Мета: ознайомити учнів з історією письма, розкрити значення писемності та мови в житті суспільства, визначити етапи розвитку писемності в східних слов'ян, з'ясувати графічні засоби української мови;
удосконалювати вміння учнів готуватися до виступів на конференції, удосконалювати навички самостійної роботи в доборі потрібної інформації ,
розвивати навички аналітичного та синтетичного мислення учнів, уміння інтегрувати знання різних галузей науки та культури для вироблення власної позиції;
виховувати почуття людяності, шанобливе ставлення до рідної мови, національної культури;мовну освіченість старшокласників;
сприяти духовному розвитку учнів
Тип уроку: конференція
Урок-науково-практична конференція
«Мова як генетичний код народу»
Мета: ознайомити учнів з історією письма, розкрити значення писемності та мови в житті суспільства, визначити етапи розвитку писемності в східних слов'ян, з'ясувати графічні засоби української мови;
удосконалювати вміння учнів готуватися до виступів на конференції, удосконалювати навички самостійної роботи в доборі потрібної інформації ,
розвивати навички аналітичного та синтетичного мислення учнів, уміння інтегрувати знання різних галузей науки та культури для вироблення власної позиції;
виховувати почуття людяності, шанобливе ставлення до рідної мови, національної культури; мовну освіченість старшокласників;
сприяти духовному розвитку учнів
Тип уроку: конференція
Учасники конференції: доповідачі, опоненти
ХІД РОБОТИ
• Відкриття конференції.
Запрошую всіх до участі в науково-практичній конференції, присвяченій Дню рідної мови, на тему «Мова як генетичний код народу».
1989р. – прийнято Закон „Про мови в Україні”.
1996р. – Верховною радою України було прийнято Конституцію України, в якій українській мові надано законодавчої конституційної сили.
Фільм «Мова калинова»
Прошу ознайомитись із словником необхідної лексики.
Конференція — збори, нарада представників держав, наукових організацій для обговорення певних питань.
Доповідь — публічне повідомлення на певну тему (наукова лекція, звіт про роботу)
Опонент — супротивник у суперечці, той, хто заперечує, загострює увагу слухача на недостатньо висвітлених проблемах
Рецензент — той, хто робить аналіз та дає оцінку наукового і художнього твору та ін.
Учні, ви всі сьогодні — учасники конференції.
Під час підготовки було створено групу доповідачів, які виступатимуть у теоретичній частині за таким планом:
3. Поява писемності в східних слов'ян. Історична довідка.
4. Графічні засоби української мови:
а) український алфавіт;
б) розділові знаки.
Перед учасниками конференції стоїть завдання — уважно прослухати доповіді, якщо необхідно, зробити записи.
У вас на партах є довідковий, ілюстративний матеріал, до якого ми звертатимемось і який допомагатиме усвідомлювати тему
Конференція складатиметься з теоретичної і практичної частин (роботи в секціях).
Отже, всі готові до роботи.
Учитель. Мова ... Вона існує, живе, бореться незалежно від того, думаємо ми про неї чи ні, турбуємося чи забуваємо, шануємо чи зраджуємо. Слово безсмертне.
Можливо, про походження мови нам більше розкаже легенда
„Як ростуть слова”
Про це вже мало хто пам'ятає, бо минуло відтоді не сто, не двісті, а тисячі років. На щедрих землях серед гір жило плем'я німів. Німі вирощували виноград, персики, апельсини, усіляку городину, були працьовиті, а тому й жили в достатку. Та коли б ми з вами якимось дивом потрапили в ті краї, то не почули б жодного слова. Тільки шум водоспаду й щебетання пташок лунали там. Німі не вміли говорити — тільки губами ворушили й читали слова по вустах. Може, то було й непогано, бо ж не спалахували ні сварки, ні лайки, а тому приятелювали між собою і старий, і малий.
І тільки бабуся Мова жила самотиною за високим муром. Щодня вона поралася у квітнику. Мову вважали чарівницею, адже вона розумілася на травах: яка від кашлю, яка від зубного болю, а яка від лихоманки. Якось до бабусі прийшов юнак. З його тремтячих уст дізналася Мова про горе. Сусідська дівчина, сліпа від народження, почувалася дуже самотньою й марніла, гасла з дня на день. Нім нічим не могли їй зарадити, бо сліпа дівчина не бачила слів утіхи...
— Не можу я повернути дівчині зір,—похитала головою бабуся Мова.—Та є в мене таємниця.
І Мова повела хлопця у свій дивовижний квітник.
— Ми тут... Ми тут... Ми тут... — забриніло зусібіч. Ті звуки линули від квітів.
— Це — слова, — пояснила бабуся. — Зірви найкращі, віднеси дівчині, хай вона почує, хай радість прийде в її засмучену душу.
Який же то був букет! Мінився золотими, синіми, червоними барвами, пахтів, наче персиковий сад, і звучав так чарівно, що завмирало серце.
— Ти... вродлива... ти... потрібна мені... я буду... завжди поруч... з тобою...
А наступного дня всі німі з'юрмилися біля подвір'я бабусі Мови. Вони прийшли по слова. Благально простягали руки, з надією дивилися на Мову.
— Я навчу вас вирощувати слова, — прошепотіла старенька й винесла кошик із корінчиками. — Кожне слово, наче квітка, має корінь. А з нього виростають листочки — суфікси, пагінці — префікси і пуп'янки — закінчення. З одного кореня може вирости багато слів-квітів. Бережіть свої квітники, виполюйте бур'ян і вирощуйте найкращі слова.
По корінчику розібрали німі щедрий дарунок Мови, обсадили всю землю дивоквітами й передали наступним поколінням таємницю про те, як ростуть слова
Учитель. А от національна мова не з’являється відразу. Її становлення триває сотні, а то і тисячі років. Численні покоління формують її, розвивають, збагачують,удосконалюють, наповнюють власним життєвим досвідом, пристосовують до свого менталітету, до природного оточення, до умов розвитку народу.
Отже, коли і як виникла укр. мова – доповідь «Виникнення української мови»
Читає учень 10 – Б _______________________________________
Привітання на різних мовах ( учениця ____________________)
Учитель. Важко сказати, коли саме людина серйозно замислилася над таїною слова, усвідомила його магічну силу. Зараз навіть важко говорити про те, як освоювалася людиною мова, мовлення.
Кожна епоха приносить свої винаходи і відкриття: „Серед багатьох форм людської діяльності, що служили показниками духовної культури, матеріальним втіленням розвитку ремесла й мистецького хисту, поступу та боротьби народів у вирі історичних подій було письмо” (М.Різник).
Писемні знаки дали людям можливість зберегти істинне знання. Писемність виникла з потреби зафіксувати думку, щоб передати її широкій громаді, наступним поколінням. Як ви знаєте, кожна розвинена мова має дві форми – усну і писемну, які виникають на різних етапах розвитку суспільства. Первинною є усна мова.
Писемність — це система графічних знаків, які застосовують для писання в якійсь мові.
Наприклад: «Усі відкриті в Софіївському соборі графіті написані кирилівськими літерами — шрифтом, який покладений а основу сучасної східнослов'янської писемності».
Письменство — синонім слова література, а також збірне поняття (у значенні письменницький загал).
Письмо - це система графічних знаків, за допомогою яких усна мова передається в часі і просторі. Винайшовши письмо, люди не переставали дивуватись його значимості і приписували створення письма богам.
Стародавні єгиптяни вважали творцем письма бога Тоту, у вавилонян бум Набу, а їм грецькими міфами відомий бог Гермес, який, як вважали греки, винайшов абетку, був творцем числа.
Письмо було дуже різним. Досить поширеним у давні часи було предметне письмо для різних повідомлень, угод: зокрема, бирки, шнурки з вузликами . Звичайно, це було примітивне письмо.
Більшість сучасних народів користується письмом, яке передає звуки за допомогою літер (алфавітним). Проте історія письма починається не з літер, а з малюнків.
Доповідь на тему „Піктографічне письмо” учениці 11 ________________________
Учитель. Минали віки, люди намагались зобразити не лише конкретні предмети, а й абстрактні поняття — життя, смерть, любов. Малюнок передавав ідею, тобто письмо перетворювалось на ідеографічне (іdea — поняття). Зразками ідеографії є письмо Давнього Єгипту, китайське письмо. Знаки його називаються ієрогліфами (hіего — священний), тобто священнописання, буквально «різьба жерців», бо першими ієрогліфи вирізали жерці на камені і кості.
Ідеографічне письмо знаменне, тим, що в ньому зародилися цифрові знаки, +, —, х (множення), : (ділення), хімічні формули.
Проте в ідеограмі, піктограмі не можна прочитати звукової мови давніх народів. Дивовижний винахід людства, який є основою сучасної писемності, — алфавіт. Адже для нього треба було в мовному потоці виділити найменшу частинку — звук і знайти спосіб передати його па письмі.
Коли ж і яке письмо з'явилось у східних слов'ян?
Доповідь на тему "Поява писемності у східних слов'ян» підготувала уч 11_______
Учитель. Які ж є засоби графіки в сучасній мові? Графіка— не сукупність усіх засобів писемності, сукупність накреслень, якими жива мова перелається на письмі: літери алфавіту, апостроф, знак наголосу, розділові знаки, різні прийоми скорочень слів, пропуски між словами, відступи при абзацах, а в друкарському відтворенні тексту — і різних шрифтів (термін технічний). В основі українського письма лежить алфавіт.
Повідомлення на тему «Український алфавіт» підготував уч 11 ________________
Учитель. Апостроф, як і знак наголосу належить до неалфавітних знаків в українському письмі.А як ви думаєте, чи можна порозумітись без літер, лише за допомогою розділових знаків?
• Повідомлення на тему "Розділові знаки» підготував ___________________
Учитель Переходимо до практичної частини.
А тепер запрошуємо всіх до роботи в секціях. Слово керівникам секцій.
1. ♦ Секція палеографії. Доповідь про види письма. 11 ______________________
3авдання додому: намалювати в'яззю літери свого імені. (Зразки демонструють учасники секції). Передайте малюнком поняття: земля, боротьба, хвилювання, мир, вічність
Палеографія — (від гр. давній і пишу) — це історико-філологічна наука, вивчає створення і розвиток письма, досліджує старовинні тексти. Найдавніші ста- рослов'янські тексти писали на пергаменті. Сам термін походить від назви малоазійського міста Пергамен, де вміли дуже якісно виготовляти цей матеріал.
2 ♦ Секція каліграфії. 11 __________________________
Розповідь про мистецтво письма. (Демонструються таблиці з каліграфії).
Завдання до дому: написати каліграфічно своє ім’я.
Ми запропонували невеликий експеримент. Заздалегідь учителі нашої школи написати невеликі тексти. Спробуйте сказати про характер людини за почерком. Над домашнім завданням працювали учні _________________
4. Секція «Цікаве мовознавство».
Розповідь про паліндроми _____________________
про графіті _____________________
стенографію _________________________
Учитель. Наша конференція добігла кінця. Дякую всім за цікаву і плідну працю. Просимо вас написати свої враження, побажання щодо нашої конференції. І виходячи з класу, створіть «Сонце своїх вражень»
Фільм «Я українець»
1