Тема: Умови росту і розвитку рослин. Як виростити квасолю.
Мета:
- навчальна: поглибити знання учнів про рослини, їх будову, способи розмноження, дослідити умови росту і розвитку рослин, розширити і збагатити знання дітей про квасолю, показати взаємозв’язок природознавства, інформатики, літературного читання, математики, трудового навчання;
- розвивальна: розвивати естетичне сприйняття розмаїття природи, спостережливість, пам’ять, критичне мислення, вміння пояснювати явища в живій природі , вчити порівнювати і зіставляти, робити висновки, сприяти оволодінню елементарними дослідницькими вміннями, розвивати творчі здібності;
- виховна: виховувати повагу до однокласників під час роботи в групах, культуру мовлення, бережне ставлення до природи.
Форма проведення: урок-дослідження
Цільова група: учні 3 класу ( 9-10 років)
Час: 2 години
Обладнання та матеріали : телевізор, таблиці з теми « Ріст і розвиток рослин», «Будова рослин», відео з теми « Умови проростання рослин»,
« Умови росту і розвитку рослин», оформлена класна дошка малюнками на тему « Страви із квасолі», плакат із стилізованою рослиною ( квасолі), склянки із рослинами, вирощеними в різних умовах, пророщеним насінням квасолі, вирощені власноруч рослини з насіння, бульби, цибулі; картки для індивідуальної, парної та групової роботи, маски для інсценізації казки, шапки-науковців, фломастери, лінійки, насіння квасолі різних кольорів та розмірів, заготовка для аплікації, клей.
Синхронізація програм уроків
Предмет |
Тема |
Завдання до предмета |
Очікувані результати |
S ( науки) Природо знав ство |
Умови росту і розвитку рослин. Як виростити рослину. Квасоля
|
1.Повторення будови рослин 2. Поглиблення знань про способи розмноження рослин. 3. Висловлення гіпотези щодо умов проростання, росту та розвитку рослин. 4. Підведення підсумків щодо проведених дослідницьких спостережень умов проростання, росту і розвитку рослин на прикладі квасолі . 5.Формування висновків 6. Розширення і збагачення знань дітей про значення квасолі в житті людини |
- мають поняття про будову рослин; - на практиці ознайомились зі способами розмноження рослин; - розуміють значення необхідних умов для проростання та росту рослин та можуть зробити висновки на основі дослідницької роботи; - мають уявлення про значення квасолі в кулінарії, медицині, косметології |
T (техноло гії) Інформа тика 3 клас |
Дії з інформацією: передавання , пошук, перетворення, використання. Перевага опрацювання інформації сучасними пристроями. |
1. Дії з інформацією: передавання , пошук, перетворення, використання. |
- мають уявлення про перевагу опрацювання інформації сучасними пристроями; - уміють виконувати пошук та опрацювання необхідної інформації в залежності від завдань уроку; -використовувати інформацію під час роботи в групах і презентації цікавих фактів про квасолю |
R (Читання+письмо) |
Інсценізація Сенкан
|
1.Інсценізація уривку із африканської народної казки « Гієна та заєць» 2. Обговорення проблемних питань з використанням інтерактивної вправи « Незакінчене речення» 3. Складання « Сенкану» |
- розуміють зміст уривку казки; - можуть дати відповідь проблемні на питання, використовуючи теоретичні відомості з природознавства -уміють висловлювати власне відношення до чого-небудь. |
E (інжині ринг) Трудове навчання |
Оздоблення листівки аплікацією з природних матеріалів. |
1.Оздоблення елементів листівки аплікацією з квасолі. |
- мають уявлення про аплікацію; -розрізняють природні та штучні матеріали; - демонструють вміння оздоблення листівки аплікацією дотримуючись правил роботи з клеєм; -уміють індивідуальну презентувати роботу |
M (Матема тика) |
Розширена задача на спосіб зведення до одиниці Визначення периметра геометричних фігур |
-Скласти коротку умову задачі ;
|
-вміють комунікувати ( працювати в групах , обговорювати задачу, складати коротку умову); -демонструють вмІння розв’язання задачі з поясненням; -вміють співпрацювати в групах, здатність вислухати інших, прийняти спільне рішення); - знають визначення геометричних фігур; - вміють будувати прямокутник, квадрат, рівносторонній трикутник з використанням лінійки та точок ( квасолин); -вміють знаходити периметр геометричних фігур, використовуючи формули; - розвинуті вміння саперевірки та взаємоперевірки виконаних завдань.
|
Хід уроку
І. Вступ
1. Привітання
2.Перевірка готовності учнів до уроку
3. Створення емоційно-позитивної атмосфери.
ІІ. Природознавство
1. Загадка
Одну кинув- зібрав цілу жменю. (Насіння )
2. Проблемне питання
Вчитедь: А чи тільки з допомогою насіння можна виростити рослину?
Діти , у маленьких горшечках знаходяться зелені рослинки, які ви вирошували декілька тижнів.
Давайте розділимо їх на групи за способом розмноження.
Зробимо висновки, щодо способів розмноження рослин.
3. Презентація вирощених рослин
Насінням: квасоля, горох, пшениця, овес.
Листками-фіалка Цибулинами-цибуля Бульбами-картопля
Ще рослини можна виростити кореневищем, пагонами, вусиками.
3.4 Вправа « Анаграма»
Переставте зернинки і ми разом визначимо тему уроку
4.Ознайомлення учнів з темою, метою, та завданнями уроку.
Ми дізнаємося на прикладі квасолі , які умови потрібні для проростання квасолі та для її росту та розвитку.
Нам допоможуть наші дослідники
4.1.Завдання уроку
Проведемо колективне дослідження –звідки взялася квасоля. А розглядати сьогодні ми будемо такі питання:
Ми будемо з вами використовувати насіння квасолі під час виконання завдань на уроці математики та на уроці трудового навчання.
4.2. Ознайомлення з алгоритмом роботи на уроці.
В кожному суцвіті квасолі нерозгадана таємниця , кожна із них містить завдання для нас.
На нашому незвичайному уроці ми з вами будемо вирощувати стилізовану квасолю, кожна ваша правильна відповідь, виконане правильно завдання, буде допомагати цій «рослині вирости".
ІІІ. Актуалізація знань
Батьківщина квасолі
Перша згадка про квасолю зустрічається в давніх китайських літописах 2800 року до нашої ери. У ті далекі часи китайці варили квасолю з рисом, як це тепер роблять в Індії, Японії, Кореї та на Філіппінських островах. Квасоля була відома й давнім римлянам. Із неї готували знаменитий на той час косметичний засіб, що замінював пудру. На думку римлян, така присипка з меленої квасолі найкраще освіжала шкіру й розгладжувала зморшки. В Америці індіанці з давніх часів вирощували квасолю та використовували її для приготування їжі. Після відкриття Америки страви з квасолі почали готуватися і в Європі. З Америки прийшли в Європу й декоративні види квасолі, плоди яких цілком їстівні. Декоративну квасолю вирощують у садах як красиву квітучу та химерно витку рослину.
Учні повторюють вивчений матеріал, пройшовши гру « Будова ро-слини» за посиланням https://learningapps.org/2050539. Тоді заповнюють картку.
Перевіряють правильність заповнення картки з допомогою таблиці на дошці.
Взаємоперевірка. Діти обмінюються картками . В віконечко на карці ставлять відмітку, якщо правильно виконали завдання.
Висновок. Отже, квасоля складається з корення, стебла, листків, квітки та плода з насінням.
3. Мозкова атака. Які умови необхідні для проростання рослин, на прикладі квасолі ?
ІІІ. Проблемна ситуація
Очікуваний результат: для проростання, росту та розвитку квасолі потрібні світло, тепло, вода , повітря, поживні речовини.
Квасоля – культурна рослина . Давайте поспостерігаємо за умовами її проростання та розвитку.
Проростання насіння.
https://www.youtube.com/watch?v=qXOB1PllXDg
Які ж необхідні умови для проростання, росту та розкитку рослин?
ІV. Робота над розв’язанням проблеми.
1.Умови проростання квасолі
Дослід 1. Вплив води і повітря на проростання рослини
1. Взяли 3 склянки і поклали в них насіння. Склянки поставили в теплому приміщені:
1 склянка – повітря без води;
2 склянка – вода і повітря;
3 склянка – вода без доступу повітря.
Результат 1. Склянка – насіння не змінилось, проростання не відбулось.
2 склянка – вода і повітря , насіння ввібрало воду, набухло і проросло.
3 склянка – насіння набухло, але проростання не відбулось, деякі насінини стають слизькуватими і починають неприємно пахнути.
Висновки • Для проростання насінню необхідне і повітря ( для дихання) і вода (для розчинення запасних поживних речовин). З цього досліду ясно видно, що насіння дихає, в ньому відбувається обмін речовин, а це доводить, що насінина – жива.
Дослід 2
Вплив температурних умов на проростання насінини
Взяли 2 склянки і поклали в них насіння, додали невеличку кількість води, забезпечили достатню кількість повітря:
1 склянку поставили в прохолодне приміщення, за температури + 5 градусів;
2 склянку – поставили в тепле приміщення, за температури +20 градусів.
Результат 2. В 2 склянці – на 5- 6 день проростання відбулося, розвиток проростаючого насіння відбувається швидко.
В 1 склянці – на 5-6 день насінини тільки наклюнулись, серед них є і такі, що тільки набухли.
Висновки. Для проростання насінню необхідне тепло ( для активного проходження обмінних процесів), але для різних рослин необхідна для проростання температура буде різною.
Дослід 3
Вплив запасних поживних речовин на проростання насінини
1. Взяли насіння квасолі, замочили його та залишили для набухання.
2. Після набухання половину насінин залишили цілими, а у іншої половини обережно видалили по одній сім‘ядолі.
Результат 3. Через 5 днів повноцінні насінини дали корінці, а потім з‘явились і стебельця, а насінини з видаленою сім‘ядолею не проросли.
Висновки . Проведений експеримент дає нам привід стверджувати, що насінині для проростання необхідний певний повноцінний запас поживних речовин, бо за умови їх нестачі проростання не відбудеться, а якщо навіть і відбудеться, то рослина буде дуже сильно відставати у розвитку.
Дослід 4
Посадити пророщену квасолю :
Поставити в тепле приміщення, за температури +20 градусів
Результат . На 5- 6 день проростання відбулося, розвиток проростаючого насіння відбувається швидко, на 7-8 день проростання відбулося у грунті з глиною. Лише на 10 день у піску.
За той же самий період ріст і розвиток квасолі в піску, глині, чорноземі відрізняється .
Висновки. Найбільш розвинене стебло виявилось у рослин квасолі , що росте у грунті, більш слабким у глинистому грунті. Кволе і тонке у рослини, що росте у піску.
2.Перегляд відеофільму file:///C:/Users/user/Desktop/%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC/%D0%B2%D1%8B%D0%B4%D0%B5%D0%BE%20%20%20%D1%83%D1%80%D0%BE%D0%BA/%D0%94%D0%BE%D1%81%D0%BB_%D0%B4%D0%B8.mp4
2.Заповнення картки
1 група. Умови проростання квасолі
2 група. Умови росту і розвитку рослини
Взаємоперевірка
3.Г ра « Розділи квасолю за кольором і розміром » .
V. Літературне читання
1.Інсценізація уривку із африканської народної казки « Гієна та заєць»
Якось умовилися гієна та заєць друзями жити і купили собі два поля, одне біля одного.
А коли настав сезон дощів, вирішили посадити квасолю.
Цілих два місяці тяглися вгору стебла, а на третій зацвіли квіточками, схожими на малесеньких метеликів. Побачив те гієна, захотів прогнати метеликів та й позбивав усі квіточки на своєму полі. А тоді побіг до зайця й застерігає:
— Я щойно знищив усіх метеликів, які паслися на моїй квасолі. Раджу й тобі це зробити.
Здогадався заєць, що гієна ошукав себе, та й каже:
— Красненько дякую, але я зроблю це трохи згодом.
Минуло кілька тижнів, і на зайцевому полі з’явилися чудові стручки квасолі. Як повиростали вони, заєць попросив дружину приготувати з них смачну страву, щоб і самим поласувати, і сусіду почастувати.
Гієні страва дуже сподобалася, от він і питає зайця:
— Як ти зумів виростити таку гарну квасолю? Я ж із свого поля не зібрав ані стручка!
— А тут нічого хитрого немає: квасолю мені дали оті метелики, яких я лишив на своєму полі. Хіба ти не знаєш, що квіти з часом перетворюються на зернята?
Підведення висновків .
Гієна:
-Я не зібрав урожаю, тому … .
Заєць:
-Я не знищив метеликів, бо знав, що… .
3 . Літературна хвилинка
Я — квасоля кольорова І поживна, і чудова.
Ще й смачна я і корисна,
Тому мене й люблять, звісно.
І бажають споживати
Всі: і хлопчики, й дівчата.
Бо й жири є у квасолі,
Вуглеводів є доволі,
Ще — білок і каротин,
Вітамін, і не один: C і B є вітаміни.
Тож скуштуйте неодмінно
Мене в борщиках, супах,
У салатах, в пиріжках,
Як гарнір іще до м’яса
Та саму поїжте часом!
4.Виступ групи науковців
Квасоля в у вашому житті" ,
" Поміркуй !" , " Запам'ятай !"
Квасоля - цінна харчова рослина. В їжу використовують насіння і зелені боби, як у свіжому, так і в консервованому вигляді. Страви із насіння мають високі смакові і поживні якості. Його використовують для приготування супів, борщів, вінегретів, пирогів тощо.
У насінні квасолі міститься 28-30% білка, 45-52% вуглеводів, в тому числі 5,2 % цукрів, 1 , 8 % жиру, 4% мінеральних речовин і вітаміни А, В1, В2 та ін. У зелених бобах накопичується 15,7% білка і до 2% цукру.
Лікарські властивості: Для лікувальних потреб у народі застосовують стручки, які заготовляють, коли вони ще свіжі, не посохли на пні (такі стручки дають кращий лікувальний ефект). Квасолеві стручки корисні й при запаленнях нирок. У таких випадках їх треба вживати порівну з кукурудзяними («косами»)
При цукровому діабеті особливо ефективна суміш квасолевих стручків, чорницевого листя, льняного сім'я й вівсяної соломи. Відвар із квасолевих стручків і чорницевого листя (порівну) вживають при захворюванні підшлункової залози. В гомеопатії виробляють есенцію з цілої рослини після дозрівання плодів.
VІ. Інформатика. Дії з інформацією: передавання , пошук, перетворення, використання.
Учні в групах, використовуючи мобільні телефони , в мережі інтернет відшукують цікаві факти про квасолю, Записують на зворотній стороні листя квасолі. Ці листочки наклеюються на стилізовану квасолю
Цікаві факти про квасолю ( зразок)
1.Першим європейцем, хто познайомилися з квасолею і згодом доставив її в країни Старого Світу, був знаменитий Христофор Колумб.
2.Всього в світі існує близько 200 різних сортів квасолі.
3. У ній міститься більше білка, ніж у м’ясі курки.
4. Вітаміну С в ній міститься більше, ніж в абрикосах, персиках або сливах.
5.Червона квасоля – зміцнює імунітет, позитивно діє на травний тракт, покращує стан шкіри.
6.іла квасоля – зміцнює кістки і зуби, так як багата кальцієм і залізом.
VІ.Математика
1.Мозкова атака
- А де ви використовуєте квасолю найчастіше? (Як продукт харчування).
Зараз я пропоную майбутній господарям і господиням розв’язати задачу.
2.Робота в групах
Учні в групах читають задачу,обговорюють її, записують коротку умову,Розв’язання записують на картці.
Взаємоперевірка.
Учні однієї з груп зачитують розв’язанн задачі.
Інші групи перевіряють і оцінюют свою роботу.
Задача 2
І група
ІІ група
ІІІ група
Презентація виконаної роботи. Взаємопепевірка
VІІІ. Трудове навчання
Оздоблення елементів листівки аплікацією з квасолі.
1.Інструктаж з техніки безпеки під час роботи з клеєм
План
1. Розгляньте листівку.
2.Виберіть розмір і колір квасолі для аплікації.
3. Охайно намажте контури квасолі клеєм.
4. Наклейте квасолю на розкриті стрючки.
5. Дайте можливість висохнути аплікації
Практична робота
Презентація
Презентація виконаної роботи
ІХ. Рефлексія
Вчитель. Наш урок пройшов дуже плідно. Ви працювали старанно, творчо, виростили таку чудову квасолю, адже кожен листочок, кожна квіточка, кожен стрючок- це результат ващої плідної праці.
Поділіться враженнямивід уроку. Що сподобалося, а що не сподобалося…..
2.Сенкан.
Квасоля
Смачна , корисна.
Росте, дихає, розвивається.
Цінний продукт харчування.
Культурна рослина.
Література
1.https://agrarii-razom.com.ua/plants/kvasolya-zvichayna
2.http://korusno-znatu.in.ua/tsikavi-fakty/tsikavi-fakty-pro-kvasolyu/
3.https://learningapps.org/2050539.
4.https://nday.te.ua/iz-kvasoli-stravy-vsi-i-korysni-i-smachni/
5.https://www.pinterest.com/pin/607493437219046328/
6.https://www.youtube.com/watch?v=qXOB1PllXDg