Займенник. Урок у 4 класі

Про матеріал
цікавий матеріал для вивчення теми займенник у 4 класі Використано іноваційні технології
Перегляд файлу

Займенник

4 клас

Тема: Займенник як частина мови. Роль займенників у тексті. Редагування тексту.

Мета: Ознайомити учнів з новою частиною мови – займенником, з особливостями займенників, їх роллю у мовленні, вчити розпізнавати займенники як в усному, так і в писемному мовленні; розвивати словотворчі вміння дітей, усне мовлення;   виховувати старанність, любов до рідної мови.

 

Обладнання: мультимедійна презентація, таблиці, картки, лепбук   «Числівник»

 

Хід уроку

І. Організація класу

– Діти, а давайте разом розгадаємо анаграму і складемо епіграф уроку.

(З розсипаних слів скласти вислів)

Навчати, добре, знати, хто, хоче, все, того.

– Хто з вас хоче багато знати?

– Я рада, що знайшла так багато однодумців.

 

ІІ. Повторення вивченого про частини мови

1. Запис дати у зошит

–  Охарактеризуйте слово дванадцяте (частина мови – числівник, порядковий, складний, має 2 корені: два, дцят, відповідає на питання котре?)

Цікаво знати: у Вавилоні число дванадцять вважалося довершеним, а наступне –  тринадцять – вважалося нещасливим (чортова дюжина).

2. Хвилинка каліграфії

пʼя

– Назвіть числівники з буквосполученням  пʼя

– Запишіть числівники в зошит. На попередньому уроці ми проводили словникову роботу, тому я сподіваюся, що ви не допустите помилок в написанні числівників.

4. Інтерактивна вправа «Очікування»

– Чого кожен з вас очікує від уроку? (слайд 1)

  •   Я очікую, що …
  •   На уроці мене чекає …
  •   На цьому уроці я вивчу …
  •   Цей урок навчить мене …

– Я теж хочу висловити свої очікування:

  •   ви будете активно працювати;
  •   доведете, що маєте міцні знання з теми;
  •   точно та  гарно будете висловлювати свої думки;
  •   злагоджено будете працювати в парах та групах;
  •   зумієте всіх переконати, що знаєте і любите рідну мову.

 

5. Інтерактивна вправа «Бліц – опитування»

– Скільки частин мови є в українській мові?

– Назвіть частини мови, які ви вже вивчили.

– Наведіть приклади вивчених частин мови. Доведіть свій вибір.

– На минулому уроці ми закінчили вивчати числівник, зробили підсумковий лепбук за цією темою, а зараз підведемо підсумки:

1) Тест (слайди 2, 3, 4, 5), взаємоперевірка (слайд 6);

2) Самостійна робота (картки експрес-контроль: І в. – с. 65-66, ІІ в. – с. 67-68).

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Гра «Відгадай і доведи» (з елементом проблемної ситуації)

На слайді 7 записані слова:

Галинка, сад, сумує, солодкий, одинадцять, він, ми, те, стільки.

Учні повинні розподілити слова у відповідну частину мови. Останні слова для учнів є проблемними.

2. Розв’язання проблемної ситуації (слайд 7)

– На які питання відповідають слова: він (хто?),  ми (хто?), те (яке?), стільки (скільки?)

– То може слова він, ми – це іменники, те – прикметники, стільки – числівник?

Хоч вони і відповідають на питання цих частин, але це інша частина мови – займенник.

 

ІV. Оголошення теми та мети уроку

– А хто може пояснити, як утворилося слово займенник?

 

Фізкультхвилинка

 

V. Робота над новим матеріалом

1. Робота над правилом (підручник с. 118)

– На що вказує займенник?

– Які частини мови можна замінити займенниками?

– Який взаємозвʼязок між займенниками та частинами мови, які вони заміняють? (відповідають на ті ж самі питання).

2. Дослідницька робота. Робота в групах.

– Якщо займенник замінює іменник, прикметник та числівник, то якими граматичними категоріями він може характеризуватися?

 

 

 

 

І група

Чи мають займенники категорію числа? Розподіліть займенники у дві групи: я, ми, ти, ви, він, вона, вони, воно

однина                      множина

 

 

ІІ група

Чи змінюються займенники за відмінками? Провідміняйте займенники.

Н. в.    я             вони

Р. в.

Д. в.

Зн. в.

Ор. в.

М. в.

 

ІІІ група

Чи можна визначити рід займенників: я, ми, ти, ви, він, вона, вони, воно?

ч. р.                  ж. р.              с. р.

 

3. Обговорення результатів досліджень. Підсумок учителя та учнів.

 

4. Робота за вправою 270.

– Прочитайте текст (самостійно).

– З якого мультфільму цей уривок?

– Назвіть слова, що повторюються.

– Визначте, до яких частин мови вони належать.

– Як можна уникнути повторення?

Самостійний запис у зошити І абзацу тексту.

 

5. Перевірка завдання.

 

6. Робота за вправою 271 (усно)

 

7. Ознайомлення з теоретичним матеріалом с. 120.

 

 

VІ. Домашнє завдання: впр. 273, прав. с. 118

 

VІІ. Робота над новим матеріалом

– Чи справдилися ваші очікування?

– Чого навчилися?

– Що нового дізналися?

– Чого не вистачало?

– Як ви думаєте, чи добре мені було вас сьогодні навчати? Чому?

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Brovko Tanya
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
11 січня 2024
Переглядів
234
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку