Конспект уроку з природознавства для 3-В класу на тему: «Різноманітність корисних копалин та використання їх людиною»
(07. 11. 2019)
Тема: «Різноманітність корисних копалин та використання їх людиною»
Мета: формувати уявлення про корисні копалини їх різноманітність, значення в господарській діяльності людини; ознайомити з колекцією корисних копалин, з їх різноманітністю у природі; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, класифікувати; виховувати почуття гордості за багатство рідного краю, бажання економно використовувати корисні копалини.
Обладнання: ноутбук, проектор, презентація, колекція корисних копалин, таблиці, картки.
Ключові компетентності
Вміння вчитися:
навчально-організаційні вміння і навички;
-під керівництвом вчителя визначає мету роботи і план її виконання.
Загальномовленнєві вміння і навички;
-міркує взаємопов’язаними судженнями ;
Загальнопізнавальні вміння;
-робить висновок – узагальнення за допомогою вчителя;
контрольно – оцінні вміння;
-висловлює оцінні судження щодо своєї роботи.
2.Інформаційно – комунікативна:
-знаходить у тексті конкретні відомості;
Загальнокультурна:
-дотримується правил на уроці;
здоров’язбережувальна:
-вміє правильно сидіти за партою.
Соціальна:
-співпрацює у групі.
Предметні компетентності
(конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)
Початковий рівень:
-знає,щотаке корисні копалини;
-називає корисні копалини;
Середній рівень:
-розпізнає та позначає назви тіл, які відносяться до корисних копалин;
-розпізнає корисні копалини в трьох станах;
Достатній рівень:
-знаходить необхідну інформацію (за завданням вчителя) у підручник у або інших джерелах про корисні копалини;
-виконує тестові завдання із метою перевірки вивченого.
Високийрівень:
-встановлює відповідність між назвою гірської породи та станом , в якому вона перебуває;
-встановлює відповідність між назвою корисної копалини та сферою її використання людиною;
-характеризує знначення гірських порід в природі та для людини.
Очікувані результати: учні зможуть наводити приклади корисних копалин щодо їх використання, встановлювати зв’язки корисних копалин із тектонічними структурами.
Хід уроку
«Природа – це не те, що ми
отримали у спадок від предків,
а те, що ми взяли в борг у наших нащадків»
Рабіндранат Тагор (індійський письменник)
І. Організація класу.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім класі
Діти – просто молодці!
П. Хвилинка фенологічних спостережень
(Звіт синоптика. Аналіз показників погоди: переважно хмарно, можливі зливи, температура повітря 7 – 11 ºС, сила вітру 8 км/год.
- А який прогноз погоди саме для нашого класу?
- За даними гідрометеоцентру на сьогоднішній день у Бердичівській школі №18, а зокрема в 3-В класі очікується такий прогноз погоди: безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, температура плюс 10 – 12 балів, опади у вигляді великої кількості високих балів. Синоптична лабораторія бажає: нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті погоди.
ІІІ. Актуалізація опорних знань дітей
Прийом «Географічний крос»
ІV. Перевірка домашнього завдання
Тестові завдання
1. Хто створив гірські породи?
а) люди;
б) природа;
в) тварини.
2. Які бувають гірські породи?
а) тверді й рідкі;
б) тверді й газоподібні;
в) тверді, рідкі й газоподібні.
3. Як видобувають корисні копалини?
а) відкритим способом;
б) прикритим способом;
в) відкритим і закритим способом.
4. Як поділяють корисні копалини?
а) горючі;
б) горючі, рудні;
в) горючі, рудні й нерудні.
5. Як потрібно ставитися до корисних копалин?
а) економно;
б) дбайливо й економно;
в) знищувати.
- Взаємоперевірка. Обмінялися листочками із своїми сусідами по парті.
V. Повідомлення теми та мети уроку
Відгадайте загадку, щоб дізнатися тему уроку.
З-під землі їх дістають
І корисними всі звуть.
Ну, а користі багато: буде тепла у вас хата,
Зготувати можна їсти, в транспорт покататись сісти.
Що ж таке там дістають, що «корисними» всі звуть?
(Корисні копалини)
VІ. Ознайомлення з новим матеріалом
- За використанням корисні копалини поділяють на такі групи:
Корисні копалини
Рудні Нерудні Паливні
Наприклад: Наприклад: Наприклад:
Важливою корисною копалиною є вода (питна, технічна, мінеральна).
Словникова робота
Геологи - спеціалісти, які шукають родовища.
Родовища - це місця, де залягає багато корисних копалин.
Геологи розкажуть нам про ГОРЮЧІ КОРИСНІ КОПАЛИНИ. Копалини, які добре горять і виділяють багато тепла.
- Я розшукую кам’яне вугілля. Це тверда, чорного кольору, горюча корисна копалина. З неї виготовляють пластмаси, гуму, фарби, ліки, спирт, бензин, смолу. Кам’яне вугілля видобувають в шахті або в кар’єрах. Людей, які видобувають кам’яне вугілля, називають шахтарями.
— Доведіть, що кам’яне вугілля це копалина. Доведіть, що це копалина корисна.
- Я розшукую нафту. Це масляниста рідина темно-бурого кольору, з різким запахом, горюча корисна копалина. Із нафти отримують бензин, гас, машинне мастило, використовують в медицині. Залягає нафта глибоко в землі. Щоб її добути пробурюють вузькі свердловини, в які опускають труби. По них нафту викачують величезними насосами і заливають в спеціальні нафтосховища.
— Доведіть, що нафта це копалина. Доведіть, що це копалина корисна.
—Я розшукую торф. Це крихка, коричневого кольору, горюча корисна копалина. Із неї виготовляють фарби, штучні тканини, ліки, картон, пластмаси, добрива. Ця корисна копалина складається з решток відмерлих рослин. Це сходинка для отримання кам’яного вугілля. Добувають на болотах. Коли викачують воду з такого болота, торф можна різати на куски, сушити і обпалювати.
— Доведіть, що торф це копалина. Доведіть, що це копалина корисна.
— Я розшукую природній газ. Це прозора, без кольору, з легким запахом, горюча корисна копалина. Ми бачимо його, коли він голубим полум’ям горить на кухні. Із нього отримують пластмаси, каучук, з якого виготовляють гуму. Коли горить, то виділяє багато тепла. З місця видобутку газу проводять газопроводи на багато кілометрів. По ним газ надходить в міста і села.
— Доведіть, що природний газ це копалина. Доведіть, що це копалина корисна.
— Чому ці копалини назвали горючими?
- Які горючі копалини ви запам’ятали?
- А що повідомляє нам підручник про горючі корисні копалини?
— Далі перейдемо до знайомства з РУДНИМИ КОРИСНИМИ КОПАЛИНАМИ. Це різні руди, з яких видобувають метали.
— Залізна руда. Це рудна корисна копалина. Тверда, важка, не горить, буро-червоного кольору. Дрібні шматочки руди притягаються до магніту. Видобувають у шахтах або кар’єрах. Гарно плавиться. В доменних печах на металургійному заводі з неї виплавляють чавун для виготовлення металів.
— Доведіть, що залізна руда це копалина. Доведіть, що це копалина корисна.
—А ще бувають:
- Марганцеві
- Титанові
- Ртутні
- Нікелеві руди.
- Які рудні корисні копалини ви запам’ятали.
— Чому ці копалини назвали рудним?
– Це – кухонна сіль. — Де використовується кухонна сіль?
- Глина. — Де використовується глина?
- Пісок. — Де використовується пісок?
- Вапняки. — Де використовується вапняк?
- Граніт. — Де використовується граніт?
Використання корисних копалин у господарській діяльності
Ще первинні люди вміли використовувати корисні копалини у господарській діяльності. Із каменів робили знаряддя праці, зброю, прикраси. Придивляючись до того, що їх оточує, люди помітили, що деякі породи тверді і міцні, інші плавляться і міняють форму. Вони знайшли камінь, який дає вогонь.
1. Перевіримо, як ви запам’ятали назви і ознаки корисних копалин і виконаємо вправу «Впізнай корисну копалину» за описом. Загадки.
А) Масляниста рідина, з різким запахом вона, темно-бурий колір має, під землею залягає. Чорним золотом її звуть всі люди на землі. З неї роблять, любий друже, гас, бензин, машинне масло, фарбу, гуму і пластмаси? (нафта).
Б) Ніяк не видимий для нас. З далеких свердловин, по трубах, із глибин землі приходить в дім до нас – безбарвне паливо. Легкий, наш друг – … (природний газ).
В) У шахтах, кар’єрах її добувають. З неї у печах чавун виплавляють. З нього ллють сталь, роблять речі сталеві. Ну а основа речей металевих – буро-червона, важка і тверда – це залізняк, чи …(залізна руда).
Г) Камінь, я гірська порода. Я також дитя природи, я зернистий і твердий, я матеріал міцний. Можна пам’ятник зробити, коли треба – роздробити. Я годжуся на бруківку, для спорудження домівки, я не мармур, не магніт, а такий собі …(граніт).
Е) Це відомо для дитини: глечики виготовляють з … (глина).
Є) Хочеш побудувати дитячий садок, використовуй в розчині (пісок).
Природничий диктант. Самоперевірка.
Гра «Блискавка»
1. Бесіда-рефлексія.
Продовжити рефлексивне коло:
- - Було цікаво…….
- А кому було цікаво, підніміть руку.
- Було складно…..
- Мене здивувало….
- Який вид роботи сподобався найбільше?
- Які почуття виникли після уроку?