Розробка уроку з трудового навчання для 1 класу на тему: "Луки. Ліси – багатство України“.
Метою уроку є: поглиблювати знання учнів про рослини лісу; ознайомити учнів з корисними і отруйними лісовими ягодами; ознайомити учнів з різноманітністю рослин і тварин луків; вчити пояснювати зв'язки у живій природі на прикладі луки.
Автор розробки уроку з природознавства
вчитель початкових класів
закладу „Загальнооосвітня школа І-ІІІ ступенів №16 ВМР“
Красна Оксана Ярославівна
спеціаліст вищої категорії
Тема: Луки. Ліси – багатство України
Мета: поглиблювати знання учнів про рослини лісу; ознайомити учнів з корисними і отруйними лісовими ягодами; ознайомити учнів з різноманітністю рослин і тварин луків; вчити пояснювати зв’язки у живій природі на прикладі луки; розвивати вміння спостерігати, логічно і творчо мислити; розвивати пізнавальну активність; виховувати пізнавальний інтерес; прищеплювати любов до природи.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Відгадвйте кросворд і ви дізнаєтесь, про що ми будемо сьогодні говорити на уроці.
1) Не мотор, а гуде, не пілот,
а летить, не гадюка, а жалить. (Бджола)
2) Сам чорний, та не ворон, є роги,
та не бик, шість ніг без копит. (Жук)
3) Летить — пищить, сяде — мовчить. (Комар)
4) На капусті я вродився
І капустою живився,
На капусті я вмер,
Та і знов ожив тепер.
Тільки вже й не той я став,
Що в капусті плазував:
Не плазую, а літаю,
Бо прегарні крильця маю. (Метелик)
— Сьогодні ми помандруємо на луки та у ліс, дізнаємось, які рослини і тварини там є, а також дізнаємось, як можна користуватись дарами природи.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя з елементами бесіди
— Що зображено на ілюстраціях?
— Чому ви вважаєте, що на ілюстраціях зображено саме луки? (Ми бачимо траву, квіти, немає дерев, кущів…)
— У кожному краї є немало місць, де ростуть тільки трав’янисті рослини. Невеликі ділянки з трав’янистою рослинністю зазвичай називають лужками, великі луками. Часто луки розташовані по берегах річок, озер, біля боліт, серед лісу на галявинах. Луки утворюються на місці вирубаних лісів. Їх можна зустріти і в горах.
— Послухайте оповідання.
Сонячним ранком вилетіла бджілка з вулика і стала роздивлятися, де цвітуть яскраві, красиві квіти, принюхуватися, звідкіля пахне квітковим нектаром.
Побачила вдалині просторі луки, вкриті різнобарвними квітами, і полетіла туди. Ж-ж-ж… Ж-ж-ж…
Все ближче луки, все запашніше повітря. Ж-ж-ж. Ж-ж-ж. — летить бджілка. Вона вибрала жовту, кольору сонця, запашну квіточку, підлетіла до неї, жу — сіла. Вставила свій хоботок у квітку і, п’яніючи від задоволення, почала висмоктувати солоденький нектар.
Вибравши його, бджілка пересіла на іншу квітку — жу! Це була запашна біла квіточка. Висмоктавши нектар із неї, перелетіла на синю квіточку — жу! І так перелітала на нові і нові квіточки. Коли набрала нектару вдосталь, піднялася у повітря і полетіла додому, до свого вулика.
— Чи догадалися ви, на які квіти сідала бджілка?
— Які ж рослини ростуть на луках?
2. Відгадування загадок про рослини луків
• Луки вбралися в обнову:
Сукню одягли рожеву.
І над ними залюбки
Цілий день гудуть бджілки.
Пречудово в літню днину
Зацвітає… (конюшина).
• Росте на наших луках
Квітонька дрібна,
Дала їй сині очі
Ненечка-весна
От пройде біля неї
З усміхом хто-небудь,
Услід тихенько квітка
Промовить: «Не забудь». (Незабудка)
• Наче сонця серединка,
Пелюстків біла хустинка.
Знає бджілка і мурашка,
Що звуть квіточку… (ромашка)
• Що за диво-дивина
В житі квітка є одна?
Палає, мов ліхтарик,
Червоний кептарик. (Мак)
3. Розповідь про тварин луків
— Поміркуйте, яке забарвлення можуть мати тварини луків? (Трава і стебла квітів — зелені, отже, легко залишитися непоміченими зеленим тваринам; квіти — різноколірні, строкаті — отже, і тваринам строкатим і різноколірним можна сховатися; на тлі землі можуть ховатися тварини близьких відтінків…)
— Як ви гадаєте, на луках мають бути хижаки? (Повинні, щоб не розвелося надто багато тварин, що живляться рослинною їжею, щоб не була знищена вся рослинність…)
— Який основний корм можуть знайти рослиноїдні тварини на луках? (Пилок і нектар квітів, листя і корені рослин, насіння рослин… )
— Як ви вважаєте, яких розмірів мають бути тварини луків? (Не дуже великі, маленькі…)
• Летить — виє,
Сяде — землю риє.
Чорне тіло, чорний вус,
Ніби справжній сажотрус. (Жук)
• Летить дід — сів на цвіт,
Волосинки розгортає,
Солоденького шукає. (Джміль)
• Що то за гість:
Ніжок має шість
Аж чотири крилець має,
По квітках собі літає.
Ні бджола, ні джмелик,
Зветься… (метелик).
• У листочку народилась,
І листочком цим живилась.
А як стала виростать,
То листка годі й шукать! (Гусінь)
— Як ви гадаєте, кого треба побоюватися метеликам? (Птахів) І не лише птахів! Я прочитаю «Страшне оповідання», а ви визначите, про кого воно.
Якщо сісти у високу траву, то почуєш, як вони перемовляються.
А ось на травичку опустився метелик, не помітно його серед трави. Раптом стрибок, і метелик схоплений передніми ногами, навіть поворушитися не може — ноги у нього сильні. Ось він уже працює щелепами. А захочеш упіймати його, схопиш за задню ногу, а вона у тебе в руці і залишиться. Це хитрість комахи, щоб утекти від ворога. Вуха у них знаходяться на ногах. Хто це? . . (Коник)
— Як ви вважаєте, навіщо коникові такі довгі, сильні ноги? (Щоб стрибати)
• Під землею риє хід
Сліпий та спритний чорний… (кріт)
• Маленький ріст, довгий хвіст
Сіра шубка, гострі зубки (Миші)
• Без сокири і без рук, а дім будують. (Птахи)
— Чи живуть на луках птахи? Яких же птахів ми устрінемо на луці?
— Серед трави можна зустріти лугову курочку-перепелицю.
— Назва іншої пташки — деркач.
— Іще один мешканець луків — жайворонок.
— На луках можна зустріти жаб і ящірок.
— Отже, луки багаті різноманітністю тварин, і всі вони пов’язані одне з одним. Бджоли збирають пилок і в той самий час запилюють рослини. Птахи стежать за тим, щоб комах і гусені не було надто багато, інакше вони гублять рослини. А старі, мертві залишки рослин і тварин переробляють дощові черв’яки, різні ґрунтові тварини, мікроорганізми, що живуть у ґрунті
4. Бесіда
— А чи бували ви в лісі?
— Як ви розумієте, що таке ліс?
— Які дерева ростуть у лісі?
— Розгляньте уважно дерева, які ви бачите на картинках. На які групи ви можете їх розподілити та за якими ознаками? (Хвойні, листяні)
— Які дерева належать до листяних? Чому? Наведіть приклади. (дуб, липа, клен, береза)
— Які дерева належать до хвойних? Чому? Наведіть приклади. (ялина, сосна, ялівець)
— Чим листяні дерева відрізняються від хвойних?
— Діти, а як називаються ліси, у яких ростуть тільки листяні дерева? (Листяний ліс, гай, діброва)
— Як називаються ліси, у яких ростуть тільки хвойні дерева? (Хвойний ліс, бір)
— А тепер «перемішаємо» листяні і хвойні дерева. Який ліс у нас вийшов? Як називається такий ліс? Чому? (Мішаний)
— Але в лісі ростуть не лише дерева. Які ще рослини є в лісі?
5. Ознайомлення з отруйними ягодами
На дошці малюнки отруйних ягід, узяті в чорну рамочку.
— Чому ці ягоди вміщені у чорну рамочку? (Вони отруйні, їх не можна навіть куштувати.)
Запам’ятайте: вороняче око, вовчі ягоди, беладонна, пасльон чорний, пасльон солодко-гіркий — отруйні!
Фізкультхвилинка
Раз — підняти руки вгору,
Два — нагнутися додолу,
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги,
Три, чотири — прямо стати,
Будем знову починати.
Хто зуміє присідати
І ногам роботу дати?
Раз — піднялись, два — присіли,
Хай мужніє наше тіло.
Хто втомився присідати,
Може вже відпочивати.
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Розгадування кросворда «Дари лісів»
1) І солодкі, і кисленькі,
І довгасті, і кругленькі
До вподоби ви мені,
Соковиті та смачні.
Знають добре малюки:
Мова йде про… (ягоди).
2) Що за дерево, чий цвіт
Пахне медом на весь світ? (Липа)
3) Стоїть при дорозі
На одній нозі.
І шапочку має,
Та нікого не вітає. (Гриб)
4) Ніхто її не лякає, а вона тремтить. (Осика)
5) Червоненька сукня, біленьке серденько. (Малина)
6) Яскраві пелюстки
І запах пречудовий,
І хочеться усім їх
Бачить знову й знову. (Квіти)
7) Я завжди, в усякі дні,
Все стою в однім вбранні.
І свитину цю, що маю,
В зимку й спеку не скидаю. (Сосна)
8) У зеленім кожушку,
В костяній сорочці.
Я росту собі в ліску,
Всім зірвати хочеться. (Горіх)
9) На літо одягається,
А на зиму одежі цурається. (Дерево)
2. Гра «Закресли отруйні ягоди»
Журавлина, суниця, чорниця, смородина, беладонна, пасльон, аґрус, вороняче око, вовчі ягоди, обліпиха, малина.
3. Творчі запитання
1) Відомо, що в кущах гніздяться багато птахів. Що станеться, якщо в лісі вирубати всі кущі? (Під деревами і кущами тварини ховаються від негоди, на гілках улаштовують свої житла. У лісі зникнуть птахи.)
2) А що станеться, якщо в лісі вирубати сосни і ялини? (Насінням ялини і сосни годуються багато птахів і звірів. Зникнуть птахи і звірі.)
4. Складання правил поведінки на луках
— Чи може хто-небудь знищити луки? (Людина)
— Чим вона може зашкодити? (Рвати траву, знищувати квіти, комах, спалювати траву, пасти тварин бездумно.)
— Що ми можемо робити, щоб зберегти рослини і тварин луків? (Дотримувати правила поведінки на луках.)
Правила поведінки на луках
1) Не рвіть оберемки квітів.
2) Не ловіть метеликів, не розорюйте гнізда джмелів. Без цих комах у багатьох рослин не відбудеться опилення — не буде плодів і насіння
3) Не знищуйте гусінь. Більшість з них ніякої шкоди людині не завдає
4) Не підпалюйте на луках суху торішню траву. У вогні гинуть підземні частини багатьох рослин, сонечка, джмелі, гнізда птахів.
5) Бережливо ставтеся до птахів, ящірок, жаб. Якщо їх не стане, комахи знищать рослини.
5. Робота в парах
— Цього літа група дітей ходила на екскурсію на луки біля річки. Вони написали розповідь про свої враження. Прочитайте її. Чи все вам сподобалося в їхній поведінці? Скільки помилок у поведінці дітей ви помітили? Усі помилки підкресліть простим олівцем.
Червневим днем ми вирушили на луки. Погода була хороша. Як красиво навкруги! Луг схожий на строкатий килим. Дівчатка нарвали великі букети квітів. Хлопчики наловили метеликів і коників. Буде, що показати друзям у місті.
У траві ми знайшли гніздо якогось птаха. У нім лежали маленькі блакитнуваті яйця. Ми потримали їх у руках і поклали назад. Розчавили декілька гусениць — все одно вони шкідливі. Потім ми пообідали. Пластикові пляшки залишили — мікроби їх зруйнують. Додому повернулися задоволені. Весело пройшов день!
— Скільки помилок у поведінці дітей ви знайшли? (5) Які?
V. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Що нового дізналися на уроці?
— Що вас здивувало?
— Які рослини луків ви запам’ятали?
— Які живі істоти зустрічаються на луках?
— Як людина впливає на життя луків?
— Чому треба охороняти ліс?