Конспект уроку з теми "Пряма мова. Діалог"

Про матеріал
Конспект інтегрованого уроку у 5 класі на тему "Пряма мова. Діалог" містить цікаві завдання для засвоєння учнями даної теми : робота з текстом, коментоване письмо,читання діалогу в особах, синтаксичний розбір речення. Ігрові моменти, редагування речень,продовження діалогу зроблять урок особливо цікавим.
Перегляд файлу

Урок у 5 класі

Розділові знаки при прямій мові та діалозі

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про пряму мову й діалог, удосконалити навички вживання розділових знаків при прямій мові  та діалозі; вчити правильно інтонувати речення з прямою мовою та діалогом; формувати вміння застосовувати здобуті знання на практиці; сприяти розвиткові мислення, творчих умінь учнів; виховувати працелюбність.

                                   

                                                                  Нехай щасливих стає багато.

                                                                  Хай праця буде одвічним святом.

                                                                                                 В. Гринько

                                                    Хід  уроку

І. Повідомлення теми і мети уроку.

ІІ. Актуалізація отриманих знань.

  1. Що таке пряма мова?
  2.     Чим супроводжується пряма мова?
  3.     На що вказують слова автора?
  4.     Де можуть стояти слова автора?
  5.     Які розділові знаки ставимо в реченнях з прямою мовою?
  6.     Що таке діалог?
  7. З чого складається діалог?
  8.     Як записується кожна репліка?

ІІІ. Виконання вправ.

Вправа №1

     Вправа №1. Прочитати текст, правильно інтонуючи речення з прямою мовою, визначити тему і основну думку. Дати заголовок. Знайти речення з прямою мовою, накреслити схеми.

      Були собі два Івани. Два мрійники. Хотіли для людей добро зробити, щоб їх героями назвали.

      От перший Іван і каже: «Вийду на високу гору, сяду на камінь». «Для чого?» - питає другий Іван. «Щоб видно було, коли люди покличуть мене на подвиг», - відповідає перший Іван.

      «А я піду до людей, посаджу сад, викопаю криницю, допоможу будинки будувати», - сказав другий Іван. Так він і зробив.

       А перший Іван чекав, коли його люди на подвиги покличуть.

  Якого Івана можна назвати героєм. Чому? Який подвиг він здійснив?

 Вправа №2.Коментоване письмо. Записати речення, правильно розставляючи розділові знаки, пояснити їх вживання.

       Мудрий цар Соломон навчав: «Ледача рука до убозтва веде, а рука роботяща збагачує». «Праця наша є джерелом радості,» - писав філософ Григорій Сковорода. Український поет Максим Рильський звертався до свого сина: «Хай веселять тебе любов і праця». А бабуся моя весь час повторювала: «Все на світі од мозолів». «Праця людину годує, а лінь марнує», - навчав дідусь.

      Гра «Аукціон». Назвати якнайбільше прислів’їв про працю. Скласти оповідання за одним із них.

     Вправа №3. Використовуючи українські народні прислів’я , скласти речення за поданими схемами і записати їх.

  1.            «П», - а.
  2.            А: «П».
  3.            «П!» - а.

      Вправа №4.  Відредагувати речення.

       Бабуся промовила, що посиджу, бо дуже втомилася. Вчителька нагадала, що, діти, завтра ви  будете писати контрольну роботу.

      Вправа №5.       Прочитати діалог в особах. Яке ваше ставлення до Зозулі. Чи сподобався вам Дрізд і чому?

 

Вправа №2.

  •         Зозуля прилетіла до чорного Дрозда.
  •         Чи тобі не нудно? Що ти робиш? – питає його.
  •         Співаю, хіба не чуєш? – відказує Дрізд.
  •         Я співаю чистіше від тебе, проте однаково нудно…
  • Так ти ж, пані, тільки те й робиш, що підкинувши в чуже гніздо свої яйця, з місця на місце перелітаєш, співаєш, п’єш та їси. А я сам годую, бережу і вчу своїх дітей, а працю свою полегшую співом.
  • Діти, ми з вами прочитали байку, яку написав Григорій Сковорода. А зараз ви прочитаєте свої казки, які складали про двох братів: працьовитого і ледачого. (Діти зачитують казки).
  •              А які українські народні пісні написані в формі діалогу? (Учні виконують пісню «Грицю, Грицю, до роботи!»).

 

      Вправа №6. Перепишіть діалог, розставляючи пропущені розділові знаки. Прочитайте текст, правильно інтонуючи.

    Увечері батько питає хлопчиків

     Як ви сьогодні прожили день?

     Юрко відповів

     Я сьогодні посадив дерево

     Батько сказав

     Ти сьогодні добре прожив день

     Миколка відповів

     Я сьогодні зайчика намалював.

     Ти теж добре прожив день сказав батько.

      Петрик відповів

     Я сьогодні… в м’яча грав і… морозиво з’їв…

     У тебе сьогодні втрачений день сказав батько.

           Чи задоволений батько Юрком і Миколкою? Чому прожитий Петриком день батько назвав утраченим?

 

  Вправа №7.    Робота в парах. Усний діалог

    Продовжіть діалог.

                                                 

    Засперечались Пекар і Кравець: чий труд важливіший і потрібніший людям?

    Пекар і каже Кравцеві…

    А тепер послухайте твір В.Сухомлинського «Пекар і Кравець»

    Засперечалися Пекар і Кравець: чий труд важливіший і потрібніший людям?

    Пекар і каже Кравцеві:

  • Що станеться, як я не спечу хліба? Та без хліба ж ні шахтар у шахту не спуститься, ні тракторист за кермо не сяде, ні ти, Кравче, ножиць до рук не візьмеш.
  • А що станеться, як кравців не стане? Хто одяг шитиме? Без одягу ні шахтар у шахту не спуститься, ні тракторист за кермо не сяде, ні ти, Пекарю, до своєї пекарні не підеш.

     Так і не прийшли до однієї думки – чий же труд важливіший і потрібніший людям.

  • Я обійдусь без тебе, Кравче, - сказав Пекар.
  • А я обійдусь без тебе, Пекарю, - сказав Кравець.

      Пішли вони кожен на свою роботу. Працює Пекар день, працює другий – можна без Кравця обійтись. На третій день повісив Пекар піджак біля печі, рукав і присмалився, та так, що й попілець посипався. Почухав потилицю Пекар. Що ж його робити? Піджак з одним рукавом. До Кравця треба йти…

     А Кравець тим часом попрацював день без хліба – їв борщ і кашу. Попрацював  другий – без хліба… А на третій – так живіт підтягло, що й ножиці випали з рук. Треба йти до Пекаря по хліб.

      Вийшли вони з дому одночасно. Пекар  і Кравець. Пекар ішов до Кравця, а Кравець до Пекаря.

      Зустрілися. Пекар тримає в руці піджак без рукава, а Кравець – порожній кошик на хліб.

     Чого навчає нас цей твір?

Вправа №8.     Прочитати вірш в особах. Чи можна назвати його діалогом?. Пояснити розділові знаки.

  • Чом, вітриську, розходився, хазяйнуєш у саду?
  • Це я в листі заблудився і дороги не знайду.
  • А навіщо трусив сливи у некошену траву?
  • Бо удався нелінивим, без роботи не живу!
  • Ой вітриську, робиш шкоду! Угамуйся хоч на мить!
  • Краще геть піду з городу, в чистім полі буду жить.

                                                                    Т.Коломієць

- Зробити синтаксичний розбір 2 речення.

    Ми прочитали вірш Т.Коломієць. А зараз деякі учні прочитають свої вірші про працю. (Учні зачитують свої вірші, а також акровірші на слова праця, труд, робота).

ІУ. Підведення підсумків.

     Діти, який найголовніший висновок зробили ви на сьогоднішньому уроці? Для того, щоб добре жити, бути веселими, здоровими і щасливими, ви повинні любити працю. Ну а найголовніша роботи для школярів – це ,звичайно, навчання. Я сподіваюся, що в журналі у вас будуть тільки хороші оцінки, що своїми добрими справами ви будете допомагати людям

У. Домашнє завдання.

     Написати твір на тему: «Ким я мрію бути»

       

 

 

                                            

   

 

doc
Додав(-ла)
Шаловило Олена
Додано
20 липня 2023
Переглядів
450
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку