Конспект уроку з розвитку зв. мовлення на тему "Про що звірі говорили?"

Про матеріал

Державний стандарт НУШ ще не затвердили, проте цей урок можна впровадити за допомогою технології "Сторітеллінг" Упродовж уроку шляхом низки вправ пропонується учням згадати матеріал з таких предметів, як літературне читання, природознавство.

Перегляд файлу

Урок  №9

Тема: Як  живеться  вам  у  лісі?  Складання  казки «Про  що  звірі  взимку  говорили» (усно)

Мета: створити   умови  для  активної  співпраці  учнів  з  учителем  на  уроці,  розвивати  зв’язне  мовлення,  мислення,  швидкість  реакції  під  час  відповіді   на  запитання,  уміння  логічно  будувати  думки,  наводити переконливу  аргументацію; формувати  навички  роботи  за  опорним  матеріалом;  виховувати  старанність  та  охайність  під  час  виконання  завдань ;виховувати  любов  до  природи  та  її  мешканців.

 

Обладнання:  маски  для  інсценівки,  демонстраційні  та  опорні  таблиці,  зображення  тварин,  опорна  ілюстрація  до  казки.

Хід  уроку

1. Організація  класу

Аутотренінг

(наводить  учень)

Я – учень,

Я  ходжу  до  школи.

Я  навчаюсь  вчитись,

Я  все  розумію.

Я  все  хочу  знати.

(наводить  вчитель)

Урок  має  бути:

- цікавим;

- трохи  казковим;

- навчальним;

-продуктивним.

(читають  з  дошки  по  черзі)

Ми  будемо:

  • дисциплінованим,
  • уважними,
  • зібраними

активними

2. Актуалізація  опорних  знань.

  а) Загадка:

Вчитель  Олю  запросив  до  дошки:

  • Ти  читала  про  Котигорошка?
  • Так,  читала.
  • То  скажи,  будь  ласка,

Що  за  твір  це:  приказка  чи ….   (казка? ?

б) Запитання  від  Чомучки?

- Чому  в  народі  кажуть,  що  казки  маленькі,  а  розуму  в  них  багато?

- Чому  дітям  вашого  віку  більш  до  вподоби  казки  про  тварин?

- Чому  можуть  навчити  нас  такі  казки,  як «Колобок»,  «Лисичка  й  Журавель»,  «Пан  Коцький»?

в) Слухання  казки  для  подальшої  її  інсценівки 

Для  чого  голки   в  їжака

    Якось  восени  захопив  лисицю в  полі  дощ.  Вимокла  як  хлющ.  Похнюпила  вона  голову  та  й  чалапає  по  калюжах.  Коли  гляне – кущик  стоїть.  Лисиця  до  нього.  Прибігла,  аж  там  їжак  сидить.  від  дощу  сховався.

  • Посунься! – буркнула  лисиця  і  штовхнула  їжака  в  бік.  Штовхнула – та  аж  завищала  з  болю.
  • Ой  лихо! До  тебе  й  торкнутися  не  можна.  Чом  ти  не  поголиш  оцю  гидку  щетину?
  • Спасибі  за  раду,  але  вона  для  мене, - мовив  жак.
  • Та  ти  подумай, - казала  далі  лисиця. – Що  в  таких  голках  гарного?  Тільки  сусідів  одганяти.  Поголи  їх,  бо  всі друзі  тебе  одцураються….
  • Мої  голки  не  для  друзів,  перебив їжак, - вони  для  ворогів.

                                                                                                              В.Росін

г) Мовна  тема.  (Запис  уривка  діалогу під  диктовку з  метою  подальшого  аналізу щодо  вживання  пунктуаційних  знаків)

 - Ой  лихо! Чом ти  не  поголиш  оцю  гидку  щетину? – яро  скрикнула  Лисиця.

 - Спасибі  за  раду,  але  вони  для  мене, - мовив  їжак.

д) Вправа «Асоціація» (на  виявлення  навичок  з  орієнтування  учнів  у  складових  казки (за  таблицею)

Казка:

І. Зачин.

ІІ. Основна  частина.

ІІІ. Кінцівка.

(Діти  за  допомогою  шифру  відтворюють  свої  знання,  де  ЗАЧИН – З,  ОСНОВНА ЧАСТИНА – О,  КІНЦІВКА – К)

  1. Ще  раз  почимкував  їжачок  до  лісу.
  2. Лоза  промовчала,  а  тоді  й  каже.
  3. Був  собі  в  лісі  їжак.
  4. Так  Скляний  чоловічок  учив  хлопчика  жити.  Це  була  його  совість.
  5. Росли  в  лісі  Дуб  і  Лоза .
  6. В  одному  лісі  на  великій  зеленій  галявині  було  містечко

 

                                                                   (За В.О.Сухомлинським)

(Ключ: 1 – О, 2 – О, 3 – З, 4 – К, 5 – З, 6 – З)

  1. Мотивація  навчальної  діяльності  учнів.

а) Слово  вчителя.  Зараз  взимку  лісовим  мешканцям  доволі-таки  сутужно.  Але  проблеми  свої  долають  вони  як  можуть.  Хтось  восени  припасів  заготовив,  а  хтось  пильнує  за  здобиччю  зараз.  Проте  сьогодні  урок  з  елементами  казковості.  А  от  місце  героїв  вашої  казки  займуть  тварини  із  таким  тлумаченням  етимологічного походження  назв.

б) Гра «Упізнай  тварину» (На  дошці  прикріплені  тварини,  обернені  до  учнів  зворотною  стороною,  після  відгадування,  вчитель  повертає  тварину)

1. від  слово  «білий» (за  кольором  дуже  цінного  білого  різновиду  тварин,  шкурки  яких  у  давнину  були  ще  й  товарними  грошима)

                                                                                          (білка)

2. від  діалектного  слова  «заяти»,  що  означає  стрибати.

  (заєць)

3. від  діалектного  слова «рудий» - лисий.

 (лисиця)

в) А  тепер  розглянемо  нашу  ілюстрацію  до  вашої  майбутньої  казочки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Робота  над  темою  уроку

а)Бесіда  за  ілюстрацією

- Яка  пора  року  зображена  на  малюнку?

- За  якими  ознаками  ви  про  це  дізналися?

- Яких  тварин  ви  бачите  на  малюнку?

      - Опишіть  кожну  тварину  за  допомогою  2-3  речень.

      - Як  зимують  лісові  звірі?

      - Як  зображені  тварини  рятуються  від  голоду  та  холоду?

      - Чи  можливими  є  такі  дружелюбні  стосунки  між  тварини  і  реальному  житті?

     - Чи  можуть  зображені  герої  на  малюнку  стати  казковими  персонажами?

     б) Складання  діалогу   на  8  реплік  (робота  в  парі) (За  жеребкуванням)

       Пара 1: Лис – Зайчик.

       Пара 2: Пташка – Зайчик.

       Пара 3 : Білочка – Зайчик.

  1. Підсумок  уроку

а) Творче  завдання.  (Скласти  казочку «Про  що  звірі  взимку  говорили» ,  використовуючи  складені  раніше  діалоги  за  такими  вимогами,  які  висвітлюються  на  дошці)

1. Зачин. (3  речення)

2. Основна  частина. (діалог  на  8  реплік)

3. Кінцівка (2  речення)

б) Заслуховування  казочок  2-3  учнів (Клас  обирає  найкращу  казочку)

6. Домашнє  завдання:  скласти  казочку «Про  що  гомонять  пташки  взимку?»

 

doc
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
28 січня 2018
Переглядів
1967
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку