Урок у 5 класі
Розділові знаки при прямій мові та діалозі
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про пряму мову й діалог, удосконалити навички вживання розділових знаків при прямій мові та діалозі; вчити правильно інтонувати речення з прямою мовою та діалогом; формувати вміння застосовувати здобуті знання на практиці; сприяти розвиткові мислення, творчих умінь учнів; виховувати працелюбність.
Нехай щасливих стає багато.
Хай праця буде одвічним святом.
В. Гринько
Хід уроку
І. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІ. Актуалізація отриманих знань.
ІІІ. Виконання вправ.
Вправа №1
Вправа №1. Прочитати текст, правильно інтонуючи речення з прямою мовою, визначити тему і основну думку. Дати заголовок. Знайти речення з прямою мовою, накреслити схеми.
Були собі два Івани. Два мрійники. Хотіли для людей добро зробити, щоб їх героями назвали.
От перший Іван і каже: «Вийду на високу гору, сяду на камінь». «Для чого?» - питає другий Іван. «Щоб видно було, коли люди покличуть мене на подвиг», - відповідає перший Іван.
«А я піду до людей, посаджу сад, викопаю криницю, допоможу будинки будувати», - сказав другий Іван. Так він і зробив.
А перший Іван чекав, коли його люди на подвиги покличуть.
Якого Івана можна назвати героєм. Чому? Який подвиг він здійснив?
Вправа №2.Коментоване письмо. Записати речення, правильно розставляючи розділові знаки, пояснити їх вживання.
Мудрий цар Соломон навчав: «Ледача рука до убозтва веде, а рука роботяща збагачує». «Праця наша є джерелом радості,» - писав філософ Григорій Сковорода. Український поет Максим Рильський звертався до свого сина: «Хай веселять тебе любов і праця». А бабуся моя весь час повторювала: «Все на світі од мозолів». «Праця людину годує, а лінь марнує», - навчав дідусь.
Гра «Аукціон». Назвати якнайбільше прислів’їв про працю. Скласти оповідання за одним із них.
Вправа №3. Використовуючи українські народні прислів’я , скласти речення за поданими схемами і записати їх.
Вправа №4. Відредагувати речення.
Бабуся промовила, що посиджу, бо дуже втомилася. Вчителька нагадала, що, діти, завтра ви будете писати контрольну роботу.
Вправа №5. Прочитати діалог в особах. Яке ваше ставлення до Зозулі. Чи сподобався вам Дрізд і чому?
Вправа №2.
Вправа №6. Перепишіть діалог, розставляючи пропущені розділові знаки. Прочитайте текст, правильно інтонуючи.
Увечері батько питає хлопчиків
Як ви сьогодні прожили день?
Юрко відповів
Я сьогодні посадив дерево
Батько сказав
Ти сьогодні добре прожив день
Миколка відповів
Я сьогодні зайчика намалював.
Ти теж добре прожив день сказав батько.
Петрик відповів
Я сьогодні… в м’яча грав і… морозиво з’їв…
У тебе сьогодні втрачений день сказав батько.
Чи задоволений батько Юрком і Миколкою? Чому прожитий Петриком день батько назвав утраченим?
Вправа №7. Робота в парах. Усний діалог
Продовжіть діалог.
Засперечались Пекар і Кравець: чий труд важливіший і потрібніший людям?
Пекар і каже Кравцеві…
А тепер послухайте твір В.Сухомлинського «Пекар і Кравець»
Засперечалися Пекар і Кравець: чий труд важливіший і потрібніший людям?
Пекар і каже Кравцеві:
Так і не прийшли до однієї думки – чий же труд важливіший і потрібніший людям.
Пішли вони кожен на свою роботу. Працює Пекар день, працює другий – можна без Кравця обійтись. На третій день повісив Пекар піджак біля печі, рукав і присмалився, та так, що й попілець посипався. Почухав потилицю Пекар. Що ж його робити? Піджак з одним рукавом. До Кравця треба йти…
А Кравець тим часом попрацював день без хліба – їв борщ і кашу. Попрацював другий – без хліба… А на третій – так живіт підтягло, що й ножиці випали з рук. Треба йти до Пекаря по хліб.
Вийшли вони з дому одночасно. Пекар і Кравець. Пекар ішов до Кравця, а Кравець до Пекаря.
Зустрілися. Пекар тримає в руці піджак без рукава, а Кравець – порожній кошик на хліб.
Чого навчає нас цей твір?
Вправа №8. Прочитати вірш в особах. Чи можна назвати його діалогом?. Пояснити розділові знаки.
Т.Коломієць
- Зробити синтаксичний розбір 2 речення.
Ми прочитали вірш Т.Коломієць. А зараз деякі учні прочитають свої вірші про працю. (Учні зачитують свої вірші, а також акровірші на слова праця, труд, робота).
ІУ. Підведення підсумків.
Діти, який найголовніший висновок зробили ви на сьогоднішньому уроці? Для того, щоб добре жити, бути веселими, здоровими і щасливими, ви повинні любити працю. Ну а найголовніша роботи для школярів – це ,звичайно, навчання. Я сподіваюся, що в журналі у вас будуть тільки хороші оцінки, що своїми добрими справами ви будете допомагати людям
У. Домашнє завдання.
Написати твір на тему: «Ким я мрію бути»