Урок-дослідження
з української мови
в 5 класі на тему:
«Звертання. Розділові знаки при звертанні»
Тема. Звертання. Розділові знаки при звертанні
Мета: розширити знання учнів про звертання, навчити виділяти звертання в контексті, аналізувати їх стилістичну роль, правильно інтонувати речення зі звертаннями, удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у реченнях зі звертаннями; розвивати творчі вміння трансформувати прості речення на речення зі звертаннями, конструювати речення за опорними словами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати культуру спілкування, любов до рідного слова, виховувати національну гідність.
Наочність: плакати з національними символами та цікавими крилатими виразами зі звертаннями (у вигляді сторінок книги),опорні схеми, таблиці, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок-дослідження.
Хід уроку
1.Привітання.
У наш клас завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас.
Й запрошуєм ласкаво на урок у 5 клас.
Сьогодні на уроці продовжимо мандрівку незвичними й дивовижно цікавими островами «Синтаксис» і «Пунктуація». Відшукайте їх поглядами на карті Країни Знань . Нагадую про наші придорожні гасла:
Пиши грамотно
Знай правила
Висловлюйся зв’язно
2
Будь привітним!
Щасти вам сьогодні! Під час мандрівки досліджуватимемо, що таке звертання.
Тема ця хоч непроста, та для вас цікава,
Будуть в ній слова, речення, буде і забава.
І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему,
Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.
Будуть в ній знання й уміння, правила й завдання,
Думки вашої творіння й оповідання,
Вірші, діалоги ваші й ваша власна казка.
Тему нашого уроку запишіть,будь ласка.
1.Аутотренінг.
Я – учень
Я – творча особистість
Я думаю
Я в пошуці
Я хочу багато знати
Я буду досліджувати
Я буду багато знати
Молодці! Я бажаю вам успіху й гарного настрою.
IY. Актуалізація опорних знань.
- Що вивчає синтаксис? Пунктуація?
- Яке речення називається простим?
- Що таке граматична основа?
- Які речення називаються односкладними, двоскладними?
- Як поділяються речення за емоційним забарвленням, метою висловлювання?
- Яке речення називається поширеним?
- Чим можуть ускладнюватися прості речення?
2. Розв’язання проблемного запитання.
- В чому різниця між складним і простим ускладненим реченням ?
( Поміркуємо. Даємо повну обґрунтовану відповідь на запитання.)
Y.Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.
1.Робота з епіграфом
3
Не одцурайсь, мій сину, мови…
У тебе іншої нема. (Т. Шевченко)
- Як ви розумієте епіграф?
- До кого звертається поет , говорячи «мій сину» ?
2.Презентація наукових знахідок групи «Юні мовознавці».Усний лінгвістичний переказ «Звертання. Розділові знаки при звертанні».
3. Коментар вчителя. Учень подав вичерпну наукову інформацію про звертання. Цей матеріал викладено в підручнику. Я впевнена, що сторінки підручника ви охоче гортатимете вдома, а сьогодні пропоную перегорнути кілька сторінок вічної Книги Знань.
4. Система завдань і вправ.
СТОРІНКА ДУХОВНОСТІ. (на дошці сторінка книги з атрибутами української духовності)
В нашого народу є давня традиція: все починати з молитви. Бо, як кажуть в народі, без Бога ані до порога. Ми ж почнемо зі сторінки духовності. Зверніть увагу на речення:
Благослови мене, Господи, і допоможи опанувати Словом і мовою, тобою даними. (Коментар вчителя щодо речення.)
Схиляюся перед тобою, Отче, у молитві, яка очищає душу. Глянь оком щирим, о Божий Сину, на нашу землю, на Україну. О Мати Божа, о райський цвіте, тебе благають вкраїнські діти. Учися, дитино, Бог буде з тобою.
3.Орфографічна зупинка.
- Пригадаємо, як пишуться назви релігійних осіб?
4.Презентація народного діалогу. Група «Юні актори».
(Звернемо увагу на інтонування речень зі звертаннями).
- Поможи, Боже!
- А ти не лінуйся, небоже!
- Дай мені, Боже!
- Роби, небоже, то й дасть Бог, може.
-До чого спонукає нас розмова цих учнів?
5. Лексична хвилинка.
- Що означає слово «небіж»?
СТОРІНКА ДЕРЖАВНОСТІ. (На дошці сторінка книги з державними символами). Зверніть увагу на речення:
4
Живи та міцній,Українська державо!
1.Виконайте усний синтаксичний розбір речення.
2. Творче конструювання. Робота в групах.
Скласти речення зі звертаннями за опорними словами:
Перемогу- здобудемо
Державу-збудуємо
Славу-повернемо
Таланти –відкриємо
Україну – прославимо
Народ- згуртуємо
3.Написати лист до Президента, правильно вживаючи форми звертання.
4.Презентація роботи в групах.
ПАТРІОТИЧНА СТОРІНКА (на дошці сторінка книги з духовними оберегами, а також речення):
Без мови рідної,юначе, й народу нашого нема.
1.Запитання до класу:
-Хто такий патріот?
-Де в цьому реченні є звертання?
2.Синтаксичне конструювання. Робота в групах.
Завдання 1
Прочитайте речення, доберіть слова з довідки і поставте їх у кличному відмінку.
О … , хто без тебе я?
Ой … , мій … , широкий та дужий.
Гей, … , … , ще грай нам.
Учітеся ,… , думайте,читайте.
Довідка: рідне слово, Дніпро, вітер, брати мої.
Завдання 2
Перебудуйте подані прості речення у речення,ускладнені звертаннями.
Добрі люди завжди шанували народні звичаї.
Українська пісня - душа мого народу.
Благословенний мій рідний край.
Завдання 3
Пригадати пісні, записати речення зі звертаннями.
3.Презентація діалогу. Група «Юні актори» (Дівчинка у віночку).
- Як ти любиш Україну,
5
мій маленький друже ?
-Нашу рідну Україну люблю дуже-дуже!
З Україною нікого в світі не боюся
І щоранку,моя рідна, до Бога за неї молюся.
4.Хвилинка відпочинку. Вправа «Дотягнутися до зірок».
РОДИННА СТОРІНКА (на дошці сторінка з родинними оберегами). Читай і думай, друже мій, і не цурайся свого роду.
1.Завдання.Виконати усний морфологічний аналіз цього речення(група «Юні мовознавці»).
2. Вибірково-розподільний диктант. Погрупуйте слова в дві колонки: звертання поширені й непоширені.
Розцвітай же,слово, і в родині, і у школі. Рідна нене, перше слово ти в устах моїх плекала. Благослови, Берегине-мати, день новий зустрічати. Рідна мати моя, ти ночей недоспала. О мій народе, Прометея ти маєш душу молоду.
3.Робота в парах(усно).
До поданих прислів’їв і приказок вставити звертання.
Стримуй себе у всьому, а найбільше – у словах.
Слухай багато, а говори мало.
Тримай слово за зубами.
2 .Група «Юні мовознавці»
Утворіть форму звертання від слів добродій, пан,
отець Степан,колега, друг.
3.Група «Юні фольклористи».
Утворити форму звертання від словосполучень
рідна домівка , вулиця мого дитинства.
Усно скласти речення.
4.Презентація діалогу. Група «Юні актори»(Мама в хустині й хлопчик).
- Розкажіть мені,мамо, про долю,
Чи людині підвладна вона?
- Наша доля,мій сину, як море,
Той пливе лиш, хто має човна.
-Розкажіть мені, мамо, про роки,
Чи спливають помітно вони?
-Роки,сину,помітні…допоки
Матерів пам’ятають сини.
6
5.Бесіда з учнями:
-А чи любите ви своїх батьків? Чи шануєте їх?
- Як ви звертаєтеся до своїх батьків чи інших членів родини.
6. Поетична хвилинка.
Скільки в нас є, любі друзі,
Для звертання ніжних слів –
і до тата, й до матусі,
до бабусі й дідусів.
7.Віночок лагідних звертань.(Діти чіпляють квіточки у віночок і читають правильні форми звертання).
8.Хвилинка культури мовлення. Метод «Мікрофон».
- Чи правильно звертаємося до вчителів? Виконаємо роботу над помилками, які допускаємо в усному мовленні.(Учні називають вчителів на ім’я та по батькові).
9.Творчий вернісаж.(Створюється осіння атмосфера: листочки на партах, учнівські малюнки, комп’ютерне малювання).
Завдання. Висловіть кілька бажань в художній формі, які могла би виконати чарівниця-природа. Висловлювання формулюйте лаконічні,вживаючи форми звертання. ( Осіннє листя,закружляй у танку. Сонячний зайчику! Розвесели осінній ліс!)
YI. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Інтерактивна вправа « Прикраси деревце».
Перед нами – мовне дерево знань. Це дуб столітній, а може, й тисячолітній. В ньому – сила й мудрість віків. Він сьогодні підслухав і нашу розмову. Давайте розповімо йому, що ми навчилися сьогодні на уроці. Кожен почепить листочок на деревце й скаже, що дізнався на уроці.
YII. Підсумок уроку.Оцінювання.
1.Заключне слово вчителя.
Мені було цікаво працювати з вами. (Вчитель чіпляє листок на деревце).Ви активні на уроці, виконали багато індивідуальних завдань вдома. Дякую вам за активну творчу співпрацю. Це моя словесна дяка, а якщо перевести в бали,то…(Оцінювання).
Хочу звернутися до вас словами І. Малковича.( Вчитель запалює свічку, передає учениці й читає поезію).
Хай це, можливо, і не найсуттєвіше,
Але ти, дитино,
Покликана захищати своїми долоньками
7
Крихітну свічечку букви і;
А також,
Витягнувшись на пальчиках,
Оберігати місячний серпик
Букви є,
Що зрізаний з неба
Разом з ниточкою.
(Лине мелодія співу солов’я )
Бо, кажуть, дитино,
Що мова наша – солов’їна.
Правильно кажуть.
Але затям собі,
Що колись
Можуть настати і такі часи,
Коли нашої мови
Не буде пам’ятати
Навіть найменший соловейко.
Тому не можна покладатися
Тільки на солов’їв, дитино!
Свічка гасне, але нехай не гасне у ваших серденьках вогник любові до рідної мови, землі, неньки України. Зростайте, діти, гідними українцями й вивчайте рідну мову. Адже без мови рідної народу, нації нема.
Прошу учнів, до зубріння звичних,
Ви не бійтесь правил граматичних.
Є у кожного до мови хист,-
не зубріть, а розумійте зміст. (Д. Білоус)
4.Психологічна вправа «Коло компліментів». Обміняйтесь компліментами, відзначивши успіхи один одного на сьогоднішньому уроці. В реченнях вживайте звертання.