12 липня о 18:00Вебінар: Формування історичних уявлень учнів: практичні поради вчителю

Урок-проект з природознавства для 1 класу на тему "Хто такі комахи. Користь та шкода від них"

Про матеріал

Урок-проект "Хто такі коиахи. Користь та шкода від них" має на меті збагатити знання учні про комах, їх значення у живій природі, про цінність їх для людини; розвивати пізнавальну активність учнів через самостійний, творчий пошук необхідної інформації; уміння працювати з додатковою літературою, допитливість, уміння працювати в групах, виступати перед класом;виховувати дбайливе і екологічно правильне ставлення до комах, виховувати естетичні смаки, почуття прекрасного, любов до природи. А також ставить такі завдання:

  • -ознайомитися з особливостями будови тіла комах;
  • -довідатися про спосіб життя комах та їх середовище проживання;
  • -дізнатись, яку користь приносять комахи;
  • -створити образ комахи (ліплення з пластиліну, аплікація з паперу, пластиліну, малюнок);

- відвідати пасіку в селі (по можливості);

-поглибити, поширити добуті знання через створення фотовиставки, малюнків.

Перегляд файлу

НАВЧАЛЬНО – ДОСЛІДНИЦЬКИЙ ПРОЕКТ У 1 КЛАСІ.

УРОК-ПРЕЗЕНТАЦІЯ

Тема. Хто такі  комахи. Користь та шкода від них

Опис проекту

Основне питання:

Дослідити сприйняття учнями відомостей про середовище проживання тварин, зокрема комах, сприяти набуттю дітьми теоретичних та практичних знань.

Тематичні питання:

Як впливають отримані знання про комах на дитину?

Яке враження на учнів справляє споглядання комах в ході реалізації проекту?

Мета проекту. Збагатити знання учні про комах, їх значення у живій природі, про цінність їх для людини; розвивати пізнавальну активність учнів через самостійний, творчий пошук необхідної інформації; уміння працювати з додатковою літературою, допитливість, уміння працювати в групах, виступати перед класом;виховувати дбайливе і екологічно правильне ставлення до комах, виховувати естетичні смаки, почуття прекрасного, любов до природи.

Завдання проекту:

  • ознайомитися з особливостями будови тіла комах;
  • довідатися про спосіб життя комах та їх середовище проживання;
  • дізнатись, яку користь приносять комахи;
  • створити образ комахи (ліплення з пластиліну, аплікація з паперу, пластиліну, малюнок);

     -    відвідати пасіку в селі (по можливості);

-поглибити, поширити добуті знання через створення фотовиставки, малюнків.

Спосіб розв’язання проблеми: ознайомлення з додатковою довідковою і художньою літературою про комах, спостереження дітей за комахами, що можуть перебувати удома, перегляд презентаційних фото, ілюстрацій, ігри та загадки, творча робота учнів.

Очікувані результати:
      -   учні знають істотні ознаки комах;
      -   знають будову тіла комах;

  • ознайомлені із способом їх існування;
  • поширюють знання про комах.

План виконання проекту

1. Обговорення в класі ідеї проекту.

2.  Склад учасників проекту.

3.  Визначення форми представлення проекту –збірка малюнків, аплікацій, виробів на тему «Наші милі комашки»

4.  Складання плану роботи над проектом.

4.1. Ознайомлення з особливостями будови тіла комах. Інтерактивна гра

 « Незакінчене речення», гра « Живі тварини», порівняльна характеристика зовнішнього вигляду комах з іншими тваринами, гра «Злови комаху».

4.2. Довідки про спосіб життя комах та їх середовище проживання; гра «Впізнай комашку», виступи груп «Джмелики», «Бджілки», «Мурашки», «Божі корівки». Перегляд  фотопрезентацій.

 

4.3. Створення образу комахи (ліплення з пластиліну, аплікація з паперу, пластиліну, малюнок) на уроці образотворчого мистецтва.

4.4. З‘ясування, яку користь приносять комахи;

4.5. Творча робота батьків: підготовка фотоматеріалів про улюблених тваринок дітей.

4.6. Колективний підбір матеріалу (із усього підготовленого) до альбому «Наші милі комашки».

5. Колективне створення альбому «Наші милі комашки».

 

Обладнання: малюнки з тваринами та комахами, таблиця будови комах, комп’ютерна презентація, картки - пазли.

Література: вірші різних авторів, енциклопедії, Інтернет-матеріали

Освітній продукт: збірка малюнків, аплікацій, виробів на тему «Наші милі комашки»

Тип проекту: урок-презентація

Навчальний предмет: Природознавство. 1 клас

Характеристика проекту:

  • за кінцевим результатом: навчально – дослідницький;
  • за змістом: навчально-виховний;
  • за кількістю учасників: колективно-груповий;
  • за тривалістю: короткотривалий;
  • за характером контактів: класний.  

База реалізації проекту: Камянець-Подільський НВК №8

Учасники проекту:

- учні  1  класу.

- класовод  Королюк  Тетяна  Миколаївна.

Термін реалізації проекту:

Початок:  …………….

Закінчення: …………….

Прогнозований результат:

  • збірка малюнків, аплікацій, виробів на тему «Наші милі комашки»
  • поглиблення знань дітей про комах, виховання доброзичливого ставлення до природи.

Ресурси:

Людські: учень, кваліфікований  вчитель.

Матеріально-технологічні: наявність досвіду щодо оформлення матеріалів, паперу.

Інформаційні: доступ до Інтернету, художня та довідкова література.

 

Реалізація  проекту

1.Ознайомлення з особливостями будови тіла комах;

Інтерактивна гра « Незакінчене речення»
Тварини належать до … (живої природи)
Тому що вони …(народжуються, ростуть, їдять, дихають, відмирають)
Тварини поділяють на 2 групи …(дикі та свійські).
За дикими тваринами люди … (не доглядають).
За свійськими тваринами люди …(доглядають).
Гра « Живі тварини»
На партах лежать малюнки.

  • Відшукайте ті, на яких зображено диких тварин. (підняти картки для загального огляду)
  • Відшукайте ті, на яких зображено свійських тварин.
  • Які малюнки залишилися на партах?
    Хто це? (муха, комар, бджілка, мураха)
  • Як можна назвати одним словом? ( Комахи)
  • Чим комахи відрізняються від усіх інших тварин?

(Порівняльна характеристика зовнішнього вигляду комах з іншими тваринами, використовуючи фото із зображеннями різних тварин і комах. Слайди).

  • За якими ознаками ми розпізнаємо комах?(Використовується таблиця будови комах)

1) Шість ніг;

2) Насічки на тілі;

3) Тіло поділене на три частини:

  • голова;
  • груди;
  • черевце

 Гра «Злови комаху»

Учитель називає тварин. Якщо учні чують назву комахи, вони плескають у долоні.

Матеріал для гри: соловей, сонечко, метелик, тарган, жаба, джміль зайчик, колорадський жук, бабка, муха, блоха, риба, змія, ведмідь, водомірка, оса, мураха, їжак.

2.Довідки про спосіб життя комах та їх середовище проживання;

Гра «Впізнай комашку» за відгадкою та видали зайвий малюнок. (Подані малюнки метелика, божої корівки, павука, комара, бджілки. мухи).

  1.                 Цілий день вона літає,
               І з квіток нектар збирає,
               Буде в місті й на селі
               Мед солодкий на столі. (Бджілка)
  2.                   У червоного малятки
               На спині краплинки – цятки,
               Чорні вуса, голова,
               Любить лагідні слова. (Божа корівка)
  3.                   Навесні барвиста квітка
               На галявині розквітла.
               Лиш поглянути хотіла
               Враз знялась і полетіла. (Метелик)
  1.                  Сидить у куточку
               і тче сорочку. (Павук)
  2.                  Ніс довгий,
               Голос тонкий,
               Хто його вб’є,
               Свою кров проллє. ( Комар)
  3.                  Я дзижчу, дзижчу, дзижчу,
               Я літаю і кружляю
               Біля носа, біля вуха.
               Відгадайте, як я звуся?. (Муха)

З малюнків-відгадок (зайвий - павук). (У павука – 8 ніг. Тіло складається з голови та черевця.)

- Скільки ніжок повинно бути у комах? (Шість ніг).

- Де можна побачити комах?  (Усюди: в приміщеннях, на дереві, над річкою, на траві…)

Виступи груп «Джмелики», «Бджілки», «Божі корівки», «Мурашки» (попередньо оголошене завдання)

Завдання для груп:

  • розповісти про спосіб існування комашки; (2-3 члени команди)
  • користь чи шкода від комашок (1-2)
  • підібрати загадки, прислів’я і т.д.(2-4)
  • цікавинки про комаху (2-4).

— Діти, комах на землі близько 1 млн. Протягом тижня ми працювали в шкільній бібліотеці з довідковою літературою щоб дізнатись, яку користь приносять нам джмелі, дізнатись більше інформації про надзвичайно цікавих комах. Давайте послухаємо повідомлення, яке підготували хлопчики нашого класу.

(Всі виступи учнів супроводжуються презентаційними фото, які демонструються за допомогою вчителя )

Звіт групи «Джмелики»

Не мотор, а гуде,

Не пілот, а летить,

Не гадюка, а жалить.

  • Тільки джмелі можуть запилювати червону конюшину, багато лісових і лугових рослин, бо мають довгий хоботок.
  • Бджолам ніякого зла вони не роблять.
  • Восени більшість джмелів гине, виживають лише молоді самки, які впадають у сплячку.
  •  Дикі джмелі забираються в землю на два метри, там споруджують гніздо, у якому в негоду температура на 10-15◦С вища, ніж на поверхні.
  • Сплять у дуплах, пеньках, норах гризунів, гніздах птахів, у соломі, щілинах.
  • Джміль за одну годину пролітає 56 км і облітає 20 квіток.

Народна прикмета:

  • Джмелі не сідають на квіти горицвіту – погода буде ясною, а сідають – дощовою.

Користь:

  • Запилюють червону конюшину та інші лугові рослини.

Вірш:

Коли надворі дощ іде,
у нас на підвіконні
важкий мохнатий джміль
гуде —велика тепла соня.
Вже другий рік літує він
у наших чорнобривцях,
ласує медом лісовим,
на сонці гріє крильця.
А у негоду на вікно
я зву джмеля до себе,
бо звик до нього вже
давно, як до квіток і неба.
І хай надворі дощ іде,
шибками вітер дзвонить —
мій джміль про сонечко
гуде мені на підвіконні .

Звіт групи «Бджілки»

Серед літа біля липки

виграють сопілки, скрипки.

Це не скрипки, не сопілки,

то медок збирають...бджілки.

      Зимою спить.

Літом бринить.

Понад сади літає,

Солодку росу збирає.(бджілка)

    Літає бджілка з квітки на квітку,

    Тяжко працює бджілка улітку,

    Літає бджілка в садку і у полі –

    Буде на зиму меду доволі.

  • Бджола – медоносна комаха, що збирає квітковий нектар і переробляє його на мед.
  • Щоб отримати 1 кілограм меду, бджолам необхідно облетіти близько 1 млн. квіток.
  • У бджіл 5 очей. Вони розрізняють білий, жовтий і синій кольори, але сліпі до червоного кольору.
  • Медоносні бджоли живуть великими сім’ями, члени яких мають свої обов’язки:
  • прибиральниці;
  • збиральниці;
  • приймальниці;
  • годувальниці;
  • вартові;
  • розвідниці
  • Про медоносні рослини розвідниці повідомляють танцями. Дрібненькими кроками, підстрибуючи, бджола описує невеликі кола, змінюючи напрямок руху.
  • На своєму тілі вони приносять запах квітів. Якщо описують вісімку, то летіти слід далеко, а якщо коло – близько. Чим довший танок у комахи – тим більше можна його зібрати.
  • Бджоли – миролюбні комахи.

Народні прикмети:

Бджоли сидять на стінках вулика – буде спека.

Бджоли вилітають із вулика і залишаються поблизу – буде дощ.

Користь:

  • запилюють рослини;
  • дають цінний продукт – мед;
  • віск, мед, квітковий пилок, прополіс використовують у медицині та парфумерії.

Вірування та легенди:

Бджола - її ще називають «Божою комахою», а то й «Божою мухою», бо вона виконує Божі доручення. Віск, який бджола виробляє, вважається святим, а вогонь воскової свічки - то висока жертва Богові. Ні грім, ні блискавка не вдарять по вулику, який є «храмом» «Божої комахи».

Гра «Допоможіть бджілці»

- Взимку холодно бджілці в ніжки. Допоможіть їй. Скільки черевичок треба їй придбати?

Звіт групи«Мурашки»

Наступна чудо-комашка

найбільша з усіх трудяжка,

яка інколи кусається й

мурашкою називається.

  • В житті мурашок багато цікавого і нам невідомого
  •  Я знаю, що мурашок називають лісовими санітарами, тому що вони знищують 15-20 тисяч шкідливих комах за день, а корисних не чіпають. –
  • Мурашки, як і бджоли працьовиті. Живуть ці комахи сім’ями.
  • Мурах називають санітарами лісу? ( Бо вони знищують шкідливих комах).-
  • У мурах дуже цікавий будиночок у середині. Горбик на поверхні – це тільки частина мурашника. В підземній частині багато ходів, комор. Мурашки завжди безпомилково знаходять дорогу додому.
  • На зиму запасаються їжею, закривають ходи і не з’являються на поверхні аж до весни. Вони підлягають охороні. Якщо ви побачимо в лісі необгороджений мурашник, то потрібно обгородити.

Цікавинки

  • - Учениця. А я з мамою склала віршик. Ось послухайте:
    Не ображайте ви мурах,
    Вони корисні дуже,
    Не ображайте цих комах,
    Вони природі служать.

Прислів’я,  приказки.
- Часто можна почути, як про людину кажуть,
• Старається, як мураха.
- Про яку людину так кажуть? (працьовиту, наполегливу)
Скоромовка
Великі мурахи грали у шахи,
А маленькі мурашки – у шашки.
- Дякую, діти, ви гарно підготувалися! І мурашка просить з вами погратися.

Звіт групи «Божі корівки»

У червоного малятки
На спині краплинки – цятки,
Чорні вуса, голова,
Любить лагідні слова. (Божа корівка)

  • Ця комашка тільки на перший погляд здається нешкідливим жучком, а насправді вона – страшний хижак.
  • Вона не даремно так клопітно бігає по гілочок і листочків, швидко переставляючи свої крихітні ніжки в пошуках їжі.
  • Її їжа — попелиці, крихітні, але дуже шкідливі комахи, які висмоктують сік із рослин, а так само кліщі, личинки колорадського жука та інші шкідники.
  • У неї хороший апетит – за день вона може з’їсти 200 попелиць.

Закличка

Сонечко – сонечко!
Полети на небо!
Принеси нам хліба
Чорного та білого,
Тільки не горілого!

Вірування:

  • божа корівка (сонечко) - «райська комаха», і не просто райська, а навіть свята, бо в неї на спинці сім темних плямок (святе число!), як сім кольорів у веселки, як сім днів у тижні.
  •  Її не можна не тільки вбивати, а й навіть ображати, бо вона є зв'язковим між людьми і Небом: передає Богу людські прохання, а людям - повідомлення про врожай, про радощі і прикрощі їх життя.

Прикмети:

  • Як тобі на руку сяде сонечко – це добра прикмета. Воно принесе тобі успіх

Ми завжди чекаємо хороших змін, коли бачимо, що в наш будинок прилетіла божа корівка.

3.Створення образу комахи (ліплення з пластиліну, аплікація з паперу, пластиліну, малюнок) на уроці образотворчого мистецтва

 Урок образотворчого мистецтва

Мета: створити власні образи комах,споглядаючи та аналізуючи зовнішній вигляд комах, слухаючи розповідь учителя про спосіб життя їх.

 Учитель наголошує на аналізі зовнішнього вигляду комахи: кількості лапок, забарвленні крил, наявності вусиків.

Для виконання практичної роботи клас поділяється на три групи. Для кожної групи окреме завдання. В тих групах, де робота виконується парним методом, вчитель допомагає розподілити роботу між учасниками.

Завдання для першої групи: створити образ джмеля, котрий летить до квіточки, використовуючи кольорові олівці та аркуш білого паперу як основу. За бажанням малюнок можна оздобити квітами, листочками і т. д.

Робота виконується індивідуально.

Завдання для другої групи: створити образ метелика, використовуючи кольоровий папір, клей, ножиці, шаблон форми метелика та аркуш кольорового картону як основу. Оздоблення (візерунок) крил метелика учні підбирають за власний розсуд, але, за бажанням, споглядаючи малюнки метеликів, що подані на таблиці. Робота виконується в парі. Вчитель наголошує на правилах техніки безпеки під час користування ножицями.

Завдання для третьої групи: створити образ божої корівки (сонечка) в об’ємі, використовуючи пластилін та дощечку для роботи з пластиліном як основу. Робота виконується в парі. Вчитель наголошує на правилах роботи з пластиліном.

Після виконання практичного завдання – організація міні-виставки.

4.Зясування, яку користь приносять комахи;

— А чи може навколишній світ обійтися без комах? Чому?

 Отже, проблема, над якою ми зараз будемо працювати: з’ясування питання, приносять комахи користь або шкоду.

Тому послухайте невеличку казочку «Суперечка тварин»

— Зібралися всі тварини в коло і почали сперечатися, хто понад усе, а кого потрібно прибрати з комах. Тут вийшов вперед ведмідь і говорить:

Ведмідь:

Комах дуже багато на Землі, їх більше, ніж усіх тварин разом. Ці комарі і мухи кусаються тільки так інфекції переносять, а оси грабують бджіл, мій мед крадуть. Інша справа бджоли — вони дають мед, а я його люблю. Давайте залишимо тільки бджіл…

Казочку ми дослухаємо пізніше і дізнаємось, чим вона закінчилася.

Розповідь вчителя

У світі дуже багато комах. Вони бувають зовсім маленькими і великими. Одні літають, інші повзають або стрибають, одні живуть кілька років, інші — один день, одні – корисні, інші – шкідливі.

Ви, шукаючи інформацію про комах, вже дізнавалися багато чого про них.

— Як ви думаєте, комахи приносять користь чи шкоду?

Тому  сьогодні ми разом зможемо продовжити речення:

— Комахи в природі необхідні, тому що…..

— Комахи природі тільки на шкоду? Так чи ні?
- Якщо я буду говорити про користь, яку приносять комахи, тоді ви плескаєте в долоньки, а якщо про шкоду – тупайте ногами.
-  Збирають мед;
-  Поїдають шкідливих комах;
-  Переносять різні хвороби;
-  Дарують радість і хороший настрій;
-  Поїдають молоденькі зелені листочки
- Молодці, ви були уважні!
-  А тепер з розвішаних фотографій оберіть ті, на яких зображено корисні комахи.

( муха, комар, бджола, мураха)

Комашки (загадки)

  1.                 У  лісі  біля  пня  біготня, метушня,

                   Народ  робочий  весь  день  клопоче.(Мурахи)

  1.                 Увесь  день  літає,  усім  набридає,

                   Ніч  настане,  тоді  перестане.  (Муха)

  1.                 На  порозі  лежить  квітка,  пелюстки  згортає.

                  Я  хотів  її  підняти,  а  вона  літає.  (Метелик)

  1.                У  саду  малий  Микитка

                  Захотів  зірвати  квітку,

                  А  вона  його  вкусила.

                  Що  за  квітка  то  була?

                  Це  не  квітка,  а    (бджола).

Закріплення вивченого матеріалу.

Продовжимо слухати казочку про користь комах.
1. Казка « Суперечка тварин» Якось на лісовій галявині зібралися тварини і стали сперечатись, хто найважливіший і кого з комах потрібно знищити. Ведмідь каже:
- Комах найбільше на землі. Давайте залишимо лише корисні, а то ці комарі та мухи тільки кусаються та переносять хвороби, а оси крадуть у бджіл мій мед. Інша справа бджоли — вони дають мед, а я його люблю. Давайте залишимо тільки бджіл і… метеликів. Адже вони дуже гарні, літають та нікому ніякої шкоди не роблять.
А жабки і птахи відповідають:
- Це тобі комарі і мухи, оси заважають, але якщо їх не буде, то ми загинемо, це ж наша їжа!.
- І вирішили тоді тварини …
- Що вирішили як ви думаєте? (комахи всім потрібні).
Висновок.  Кожна комашка в природі важлива, потрібна і необхідна.

Підсумок уроку.
1. Гра «Мікрофон»
- Я дізналась про (комах)
- Я запам’ятав, що у комах (6 ніг, голова, груди черевце)
- Я зрозуміла, що комах потрібно (оберігати).

Виставка дитячих робіт, створення міні-альбому «Наші милі комашки».
Вчитель: комахи вам дякують за розповіді, малюнки і вироби та передають гостинець – гру – пазли «Світ комах».

Додатковий матеріал:

Колорадський жук.  Я – закордонний гість. Прилетів до вас з далекої Америки, штат Колорадо. Дуже люблю поїдати траву молодого картоплі, томатів, баклажанів та інших рослин. Хоча, забарвлення у мене яскраве, оранжево-чорна, птиці мене не чіпають. Єдиний мій пернатий ворог – фазан. Але він живе не скрізь.

Комар. Хто з нас не проклинав докучливе комарине плем’я? Особливо на природі, де атаки крилатих кровопивців цілком здатні погубити всю чарівність тихого літнього вечора. Та й у місті від них часом життя немає. Варто потрапити в спальню одному єдиному комарику, і можна попрощатися зі спокійним сном. Але маси личинок комара, що живуть у воді ставків і озер, служать там одним з головних джерел живлення риб, особливо молоді рибки.

Тля не тільки виснажує рослини, висмоктує соки, але і забруднюють своїми виділеннями листя, які ніби душать рослини. Листя скручується і засихає.

Сарана — шкідлива комаха. Одна сарана не приносить великої шкоди, але коли вони збираються у величезну армію, то бути біді. Вони летять величезною хмарою, опускаються на сади, поля. Приліт такої хмари – страшне лихо, вона несе голод людям.

Мураха. Я — мураха. Нас називають лісовими санітарами. Ми знищуємо шкідливих комах, які завдають шкоди лісу. Мурахи одного гнізда за день знищують 15 тисяч комах. Щоб добути таке число комах, дятла доводиться трудитися 20 днів. Не розорюйте мурашник! Ми друзі людей.

Бджола дає мед, лікує людей, з бджолиного отрути отримують багато ліків, годує тварин. Натуральний мед і бджолиний отрута володіють цінними лікувальними властивостями. Також бджола запилює рослини. Але від укусу бджоли гинуть багато тварини, птахи і звірі. Ось їжак зовсім не реагує на укус бджоли.

Божа корівка. Я тільки на перший погляд здаюся нешкідливим жучком, а насправді я – страшний хижак. Я не даремно так клопітно бігаю по гілочках і листочках, швидко переставляючи свої крихітні ніжки в пошуках їжі. Моя їжа — попелиці, крихітні, але дуже шкідливі комахи, які висисають сік з рослин, а так само кліщі, личинки колорадського жука та інші шкідники. Апетит у мене хороший – за день я можу з’їсти майже 200 попелиць.

Жук – могильник. Я – «лісовий санітар». Люди ніколи не бачать в лісі мертвих птахів і звірів, а адже не всі з них гинуть в пащах тварин, багато помирають своєю смертю або гинуть від хвороб. Ви, люди, не бачите мертвих звірів, тому що ми, жуки – могильники, добре працюємо.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кравчук Алла
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 лютого 2018
Переглядів
2407
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку