Займенник. Урок у 4 класі

Про матеріал
цікавий матеріал для вивчення теми займенник у 4 класі Використано іноваційні технології
Перегляд файлу

Займенник

4 клас

Тема: Займенник як частина мови. Роль займенників у тексті. Редагування тексту.

Мета: Ознайомити учнів з новою частиною мови – займенником, з особливостями займенників, їх роллю у мовленні, вчити розпізнавати займенники як в усному, так і в писемному мовленні; розвивати словотворчі вміння дітей, усне мовлення;   виховувати старанність, любов до рідної мови.

 

Обладнання: мультимедійна презентація, таблиці, картки, лепбук   «Числівник»

 

Хід уроку

І. Організація класу

– Діти, а давайте разом розгадаємо анаграму і складемо епіграф уроку.

(З розсипаних слів скласти вислів)

Навчати, добре, знати, хто, хоче, все, того.

– Хто з вас хоче багато знати?

– Я рада, що знайшла так багато однодумців.

 

ІІ. Повторення вивченого про частини мови

1. Запис дати у зошит

–  Охарактеризуйте слово дванадцяте (частина мови – числівник, порядковий, складний, має 2 корені: два, дцят, відповідає на питання котре?)

Цікаво знати: у Вавилоні число дванадцять вважалося довершеним, а наступне –  тринадцять – вважалося нещасливим (чортова дюжина).

2. Хвилинка каліграфії

пʼя

– Назвіть числівники з буквосполученням  пʼя

– Запишіть числівники в зошит. На попередньому уроці ми проводили словникову роботу, тому я сподіваюся, що ви не допустите помилок в написанні числівників.

4. Інтерактивна вправа «Очікування»

– Чого кожен з вас очікує від уроку? (слайд 1)

  •   Я очікую, що …
  •   На уроці мене чекає …
  •   На цьому уроці я вивчу …
  •   Цей урок навчить мене …

– Я теж хочу висловити свої очікування:

  •   ви будете активно працювати;
  •   доведете, що маєте міцні знання з теми;
  •   точно та  гарно будете висловлювати свої думки;
  •   злагоджено будете працювати в парах та групах;
  •   зумієте всіх переконати, що знаєте і любите рідну мову.

 

5. Інтерактивна вправа «Бліц – опитування»

– Скільки частин мови є в українській мові?

– Назвіть частини мови, які ви вже вивчили.

– Наведіть приклади вивчених частин мови. Доведіть свій вибір.

– На минулому уроці ми закінчили вивчати числівник, зробили підсумковий лепбук за цією темою, а зараз підведемо підсумки:

1) Тест (слайди 2, 3, 4, 5), взаємоперевірка (слайд 6);

2) Самостійна робота (картки експрес-контроль: І в. – с. 65-66, ІІ в. – с. 67-68).

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Гра «Відгадай і доведи» (з елементом проблемної ситуації)

На слайді 7 записані слова:

Галинка, сад, сумує, солодкий, одинадцять, він, ми, те, стільки.

Учні повинні розподілити слова у відповідну частину мови. Останні слова для учнів є проблемними.

2. Розв’язання проблемної ситуації (слайд 7)

– На які питання відповідають слова: він (хто?),  ми (хто?), те (яке?), стільки (скільки?)

– То може слова він, ми – це іменники, те – прикметники, стільки – числівник?

Хоч вони і відповідають на питання цих частин, але це інша частина мови – займенник.

 

ІV. Оголошення теми та мети уроку

– А хто може пояснити, як утворилося слово займенник?

 

Фізкультхвилинка

 

V. Робота над новим матеріалом

1. Робота над правилом (підручник с. 118)

– На що вказує займенник?

– Які частини мови можна замінити займенниками?

– Який взаємозвʼязок між займенниками та частинами мови, які вони заміняють? (відповідають на ті ж самі питання).

2. Дослідницька робота. Робота в групах.

– Якщо займенник замінює іменник, прикметник та числівник, то якими граматичними категоріями він може характеризуватися?

 

 

 

 

І група

Чи мають займенники категорію числа? Розподіліть займенники у дві групи: я, ми, ти, ви, він, вона, вони, воно

однина                      множина

 

 

ІІ група

Чи змінюються займенники за відмінками? Провідміняйте займенники.

Н. в.    я             вони

Р. в.

Д. в.

Зн. в.

Ор. в.

М. в.

 

ІІІ група

Чи можна визначити рід займенників: я, ми, ти, ви, він, вона, вони, воно?

ч. р.                  ж. р.              с. р.

 

3. Обговорення результатів досліджень. Підсумок учителя та учнів.

 

4. Робота за вправою 270.

– Прочитайте текст (самостійно).

– З якого мультфільму цей уривок?

– Назвіть слова, що повторюються.

– Визначте, до яких частин мови вони належать.

– Як можна уникнути повторення?

Самостійний запис у зошити І абзацу тексту.

 

5. Перевірка завдання.

 

6. Робота за вправою 271 (усно)

 

7. Ознайомлення з теоретичним матеріалом с. 120.

 

 

VІ. Домашнє завдання: впр. 273, прав. с. 118

 

VІІ. Робота над новим матеріалом

– Чи справдилися ваші очікування?

– Чого навчилися?

– Що нового дізналися?

– Чого не вистачало?

– Як ви думаєте, чи добре мені було вас сьогодні навчати? Чому?

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Brovko Tanya
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
11 січня
Переглядів
225
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку