Розробка уроку допоможе вчителю 2 класу цікаво і змістовно організувати самостійне опрацювання учнями нової інформації у схрещених групах, виконання дітьми інтерактивних завдань.При цьому вчитель виступає в ролі модератора.
Тема: Рослини лісу. Лікарські рослини лісів
Ключові компетентності:
вміння вчитися:
навчально-організаційні вміння і навички:
загально мовленнєві вміння і навички:
контрольно-оцінні вміння:
інформаційно-комунікативна:
загальнокультурна:
здоров’язбережувальна:
соціальна: співпрацює в групі
Предметні компетентності
( конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)
Початковий рівень:
Середній рівень:
Достатній рівень:
Високий рівень:
- розподіляє назви рослини лісу за ярусами;
План уроку
Група 1: яруси лісу;
Група 2: хвойні ліси;
Група 3: листяні ліси.
Додаток 1
Гра «Вилучи зайве»
На дошці записано деформоване словосполучення, у якому «захована» тема сьогоднішнього уроку.
Завдання для учнів: визначте тему уроку, вилучивши зі словосполучення зайві склади.
Роскилини тволісучок
(Рослини лісу)
Додаток 2
- Уважно прослухайте казку:
Казка про дерева, кущі та їхню сестричку травичку
З давніх - давен живе на світі Матінка Природа. Вона дуже щедра. Є в неї земля, вода, сонце, місяць, рослини, тварини. На околиці села жили її діти. Дерево – найстарший братик, менші братики – Кущі, і їхня сестричка – Травичка. Весело і дружно жили вони.
Та одного разу Дерево сказало, що воно найважливіше серед рослин і всі повинні підкорятися йому. Сумно шелестіла Травичка, схилилися у журбі кущі. Та змиритися з цим не змогли. І після довгих роздумів покинули Дерево.
Велике Дерево залишилося одне. Воно гордо стояло і пишалося своєю красою. Йшов час. Минали дні, і дереву стало самотньо. А тут ще палюче сонце забирало вологу з грунту. Зовсім заслабло Дерево. Згадало воно й про Травичку, і про Кущі. Соромно стало йому, що воно так образило своїх рідних. Дерево попросило вибачення у своєї родини. І вони пробачили йому. Вранці дбайлива Травичка вмивалася вранішньою росою і заважала сонцю випаровувати вологу з грунту. А Вода на знак подяки напувала їх та постачала кореням поживні речовини. Густі Кущі зменшували силу вітру. А велике Дерево прикривало їх своєю кроною від пекучого сонця.
Ось так в дружбі та злагоді живуть вони й досі.
- Дайте відповіді на подані запитання:
Чому дереву важко прожити без куща і травички?
Яку користь приносить дерево кущам і травам?
Чому всі рослини повинні жити в злагоді?
Додаток 3
- Прочитайте інформацію, подану на картці.
- Обговоріть прочитане за поданими після тексту запитаннями.
- Запам’ятайте обговорену інформацію для того, щоб презентувати її членам своєї базової групи.
Картка 1
Яруси лісу
Пригадайте свою прогулянку до лісу. Ви помітили, що найвищі рослини – дерева. Під деревами ростуть кущі. А нижче стеляться різнобарвним килимом трави. Зеленіють мохи. Кожна група рослин утворює свій «поверх» - ярус. Ліси поділяють на хвойні, листяні і мішані.
Питання для обговорення:
- Які яруси утворюють рослини лісу?
- Які рослини найвищі?
- Поміркуйте, чому ліси поділяють на листяні, хвойні і мішані?
Картка 2
Хвойні ліси
Сосна і ялина, смерека і кедр, ялівець – хвойні дерева. Хвойні ліси похмурі, суворі. Коли дме вітер, верхівки дерев неначе стогнуть. У хвойних лісах можна знайти маленькі кущики чорниці й брусниці. З трав’янистих рослин у соснових лісах багато чебрецю, цмину.
Питання для обговорення:
- Які дерева ростуть у хвойних лісах?
- Назвіть кущі і трав’янисті рослини хвойних лісів.
- Поміркуйте, чому хвойні ліси здаються похмурими.
Картка 3
Листяні ліси
Ліси з листяних дерев називають листяними. Крони листяних дерев погано пропускають світло. Тому під ними ростуть тільки ті рослини, яким не потрібно багато світла. З кущів – це малина, ліщина, вовчі ягоди, з трав’янистих рослин – конвалія, копитняк, зірочник, папороть.
Питання для обговорення:
- Які ліси називають листяними?
- Назвіть кущі і трав’янисті рослини листяних лісів.
- Поміркуйте, чому під кронами листяних дерев ростуть тільки ті рослини, яким не потрібно багато світла.
Додаток 4
Чебрець, сосна, ліщина, зірочник, вовчі ягоди, береза, папороть, чорниця, анемона, ялина, осика, малина, дуб, медунка, шипшина.
1 ярус |
2 ярус |
3 ярус |
Дерева |
Кущі |
Трав’янисті рослини |
|
|
|
Додаток 5
Додаток 6
Сосна Копитняк
Медунка Малина
Додаток 7
Схема «Значення рослин лісу»
виділення кисню
середовище для існування живлення
інших представників лісу багатьох тварин
Значення рослин лісу
збирання лісових чудова відпочинкова
ягід та плодів зона
заготівля лікарської
сировини