Конспект уроку з рідної мови в 5 класі «Речення зі звертаннями»

Про матеріал
Мета: розширити знання учнів про звертання, навчити виділяти звертання в контексті, аналізувати їх стилістичну роль, правильно інтонувати речення зі звертаннями, удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у реченнях зі звертаннями; розвивати творчі вміння трансформувати прості речення на речення зі звертаннями, конструювати речення за опорними словами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати культуру спілкування, любов до рідного слова, виховувати національну гідність.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Урок-дослідження

 

з української мови

 

в  5 класі  на тему:

 

«Звертання. Розділові знаки  при звертанні»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Звертання. Розділові знаки при звертанні

 

Мета: розширити знання учнів про звертання, навчити виділяти звертання в контексті, аналізувати їх стилістичну роль, правильно інтонувати  речення зі звертаннями, удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у реченнях зі звертаннями; розвивати творчі вміння трансформувати прості речення на речення зі звертаннями, конструювати речення за опорними словами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати культуру спілкування, любов до рідного слова, виховувати національну гідність.

 

Наочність: плакати з національними символами та цікавими крилатими виразами зі звертаннями (у вигляді сторінок книги),опорні схеми, таблиці, роздатковий матеріал.

 

Тип уроку: урок-дослідження.

 

 

                                Хід уроку

 

  1. Організаційний момент

1.Привітання.

У наш клас завітали люди щирі.

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

Ми вам раді, люди добрі,

І вітаєм щиро вас.

Й запрошуєм ласкаво на урок у 5 клас.

  1. Повідомлення теми й цілей  уроку. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні на уроці продовжимо мандрівку незвичними й дивовижно цікавими островами «Синтаксис» і «Пунктуація». Відшукайте їх поглядами на карті Країни Знань . Нагадую про наші придорожні гасла:

                                     Пиши грамотно

                                     Знай правила

                                     Висловлюйся зв’язно

                                                                                                  2

                                     Будь привітним!

Щасти вам сьогодні! Під час мандрівки досліджуватимемо, що таке звертання.

                     Тема ця хоч непроста, та для вас цікава,

                      Будуть в ній слова, речення, буде і забава.

                      І в скарбничку  мовну цю, поки вивчим тему,

                      Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.

                Будуть в ній знання й уміння, правила й завдання,

                Думки вашої творіння й оповідання,

                Вірші, діалоги ваші й ваша власна казка.

                Тему нашого уроку запишіть,будь ласка.

  1. Прогнозування завдань уроку вчителем

1.Аутотренінг.

Я – учень

Я – творча особистість

Я думаю

Я  в пошуці

Я хочу багато знати

Я буду досліджувати

Я буду багато знати

Молодці! Я бажаю вам успіху й гарного настрою.

   IY. Актуалізація опорних знань.

 

  1. Теоретична розминка:

-         Що вивчає синтаксис? Пунктуація?

-         Яке речення називається простим?

-         Що таке граматична основа?

- Які речення називаються односкладними, двоскладними?

- Як поділяються речення за емоційним забарвленням, метою висловлювання?

- Яке речення називається поширеним?

- Чим можуть ускладнюватися прості речення?

         2. Розв’язання  проблемного запитання.

- В чому різниця між складним і простим ускладненим реченням ?

( Поміркуємо. Даємо повну обґрунтовану відповідь на запитання.)

Y.Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.

               1.Робота з епіграфом

                                                                                                            3

                                  Не одцурайсь, мій сину, мови…

                                   У тебе іншої нема. (Т. Шевченко)

-         Як ви розумієте епіграф?

-         До кого звертається поет , говорячи «мій сину» ?

2.Презентація наукових знахідок групи «Юні мовознавці».Усний лінгвістичний переказ «Звертання. Розділові знаки при звертанні».

3. Коментар вчителя. Учень подав вичерпну наукову інформацію про звертання. Цей матеріал викладено в підручнику. Я впевнена, що сторінки підручника ви охоче гортатимете вдома, а сьогодні пропоную перегорнути кілька сторінок вічної Книги  Знань.

4. Система завдань і вправ.

       СТОРІНКА ДУХОВНОСТІ. (на дошці сторінка книги з атрибутами української духовності)

      В нашого народу є давня традиція: все починати з молитви. Бо, як кажуть в народі, без Бога ані до порога. Ми ж почнемо зі сторінки духовності. Зверніть увагу на речення:

               Благослови мене, Господи, і допоможи опанувати Словом і мовою, тобою даними. (Коментар вчителя щодо речення.)

  1. Зачитування уривків текстів церковного стилю (речення зі звертаннями).
  2. Пояснювальний диктант.

Схиляюся перед тобою, Отче, у молитві, яка очищає душу. Глянь оком щирим, о Божий Сину, на нашу землю, на Україну. О Мати Божа, о райський цвіте, тебе благають вкраїнські діти. Учися, дитино, Бог буде з тобою.

       3.Орфографічна зупинка.

            - Пригадаємо, як пишуться назви релігійних осіб?

      4.Презентація народного діалогу. Група «Юні актори».

         (Звернемо увагу на інтонування речень зі звертаннями).

-         Поможи, Боже!

-         А ти не лінуйся, небоже!

-         Дай мені, Боже!

-         Роби, небоже, то й дасть Бог, може.

     -До чого спонукає нас розмова цих учнів?

     5. Лексична хвилинка.

      - Що означає слово «небіж»?

                СТОРІНКА ДЕРЖАВНОСТІ. (На дошці сторінка книги з державними символами). Зверніть увагу на речення:

                                                                                                              4

                 Живи  та міцній,Українська державо!

      1.Виконайте усний синтаксичний розбір речення.

      2. Творче конструювання. Робота в групах.

 Скласти речення зі звертаннями за опорними словами:

     Перемогу- здобудемо

     Державу-збудуємо

     Славу-повернемо

     Таланти –відкриємо

    Україну – прославимо

     Народ- згуртуємо  

3.Написати лист до Президента, правильно вживаючи форми звертання.

4.Презентація роботи в групах.

         ПАТРІОТИЧНА СТОРІНКА (на дошці сторінка книги з духовними оберегами, а також речення):

      Без мови рідної,юначе, й народу нашого нема.

1.Запитання до класу:

  -Хто такий патріот?

 -Де в цьому реченні є звертання?

2.Синтаксичне конструювання. Робота в групах.

    Завдання 1

Прочитайте речення, доберіть слова з довідки і поставте їх у кличному відмінку.

О …     , хто без тебе я?

Ой …  , мій … , широкий та дужий.

Гей, … , … , ще грай нам.

Учітеся ,… , думайте,читайте.

  Довідка:  рідне слово, Дніпро, вітер, брати мої.

Завдання 2

Перебудуйте подані прості речення у речення,ускладнені звертаннями.

Добрі люди завжди шанували народні звичаї.

Українська пісня - душа мого народу.

Благословенний  мій  рідний край.

Завдання 3

Пригадати пісні, записати речення зі звертаннями.

3.Презентація діалогу. Група «Юні актори» (Дівчинка у віночку).

   - Як ти любиш Україну,

                                                                                                                 5

  мій маленький друже ?

-Нашу рідну Україну люблю дуже-дуже!

З Україною нікого в світі не боюся

І щоранку,моя рідна, до Бога за неї молюся.

4.Хвилинка відпочинку. Вправа «Дотягнутися до зірок».

  РОДИННА СТОРІНКА (на дошці сторінка з родинними оберегами). Читай і думай, друже мій, і не цурайся свого роду.

1.Завдання.Виконати усний морфологічний аналіз цього речення(група «Юні мовознавці»).

2. Вибірково-розподільний диктант. Погрупуйте слова в дві колонки: звертання поширені й непоширені.

 Розцвітай же,слово, і в родині, і у школі. Рідна нене, перше слово ти в устах моїх плекала. Благослови, Берегине-мати, день новий зустрічати. Рідна мати моя, ти ночей недоспала. О мій народе, Прометея ти маєш душу молоду.

3.Робота в парах(усно).

  1. Група  «Юні фольклористи»

      До поданих прислів’їв і приказок вставити звертання.

    Стримуй себе у всьому, а найбільше – у словах.

    Слухай багато, а говори мало.

    Тримай слово за зубами.

 2 .Група «Юні мовознавці»

   Утворіть форму звертання від слів  добродій, пан,

   отець Степан,колега, друг.

3.Група «Юні фольклористи».

  Утворити форму звертання від словосполучень

  рідна домівка , вулиця мого дитинства.

  Усно скласти речення.

4.Презентація діалогу. Група «Юні актори»(Мама в хустині й  хлопчик).

   - Розкажіть мені,мамо, про долю,

     Чи людині підвладна вона?

  -  Наша доля,мій сину, як море,

    Той пливе лиш, хто має човна.

-Розкажіть мені, мамо, про роки,

Чи спливають помітно вони?

-Роки,сину,помітні…допоки

Матерів пам’ятають сини.

                                                                                                              6

5.Бесіда з учнями:

 -А чи любите ви своїх батьків? Чи шануєте їх?

- Як ви звертаєтеся до своїх батьків чи інших членів родини.

6. Поетична хвилинка.

    Скільки в нас є, любі друзі,

    Для звертання ніжних слів –

    і до тата, й до матусі,

    до бабусі й дідусів.

7.Віночок лагідних звертань.(Діти чіпляють квіточки у віночок і читають правильні форми звертання).

8.Хвилинка культури мовлення. Метод «Мікрофон».

   - Чи правильно звертаємося до вчителів? Виконаємо роботу над помилками, які допускаємо в усному мовленні.(Учні називають вчителів на  ім’я та по батькові).

9.Творчий вернісаж.(Створюється осіння атмосфера: листочки на партах, учнівські малюнки, комп’ютерне  малювання).

  Завдання. Висловіть кілька бажань в художній формі, які  могла би виконати чарівниця-природа. Висловлювання формулюйте лаконічні,вживаючи форми звертання. ( Осіннє листя,закружляй у танку. Сонячний зайчику! Розвесели осінній ліс!)

YI. Закріплення вивченого матеріалу.

 1.Інтерактивна вправа « Прикраси деревце».

   Перед нами – мовне дерево знань. Це дуб столітній, а може, й тисячолітній. В ньому – сила й мудрість віків. Він сьогодні підслухав і нашу розмову. Давайте розповімо йому, що ми навчилися сьогодні на уроці. Кожен почепить листочок на деревце й скаже, що дізнався на уроці.

YII. Підсумок уроку.Оцінювання.

   1.Заключне слово вчителя.

Мені було цікаво працювати з вами. (Вчитель чіпляє листок на деревце).Ви активні на уроці, виконали багато індивідуальних завдань вдома. Дякую вам за активну творчу співпрацю. Це моя словесна дяка, а якщо перевести в бали,то…(Оцінювання).

Хочу звернутися до вас словами І. Малковича.( Вчитель запалює свічку, передає учениці й читає поезію).

       Хай це, можливо, і не найсуттєвіше,

       Але ти, дитино,

       Покликана захищати своїми долоньками

                                                                                                                7                                                                                                                                  

       Крихітну свічечку букви і;

       А також,

       Витягнувшись на пальчиках,

       Оберігати місячний серпик

       Букви  є,

      Що зрізаний з неба

      Разом з ниточкою.

      (Лине мелодія співу солов’я )

      Бо, кажуть, дитино,

      Що мова наша – солов’їна.

      Правильно кажуть.

      Але затям собі,

      Що колись

      Можуть настати і такі часи,

      Коли нашої мови

      Не буде пам’ятати

      Навіть найменший соловейко.

      Тому не можна покладатися

       Тільки на солов’їв, дитино!

Свічка гасне, але нехай не гасне у ваших серденьках вогник любові до рідної мови, землі, неньки України. Зростайте, діти, гідними українцями й вивчайте рідну мову. Адже без мови рідної народу, нації нема.

  1. Учениця читає поезію « Розмовляй українською ,чуєш»
  2. Домашнє завдання.  Опрацювати  &10, виконати вправу186, написати твір-мініатюру «Мирне небо осені», вживаючи речення зі звертаннями.
  3. Поетичний коментар до виконання д/з.

Прошу учнів, до зубріння звичних,

Ви не бійтесь правил граматичних.

Є у кожного до мови хист,-

не зубріть, а розумійте зміст. (Д. Білоус)

4.Психологічна вправа «Коло компліментів». Обміняйтесь компліментами, відзначивши успіхи один одного на сьогоднішньому уроці. В реченнях вживайте звертання.

 

 

docx
Додав(-ла)
Гермак Надія
Додано
11 січня
Переглядів
269
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку