OUfvlGUKuhH5IxxOHD6gRx7GOEoN5w       http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTgHf1rO9LMAZa-eo8TZwahQq3BlJqx0WMFKTLb84AoiciYiLyzMw            http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS6PSDp89PdIXzZYeEmp-_9pZqtL013y2DksV7xJbXTVCyvOsAQZQ

- Чому вони записані до Червоної книги?

- Як потрібно до них відноситись?

- Чому їх потрібно охороняти?

- Хто із вас любить гуляти лісом, збирати гриби і ягоди?

  Спілкування із природою дуже корисне для здоров’я людини. А тепер давайте відпочинемо і подивимось сценку «А я у гай ходила». І дасте відповідь на таке питання: кого побачила у гаю головна героїня цієї п’єси?

 

  4.9 П’єса «А я у гай ходила»

 

А Я У ГАЙ ХОДИЛА

(П’єса)

   Мати (шиє і все у вікно позирає):

- Ну що це й досі нема!

   Уже давно діточки з лісу вернулись, уже давно обідать треба, а її все ще не видно. Чи не догледіли – та де вона одстала, може, чи хтозна що це за дитя таке. Мало чого трапиться у лісі: і вовк, і лиха людина перестріне… Неодмінно як прийде, покараю. Хай знає, як матір тривожить. (Шиє.)

   Донька (вбігає):

- Мамочко!

   А я у гай ходила

8

   По квітку ось яку,

 

   А там дерева люлі,

   І все отак зозулі: «Ку-ку!»

   Ой, употіла! (втирається).

   Усі:

- Ку-ку! Ку-ку!

   Мати:

- Ну, як же таки можна так довго ходить. Ні – я бачу: ти неслухняна і тебе треба…

   Донька(заглядає їй у вічі):

- Мамо, ви гніваєтесь? Не гнівайтесь! Ой, там у лісі такого, такого цікавого! Я зараз вам усе розкажу!

   Я зайчика зустріла –

   Дрімав він на горбку,

   Була б його спіймала,

   Зозуля ізлякала:

   «Ку-ку! Ку-ку!»

   Усі:

- Ку-ку!

   Мати(сміється):

- Ну, як же на тебе сердиться!

   (Гладить по голівці, цілує.) Ну, біжи ж у сад та похвались іще батькові, та й зараз обідати будемо.

   Донька (біжить і на порозі спиняється):

- Мамо, у сад?

   Мати:

- Еге ж, у сад.

   Донька(побігла):

- Ку-ку!

 

4.9.1 Бесіда.

- Кого побачила донечка у гаю?

- Яких тварин ви бачили у нашому лісі?

- Що з переглянутого можна побачити, а що почути?

- 7 квітня на свято Благовіщення можна вже почути зозулю. Говорять, що її в цей день можна почути у раю.

  Ви побачили п’єсу і зможете дати відповідь на таке питання:

- А чи можна без дорослих, самому ходити до лісу? 

Звичайно, що ні, адже природа приховує в собі багато небезпек. Можна отруїтися отруйними ягодами або принести додому отруйний гриб, зустрітися з лісовими мешканцями. Тому, щоб такого не трапилося пригадаємо правила поведінки в природі.

 

        4.10 «Буду я природі другом»

- На парті у вас є картки з правилами в природі. Розподіліть їх на дві групи: 1) – що людина може робити в природі; 2) що людина не повинна робити в природі.

9

  НЕ МОЖНА:

- руйнувати мурашники;

- руйнувати гнізда птахів;

- ламати, топтати, нищити дерева, кущі, лугові й польові квіти;

- галасувати;

- гратися з вогнем;

- залишати в лісі сміття;

- робити надрізи на корі дерев;

- збирати березовий сік;

- куштувати незнайомі гриби та ягоди.

  МОЖНА:

- насаджувати дерева, кущі;

- розчищати струмки, джерела;

- обгороджувати мурашники;

- створювати дитячі «зелені патрулі»;

- вішати шпаківні, годівниці;

- підгодовувати птахів, тварин;

- проводити акції в довкіллі;

- берегти пташині гнізда.

 

5. Підсумок уроку.

5.1 Бесіда.

- Ось і підійшла до завершення наша подорож.

- Чи сподобалась вам наша подорож?

- Де ви побували під час подорожі?

- Чи хотіли б ви, щоб до нас приїздили гості?

- Що би ви їм побажали?

   Ми з вами живемо в Карпатах. Подорожуючи, ми ще раз побачили які вони красиві, мальовничі, чарівні, але ще не повністю не розгадані. Тому більше читайте, спостерігайте, оберігайте. А природа нам віддячить нам своєю красою, чистим повітрям, своїм багатством.

5.2 Інсценізація. 

Я – людина! Ось вам моя рука!

Я – маленький їжачок, ось вам моя лапка,

Я – пташечка, ось вам моє крильце.

Я – маленька квіточка, ось вам мої пелюсточки,

Я – зелененька ялиночка, ось вам моя гілочка.

Я – маленький метелик, ось вам моє ніжне крильце.

    Я – річка, ось вам моя вода.

    Я – сонечко, ось вам мої промінчики!

    Всі. Всі ми діти Землі

    І повинні жити в мирі і злагоді.

   Нехай рядки цього вірша стануть вашим завданням не на один день, а на все життя.

   На уроці всі гарно відповідали, тому в дарунок всі отримають від дідуся Лісовичка грамоту за активність, спостережливість, кмітливість, за бажання допомогти матінці- природі.

10

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Samofal Bodya
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
23 лютого 2018
Переглядів
6102
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку