Конспект уроку з природознавства для 3-В класу на тему: «Різноманітність корисних копалин та використання їх людиною»

Про матеріал
Конспект уроку із природознавства, який можна використовувати адаптаційно до інтегрованого курсу "Я досліджую світ"
Перегляд файлу

 

 

Конспект уроку з природознавства для 3-В класу на тему: «Різноманітність корисних копалин  та використання їх людиною»

 

 

(07. 11. 2019)

 

 

 

 

 

 

 


Тема: «Різноманітність корисних копалин та використання їх людиною»

Мета: формувати уявлення про корисні копалини їх різноманітність, значення в господарській діяльності людини; ознайомити з колекцією корисних копалин, з їх різноманітністю у природі; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, класифікувати; виховувати почуття гордості за багатство рідного краю, бажання економно використовувати корисні копалини.

Обладнання: ноутбук, проектор,  презентація, колекція корисних копалин, таблиці, картки.

Ключові компетентності

Вміння вчитися:

 навчально-організаційні вміння і навички;

-під керівництвом вчителя визначає мету роботи і план її виконання.

Загальномовленнєві вміння і навички;

-міркує взаємопов’язаними судженнями ;

Загальнопізнавальні вміння; 

-робить висновок – узагальнення за допомогою вчителя;

    контрольно – оцінні вміння;

-висловлює оцінні судження щодо своєї роботи.

2.Інформаційно – комунікативна:

-знаходить у тексті конкретні відомості;

Загальнокультурна:

-дотримується правил на уроці;

здоров’язбережувальна:

-вміє правильно сидіти за партою.

Соціальна:

-співпрацює у групі.

Предметні компетентності

(конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)

Початковий рівень:

-знає,щотаке корисні копалини;

-називає корисні копалини;

Середній рівень:

-розпізнає та позначає назви тіл, які відносяться до корисних копалин;

-розпізнає корисні копалини в трьох станах;

Достатній рівень:

-знаходить необхідну інформацію (за завданням вчителя) у підручник у або інших джерелах про корисні копалини;

-виконує тестові завдання із метою перевірки вивченого.

Високийрівень:

-встановлює відповідність між назвою гірської породи та станом , в якому вона перебуває;

-встановлює відповідність між назвою корисної копалини та сферою її використання людиною;

-характеризує знначення гірських порід в природі та для людини.

 

Очікувані результати: учні зможуть наводити приклади корисних копалин щодо їх використання, встановлювати зв’язки корисних копалин із тектонічними структурами.

 

Хід уроку

 «Природа    це не те, що ми

отримали у спадок від предків,

а те, що ми взяли в борг у наших нащадків»

Рабіндранат  Тагор (індійський письменник)

 

І. Організація класу.

     Працюватимем старанно,

     Щоб почути у кінці,

     Що у нашім класі

     Діти – просто молодці!

П. Хвилинка фенологічних спостережень

    (Звіт синоптика.  Аналіз показників погоди: переважно хмарно, можливі зливи, температура повітря  7 – 11 ºС, сила вітру 8 км/год.

- А який прогноз погоди саме для нашого класу?

- За даними гідрометеоцентру на сьогоднішній день у Бердичівській школі №18, а зокрема  в 3-В класі очікується такий прогноз погоди: безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, температура плюс 10 – 12 балів, опади у вигляді великої кількості  високих балів. Синоптична лабораторія бажає:  нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті погоди.

ІІІ. Актуалізація опорних знань дітей 

Прийом «Географічний крос»

  •                   Пригадайте вивчене про гірські породи. Доповніть речення.
  •                   Гірськими породами називають природні тіла, які _______________.
  •                   У природі гірські породи бувають в різних станах: ____, ____, ____.
  •                   Граніт, залізна руда, кухонна сіль, базальт, мармур, кам’яне вугілля, глина, пісок перебувають в _______ стані.
  •                   Нафта перебуває в ______ стані.
  •                   Газоподібною  гірською породою є ______.

ІV. Перевірка домашнього завдання

Тестові завдання

1. Хто створив гірські породи?

а) люди;

б) природа;

в) тварини.

2.  Які бувають гірські породи?

а) тверді й рідкі;

б) тверді й газоподібні;

в) тверді, рідкі й газоподібні.

3.  Як видобувають корисні копалини?

а) відкритим способом;

б) прикритим способом;

в) відкритим і закритим способом.

4.   Як поділяють корисні копалини?

а) горючі;

б) горючі, рудні;

в) горючі, рудні й нерудні.

5.   Як потрібно ставитися до корисних копалин?

а) економно;

б) дбайливо й економно;

в) знищувати.

- Взаємоперевірка. Обмінялися листочками із своїми сусідами по парті.

V. Повідомлення теми та мети уроку

Відгадайте загадку, щоб дізнатися тему уроку.

З-під землі їх дістають
І корисними всі звуть.
Ну, а користі багато: буде тепла у вас хата,
Зготувати можна їсти, в транспорт покататись сісти.
Що ж таке там дістають, що «корисними» всі звуть? 

(Корисні копалини)

  •                   Правильно. Сьогодні ми з вами будемо говорити про корисні копалини, їх використання у господарській діяльності. Дізнаємось які бувають види корисних копалин та практично ознайомимось з їх колекцією.
  •                   Діти, відкрийте підручники на ст. 48. Що ж ми дізнаємось на сьогоднішньому уроці?
  •                   У вас на столі лежати картки настрою. Позначте на них який у вас зараз настрій.

 

VІ. Ознайомлення з новим матеріалом

  • Отже, про що ми будемо говорити? (Про корисні копалини)
  • Де їх видобувають? (Видобувають із землі)
  • А де використовують? (Використовують на свої потреби)

-  За використанням корисні копалини поділяють   на такі групи: 

 

 

Корисні копалини

 

Рудні   Нерудні   Паливні

 

 

                             Наприклад:           Наприклад:           Наприклад:

 

 

 

  

          

   http://disted.edu.vn.ua/media/images/hfljcnm/priroda/priroda16/001.gif Важливою корисною копалиною є вода (питна, технічна, мінеральна).

  • Сьогодні ми з вами будемо геологами.

 

Словникова робота

Геологи -  спеціалісти, які шукають родовища.

Родовища - це місця, де залягає багато корисних копалин.

Геологи розкажуть нам про ГОРЮЧІ КОРИСНІ КОПАЛИНИ. Копалини, які добре горять і виділяють багато тепла.

- Я розшукую кам’яне вугілля. Це тверда, чорного кольору, горюча корисна копалина. З неї виготовляють пластмаси,  гуму,  фарби,  ліки,  спирт,  бензин,  смолу. Кам’яне вугілля видобувають в шахті або в кар’єрах. Людей, які видобувають кам’яне вугілля, називають шахтарями.

— Доведіть, що кам’яне вугілля це копалина. Доведіть, що це копалина корисна.

- Я розшукую нафту. Це масляниста рідина темно-бурого кольору, з різким запахом, горюча корисна копалина. Із нафти отримують бензин, гас, машинне мастило, використовують в медицині. Залягає нафта глибоко в землі. Щоб її добути пробурюють вузькі свердловини, в які опускають труби. По них нафту викачують величезними насосами і заливають в спеціальні нафтосховища.

— Доведіть, що нафта це копалина. Доведіть, що це копалина корисна.

Я розшукую торф. Це крихка, коричневого кольору, горюча корисна копалина. Із неї виготовляють фарби, штучні тканини, ліки, картон, пластмаси, добрива. Ця корисна копалина складається з решток відмерлих рослин. Це сходинка для отримання кам’яного вугілля. Добувають на болотах. Коли викачують воду з такого болота, торф можна різати на куски, сушити і обпалювати.

— Доведіть, що торф це копалина. Доведіть, що це копалина корисна.

 Я розшукую природній газ. Це прозора, без кольору, з легким запахом, горюча корисна копалина. Ми бачимо його, коли він голубим полум’ям горить на кухні. Із нього отримують пластмаси, каучук, з якого виготовляють гуму. Коли горить, то виділяє багато тепла. З місця видобутку газу проводять газопроводи на багато кілометрів. По ним газ надходить в міста і села.

— Доведіть, що природний газ це копалина. Доведіть, що це копалина корисна.

— Чому ці копалини назвали горючими?

- Які горючі копалини ви запам’ятали?

- А що повідомляє нам підручник про горючі корисні копалини?

 Далі перейдемо до знайомства з РУДНИМИ КОРИСНИМИ КОПАЛИНАМИ. Це різні руди, з яких видобувають метали.

 Залізна руда. Це рудна корисна копалина. Тверда, важка, не горить, буро-червоного кольору. Дрібні шматочки руди притягаються до магніту. Видобувають у шахтах або кар’єрах. Гарно плавиться. В доменних печах на металургійному заводі з неї виплавляють  чавун для виготовлення металів.

— Доведіть, що залізна руда це копалина. Доведіть, що це копалина корисна.

А ще бувають:

- Марганцеві

- Титанові

- Ртутні

- Нікелеві руди.

- Які рудні корисні копалини  ви запам’ятали.

— Чому ці копалини назвали рудним?

  • Третя група корисних копалин - це НЕРУДНІ КОРИСНІ КОПАЛИНИ – їх видобувають і використовують без переробки.

 Це – кухонна сіль. — Де використовується кухонна сіль?

- Глина. — Де використовується глина?

- Пісок. — Де використовується пісок?

- Вапняки. — Де використовується вапняк?

- Граніт. — Де використовується граніт?

Використання корисних копалин у господарській діяльності

Ще первинні люди вміли використовувати корисні копалини у господарській діяльності. Із каменів робили знаряддя праці, зброю, прикраси. Придивляючись до того, що їх оточує, люди помітили, що деякі породи тверді і міцні, інші плавляться і міняють форму. Вони знайшли камінь, який дає вогонь.

  • А як зараз використовують корисні копалини?
  1. Закріплення нових знань

1. Перевіримо, як ви запам’ятали назви і ознаки корисних копалин і   виконаємо вправу «Впізнай корисну копалину» за описом.  Загадки.

А) Масляниста рідина, з різким запахом вона, темно-бурий колір має, під землею залягає. Чорним золотом її звуть всі люди на землі. З неї роблять, любий друже, гас, бензин, машинне масло, фарбу, гуму і пластмаси? (нафта).

Б) Ніяк не видимий для нас. З далеких свердловин, по трубах, із глибин землі приходить в дім до нас – безбарвне паливо. Легкий, наш друг – … (природний  газ).

В) У шахтах, кар’єрах її добувають. З неї у печах чавун виплавляють. З нього ллють сталь, роблять речі сталеві. Ну а основа речей металевих – буро-червона, важка і тверда – це залізняк,  чи …(залізна  руда).

Г) Камінь, я гірська порода. Я також дитя природи, я зернистий і твердий, я матеріал міцний.  Можна пам’ятник зробити, коли треба – роздробити. Я годжуся на бруківку, для спорудження  домівки, я не мармур, не магніт, а такий собі …(граніт).

Е)  Це відомо для дитини: глечики виготовляють з … (глина).

Є) Хочеш побудувати дитячий садок, використовуй в розчині  (пісок).

Природничий диктант. Самоперевірка.

 

Гра «Блискавка»

  • Я називаю корисну копалину, а ви підіймаєте лише літеру, яка означає, до якої групи ця корисна копалина належить: (Р) – рудна корисна копалина, (Н) – нерудна корисна копалина, (Г) – горюча корисна копалина.
  • Готові? Тоді почнемо!
  • Кам’яне вугілля  (Г)
  • Торф (Г)
  • Нафта (Г)
  • Природний газ (Г)
  • Залізна руда (Р)
  • Граніт (Н)
  • Вапняки (Н)
  • Глина (Н)
  • Пісок (Н)
  1. Підсумки уроку

1. Бесіда-рефлексія.

 Продовжити рефлексивне коло:

- - Було цікаво…….

-  А кому було цікаво, підніміть руку.

- Було складно…..

- Мене здивувало….

     - Який вид роботи сподобався найбільше?

     - Які почуття виникли після уроку?

  1.         Повідомлення домашнього завдання.
  1.               Прочитати інформацію на ст.  48 – 52.дати відповіді на питання.
  2.               Повідомлення  « Як зберегти корисні копалини».

 

 

 

 

http://disted.edu.vn.ua/media/images/hfljcnm/priroda/priroda16/002.gif

 

 

 

docx
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
5235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку