Семенюченко Олена Анатоліївна
вчитель біології вищої категорії,
ССШ №17, м. Суми
Дата: ____________
Тема: Мейоз. Його біологічне значення
Мета:
Освітня: сформувати поняття про сутність та біологічне значення мейозу, порівняти протікання процесів ділення соматичних та утворення статевих клітин;
Розвиваюча: розвивати вміння аналізувати причини та чинники змін спадкової інформації під час мейозу, робити висновки щодо значення мейозу в процесі виникнення мінливості;
Виховна: виховувати ціннісне ставлення до свого репродуктивного здоров’я.
Цілі:
Обладнання та матеріали:
Таблиці «Мітоз в клітині», «Мейоз» проектор, екран, ноутбук, мультимедійна презентація (додаток), підручник «Біологія» для 9 кл. (Л. І. Остапченко і др.)
Тип уроку: комбінований, здобуття нових знань
Міжпредметні зв’язки: медицина.
Базові поняття та терміни: мейоз, кросинговер, кон’югація
Хід уроку
І. Орієнтація, мотивація діяльності
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку
Створення сприятливого клімату. Психологічна настанова на навчальну діяльність
ІІ. Цілепокладання
Актуалізація й корекція опорних знань
Фронтальна бесіда
Складання схеми клітинного циклу: учні по черзі виходять до дошки, прикріплюють тези, які характеризують події в клітині під час ділення до певної фази, пояснюють виконану дію.
Робота з сенсорной дошкой. Учні впізнають фотографії з електронного мікроскопа, зроблені в різні моменти клітинного циклу та вибудовують ланцюг.
Учнями робиться висновок, щодо біологічного значення мітозу
Отже, мітотичний поділ забезпечує точну передачу спадкової інформації від материнської клітини дочірнім. Кожна клітина отримує по 1 хроматиді від кожної хромосоми. Завдяки цьому зберігається сталий набір спадкової інформації в клітинах протягом життя організму: його росту та розвитку.
ІІІ. Цілереалізація
Мотивація навчальної діяльності
Ми з вами визначили, що мітоз – ділення соматичних клітин. Пригадайте, будь ласка, який набір хромосом мають такі клітини?
Ви знаєте, що процес запліднення організмів супроводжується злиттям ядер статевих клітин (гамет), унаслідок чого кількість хромосом в клітині подвоюється. Отже потрібно спочатку зменшити кількість хромосом при утворення гамет (редукція числа хромосом), порівняно з соматичними клітинами. Такий редукційний поділ називається мейозом
Опрацювати с. 93, сформулювати визначення «мейозу»
Оголошення теми і мети уроку: «Мейоз. Його біологічне значення»
Визначення очікуваних результатів
На які запитання ви ще хотіли б почути відповідь на уроці.
Отже, мейоз – особливий механізм, який забезпечує зменшення хромосомного набору статевих клітин удвічі.
Як же відбувається це біологічне «диво» зменшення кількості спадкового матеріалу?
З точки зору послідовності процесів, мейоз – це два послідовні поділи (мітози) із вкороченою інтерфазою (не відбувається подвоєння ДНК)
Кожний поділ має, як в мітозі … фази: які? (учні називають)
Під час протікання фаз поділів є спільні з мітозом риси, але звичайно, є і особливості)
Робота в групах над індивідуальними завданнями: «Етапи мейозу» Об’єднуємося в 4 групи (вчитель визначає яким чином, оговорюючи кількість дітей). Картки із завданнями «витягуються» учнями.
Завдання1: з’ясувати особливості протікання фаз першого ділення мейозу, визначити спільні та відмінні з мітотичним поділом, риси. (с. 94, час виконання – 5 хв.)
Під час відповідей звертати увагу: на послідовність протікання процесу, відмінності з мітозом відповідної фази. Учні інших груп створюють опорний конспект.
І гр. «Профаза І»
-хромосоми ущільнюються, набувають вигляду паличкоподібних структур,
-гомологічні хромосоми зближуються та кон’югують між собою, здається, що в ядрі не 2n, а n (гомологічні хромосоми сполучені)
-відбувається кросинговер (обмін гомологічних хромосом певними ділянками)
- гомологічні хромосоми (кожна складається з 2 хроматид) відходять одна від одної, ядерця зникають, ядерна оболонка руйнується, формується веретено поділу.
Питання від вчителя: Яке біологічне значення кросинговера? (основа для комбінативної мінливості, різні гомологічні хромосоми відрізняються за набором алельних генів)
ІІ гр. «Метафаза І»
-гомологічні хромосоми вибудовуються посередини, але їхні центромери розташовані одна напроти одної, а не в одній площині;
- нитки веретена поділу приєднуються до кінетохорів.
ІІІ гр. «Анафаза І»
-гомологічні хромосоми( по 2 хроматиди) переміщуються до полюсів клітини, біля кожного полюса опиняється гаплоїдний набір хромосом цієї клітини
IV гр. «Телофаза І»
-ядерна оболонка формується,
-хромосоми деспіралізуються,
-цитоплазма ділиться (у більшості)
Питання від вчителя. Чому інтерфаза вкорочена або відсутня?
Завдання 2: з’ясувати особливості протікання фаз другого ділення мейозу, визначити спільні та відмінні, з мітотичним поділом, риси. (с. 95, час виконання – 5 хв.)
І гр. «Профаза ІІ»
ІІ гр. «Метафаза ІІ»
-центромери хромосом розташовуються в одній площині (не як в метафазі І),
- до кінетофорів приєднуються нитки веретена поділу
ІІІ гр. «Анафаза ІІ»
IV гр. «Телофаза ІІ»
-деспіралізуються хромосоми,
- зникає веретено поділу,
- формуються ядерця, ядерна оболонка,
- цитоплазма ділиться
Систематизація та узагальнення навчального матеріалу
Питання від вчителя.
Визначити біологічне значення мейозу. (Учні називають усно, потім доповнюють з матеріалів підручника)
Прокоментуйте, як відбувається зміна кількості спадкової інформації під час поділів мейозу.
Для зосередження уваги на деяких питаннях, які стосуються протікання процесів мітозу та мейозу, проведемо письмове опитування.
ІV. Рефлексивно – оцінюючий етап
Продовжити речення: «Мені ці знання знадобляться …»
Які питання у вас виникли в процесі вивчення теми?
Ми звернули недостатньо уваги на чинники, які можуть негативно вплинути на процеси протікання мітозу та мейозу.
Домашнє завдання. Опрацювати п. 24, терміни, с. 95, поміркуйте чому мейоз не відбувається в організмах, яким не властиве статеве розмноження та які чинники можуть негативно вплинути на процеси протікання мітозу та мейозу.
Використані джерела:
1. Біологія: підруч. 9-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Л.І. Остапченко,
[та ін.] – Київ: Генеза, 2017. – 256 с.: іл.
2. Біологія. Уроки. 9 клас / Л.В. Мариненко, К.М. Задорожний – Х.:
Вид. група «Основа», 2016. – 124 с. іл., схеми, табл..
3.Навчальні програми для загальноосвіт. навч. закл. України + опис ключових змін 5-9 класи. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2017.-112 с.